بازدید 927

وزن تیرآهن زنبوری را چگونه در زمان خرید محاسبه کنیم؟ فرمول یا ؟؟؟

کد خبر: ۱۲۳۶۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰ 12 May 2024

وزن تیرآهن زنبوری را چگونه در زمان خرید محاسبه کنیم؟ فرمول یا ؟؟؟

تیرآهن به‌عنوان بخش اصلی اسکلت فلزی در ساختمان‌سازی به‌ کار می‌رود. با برش و ایجاد حفره در جان تیرآهن معمولی می‌توان آن را به تیرآهن زنبوری تبدیل کرد. از این مقطع فولادی علاوه‌بر صنعت ساختمان‌سازی در صنایع دیگر همچون خودروسازی یا ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات کارخانه‌ای نیز استفاده می‌شود. اما محاسبه وزن تیرآهن زنبوری در  زمان خرید مشخص می گردد. چرا که در زمان خرید، این وزن تیرآهن است که نقش اساسی در هزینه نهایی را ایفا می کند. هر چه وزن تیرآهن بیشتر باشد، در نهایت قیمت تیر زنبوری هم افزایشی خواهد بود. اما راه های محاسبه وزن تیرآهن زنبوری به چه نحوه است؟!

چه مواردی در تعیین وزن تیرآهن لانه زنبوری موثر هستند؟

قبل از خرید تیرآهن لانه زنبوری، دقت به مشخصات آن اهمیت دارد. زیرا مشخصات این مقاطع در وزن و استحکام آن‌ها بسیار تاثیرگذار هستند و افراد باید مطمئن شوند که محصول مورد نظر آن‌ها برای مصرفشان مناسب است یا خیر. در واقع مشخصات فنی این مقاطع فولادی از جمله ابعاد تیرآهن لانه زنبوری، حداکثر طول و ارتفاع آن از موارد تعیین‌کننده وزن این محصولات به‌حساب می‌آیند.

به‌طور معمول طول یک تیر لانه زنبوری، 1.5 برابر تیرآهن معمولی است. درحالی‌ که وزن آن با وزن تیرآهن معمولی یکسان خواهد بود. به همین دلیل از این مقاطع در ساخت سازه‌هایی با ارتفاع بیشتر از 8 متر استفاده می‌شود، بدون اینکه وزن سازه افزایش یابد.

علاوه‌بر، ابعاد طول و ارتفاع این نوع تیرآهن‌ها، ضخامت جان و بال تیرآهن لانه زنبوری نیز در وزن آن‌ها موثر هستند. به همین دلیل از این مشخصات در فرمول محاسبه وزن تیرآهن زنبوری استفاده می‌شود.

از‌ طرفی در برخی مواقع ممکن است نحوه برش حفره‌ ها در جان تیرآهن لانه زنبوری، در وزن نهایی آن‌ها تاثیر بگذارد. زیرا با ایجاد حفره‌های نامتقارن در طول جان تیرآهن باعث ایجاد پرتی می‌شود و در نتیجه وزن نهایی تیرآهن لانه زنبوری از تیر معمولی کمتر خواهد شد.

از این‌رو محاسبه وزن تیرآهن زنبوری برای صنایع اهمیت دارد. وزن تیرآهن‌های لانه زنبوری در تعیین قیمت آن‌ها و میزان مقاومت این محصول بسیار تاثیرگذار است. زیرا هر چه وزن بیشتر شود، قیمت و مقاومت آن افزایش پیدا می‌کند.

وزن تیرآهن زنبوری را چگونه در زمان خرید محاسبه کنیم؟ فرمول یا ؟؟؟

منظور از جدول وزنی تیرآهن زنبوری چیست؟

جدول وزنی تیرآهن زنبوری یک مرجع استاندارد برای اطلاع از وزن این مقاطع فولادی به‌حساب می‌آید. در این جدول مقدار وزن یک متر از هر سایز تیرآهن معمولی مشخص شده است. علاوه ‌بر این ابعاد و ضخامت جان و بال تیرآهن نیز در جدول وزنی وجود دارد. تمامی مقادیر ارائه‌ شده برای وزن هر سایز تیرآهن لانه زنبوری برحسب کیلوگرم هستند و این جدول وزن‌ های استاندارد را به افراد ارائه می‌ دهد. همچنین اطلاعات موجود در جدول وزنی تیرآهن در محاسبه وزن تیرآهن زنبوری ضروری هستند.

سایز تیرآهن معمولی

ارتفاع تیرآهن

عرض بال تیرآهن

ضخامت جان تیرآهن

ضخامت بال تیرآهن

وزن یک متر از شاخه تیرآهن

وزن شاخه 12 متری تیرآهن

8

80

46

3.8

5.2

6

72

10

10

55

4.8

5.7

8.1

98

12

120

64

4.4

6.3

10.4

125

14

140

73

4.7

6.9

12.9

155

16

160

82

5

7.4

15.8

190

18

180

91

5.3

8

18.8

226

20

200

100

5.6

8.5

22.4

269

22

220

110

5.9

9.2

26.2

315

24

240

120

6.2

9.8

30.7

369

27

270

135

6.6

10.2

36.1

434

30

300

150

7.1

10.7

42.2

507

33

330

160

7.5

11.5

47.3

590

36

360

170

8

12.7

56

686

محاسبه وزن تیرآهن زنبوری چگونه است؟

تیرآهن‌های لانه زنبوری معمولا در سایزها و طول مختلف تولید می‌شوند. البته وزن تیرهای لانه زنبوری تولیدشده در کارخانه‌های مختلف، باهم متفاوت است.

افراد می ‌توانند وزن تیرآهن را با استفاده از روش‌ های مختلف ازجمله استفاده از ترازوی مخصوص، جدول وزنی ارائه‌ شده توسط تولیدکننده و استفاده از فرمول محاسبه کنند. در صورتی‌که افراد به وزن دقیق تیرآهن‌های لانه زنبوری نیاز دارند، بهتر است از جدول وزنی استفاده کند. البته یکی از متداول ‌ترین روش‌ های تعیین وزن این مقاطع فولادی قبل از خرید آن‌ها و قبل از شروع پروژه عمرانی استفاده از فرمول است.

افراد قبل از محاسبه وزن تیرآهن زنبوری از طریق فرمول باید سایز تیرآهن مورد نظر خود را بر 1.5 تقسیم کنند تا سایز تیرآهن معمولی استفاده‌شده برای ساخت آن را به دست بیاورند. سپس با استفاده از فرمول زیر باید به محاسبه وزن تیرآهن معمولی بپردازند.

پس از به دست آوردن وزن تیرآهن معمولی با ضرب طول تیرآهن لانه زنبوری در عدد به‌ دست‌آمده، مقدار وزن تیرآهن لانه زنبوری محاسبه می ‌شود. افرادی که برای محاسبه وزن این مقاطع فقط به جدول وزنی اشتال و اندازه طول آن‌ ها دسترسی دارند باید مقدار وزن یک متر از این تیرآهن را در طول آن ضرب کنند.

محاسبه قیمت تیرآهن زنبوری بر اساس وزن آن

تیرآهن لانه زنبوری همانند سایر مقاطع فولادی از خصوصیات، ابعاد و کاربری منحصر به‌ فردی برخوردار است. از این ‌رو خریداران این محصول باید قبل از خرید و اجرای پروژه‌های خود در مورد آن‌ها اطلاعات کافی و دقیق کسب کنند. به‌دلیل کاربرد گسترده تیرآهن لانه زنبوری در صنعت ساختمان‌سازی، مهندسان و متخصصان این حوزه در هنگام برآورد هزینه‌های پروژه خود، محاسبه وزن این مقاطع فولادی را امری مهم و ضروری درنظر می‌گیرند. 

از‌ طرفی کارخانه‌های تولیدکننده این نوع تیرآهن‌ها، محصولات خود را بر اساس وزن قیمت‌گذاری می‌کنند. به همین دلیل خریداران برای مشخص کردن قیمت این مقاطع به‌ دنبال روشی برای محاسبه دقیق وزن آن‌ ها هستند. بنابراین محاسبه وزن تیرآهن لانه زنبوری یکی از مهم‌ترین فاکتورها در قیمت خرید تیرآهن لانه زنبوری به‌حساب می‌آید.

البته توجه به این نکته ضروری است که وزن این محصول با توجه به آلیاژهای به کار رفته در تولید آن تغییر می‌کند و در نتیجه نوسان قیمت تیرآهن لانه زنبوری  نیز امری طبیعی است. از طرفی قیمت تیرهای زنبوری می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلف دیگری نیز تغییر کند.

جمع‌بندی

تیرآهن لانه زنبوری با برش و ایجاد حفره در جان تیرآهن معمولی تولید می‌شود. ازاین‌رو وزن این نوع تیرآهن با وزن تیرآهن معمولی یکسان است، اگرچه این دو از‌نظر طول و سایز با هم تفاوت دارند. این محصول به‌منظور کاهش وزن کلی و افزایش استحکام سازه‌های بلند به‌ کار می‌رود. ازآنجایی‌که کارخانه‌های تولیدکننده این نوع تیرآهن‌ها، قیمت آن‌ها را براساس وزن تعیین می‌کنند، محاسبه وزن تیرآهن لانه زنبوری قبل از خرید آن اهمیت پیدا کرده است. عوامل همچون ابعاد، طول، ارتفاع و ضخامت جان و بال این تیرها در وزن آن‌ها موثر خواهد بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری