بازدید 3904
رئیس قوه قضاییه در همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر انقلاب:

نباید وظایف و مسئولیت‌های دستگاه قضایی را منحصر به محکمه‌داری کرد/ قوه قضاییه در حفظ و ارتقای سلامت نظام، نقش‌آفرین است

جز صدور احکام در دادگاه‌ها، بخش‌های قابل توجهی از وظایف و تکالیف دستگاه قضا در امور دیگری معطوف و متمرکز است؛ اموری نظیر «نظارت بر حُسن اجرای قوانین»، «رسیدگی به شکایات، دادخواهی‌ها و اعتراضات مردم نسبت به مأموران یا واحد‌های حکومتی»، «پیشگیری از وقوع جرم»، «اصلاح و بازاجتماعی کردن مجرمین» و.‌‌..
کد خبر: ۱۲۲۰۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹ 06 February 2024

رئیس قوه قضاییه گفت: نباید وظایف و مسئولیت‌های قوه قضاییه را منحصر به محکمه‌داری کرد؛ صدور احکام در دادگاه‌ها و محاکم، تنها بخشی از تکالیف قانونی عدلیه است.

به گزارش «تابناک»؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، صبح امروز (سه‌شنبه ۱۷ بهمن) طی سخنانی در نخستین همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی، ضمن تسلیت شهادت امام موسی کاظم (ع) و گرامیداشت ایام رجبیه و دهه مبارک فجر، با اشاره به در پیش بودن عید مبعث، گفت: بعثت رسول‌الله (ص) یک نعمت بزرگ برای بشریت بود و با بعثت نبی‌اکرم (ص) شرایط برای سعادت بشر در همه اعصار فراهم شد و با این اتفاق مبارک، بشر در تمامی ازمنه به هدایت رهنمون گشت.

وی تصریح کرد: در عصر جاهلیت مدرن ـ که بدترین ظلم‌ها و ستم‌ها علیه بشریت توسط مدافعان دروغین حقوق بشر انجام می‌گرفت ـ یک انسان الهی به نام حضرت امام خمینی (ره) که دست‌پرورده و شاگرد ممتاز مکتب بعثت و آموزه‌های دینی بودند با اتکا به خداوند و اعتماد به مردم، نهضت اسلامی را آغاز و قیام را عملی کردند و طاغوتِ مستظهر به مستکبران را شکست دادند.

نباید وظایف و مسئولیت‌های دستگاه قضایی را منحصر به محکمه‌داری کرد/ قوه قضاییه در حفظ و ارتقای سلامت نظام، نقش‌آفرین است

رئیس دستگاه قضا بیان داشت: اگر امروز ایران اسلامی در برابر مستکبران و سلطه‌گران، با نهایت قدرت و صلابت ایستادگی می‌کند و به تمام معنا مستقل و قدرتمند و عزتمند است و اگر شیطان بزرگ آمریکا و اذناب او و رژیم منحوس صهیونیستی را خوار و ذلیل کرده است، همه و همه مرهون قدم گذاشتن در صراط اسلام ناب و عمل به آموزه‌های دینی و فرامین امامین انقلاب است.

وی بیان داشت: مسیر سعادت دنیوی و اخروی، از اجرای تمام و کمالِ دستورهای الهی و آموزه‌های دینی و عمل به فرمایش های امامین انقلاب می‌گذرد؛ بنابراین، هر جا در این ۴۵ سال، نواقص و کاستی‌هایی در حکمرانی ما وجود داشته، به سبب غفلت از اجرای کامل فرامین امامین انقلاب بوده است؛ فرامینی که مُنبعث از آموزه‌های متعالی اسلام عزیز است.

قاضی‌القضات در ادامه با تبیین و تشریح وظایف و مسئولیت‌های قانونی قوه قضاییه ذیل نظام مقدس جمهوری اسلامی گفت: تحقق عدالت در همه عرصه‌ها و ساحت‌ها از اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی ایران است و قوه قضاییه ضامن تحقق عدالت و جلوگیری از کجروی‌ها و اعوجاجات و تعدّی‌ها و ظلم‌هاست. قوه قضاییه مسئول است تا اجازه ندهد ظلمی از جانب کارگزار و یا دستگاه حکومتی علیه یکایک شهروندان اِعمال شود، قوه قضاییه مسئول است تا بر حُسن اجرای قوانین نظارت کند و قوه قضاییه در حفظ و ارتقای سلامت نظام، نقش‌آفرین است.

اژه‌ای افزود: بنابراین نباید وظایف و مسئولیت‌های قوه قضاییه را منحصر به محکمه‌داری کرد. صدور احکام در دادگاه‌ها و محاکم تنها بخشی از تکالیف قانونی عدلیه است و بخش‌های قابل توجهی از وظایف و تکالیف دستگاه قضا در امور دیگری معطوف و متمرکز است؛ اموری نظیر «نظارت بر حُسن اجرای قوانین»، «رسیدگی به شکایات، دادخواهی‌ها و اعتراضات مردم نسبت به مأموران یا واحد‌های حکومتی»، «پیشگیری از وقوع جرم»، «اصلاح و بازاجتماعی کردن مجرمین» و غیره.

رئیس قوه قضاییه گفت: امر قضا از شئون و مسئولیت‌های حاکم مسلمین و امرِ تخصصی محض است؛ این امرِ تخصصیِ مهم که از شئون و مسئولیت‌های حاکم مسلمین هم می‌باشد، واجد خصایص و الزاماتی است که برای جامه عمل پوشاندن به آنها، واجب است به نظریات و دیدگاه‌های فقهی و حقوقی امامین انقلاب به عنوان شخصیت‌های دینی برجسته و مبرز معاصر، تمسک جوییم و به این دیدگاه‌ها و نظریات توجه و عنایت ویژه و خاص داشته باشیم.

وی تاکید کرد: با تمسک به نظریات و دیدگاه‌های فقهی امامین انقلاب که از اعاظم عصر حاضر هستند، می‌توانیم خود و دستگاه خود را ایمن کنیم که مبادا خدای‌ ناکرده، با گذشت زمان، نسبت به پیاده‌سازی کامل احکام مسلم فقهی و احکام اولیه و ثانویه‌ی مندرج در دین، سست نشویم و در این عرصه سایش‌هایی پیدا نکنیم و به سمت و سو‌های دیگری نرویم.

رئیس عدلیه بیان داشت: پس از عهده‌دار شدن مسئولیت خطیر ریاست قوه قضاییه، به زیرمجموعه خود تاکید کردم که باید در گام دوم انقلاب، ارزیابی جامعی از کمبود‌ها و نقصان‌ها در عرصه قضا داشته باشیم و با تمسک به نظریات فقهی و حقوقی امامین انقلاب، این خلأها و کمبود‌ها را مرتفع سازیم.

وی در ادامه گفت: اگر بخواهیم تمام و کمال به وظایف و مسئولیت‌های قانونی قوه قضاییه جامه عمل بپوشانیم، باید علاوه بر دانش و بینش قضایی و حقوقی، خود را به شناخت جامعه، شناخت زمان، شناخت دوست و شناخت دشمن، مجهز کنیم و در این مسیر، تمسک به دیدگاه‌ها و نظریات امامین انقلاب در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های مرتبط با حکمرانی، راهگشاست.

محسنی اژه‌ای افزود: برای تحقق و توسعه عدالت که از مسئولیت‌های اصلی و اساسی قوه قضاییه است، الزاماتی وجود دارد؛ از جمله «قانونِ متضمن عدالت»، «ساختاری که در قالب آن بتوان عدالت را تحقق بخشید»، «اعتبار و بودجه کافی» و مهمتر از همه «عامل انسانی که عادل و آشنا به زمان و با تدبیر باشد.»

وی ادامه داد: باید در راستای فراهم آوردن الزامات فوق‌الذکر، نهایت تلاش و مساعی را مصروف داریم تا شاهد تحقق و بسط عدالت باشیم؛ نمی‌توانیم بدون آنکه اولیات یک زندگی متعارف را برای قاضی فراهم کنیم، از او انتظار داشته باشیم که احکام متقن و مستدل و مستحکم و سریع و همه‌جانبه صادر کند.

نباید وظایف و مسئولیت‌های دستگاه قضایی را منحصر به محکمه‌داری کرد/ قوه قضاییه در حفظ و ارتقای سلامت نظام، نقش‌آفرین است

دریافت ۲۴۶ چکیده مقاله و ۱۵۰ مقاله توسط دبیرخانه همایش

حجت‌الاسلام والمسلمین «هادی»، رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه طی سخنانی در همایش اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد: ضرورت اصلی برگزاری همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی، پیوند وثیق میان «ولایت» و «قضاوت» در آموزه‌های دینی ماست.

وی با اشاره به تاکیدات دو سال پیش رئیس دستگاه قضا در خصوص جمع‌آوری بیانات و توصیه‌های قضایی امام راحل و مقام معظم رهبری، گفت: در این راستا تیمی در پژوهشگاه قوه قضاییه تشکیل شد و این گروه در اولین اقدام، تمامی بیانات، رهنمودها، فرامین و مکتوبات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص موضوعات قضایی را در کتاب «اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی» جمع‌آوری کرد و بعد از آن نیز «منشور حکمرانی قضایی» تنظیم و تدوین شد؛ همچنین تا به امروز ۱۵ جلسه تخصصی نخبگانی در خصوص این موضوع برگزار شده است.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه با اشاره به دریافت ۲۴۶ چکیده مقاله و ۱۵۰ مقاله توسط دبیرخانه همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: دریافت دیدگاه‌های بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای هیئت علمی، اساتید و صاحبنظران، برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی و ترویج علمی، برگزاری ۳۱ اجلاسیه استانی با حضور جامعه حوزوی و دانشگاهی از دیگر اقدامات انجام شده در راستای برگزاری همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی طی مدت اخیر بوده است.

دبیر علمی همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: این همایش ملی با همکاری ۲۰ مرکز علمی، پژوهشی و حوزوی در حال برگزاری است و در مجموع بیش از ۵ هزار نفر ساعت نسبت به موضوع اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی، کار انجام شد.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این همایش گفت: «گفتمان‌سازی اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب»، «نظام‌سازی قضایی بر اساس اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب»، «بازطراحی تحول و تعالی دستگاه قضایی بر اساس نظریه بنیادین مبتنی بر ابعاد اجتهادی، حِکمی و تمدنی رهبر معظم انقلاب» و همچنین «بسترسازی برای طراحی قوه قضاییه صددرصد اسلامی، عادلانه و علمی»، از جمله اهداف برگزاری همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

هادی در پایان گفت: در جریان همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی، سه نشست علمی با عناوین «نظام‌سازی قضایی مبتنی بر اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی»، «اندیشه‌ورزی و نحوه رسیدن به اندیشه نظریه‌ساز» و «بایسته‌های تحقق اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی» برگزار می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۹
3.4 میلیارد دلار در ماچرای چای دبش دچار فساد مالی شده است.

چرا هیچکس پاسخگو نیست؟ چرا مقامات و مسئولان طوری رفتار می کنند که انگار این ماجرا اتفاق نیفتاده است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
پیشانی عدالت جامعه عدلیه است
قضات نقش پررنگی در اجرای عدل و داد در جامعه دارند بخصوص در نظام اسلامی
باید سرعت رسیدگی به پرونده ها بالا باشد و هزینه وکیل مدافع اینقدر زیاد و بی ضابطه نباشد
مراکز دادرسی باید از دسترسی کار چاقکنها و رانت بازها و پارتیبازها که چهره قوه عدلیه را مخدوش می کنند بدور باشد
ناشناس
| Germany |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
بقول معروف
گذشته ها گذشته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
ماجرای مفقود شدن ۱۷ هزار میلیارد تومان وجوه

شهرداری تهران کجاست ؟ و چه شد ؟؟

از زاکانی و شورای شهر تهران چمران که هر دو از یک

جناح خودی تندروهای جبهه پایداری ها هستند

هیچ امیدی به اصلاح امور جاری شهر ومردم تهران نداریم

ایا رییس قوه قضائیه نباید شخصا ورود کنند ؟؟؟
متاسفانه قانون در این مملکت با جماعتی مهربان و با خیلی های دیگر نامهربان است.

شاهین ترازوی عدالت در این مملکت میزان نیست.
قوه قضاییه از زمان مسئولیت شما چه کار کردی داشته است؟ پس چه شد میارزه با مفسدان اقتصادی؟
دستگاه قضایی مستقل که تنها به قانون جوابگو است، از اساس پیشرفت یک کشور می باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
درود بر شما.
در دنیای امروز مطبوعات آزاد نیز، بسیار کمک کننده هستند.
حکم اعدام بابک زنجانی کی اجرا می شود؟
2.3 میلیارد دلار پولهایی که بابک زنجانی به یغما برده ، چرا بعد از 8 سال که از صدور حکم اعدام می گذرد، از او گرفته نشده است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
چون نمیده پولارو
ج
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
طبق گفته های مقامات مربوطه دراواسط دهه 90 مبلغ 10-12 میلیارد بوده نه 2/3 میلیارد
تفکرنقاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
آدمهایی مثل شهرام جزایری، بابک زنجانی، محمودرضا خاوری و اکبر طبری در واقع کارگزار یگ گروه پشت پرده هستند و فقط نقش عروسکی را دارند که نخشان دست آدمهای دیگری است.
از مفسدان اصلی پشت پرده نامی به میان نمی‌آید. همانهایی که کمک کردند یک بچه بانک تاسیس کند، شرکت هواپیمایی راه بیاندازد، نفت بفروشد ...
همانهایی که کمک کردند خاوری پس از اختلاس، به کانادا فرار کند و ...
سعدیا گر چه سخندان و مصالح گویی / به عمل کار برآید به سخندانی نیست
درپرونده ای در دادگاه بدوی محکوم شدم با پرداخت 104 میلیون به تجدیدنظراعتراض کردم تجدیدنظر رای دادگاه بدوی را نقض وبه نفع من حکم داد. پولم را خواستم گفتند هزینه دادرسی بوده وقابل برگشت نیست. این مشکل شخصی من نیست بلکه یک مشکل عمومی است وقتی رای دادگاه بدوی نقض میشود یعنی دادگاه اشتباه کرده حالا من چرا باید هزینه دادرسی را بدهم؟ آقای اژه ای که برخلاف روسای قبلی قوه قضایه تجربه طولانی در دادگستری برای حل مشکلات اینچنینی که یک نمونه اش را عرض کردم فکری بکند
با قانون مهریه و نفقه زندان ها را پر کردید و جیب ثبت و دادگاهها رو با مال نامشروع لبرز ساختید بردارید قانون کذایی مهریه و نفقه رو جند ا جون باید توسط زن ها و مرد های بیچاره گرفته شود چرا ازدواج را ثبت می کنید؟؟؟ یه کار شخصی حقوقی می شود دست بردارید بزارید مردم راحت زندگی بکنن حداقل ثبت می کنید بی تاثیر باشد هر کس هم مالی دارد که به نامش هست
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
مهریه شده کاسبی اداره ثبت ودادگاهها وزنان معلوم الحال ووکیلها دورهمی شده برای نابودی فرهنگ خانواده وایران واخلاقیات .تمامی کاسبان مهریه مشکل دارند متاسفانه دادگاه تمکین رو به مرد میده که یعنی کشک ولی مهریه باید پرداخت بشه این وضع رو تا کی می خواهید ادامه بدید اگه مهریه حذف بشه نوددرصد طلاقها کنسله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
زن مهریه رو میگیره بعد هم می ره دوباره ازدواج میکنه. میتونه دوباره مهریه بگیره و دوباره طلاق باز مهریه این چه مدلی هست دیگه کاسبی بهتر از این مرد بیچاره هم که هرچه کار کرده اگه به نام طرف زده که از دست داده. بعدشم هست و نیست و حقوقش باید بزا ره برا مهریه نابودی یک انسان تا این حد اون زنم پولها رو بگیره برا با مرد دیگه ازدواج کنه التماس تفکر میشه قوانین بهتر و.منصفانه تری ایجاد کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
14:00 و 14:19

1) مرد باید موقع ازدواج چشم و گوشش را باز نگهدارد.
2) مرد نباید در موقع ازدواج اسیر احساس و هوس شود.
3) مرد باید موقع ازدواج ببینید توانایی های مالیش چقدر است و آیا این مهری را می کند در استطاعت او است یا خیر.
4) مرد می تواند 3 تا زن عقدی و جندین و چند زن صیغه ای در یک زمان اختیار کند. اما زن نمی تواند بیش از یک همسر داشته باشد.
5) مهریه تنها موردی در قانون است که زن در این مملکت می تواند یقه مرد را بگیرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
پسر که میخواد ازدواج کنه هنوز به اون حد بلوغ فکری نرسیده که به این چیزها فکر کنه جوانی و عشق و چشم و ابرو یار جلو منطقش میگیره مگه در سن بالا که عقل بر احساس غلبه میکنه ازدواج کنه تا قبل از ازدواج به آخر عاقبتش فکر کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
16:09
پس خودکرده را تدبیر نیست.
کسی که خربزه می خورد، پای لرزش هم می نشیند.
مردم درخصوص برخی احکام توجیه نمی شوند چرا توضیح واضح وکافی داده نمی شود چرا در اجرای برخی احکام عجله می کنید شاید تاخیر در اجرا موجب اخذرضایت از شاکی شود با تندی کارها به سامان نمی رسد .
سلام

طرح شفافیت مسائل قوای سه گانه یک طرح انقلابی و اصلاح گرایانه است. همه قوا باید درمقابل قوه قضائیه پاسخگو باشند.
با توجه به داشتن مرکز وکلا ، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده که زیر نظر قوه قضائیه است ، براحتی می توان تمام فعالیتهایی اقتصادی را رصد و سالم سازی کرد.
حاج اقا مهریه بلای جان و فرهنگ ایران شده دست از سیاسی کاری بردارید اگع قصد مبارزه با بداخلاقی رو دارید مهریه رو حذف کنید مثل تمکین
با سلام
مشکل قوه قضائیه ساختاری است. چرا حقوقدانان وفارغ التحصیلان دانشکده حقوق در میان قضات نیستند یا تعدادشان اندک است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
چون با دریافتی کارگر ساده حاضر به کار در قوه عدلیه نیستند
کارقوه شده فقط سخنرانی چی شدچای دبش چی شدمفسدین چراهیچکی پاسخگو نیست
چرا هیچ کس درباره پرونده چای دبش حرفی نمیزنه؟ ؟؟؟؟
با یک بام و دو هوا عدالت جاری نمی شود . مسله زمین اوقافی قزوین چه شد .
قوه قضاییه از زمان مسئولیت شما چه کار کردی داشته است؟ پس چه شد میارزه با مفسدان اقتصادی؟
چایی دبش در زمان ایشان برملا شد.اگر دقت میکردید ایشان گفتند لیست افراد دنیا بما داده نشده است یعنی اینکه قوه قضاییه موضوع را ‌پیگیری و برملا کرده است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار