نبض خبر

افشای دلیل انفجار پیاپی در معادن ایران

کد خبر: ۱۱۹۱۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲ 07 September 2023
تعداد بازدید : 15419
بازدید 48378
حادثه انفجار معدن زغال سنگ طزره دامغان در عمق 700 متری زمین به جان باختن 6 کارگر منتهی شد. این اما نخستین حادثه در این معدن نبود و این معدن چندین بار شاهد چنین حوادثی بوده است. در عین حال انفجار در معادن ایران به ویژه معادن زغال سنگ به یک خبر تکراری تبدیل شده که هر بار کشته‌هایی دارد. دلیل این تعداد حادثه و انفجار در معادن ایران چیست؟ در این ویدیو به این پرسش پاسخ داده می‌شود.
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۳
سلام علیکم اولا این معادن اغلب به پیمانکارواگذارشده لذا پول دادن برعهده وزارت صمت یا شرکت فولاد نیست.ثانیادرکلیه معادن روال قانونی بازدید دوباردرماه یا یک بار درماه مهندس ناظر است.ومهندس ناظر که قانونا ازطرف سازمان نظام مهندسی انتخاب میشود.مسئولیت نظارت دقیق داشته دارد .به پیمانکار هم بدون مهندس ناظر اجازه کارکردن نمیدهند.لذا مسئول صددرصدی سازمان نظام مهندسی است.این حادثه وحوادث دیگر وبه تعطیلی کشاندن معادن توسط این سازمان به دلایل واهی وایجاد رانت ودرخواست پول بدون کارآمدی وکارکرد مفید شابه روسیه وآمریکاواسترالیاو....مویدناکارآمدی سازمان نظام مهندسی وایجاد رانت وگروه فشار برای تصویب قوانین ناقض وناکارآمددرحوزه معادن است برای مثال معدن ذغالسنگ یک معدن کاملا تخصصی حوزه مهندسی معدن است ولی استانداردها نظارت را کسی نوشته که تحصیلاتش زمین شناسی است واصولا مهندس نیست وآن شخصی نیست بجز آقای تقی نبئی مصاحبه شونده ولذا مهندس جوان ناظر به اشتباه میافتد.بدلیل کم سوادی شخص نگارنده استاندارد که بلاشک مسئول اصلی این حادثه است.این است عملکرد گروه فشار درحوزه معادن برای عدم فراوری وایجاداشتغال درکشور ووظیفه آنها تسهیل صدورموادمعدنی بصورت خام وپرکردن انبار کشورهای بیگانه به مبلغ نازل است.مع الوصف بدلیل لنگر رشد بخش معدن بودن نظام مهندسی معدن وجلوگیری ازفرآوری موا ددرکشو وهزار ان سنگ اندازی دیگر به کلیه مسئولین محترم نظام ونهادهای محترم امنیتی توصیه اکید دارم درنظام مهندسی راببندید .ودرعوض درقالب تعاونی معادن را به تشکلهای تعاونی جوان بسپارید دولت هم حق دولتی خودرا بدون هیچ حاشیه ایی ازطریق صمت وصول میکند.نظام مهندسی معدن توسط جناب مهندس نادعلی اسماعیلی دهج بنیان گذاشته شد.ایشان راپیدا کنید وقسمش دهید کاردرستی کرده یا نه به بنده که گفت نه.درجهان امروز کارها تسهیل میشوند نه دشوار نظام مهندسی معدن نباشد خیلی ازمشکلات مهاجرت روستائیان اقتصادی وامنیتی وبخش صنعت نیازمند مواد حل میشود .آماده مصاحبه دراین خصوص هستم.ضمنا بهتر است.درصورت حصول موفقیت برای بستن درب نظام مهندسی معدن حداقل فارغ التحصلان رشته زمین شناسی ازمناصب مدیریتی آن کنارگذاشته شوند.تا شاهد چنین رخدادی نباشیم
دلیلش اینه که تمامی معادن کشور رو با چندر قاز قیمت تقریبا در حد مفت در زمان رفسنجانی بعدش زمان خاتمی بعدش زمان احمدی نژاد و زمان روحانی به کسانی که هیچکدام تخصصی در زمینه معدن نداشتن واگذار کردن اونها هم دریغ از سرمایه گذاری و توسعه و تجهیز معدن و مخصوصا امنیت معدن و کارگرانش یادمون نرفته چند سال پیش در زمان روحانی معدنی در شمال کشور منفجر شد و چندین کارگر کشته شدن و دریغ از کپسول اکسیژن برای کارگران معدن که در آنجا کار میکردن خوب بخش خصوصی هستش دیگه اولین و آخرین اولویت این شرکتها سود و پول هستش والسلام
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
چقدر اطلاعاتت کامله آفرین بازیکلا احسن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
همه اخ و بدن فقط رییسی خوبه
دلیلش بی کفایتی مقامات
سلام
وقتی مدیری غیر متخصص و صرفا با رابطه مدیرعامل ایمیدرو که سازمانی تخصصی است می شود بهتر از این نمی شود !!!
آقای موثقی نیا با چه رزومه ای مدیرعامل ایمیدرو شده !!!؟؟؟؟
آقای دکتر علی آبادی که وارد کابینه دولت سیزدهم سد ما کمی امیدوار شدیم ولی در کوتاه مدت با انتصاب های رسمی و غیر رسمی ایشان منجمله مقیمی ، موثقی نیا ، یزدی زاده که همگان غیر متخصص هستند ما را ناامید نمودند !!!
در اخبار غیر رسمی اعلام می شود یزدی زاده با ورود به انتصاب های صمت این غیر متخصصین را وارد شرکت های تخصصی نموده که اگر درست باشد باید در درگاه خدا و ملت شهید پرور در آینده نچندان دور پاسخگو باشند !!!
پس اون هیئت مدیره ورئیس معدن چکاره هست.تمام این معادن خصوصی هستند.پس نمیشه بارمسئولیت این ریزش معدن وگاز گرفتگی ونبودکپسول آتش نشانی روبندازن به گردن صنعت و معدن.درسته نظارتها کارسازهست ولی پس صاحب معدن بوق هست که داره پول درمباره کاری نمیکنه
خوب حالا بدید دست دولت رئیسی!!! تا با متخصصین و متفکرینی ..،تا کلا معادن نابود بشند!!!!
خدا شفات ردخ
نمایندگان مجلس در آخرین اصلاحات طرح ساماندهی با تراش دادن بدنه‌ی طرح و قیدِ «عدم افزایش حقوق و دستمزد» هرگونه بار مالی احتمالی طرح را از میان برداشتند؛ با این وجود مجمع تشخیص با شنیدن توضیحات رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، به طرح ساماندهی ایراد گرفت.

احسان سهرابی با بیان اینکه صدای کارگران شنیده نمی‌شود اما صدای میثم لطیفی و امثال او به خوبی شنیده می‌شود و این جای تاسف دارد؛ تاکید کرد: ایراد گرفتن به طرح ساماندهی بزرگ‌ترین ظلم در حق کارگران است.

وی افزود: علت فربه شدن دولت، طرح ساماندهی نیست، مدیرانی است که حقوق‌های نجومی می‌گیرند و کارکردی برای مردم ندارند! شما با این رای، از طبقه فرودست حمایت نکردید اما در عوض پیمانکاران را چاق‌تر نمودید!

به گفته این فعال کارگری، رئیس جمهور در روز کارگر وعده‌ی برداشتن تبعیض و حذف پیمانکاران داد وعده‌ای که محقق نشد
به قیمت جان معدنکار بیچاره تموم میشه دیگه وقتی مدیر عامل و ریاست معدن فقط و فقط پول رو میشناسه و میبینه و میخاد
تمام مشکلات کشورازبی ارزش شدن ریال وقطع ارتباط با دنیا وگرانی است که این همه کشته یا معدن یا خودرو یا الودگی هوا وغیرو وجوددارد
دلیلش کاملا مشخص هستش . وقتی کار رو به پیمانکار واگذار میکنن و ایشان هم با کمترین هزینه (قیمت جان کارگر ) کار رو به نحو احسن از نظر مسئولی که مخالف رسمی شدن کارگران هست و پول‌های هنگفتی که روانه جیب تعدادی پیمانکار می شود ، نتیجه اش مرگ کارگران و شادی روزافزون نفراتیکه مخالف رسمی شدن کارگران هستند . اگر کارگران رسمی شوند دولت‌ها برای جان کارگران ارزش قائل می شوند و خانواده ها یتیم نمی شوند.
قشر همیشه مظلوم
سلام مهندس!!!!!
لازمه بررسی هر صورت وضعیت، کنترل تعهدات پیمانکار و سپس تائید آن بوده و در این بین بررسی میدانی کارفرما و کنترل وضعیت بهره‌برداری از اصول اولیه و غیر قابل اغماض است. در زمان هر دولتی نیز تمام سیستم مدیریتی، بدون دقت در توانمندی مدیران اسبق و تنها با استناد به وجهه سیاسی افراد، تغییرات اساسی صورت می گیرد.
مشکل اساسی مملکت ما ، تغییرات کلی در هنگام تغییر ساختار مدیریت اجرایی کشور است که مختص هیچ جناح خاصی نبوده و متاسفانه عمومیت دارد.
امیدوارم با تغییر این رویه، اهداف متعالی نظام قابل دسترس شده و دست سوءاستفاده گران و کاسبان این رویه قطع شده و بیش از این شاهد آسیب‌های اجتماعی ناشی از سوءاستفاده پیمانکاران از نیاز افشار ضعیف نباشیم.
امیدوارم در این دولت شاهد تحولات بنیادی در این مورد و سایر موارد مشابه باشیم.
انشاالله
فقط هزینه چند قلم چای وشیرینی ومیوه ای که دراین وزارتخانه ودیگر وزارتخانه ها خرج خاله بازی میشه سالانه سر به میلیاردها تومن میزنه اما برای جون انسان ها بودجه ندارن
انفجار در معادن به علت بی احتیاطی در دنیا شایع است حتی کشورهای بسیار پیشرفته صنعتی . دنبال زیر بغل مار نگردید . چیزی برای حاشیه سازی نیست؟
ملت مهم نیست برای کرسی نشین ها حق ملت این نیست
باسلام خدمت همه معدنکاران عزیز، مخصوصا معادن زیرزمینی زغالسنگ
متاسفانه با خصوصی شدن این معادن، در اکثر معادن زغالسنگ، تجهیزات ایمنی و بخصوص تهویه مناسبی وجود ندارد و مهمترین عامل انفجار در معدن می باشد.
به فرض اگر انفجاری همه رخ ندهد، سلامتی جسمی کارگران معادن زیرزمینی در معرض جدی قرار دارد.
به راحتی با جان و زندگی پرسنل معادن زغالسنگ بازی می شود و هیچ مرجع رسیدگی وجود ندارد.
کدام شرکت یا کارخانه یا معدن و محیط کاری، کارکنان ایمنی است و برای کارگران اتفاقی نیافتاده که اینجا باشد؟ در کشوری که هر کسی فقط و فقط به فکر خوردن حق دیگران است بهتر از این نمیشود
کارشناس ایمنی و بهداشت هستم به زور اداره کار و شبکه بهداشت شاهرود جذب معدن سنگ آهنی در همین نواحی شدم (سنگ معدن پسیر طرود شاهرود به نام ثمین سایا) که چند ماه قبل از من یک نفر در آن کشته شده بود....سه ماه تلاش کردم برای تامین حداقل های مورد نیاز برای تامین ایمنی و بهداشت این معدن ولی دریغ از یک درصد پیشرفت....تازه ۲۰ نفری هم از هموطنان بلوچ آنجا کار می کردن بدون بیمه و کارفرما زیر بار هیچکدام نمی رفت برای تامین تجهیزات ایمنی و بهداشت ..... در نهایت بعد از سه ماه از ادامه همکار منصرف شدم و زدم به چاک......در این مناطق اوضاع ایمنی و بهداشت تاسف باره و اداره کار و شبکه های بهداشت زورشون نمی چربه و ضعیف هستن و کارفرماها هم یه مشت انسان های بی سواد منفعت طلب و ثروتمند.....
مدیریت ضعیف که فقط میخوان خودشون سود کنن متاسفانه جان کارگر هم هیچ
کارگر در همه جابخصوص معادن مورد ظلم قرار گرفته فقط کارفرما بخور چاق بشه کارگر به درک شما که لایحه حجا ب به سرعت تصویب می‌کنی که خودت به خطر نیفتد جون کارگر هم مهمه یه کاری بکن آخه اگه بهت فشار نمیاد