بازدید 5108
۶
مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی؛

بازاریابی بخش خصوصی جهت تقویت جایگاه ایران در تجارت نفت جهان با سیاست جدید گواهی سپرده نفت خام

بخش خصوصی خریدار گواهی سپرده نفت خام با پیدا کردن بازارهای جدید به افزایش مبادی فروش نفت کشور اقدام می کند و این بازاریابی جدید و غیرانحصاری اتفاق خوبی را رقم می زند. در واقع خریداران این گواهی ها تبدیل به بازاریاب های نفتی کشور می شوند و این امر کمک کننده خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۷۳۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲ 05 May 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ به زعم کارشناسان، عرضه‌ی نفت در بازار بورس روش موثری برای به وجود آوردن تنوع در روش‌های فروش نفت خام و ایجاد مبادی جدید صادراتی است. تامین مالی پروژه‌های نفتی کشور از این محل نیز از دیگر مزیت‌های طرح مورد بحث به شمار می‌رود. ایجاد بازار خرده‌فروشی نفت خام فعلی و نه آینده کشور که در بودجه نیز پیگیری‌های جدی برای آن شده است، از این طریق امکان پذیر خواهد بود.

اوراق سلف برای تأمین مالی است و گواهی سپرده‌ی کالایی که اخیراً به عنوان بستری به منظور ورود نفت به معاملات بورسی مطرح شده، در ارتباط با فروش دارایی است و با یکدیگر فرق دارند. اوراق سلف در ارتباط با آینده فروشی است. چیزی را که در آینده به دست می‌آوریم، الان می‌فروشیم، اما اوراق کالای سپرده در مورد کالای موجود است.

در اوراق سلف سود و سررسید مشخص وجود دارد. باید افراد در سررسید و با شرایط معینی کالا را خرید کنند. در این طرح، اساساً کالا نمی‌فروشیم، به پشتوانه‌ی کالایی که در آینده به دست می‌آید و قیمتش معلوم می‌شود، الان نقدی تأمین مالی می‌کنیم. گواهی سپرده کالایی هیچ ارتباطی با اوراق سلف ندارد و هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند. بازار آن‌ها با یکدیگر فرق دارد.

اوراق سلف در بازار بورس و فرابورس فروخته می‌شود و گواهی سپرده‌ی کالایی در بورس انرژی فروش می‌رود. در گواهی سپرده با کالا سر و کار داریم و در اوراق سلف نفتی تأمین مالی درآمد‌های ثابت مطرح است. خریدار اوراق گواهی فعالان حرفه‌ای هستند که می‌خواهند کالایشان را تحویل بگیرند. فعال اوراق سلف سفته بازان بازار یا کسانی هستند که پول‌های سبد‌های بزرگ ریالی دارند. طرح گشایش نفتی دولت روحانی در واقع آینده فروشی نفت با قیمت غیرمعلوم بود که تبدیل به اوراق می‌شد و به مردم تحویل می‌دادیم. اوراق سلف نفتی به ایجاد یک بدهی برای دولت بعدی منجر می‌شود.

نظرات محمدعلی خطیبی، مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران را در خصوص مزیت‌های گواهی سپرده‌ی کالایی جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

خطیبی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی در خصوص گواهی سپرده‌ی کالایی که بستری برای حضور بخش خصوصی در خرید و فروش نفت خام است، تصریح کرد: ما سابقه‌ی فعالیت بخش خصوصی را در حوزه‌ی انرژی در کشورمان داریم. مثلاً در زمینه‌ی پتروشیمی این بخش فعال است، اما در حوزه‌ی نفت خام به دلیل حساسیت‌هایی که وجود دارد، با مشکلاتی مواجه بوده ایم. به همین دلیل، ورود بخش خصوصی به خرید و فروش نفت خام محدودتر بوده است. اما در زمینه‌های دیگر انرژی شاهد حضور بخش غیردولتی بوده ایم.

وی در پاسخ به این که آیا حضور بخش خصوصی در حوزه‌ی خرید و فروش نفت خام در قالب طرح گواهی سپرده‌ی کالایی می‌تواند در تنوع بخشی به مبادی فروش نفت کشورمان موثر باشد یا خیر، تصریح کرد: سیاست جدید گواهی سپرده نفت خام با حضور بخش خصوصی در مبادلات نفتی کشور به فروش نفت کشور کمک خواهد کرد. بخش خصوصی خریدار گواهی سپرده نفت خام با پیدا کردن بازار‌های جدید به افزایش مبادی فروش نفت کشور اقدام می‌کند و این بازاریابی جدید و غیرانحصاری اتفاق خوبی را رقم می‌زند. در واقع خریداران این گواهی‌ها تبدیل به بازاریاب‌های نفتی کشور می‌شوند و این امر کمک کننده خواهد بود.

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های بازار‌های بورسی این است که معاملات در آن‌ها بدون محدودیت و با شفافیت بالا صورت می‌گیرد. باید تلاش کنیم تا جایی که می شود، محدودیت‌ها را کاهش دهیم و معاملات در بازار بورس کشور و از جمله در حوزه‌ی گواهی سپرده‌ی کالایی نفتی با شفافیت حداکثری صورت بگیرد؛ مثلا، الان فقط بخش حقوقی و سبد‌های سرمایه گذاری می‌توانند به خرید این گواهی‌ها بپردازند که خودش یک محدودیت محسوب می‌شود. باید در آینده بستری فراهم کنیم که تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی بتوانند برابر به این معاملات ورود کنند.

خطیبی گفت: قبلاً طرح اوراق سلف نفتی مطرح شد. در این طرح، ما چیزی را می‌فروختیم که هنوز تولید نشده بود؛ اما در قالب گواهی سپرده‌ی کالایی به فروش نفتی می‌پردازیم که فیزیکی در انبار موجود است. این امر یکی از مزیت‌های گواهی سپرده محسوب می‌شود. باید در عمل تمهیداتی را پیش بینی کنیم که از ایجاد رقابت منفی برای فروش نفت کشور جلوگیری شود. مثلاً باید برای خریداران گواهی سپرده‌ی نفتی این موضوع را تعریف کنیم که نباید به فروش نفت به مشتریان فعلی مبادرت کنند، بلکه باید به سمت بازاریابی‌های جدید بروند. یکی دیگر از مزیت‌های گواهی سپرده‌ی کالایی این است که تسویه‌ها با قیمت روز ارز است و این موضوع بخش زیادی از ریسک‌ها را برای خریداران پوشش می‌دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ما که نفت اندازه ۳قاره داریم پس چرا تامین اجتماعی دنبال فروشه جزایر هست
یک رانت دیگر
بفرمائید قیمت فروش به این آقازاده ها چقدره؟ پرداخت میکنن؟ یا آش و با جاش میبرن
دلار رو به کی میفروشن؟ چند میفروشن؟
منظور از بخش خصوص امثال آقازاده جناب شمخانی هستش دیگه!
فروش اوراق سلف نفتی به معنی فروش اینده نیست مثل اینست که حقوق 30 سال کار یک کارمند در یک روز داده شود خوب معلوم است ان کارمند یک ثروتمند میشود و میتواند در همه جا سرمایه گذاری کند و اینده ای درخشان داشته باشد ما هم میتوانیم در مورد کشور ایران همین کار را انجام دهیم اینده را از الان بسازیم...
کدام بخش خصوصی میتواند بنوعی واسطه فروش نفت ماگردد بخش خصوصی خارجی که شرکت نمیکند چون ماعملاًبا کشورپیشرفته ای ارتباط نداریم چه رسد به بخش خصوص آن کشور پس میماندبخش خصوصی سالم وواردبه فعالیتهای جهانی خودمان که دراین زمینه میتوانستند بحال مامفیدباشند که تفریباً اکثرابعلت امنیت اندک سرمایه گذاری درکشورمان جلای وطن کرده ودرکشورهائی چون کانادایادوبی وباترکیه بفعالیتهای اقتصادی مشغولند میماندگروه خاصی که میبرندوچیزی بمانمیدهندکه نمونه آن که آش راباجاش میبرندداشتیم وداریم وبه هیچ دردی نمیخورندلذابنظرمیآیدچنین برنامه های شعارگونه ای روی کاغذبماند وبهترهم همینست
داریم به جزیره فروشی نزدیک میشیم. از فلاکت که رد شدیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست