بازدید 131467
۹
با دویست و دهمین روز حمله روسیه به اوکراین/ در حال به روزرسانی

دستور بسیج نیروهای نظامی روسیه توسط پوتین/ 300 هزار نیروی روس آماده نبرد/اعلام خطر ناتو از بسیج نیروها توسط روسیه/هشدار رئیس جمهوری صربستان درباره وقوع جنگ جهانی

دویست و دهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۴۱۶۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸ 21 September 2022

دستور بسیج نیروهای نظامی روسیه توسط پوتین/ 300 هزار نیروی روس آماده نبرد/نگرانی انگلیس از فرمان بسیج نیروهای روسیه

بین الملل تابناک: دویست و دهمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

اعلام خطر ناتو از بسیج نیروها توسط روسیه
۱۴۰۱/۰۶/۳۰ - ۲۰:۲۲

ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز چهارشنبه بسیج بخشی از نیروهای ارتش روسیه را اقدامی خطرناک و بی پروا توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز و د پ آ، دبیرکل ناتو گفت که بسیج هزاران نیرو در روسیه برای جنگ در اوکراین، درگیری را تشدید می کند و تهدید ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مبنی بر استفاده از سلاح هسته ای، لفاظی های خطرناک و فاقد حس مسئولیت است.

وی تاکید کرد که اولین بسیج نیروهای روسیه از زمان جنگ جهانی دوم، غافلگیر کننده نیست، اما درگیری اوکراین را تشدید می کند.

استولتنبرگ گفت که اقدامات پوتین نشان داد که جنگ مطابق برنامه های وی پیش نمی رود و واضح است که رئیس جمهوری روسیه یک اشتباه محاسباتی بزرگی داشته است.

دبیرکل ناتو با اشاره به استفاده احتمالی روسیه از سلاح هسته ای افزود: ما مطمئن خواهیم شد که هیچ سوءتفاهمی در مسکو در مورد نحوه واکنش ما وجود نداشته باشد. البته این مساله بستگی به موقعیت و نوع تسلیحاتی دارد که آنها ممکن است استفاده کنند. مهمترین مساله این است که از وقوع این امر جلوگیری شود و به همین دلیل ما در ارتباطاتمان با روسیه در مورد پیامدهای بی سابقه اینقدر روشن و واضح بوده ایم.

دبیرکل ناتو تاکید کرد که تصمیم پوتین در مورد بسیج بخشی از نیروهای ارتش روسیه، بار دیگر نشان می دهد که وی مرتکب محاسبات غلط شده و یک اشتباه راهبردی داشته است.

وی مدعی شد که ارتش روسیه به خوبی تجهیز و تامین نشده، فرماندهی ارتش ضعیف است و مشکلات لجستیکی جدی وجود دارد.

استولتنبرگفت: با این حال، تصور می کند که تصمیم نهایی منجر به تشدید نتش می شود و این به مثابه جان باختن تعداد بیشتری از نظامیان اوکراینی و روسی است.

مکرون: تصمیم برای بسیج نیرو در روسیه اشتباه است
۱۴۰۱/۰۶/۳۰ - ۱۹:۰۶

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد طرح اعلام شده از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مبنی بر بسیج نسبی نیروهای نظامی برای جنگ در اوکراین، اشتباه است و مسکو را منزوی تر می کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مکرون که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد، افزود: تصمیم وی (پوتین)، اخبار بدی برای مردم روسیه و جوانهاست و انزوای کشورش را افزایش می دهد.

رئیس جمهوری فرانسه پس از اعلام بسیج نسبی ارتش روسیه از سوی پوتین تاکید کرد که قدرت های هسته ای اکنون باید به طور مسئولانه عمل کنند. مکرون پس از گفت و گو با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از این مساله سخن گفت.

درخواست چین برای آتش بس در اوکراین
۱۴۰۱/۰۶/۳۰ - ۱۴:۴۷

وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه خواستار آتش‌بس و از سرگیری مذاکرات با هدف یافتن راه حلی برای پایان دادن به جنگ اوکراین شد.

به گزارش رسانه ها رسمی چین، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اظهارات امروز (چهارشنبه) «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه که اعلام کرد روسیه از تمامی ابزار لازم در بحران اوکراین استفاده خواهد کرد گفت: چین خواستار آتش‌بس و انجام مذاکرات برای حل و فصل این بحران از سوی تمام طرفین درگیر است.

چین از آغاز جنگ اوکراین همواره در تلاش برای ارائه راه حل‌های صلح آمیزی بوده است که در راستای تقویت ثبات و صلح جهانی باشد.

سخنگوی وزارت امورخارجه چین همچنین در واکنش به طرح رفراندم پیشِ رو در چهار منطقه دونباس گفت: موضع چین در قبال مسئله اوکراین ثابت است و بر تمامیت ارضی و حق حاکمیت تمامی کشورها که باید مورد احترام جهان و تابع منشور سازمان ملل متحد و اصولش باشد، تأکید دارد.

وانگ ونبین در ادامه اظهاراتش افزود: نگرانی‌های امنیتی منطقی هر کشوری باید محترم شمرده شود و از تمامی تلاش‌ها برای حل بحران به شکلی صلح‌آمیز باید پشتیبانی شود.
چین خواستار مذاکره و مشورت برای حل و فصل اختلافات است.

هشدار رئیس جمهوری صربستان درباره وقوع جنگ جهانی
۱۴۰۱/۰۶/۳۰ - ۱۴:۴۶

«الکساندر ووچیچ» رئیس جمهوری صربستان درباره وقوع جنگ جهانی قریب الوقوع هشدار داد و گفت: جهان به درگیری بزرگی نزدیک می شود که از سال ۱۹۴۵ تاکنون دیده نشده است.

شبکه خبری راشاتودی نوشت: ووچیچ تشدید تنش ها در روابط بین غرب با روسیه و چین را پیش بینی کرده است.

وی سه شنبه بعد از نخستین روز اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک هشدار داد کشورهای کوچکتر نمی توانند انتظار خبرهای خوبی را در آینده داشته باشند.

براساس این گزارش، رئیس جمهوری صربستان در مصاحبه با رادیو و تلویزیون دولتی این کشور، «آر تی اس» با بیان اینکه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود در مجمع عمومی پیش بینی ناامیدکننده ای را مطرح کرد، گفت: من فکر می کنم پیش بینی های واقع گرایانه باید از این هم ناامیدکننده تر باشد. از آنجایی که سازمان ملل تضعیف شده و قدرت‌های بزرگ، سازمان ملل را در چند دهه گذشته تحت سلطه در آورده و عملاً نظم آن را نابود کرده‌اند، ما حتی در موقعیت بدتری قرار داریم.»

ووچیچ در پاسخ به سوالی درباره سخنرانی آینده ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گفت: پیش بینی طرح کلی آن کار دشواری نیست.

وی افزود: تصور من این است که ما از مرحله «عملیات نظامی ویژه» عبور کرده ایم و به یک درگیری مسلحانه بزرگ نزدیک می شویم و اکنون سوال این است که آیا پس از یک یا دو ماه وارد درگیری جهانی بزرگی می شویم که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون دیده نشده است.

این مقام صربستانی در ادامه گفت: برای همه ما به عنوان کشورهای کوچک جهان که فقط به دنبال حفظ و تامین امنیت شهروندان خود هستیم خبرهای خوبی در راه نیست. انتظار من این است که همه چیز به سوی روابط پیچیده تری بین غرب و روسیه و نیز بین غرب و چین پیش رود.

ووچیچ گفت که هفته آینده در یک سخنرانی «تصمیمات مهم» دولتش را به اطلاع مردم این کشور خواهد رساند.

نگرانی انگلیس از فرمان بسیج نیروهای روسیه
۱۴۰۱/۰۶/۳۰ - ۱۴:۴۱

«گیلین کیگان» معاون وزیر امور خارجه انگلیس روز چهارشنبه در خصوص فرمان «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه برای بسیج نیروها ابراز نگرانی کرد.

کیگان در مصاحبه با شبکه «اسکای نیوز» درباره اظهارات پوتین گفت: «این سخنان، به‌ویژه جمله‌های پایانی آن تشدید نگران‌کننده تنش‌ها است. جنگی که شاهد هستیم حمله غیرقانونی روسیه به اوکراین است و ما به همراه متحدان ناتو خود در کنار این کشور خواهیم ماند».

کیگان با اشاره به هشدار پوتین درباره استقرار تسلیحات اتمی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه و پاسخ متعاقب مسکو گفت: «برخی اظهارات پوتین بسیار نگران‌کننده بود».

او با اشاره به سخنان پوتین در این زمینه که روسیه درباره توان اتمی خود بلوف نمی‌زند گفت: «به وضوح باید این سخنان را بسیار جدی بگیریم زیرا اوضاع در حال منتشج شدن و خارج شدن از کنترل است. سخت است متوجه شویم در روسیه چه می‌گذرد».

کیگان گفت، امروز «لیز تراس» نخست‌وزیر انگلیس در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل بر تداوم کمک نظامی به اوکراین تأکید خواهد کرد.

این دیپلمات ارشد انگلیسی با اشاره به اینکه کشورش تاکنون ۲.۳ میلیارد پوند کمک نظامی به اوکراین رسانده گفت که این کمک‌ها سال آینده میلادی نیز ادامه خواهد داشت.

دیدار همسر زلنسکی با گوترش در نیویورک
۱۴۰۱/۰۶/۳۰ - ۱۴:۳۹

همسر ولودیمیر زلنسکی با دبیرکل سازمان ملل دیدار کرد و طی این دیدار پیرامون مسائل مختلفی از جمله وضعیت جنگ در اوکراین و تاثیرات آن بر مسائل بشردوستانه و حقوق بشر گفت‌وگو و رایزنی کردند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، به گفته کارمندان سازمان ملل، اولنا زلنسکا، همسر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین که به همراه دنیس شمیهال، نخست‌وزیر این کشور راهی نیویورک شد، روز سه‌شنبه دیداری با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل داشت.

از آن‌ جایی که هیئت اوکراینی از اظهار نظر در این راستا خودداری کرد، مشخص نیست که در این دیدار تقریبا نیم ساعته درخصوص چه موضوعاتی گفت‌وگو شده است.

سفر اولنا زلنسکا به نیویورک درحالیست که ولودیمیر زلنسکی برای سخنرانی حضوری در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت نکرده و قرار است از طریق ویدئویی از پیش ضبط شده در این مجمع سخنرانی کند.

سازمان ملل متحد نیز تایید کرد که گوترش روز سه‌شنبه با شمیهال و زلنسکا گفت‌وگو کرد.

سازمان ملل اعلام کرد که طی این دیدار، گوترش و نخست‌وزیر اوکراین درخصوص وضعیت جنگ در این کشور و تاثیرات آن بر مسائل بشردوستانه، حقوق بشر و امنیت هسته‌ای در اوکراین به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

همچنین این سازمان اعلام کرد: «بانوی اول اوکراین پیرامون اهمیت محافظت از زنان و کودکانی که تحت تاثیر جنگ هستند، گفت‌وگو کرد. دبیرکل سازمان ملل هم از حمایت کامل این سازمان نسبت به تامین کمک‌های بشردوستانه خبر داد. آنتونیو گوترش همچنین از مشارکت مداوم اوکراین بابت اجرای طرح غلات دریای سیاه تشکر و قدردانی کرد و بر اعلام آمادگی سازمان ملل درخصوص ادامه تلاش‌هایش در راستای جلوگیری از بحران غذایی جهانی مجدد تاکید کرد.»

دستور بسیج نیروهای نظامی روسیه توسط پوتین/ 300 هزار نیروی روس آماده نبرد

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه بسیج نسبی(بخشی از نیروهای روسی) در سراسر کشور اعلام کرد.

به گزارش رسانه‌های روسیه، پوتین امروز چهارشنبه در جریان یک سخنرانی ویدئویی ضمن اعلام این مساله گفت: هدف غرب تضعیف، تفرقه افکنی و در نهایت نابودی کشور ما است. آنها مستقیم می‌گویند که در ۱۹۹۱ آنها قادر به از هم پاشیدن شوروی بودند و حالا زمان برای خود روسیه فرا رسیده است.

رئیس‌جمهوری روسیه با امضای حکم بسیج نسبی تصریح کرد که اقدامات برای بسیج بخشی از نیروها از امروز ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) در روسیه آغاز خواهد شد.

وی افزود که فقط شهروندانی در چارچوب بسیج نسبی قرار می‌گیرند که در درجه اول تجربه داشته باشند.

پوتین در این سخنرانی ویژه دستور داد که وضعیت حقوقی داوطلبان در منطقه نظامی شمالی و مبارزان در منطقه دونباس با پرسنل ارتش فدراسیون روسیه برابر شود.

رئیس جمهوری روسیه همچنین هشدار داد: کسانی که روسیه را تهدید هسته‌ای می‌کنند، جهت باد به سمت خودشان برمی‌گردد.

پوتین در مورد سناریوهای غرب علیه روسیه بیان کرد: چنین طرح‌هایی از مدت ها قبل در غرب طراحی شده بود، آنها باندهای تروریستی بین‌المللی را در قفقاز تشویق می‌کنند، زیرساخت های تهاجمی ناتو را در نزدیکی مرزهای روسیه ارتقا می‌دهند و "روس‌هراسی" را به سلاح خود تبدیل می‌کنند.

وی همچنین با بیان اینکه غرب در سیاست تهاجمی ضدروسی خود از تمام خطوط عبور کرده، گفت: ما دائماً تهدیدهایی علیه کشور و مردم خود می‌شنویم.

رییس‌جمهوری روسیه با اشاره به عملیات نظامی ویژه مسکو در اوکراین تصریح کرد: نیروهای روسی با شایستگی عمل و گام به گام این سرزمین را آزاد می کنند.

وی یادآور شد که جمهوری خلق لوگانسک به صورت کامل از نئونازی‌ها پاکسازی شده و درگیری در جمهوری خلق دونتسک در جریان است. پوتین بار دیگر هدف تهاجم روسیه به اوکراین را آزادسازی منطقه دونباس عنوان کرد.

فراخوان برای ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره

در همین حال شبکه خبری راشا تودی گزارش داد، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه بلافاصله پس از امضای این حکم اعلام کرد که ۳۰۰ هزار نفر فراخوانده خواهند شد که نزدیک به ۱ درصد از منابع بسیج عمومی در دسترس است.
وی در مورد شرایط بسیج عمومی تشریح کرد که این شرایط شامل حال دانشجویان نمی‌شود و فقط شامل نیروهای ذخیره در ارتش یا آنهایی که تجربه لازم را دارند، است.

وزیر دفاع روسیه در مورد کمک‌های فراوان غرب به اوکراین خاطر نشان کرد که ۷۰ ارتش، بیش از ۲۰۰ ماهواره غیرنظامی و تمام سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در راستای منافع اوکراین کار می‌کنند.

وی همچنین اضافه کرد که اوکراین حدود ۳۰۰ هزار نفر را بسیج کرد اما تقریبا نیمی از ارتش خود را از دست داده است. به گفته شویگو، روسیه در جنگ با اوکراین نیست بلکه با مجموع بلوک غرب می‌جنگد.

واکنش گسترده غربی ها به رفراندوم دونباس

دبیرکل ناتو با اشاره به بیانیه جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک درباره برگزاری رفراندوم پیوستن به روسیه، این اظهارات را "نامشروع" دانست و خواستار حمایت بیشتر از سوی جامعه بین‌الملل برای اوکراین شد.

به گزارش شبکه خبری راشاتودی، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در توئیتی با بیان اینکه این اقدامات به جنگ پوتین در اوکراین بیشتر دامن می‌زند، نوشت: رفراندوم‌های شرم آور هیچ مشروعیتی ندارند و تغییری در ماهیت جنگ روسیه در اوکراین ایجاد نمی‌کنند.

وی افزود: جامعه بین‌الملل باید این نقض آشکار قانون بین‌الملل را محکوم کرده و حمایت‌ها از اوکراین را بیشتر کند.

جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک قرار است ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر برای پیوستن به روسیه رفراندوم برگزار کنند. دو منطقه دیگر یعنی زاپوریژیا و خرسون نیز روز جمعه رفراندوم برگزار خواهند کرد.

ولادیمیر روگوف، یکی از مقام‌های منصوب شده از سوی روسیه برای زاپوریژیا گفت: الحاق به روسیه می‌تواند به حل سریع درگیری در منطقه کمک کند. این روند به مردم نشان می‌دهد که روسیه برای همیشه اینجا می‌ماند. آنها به سرعت سلاح بر زمین می‌گذارند و نبرد سریعتر تمام می‌شود.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز با تاکید بر گفته‌های استولتنبرگ این رفراندوم‌ها را توهین به اصول حق حاکمیت و یکپارچگی قلمرو دانست و افزود: ما این قلمرو را جزئی از اوکراین می‌دانیم.

وی افزود: واشنگتن از بابت گزارش‌هایی که پوتین ممکن است دستور دهد تا نیروهای روسی بسیج شوند، آگاه است. این روند توانایی اوکراین را در عقب راندن نیروهای روسی تضعیف نمی‌کند.

رهبران جهان نیز در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حمله روسیه به اوکراین را محکوم کردند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در سخنرانی ویدئویی اوایل امروز (چهارشنبه) خود گفت: اوضاع در خط مقدم به وضوح نشان می‌دهد که اوکراین پیشرو است. موضع اوکراین با این سر و صداهایی که روسیه درباره برگزاری رفراندوم ایجاد می‌کند، تغییر نکرده است.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در پاسخ به سوالات خبرنگاران در سازمان ملل گفت: روس‌ها می‌توانند هر کاری دلشان بخواهد، انجام دهند. این چیزی را تغییر نمی‌دهد. اوکراین حق دارد تا قلمروهای خود را آزاد کند و آنها را از دست روس‌ها آزاد نگه دارد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز به خبرنگاران گفت: اگر برنامه رفراندوم تراژیک نباشد، حتما خنده دار است!

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز گفته که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تنها در صورتی که نتواند در جنگ پیروز شود "جاه طلبی‌های امپریالیستی" خود را که خطر نابودی روسیه و اوکراین را در پی دارد، کنار می‌گذارد.

شولتس در نخستین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: به همین دلیل است که ما هرگونه صلح دیکته شده از سوی روسیه را نخواهیم پذیرفت و اینکه اوکراین باید بتواند در مقابل روسیه از خود دفاع کند.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن نیز به مجمع عمومی سازمان ملل گفت که اعتبار این نهاد به دلیل حمله روسیه به اوکراین در خطر است چون مسکو یکی از اعضای دائم شورای امنیت است و ایجاد اصلاحات در این نهاد امنیتی ضرورت دارد.

وی ادامه داد: حمله روسیه به اوکراین فلسفه و اصول منشور سازمان ملل را متزلزل کرده است و این چیزی نیست که تحمل پذیر باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۶۷
انتشار یافته: ۹
پوتین دیگه تموم شده، تسلیت به دوستدارانش در ایران که البته خیلی کم هستن خداراشکر
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
آره ، پوتین تموم بشه با خیال راحت تمرکزشون رو میزارند روی ایران تا ایران هم تموم بشه .
خوش خیال
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
حلوای پوتین خوردن داره
به نظر ویروس جدیدی تو اوکراین شیوع پیداکرده وگرنه که تو اوکراین پیروز بوده
کار پوتین تمام است
بسیج سیصد هزار نیرو که هیچ، حتی اگر تا آخرین نفر ارتش روسیه هم به جبهه اعزام شوند، نمی توانند پوتین را از کابوس شکست در مقابل ارتش کم تعداد اما مردمی اوکراین نجات دهند.
اگر جنگی جهانی شروع شود مطمئنا روسیه بازنده این جنگ است زیرا مقابل بیش از ۸۰کشور باید بایستد و چین هم هیچ کمکی نخواهد زیرا به نفع چین نیست دست از اقتصاد و رابطه با غرب بخصوص آمریکا بردارد چینی ها باهوشتر از آن هستند که خودشان را در جنگی بیهوده با غرب و شرکای آنان گرفتار کنند انشالله مسئولین ما هم هوش و ذکاوت و سیاست را از چینی ها یاد بگیرند البته هوش یاد دادنی نیست متاسفانه!!!
نابود باد متجاوز
مرگ بر پوتین و ارتش جنایتکارش
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل