بازدید 4311

حضور فعال مسلمانان در انتخابات پارلمانی فرانسه

مسلمانان فرانسه که از سویی با دشواری‌های قوانین لائیک و از سوی دیگر با برچسب‌زنی‌های گاه و بی‌گاه چهره‌های سیاسی به مناسبت‌های مختلفی چون کارزارهای تبلیغاتی انتخابات مواجه می‌شوند، امسال حضوری فعال در انتخابات پارلمانی را تجربه کردند.
کد خبر: ۱۱۲۴۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲ 14 June 2022
 

به گزارش تابناک به نقل از ایرما؛ حزب «اتحاد دمکرات‌های مسلمان فرانسه» که در سال ۲۰۱۲ در نانتر تشکیل شد و اعلام موجودیت کرد، امسال توانست در اقدامی بی‌سابقه ۸۵ نامزد را در ۵۰ حوزه انتخابیه و بیشتر در دو استان «ایل دو فرانس» که پاریس در آن واقع شده (۴۸ نامزد) و «اوورنی-رُن- آلپ» (۱۶ نامزد)، معرفی کند.

این حزب که به ابتکار نجیب آزرگی تاسیس شده پنج سال پیش تنها برای ۱۰ حوزه انتخابیه نامزد اعلام کرده بود. هدف این حزب برطرف کردن تبعیض و نابرابری‌هایی اعلام شده که مشخصاً شهروندان مسلمان را متاثر می‌سازد. این حزب پیشتر برای انتخابات اروپا در سال ۲۰۱۹، در انتخابات شهرداری در سال ۲۰۲۰ و در انتخابات منطقه ای نیز نامزد خود را معرفی کرده بود.

آزرگی که خود در حوزه انتخابیه چهارم منطقه «اوت دو سن» نامزد شده بود، پیشتر به روزنامه «لو پاریزین» گفته بود: ما به تازگی از کارزار انتخابات ریاست جمهوری بیرون آمدیم که در جریان آن نامزدها صبح، ظهر و شب مسلمانان فرانسوی با پیشینه مهاجرت را هدف قرار دادند و با نگاهی تبلیغاتی، سوار موج تئوری «مهاجرت بزرگ» شدند.

وی که برای انتخابات ریاست جمهوری نیز اعلام نامزدی کرده بود، گفته مصمم است تا این حزب در همه رای‌گیری‌ها حضوری فعال داشته باشد.

در پایگاه اطلاع‌رسانی حزب اتحاد دمکرات‌های مسلمان فرانسه، می‌خوانیم: در مواجهه با افزایش آزار و اذیت کلامی و فیزیکی و حملات تروریستی علیه مسلمانان در دهه‌های اخیر، به نفع هر کشوری است که با تضمین امنیت جوامع مسلمان در اروپا (از طریق مساجد، مدارس و گورستان‌های مسلمانان که به طور مرتب هدف قرار می‌گیرند) با اسلام‌هراسی مبارزه کنند. اسلام هراسی باید به عنوان نفرت‌پراکنی به دلیل مذهب افراد شناخته شود.

امسال پوستر تبلیغاتی این حزب که تصویر زنی محجبه را با شعار «برای آزادی‌هایتان رای دهید» در خود داشت، نظر بسیاری را به خود جلب کرد. همچنانکه کارزار انتخاباتی این حزب با پخش تراکت‌ها و تبلیغات در معابر بازارها و خروجی مساجد با استقبال فرانسویان مواجه شد.

خالد باجوج، صوفیه بن الحسن نامزدهای اتحاد دمکرات‌های مسلمان فرانسه می گویند: مردم از فعالیت این کارزار خرسند می‌شدند و می گفتند ما به شنیدن صدایی نیاز داریم که هرگز شنیده شده است.

کامل الهیار دیگر نامزد این حزب در مورد تلاش رهبران سیاسی برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات اساسی با منحرف کردن اذهان به سمت اسلام و مسلمانان می‌گوید: سیاستمداران ما به‌جای پرداختن به مسائل اصلی، بحران اقتصادی، موج بیکاری و نابرابری‌ها و … تنها از اسلام سخن می‌گویند.

در پایگاه اطلاع رسانی این حزب، اینکه «احزاب فرانسوی به جای تمرکز به مسائلی چون تغییرات اقلیمی بر روسری تمرکز کرده اند» به سخره مطرح شده و در ادامه‌آن آمده است: در حالی که دمای هوا در کانادا به ۴۹ درجه رسیده است، مسئولان سیاسی فرانسه اولویت‌های خود را مشخص کرده اند و بحث‌ها به شدت بر ممنوعیت لباس شنای اسلامی متمرکز است. سیاره در حال خفه شدن است، این آتش افروزان جمهوری، آتش یک جنگ مذهبی جدید را علیه مسلمانان فرانسوی، دامن می زنند.

محدودیت‌های روز افزون برای زنان محجبه

مسلمانان فرانسه به عنوان بزرگترین جامعه اسلامی اروپا مشخصا از نخستین سال‌های ۲۰۰۰ میلادی با قوانین سخت‌گیرانه‌ای در مورد حجاب اسلامی مواجه شدند. به موجب قانونی که در ۱۵ مارس ۲۰۰۴ (۲۵ اسفند ۸۲) در فرانسه به تصویب پارلمان رسید، زنان از داشتن حجاب اسلامی در مدارس دولتی منع شدند.

این قانون مغایر با آزادی‌های فردی همان زمان انتقاد شورای حقوق بشر سازمان ملل را در پی داشت که این آن را «موجب عداوت و دشمنی در قبال مسئله حجاب و عدم تسامح دینی در حق زنان محجبه در خارج از مدارس، دانشگاه‌ها یا محل کار» دانست. با اینحال در سال ۲۰۱۰ نیز ممنوعیت برچهره داشتن روبنده در اماکن عمومی در فرانسه به تصویب رسید.

در پایگاه اطلاع رسانی حزب اتحاد دمکرات‌های مسلمان فرانسه همچنین به «نژادپرستی محیطی» اشاره شده است که با ادعای دفاع از سکولاریسم «علیه زنان مسلمان رشد می‌کند».

خالد باجوج می‌گوید: زنانی که حجاب دارند حتی با تحصیلات تکمیلی شغلی پیدا نمی کنند. این در حالی است که آن سوی کانال مانش و در انگلیس، زنان محجبه در ادارات، بیمارستان ها و مراکز مختلف مشغول کار و فعالیت هستند.

وی افزود: این ساختار سیاسی با تکرار عبارت «حجاب یک مشکل است»، به وجود آمده است. زنان آزادند هرطور که می‌خواند لباس بپوشند. نباید بگذارید کسی به شما دیکته کند که چه لباسی بپوشید و چه نامی را انتخاب کنید.

در پایگاه حزب اتحاد دمکرات‌های مسلمان فرانسه همچنین به تناقضات موجود در جامعه فرانسوی در مورد حقوق بشر اشاره شده است: دولتی که خود را دمکرات و لائیک می خواند مانع دسترسی دانش آموز محجبه به دانش می‌شود.

در این بیانیه تاکید شده است که اسلام مغایرتی با ارزش‌های جمهوری ندارد.

تلاش مسلمانان حتی اگر همانطور که از نخستین برآوردها از نتیجه انتخابات آشکار است به نتیجه مطلوب و کسب کرسی‌های مجلس نرسد می‌تواند جامعه فرانسوی را در مورد مطالبات این اقلیت بزرگ مذهبی که با اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزیی مواجه است، آگاه کند؛ چرا که در بحبوحه درگیری های سیاسی و انتخاباتی صدای این گروه را از راه رسانه‌ها به گوش فرانسویان بیشتری می رسد.

 

شفقنا

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی