بازدید 210217

نامه هشدارآمیز یک استاد اقتصاد به رئیس جمهور

نامه دکتر محمد ابراهيم ياوري، عضو سابق هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي به رئیس جمهور رئیسی
کد خبر: ۱۰۹۲۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸ 09 December 2021

جناب آقای رئیس جمهور

از آنجا که اصرار بر این دارید که برخلاف اسلاف تان شنونده نقد ها و تذکرات منتقدان باشید بسیار امیدوار کننده شروع کرده اید. به همین جهت تصمیم گرفتم بنا به بضاعت اندک علمی ام و کمی تجربه کار اجرایی چند نقد و چند تذکر ساده از طرف یک دانش آموخته بی ادعای رشته اقتصاد داشته باشید.

اگر به یاد داشته باشید، نکاتی که به آن اشاره می کنم را در طی فرصتهایی که در گذشته و در سال های دور به دست آورده ام را حضوری خدمت شما عرض کرده ام و متأسفانه این داستان غم انگیز همچنان ادامه دارد. این چالش ها متأسفانه سال های متمادی است که در امور اجرایی کشور وجود دارد و هیچکدام از اسلاف شما اقدامی برای حل آن انجام نداده اند.

لذا بیش از سه دهه است که کشور ما با تمام نیروهای کارآمد و ناکارآمد (البته تعداد جماعت ناکارآمد و بی کفایت بسیار بیشتر از کارآمدهاست) خود نتوانسته است این مشکلات را برطرف نماید.

پرهیز از ورود به چالش بی نتیجه تنظیم و تدوین برنامه های بلندمدت و میان مدت اقتصادی و حتی کوتاه مدت جهت برون رفت از بحران اقتصادی.

دلایل :

دوره کوتاه چهار ساله ریاست جمهوری عملاً امکان تنظیم و تدوین یک برنامه اقتصادی حتی برنامه میان مدت برای رفع مشکلات کشور را نمی دهد.

عدم هماهنگی مسئولین نهادهای اقتصادی کشور براساس تخصص های غیر اقتصادی و همچنین اختلاف نظر، در اصل و مبنای تئوری های اقتصادی، نتیجتاً ارائه راه حل های متفاوت و خنثی کننده ای خواهند داشت که همیشه یکی از معایب بزرگ اسلاف شما بوده و متأسفانه هیچکدام از رؤسای دولت های قبلی به این موضوع کوچکترین اهمیتی نداده اند و قطعاً جنابعالی هم در هماهنگی فکری و برنامه ای وزارتخانه های اقتصادی دولت با سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی حساسیتی به خرج ندادید و قطعاً این تیم ناهماهنگ و حتی متفاوت در تخصص ها و تجارب لازم از عهده تنظیم و تدوین و اجرای برنامه برنخواهند آمد.

عدم تخصص مرتبط و حتی ناکافی در رأس سازمان برنامه و بودجه موجب خواهد شد که همان کارشناسانی که اوضاع بحرانی امروز را در طی بیش از سی سال به این نقطه رسانده اند، همچنان با اشراف کامل برنامه های بحران زای خود را به مدیریت سازمان دیکته کنند.

دولت جنابعالی فاقد نیروی متخصص کافی و همراه برای اجرای این برنامه خواهد بود. البته مشکل کمبود نیروی متخصص و عدم همراهی انها تقریباً گریبانگیر همه اسلاف شما بوده است چرا که سیستم معرفی و انتخاب و انتصاب در کشور ما سالهاست که معیوب است و نتیجه آشکار آن سال هاست که هویداست. جهت اطلاع حضرتعالی بایستی عرض کنم که طی مطالعات شخصی ام اگر چنانچه دولت شما توانایی علمی و تخصصی لازم برای تدوین برنامه را داشته باشد به جهت اجرای دقیق آن حداقل به 700 نفر مدیر متخصص اجرایی و هماهنگ نیاز دارید که داشتن این امکانات امکان پذیر نیست.

فساد قابل توجه نیروهای اداری و اجرایی و نفوذ مزدوران سرویس های جاسوسی در سیستم اداری موجود در کشور، که به جهت سهل انگاری سه قوه و دستگاههای نظارتی و امنیتی در کشور ایجاد شده، چنان قوی عمل می نماید که تحقیقاً تمام برنامه های تدوین شده در جهت توسعه را در نطفه خفه خواهد کرد.

شرایط بحرانی تحریم و تغییرات سیاسی بین المللی و منطقه ای اجازه اجرایی شدن به این برنامه ها را حتی الامکان نخواهد داد چرا که در چنین شرایطی کشور در بسیاری از اوقات در شرایط اضطرار قرار خواهد داشت.

با توجه به اینکه در سال های گذشته منافع مدیران در عدم شفافیت اطلاعات بوده است و به همین دلیل اطلاعات شفاف و دقیقی در کشور وجود ندارد، عملاً تدوین برنامه به هیچ وجه ممکن نخواهد بود. مستحضر هستید که بیش از 40 سال است که سازمان برنامه به کمک سایر دستگاهها نسبت به تدوین برنامه های بلند مدت و میان مدت و بودجه های سنواتی اقدام می نماید و هیچکدام از این برنامه ها محقق نمی شود؟ جالب تر اینکه هیچ مسئولی هم برایش این پرسش بوجود نمی آید که چرا اینگونه هست و به دنبال راه حل باشد. ساده ترین مثال در این مورد آمار نرخ تورم هست که در تمامی این سالها هرگز به درستی اعلام نشد و مضحک تر اینکه همه ساله بر سر این نرخ بین بانک مرکزی و مرکز آمار ایران و سازمان برنامه جنگ های مفصلی در می گیرد. معمولاً این آمارها بر اساس فرمایشات و خواسته های مدیران ارشد و دستگاههای امنیتی و به بهانه حفظ آرامش مردم تهیه و تنظیم می گردد.

پیشنهاد بنده برای رفع مشکل برنامه ریزی در کشور مأمور نمودن سازمان برنامه برای شناسایی بحران های جدی در کشور و اولویت بندی آنها برای شناسایی راه حل های بحران زدا می باشد. اولویت بندی پروژه های نیمه تمام بر اساس متغیر ارزآوری و مسکوت گذاشتن سایر پروژه ها در شرایط کمبود مالی از مهمترین تصمیماتی است که جنابعالی می توانید ابلاغ کنید. در این راستا ممکن است برای برخی از وزارتخانه هایی که فاقد پروژه های اولویت دار هستند فقط بودجه جاری وزارتخانه تصویب و پرداخت گردد. این تصمیم یک تصمیمی سخت و جسورانه است ولی به نظر بنده هیچ راه حلی برای برون رفت از این بحران ها وجود ندارد. البته این پیشنهاد را برای دوستان سازمان برنامه در دولت مهرورز مطرح کردم که دوستان فاقد جسارت لازم برای اجرای آن بودند.

شناسایی متغیرهای تاثیرگذار در بخش اقتصادی کشور که در بحران های سال های گذشته مؤثر بوده اند و یا در ایجاد بحران های جدید مؤثر خواهند بود، از اصلی ترین وظایف دولت شماست.

در این راستا قطعاً با بررسی عملکرد 4 دولت قبلی و سیاست های اتخاذ شده توسط مسئولین اقتصادی آنها و نتیجه این سیاست ها که بر همه روشن است، به نتایج روشنی خواهید رسید.

متغیر اساسی بهره وری و چالش قیمت ها
ارزش پول ملی (نرخ برابری ارزهای خارجی با پول ملی) و چالش شوک های ارزی
حامل های انرژی و چالش یارانه پنهان
نقدینگی و چالش تورم

سالهاست که نظریه پردازان نئوکلاسیک در کشور به بهانه اقتصاد آزاد و بازار رقابتی (دقت کنید که عرض کردم صرفاً به بهانه) سعی در ایجاد شوک های قیمتی در بازار کالاها و خدمات را داشته اند و همیشه به بهانه واهی تعدیل قیمت ها این روند احمقانه و بحران زا را ادامه داده اند. نهایتاً در شرایط عدم موفقیت که تکرار مکررات تاریخ اقتصادی ایران است به جای اعتراف به عدم وجود بهره وری به عنوان اصلی ترین عامل در عقیم ماندن کارکرد عوامل تولید کالاها و خدمات که دهها دلیل اقتصادی و سیاسی دارد، صرفاً با یک کلمه "نگذاشتند" صحنه را ترک می کنند و برای دولت بعدی خود و یا اذناب شان را آماده می کنند که ازموده را دوباره آزمون کنند.

جناب آقای رئیس جمهور این جمعیت علم فروش قلم به مزد طی سه دولت سازندگی، اصلاحات، تدبیر و دوره دوم دولت مهرورز با تئوریسین هایی که در بهترین قضاوت می توانیم بگوییم که اقتصاد ایران را نمی شناختند و توانایی تطبیق تئوری های اقتصادی را با مشخصه های استثنایی اقتصاد ایران را نداشتند، موجب ایجاد بحران اقتصادی و افزایش گستره فقر و فلاکت در کشور شدند. این جماعتی که خوشبختانه خودشان در دولت شما حضور ندارند ولی پیاده نظام شان به صورت کاملاً فعال در رده میانی مدیران حضور دارند و متأسفانه مدیران ارشد شما به دلیل نقصان فراوان علمی و تجربی مجبور می شوند به راهنمایی های زیانبار آنها تن بدهند. لطفاً مراقب این پیاده نظام باشید.

این جماعت همچنین در موضوع ارزش پول ملی، اثرات تخریبی فراوانی را در اقتصاد ایران به ارث گذاشتند. علاوه بر سنگینی اثرات مخرب اقتصادی، حقارتی ملی را بر دوش ملت شریف ایران تحمیل کردند. استفاده از شوک های قیمتی عحیب و غریب و به بهانه تعدیل سایر قیمت ها چنان ضربه ای به کشور وارد نمودند که دشمنان خارجی و نیروهای سرویس های خارجی نمی توانستند به این مؤثری ضربه بزنند. اثرات تخریبی تورمی بوسیله تأثیر بر قیمت کالاهای داخلی و خارجی، ثروتمند شدن ثروتمندان و فقیرتر شدن فقرا و ... نتایج و اثرات این سیاستهای تکراری بیهوده بوده. نتیجه اسفبار این سیاستهای مخرب نا امید شدن نیروهایی بود که از راه اخذ دستمزد امرار معاش و زندگی می کردند. این قشر روز به روز شاهد کاهش ارزش پولی که به دست می آورد بود و روز به روز مجبور بود از کیفیت و کمیت زندگی شرافتمندانه خود بکاهد. نا امید شدن نیروهای جوان نخبه و عزم مهاجرت به خارج از کشور نیز نتیجه اینگونه سیاست ها بود و اثرات آن را در سال های آتی در کشور مشاهده خواهیم کرد.

بخش دیگری از عملکرد این جماعت ناوفادار به ملت و کشور، بازی با موضوع حامل های انرژی است. این متخصصین قلم به مزد سال هاست به جای پرداختن به موضوعات اصلی بخش انرژی که شامل غیر رقابتی بودن بازار، حاکمیت ناکارآمد و فاسد دولتی، بهره وری مفتضحانه آن چه در بخش تولید و چه در بخش مصرف وسایل تولید شده داخلی، مدیریت های ناکارآمد و غیر تخصصی و... به موضوع یارانه پنهان و قیمت های جهانی می پردازند. سالهاست که این حرفهای تکراری، تنها و تنها با هدف افزایش قیمت حامل های انرژی برای پوشش هزینه های ناکارآمدی و فساد سازمان های ذیربط انجام می شود. بررسی آمار و ارقام رسمی کشور هیچگونه صرفه جویی در این بخش را با افزایش قیمت ها ثبت نکرده است.

دلیل عمده این عدم صرفه جویی ها در تولیدات غیر استانداردی است که با فشار مافیای خودرو و سایر مافیاها در کمال ناکارآمدی در کشور تولید می گردد و هیچ دولت و مجلس و قوه قضاییه نتوانسته است تکلیف این مافیاهایی که به ریشه ملت و کشور می زنند را مشخص نماید.

در مورد بند آخر که نقدینگی بی بند و بست در کشور می باشد و علاوه بر تحمیل افزایش هزینه های دولتی نقش به سزایی در ایجاد تورم دارد، بایستی با یک حرکت انقلابی و جدی و با اعطای امتیازات منطقی و چشمگیر و قابل توجه به بخش مولد اقتصاد این نقدینگی را به این بخش سرازیر نمایید. مهمترین نکته در اعطای این امتیازات عدم ایجاد رانت و بوجود آمدن فساد در اجرای آن است.

امیدوارم جنابعالی و مدیران اقتصادی ارشد شما با دقت نظر مراقب حرکت های تخریبی و نافرجام پیاده نظام اقتصاددانان لیبرال که مملکت را به این فلاکت انداخته اند باشید.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۱۴
بسیاربسیارمقاله مفیدوجالب وبحقی بودکه توسط استاددانشمند ودلسوز بحال مملکت نگاشته شدوازهمه برجسته ترانتقادایشان ازبکارگیری مدیران اقتصادی کم تجربه یابهتربگوئیم بی تجربه اقتصادی درکلیه امورات مربوط به اقتصادبود وبقیه ماجراکه نشئت گرفته ازانست فقط خداکند بگوش ورویت ایشان برسد وبدون کوچکترین تعصبی به آن عنایت کنند حیف مملکت وکشورماست که خراب شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
ای کاش می گفت مردم باید بدانند که از خودروسازان مدتی خودرو خریداری نشود چون اینها وفا ندارد اگر مدتی کل مردم بتوانند فقط یک ماه خودرو نخرند کل خودروسازان چون وام‌های کلان بدهکارند مجبور می شوند ارزان بفروشند ما مشکل دست خود مردم است که تورم درست میکنیم باید عین بز هجوم نیاوریم وقتی خودروی خریداری نشود کارخانه چون وام‌های کلان ایران خودرو و سایپا دارند ورشکست می‌شود این علت ارزانی خودرو است
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
لال بودی دوره روحانی استاد اصلاح طلب حالا هشت سال مملکت به گند کشیدن حالا زبان دراودی توهم بیاره بکنه وزیر کاری ازت ساخته نیست داری زیادی صحبت میکنی
احسنت ...
اونی که گفت ما به نیروی متعهد نیاز داریم نه نیروی متخصص این بلارا به سر ایران آورد تضویر و ریا و ظاهرسازی بسیار ساده است اما داشتن تخصص کار سختی است و نیازمان تربیت و آموزش علمی است که خود به خود تعهد بوجود می‌آورد.
پاسخ ها
رئیسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
تزویر نه تضویر
اقتصاد ما لیبرال است؟؟؟؟؟ عجب.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
به سیستم فئودالی نزدیکتر است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
هر کس که ادعا میکنه اقتصاد ایران لیبرال یا خائن یا بیسواد
رئیسی همین برجام رو احیا کنه هییچی دیگه ازش نمیخواهیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
چی میشه؟FATF
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
آمریکا برجام رو زیر پاش گذاشت . الانم به این راحتی کنار نمیاد . آمتیاز بیشتر می خواد . .برجام 2 رو امضا می کند . بعد زیر پا می ذاره . برجام 3 برجام 4 برجام 5 و.... و همین طورامتیاز پشت امتیاز ....
همۀ موارد نگاشته شده توسط جنابعالی را کم و بیش می دانند، ولی کسی توان اجرا ندارد چون تمام افراد از نظر خویش در همۀ موارد، متخصص بوده، و تصمیمات دیگران را به سخره گرفته و یا اجرا نمی کنند.
پیامدها تصمیمات خلق الساعه در نظر گرفته نمی شود و بر این باوریم که فقط ما توانمندیم و سایر کشورها هیچ.
احسنت . متاسفانه آنچه که در کشور ما وجود داره اینست که مدیر لایق و با کفایت وجود نداره و بکار گیری نیروهای حساس و تاثیر گذار بیشتر بر اساس سفارشها و دوستیها و باندبازیها و ... هست تا کارآمدی و تخصص و تجربه علمی و عملی . معیارها درست نیست
خدایا ما که نمیدونیم کی به کیه ،بعید هم هست دیگه کاری از دست کسی ساخته باشه..... خدایا هر کس در هر جایگاهی به این ملک وملت خدمت میکنه و به درد این مردم میخوره خودت موفقیت روزافزون بهش بده و هر کس در هر لباس و هر پست و مقامی مشغول خیانت و جفا به این مردم و این آب و خاکه خودت ریشه کنش کن
خدایا خودت این ملت رو از شر مدیران مزدور و فاسد نجات عنایت کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
اللهم عجل لولیک الفرج
تا یه جایی از متن که رفتم گفتم یه آدم حسابی پیدا شد ولی وقتی شروع کردی به شیوه کیهان فحش بدی و اقتصاد را به چپی و راستی تقسیم کنی فهمیدم که اونی هم که به شما درجه استادی داده اشتباه کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
مدیر لایق وجود ندارد هر کس می آید می گوید من درست می کنند ولی فکر جیب خودشان هستند و نمی‌توان می‌توانند با تبر که کند تورم یکی از علت‌ها مردم هستند که زیاد خریداری می‌کند از خودروها یا وسایل دیگر زمانی که خودروسازان بدهکار می‌شوند باید از آنها نخرید اینها همه وام گرفتند و با سود مردم کار می‌کنم مردم هم باید از آنها هرکس پولدار میشود بات برم پولدار می شود کار انجام نمی‌دهد علت شکست برابر این است که خریداری از خودروها نشود تا وام هایشان داده نشود و ورشکست شود خریداری نکند در مملکت ما
تنها راه نجات اختصاص بودجه وخلق پول وحمایت برای تک تک خانوار های ایرانی وافراد با برنامه محوری محصول تولیدی هر خانوار ومشخص شدن مقصد هر محصول وگام اول این برنامه واریز ریالی به حساب هر خانوار یا به صورت سپرده بلند مدت که از مزایای ان هر خانوار به راحتی بتواند استفاده نماید تا از این پول به عنوان هلدینگ اولیه برای تولید با قیمت پایین استفاده شود وحذف دلال از این برنامه
درود
نویسنده از اون حمله و هحمه ای که به دولتهای سازندگی و اصلاحات و تدبیر کرده و اندکی هم دولت مهرورز را مقصر دانسته معلومه چقدر بی طرف هستند. بر هیچ کس پوشیده نیست که بهترین دوران و رشد اقتصادی ایران بعد از انقلاب در دولت اصلاحات بود واقعیت قابل لمس نه حرافی و تخریب. دولتی که با شعار آزادی سیاسی و اجتماعی آمد اما کارنامه اقتصادی اش بهترین کارنامه اقتصادی بعد از انقلاب بود. تابناک مدیونی اگر این نظر را منتشر نکنی
عمرا استاد اقتصاد باشی
بیشتر به نیروهای امنیتی می خوری که یک دکترا هم بهش هدیه شده
تحلیل های سطحی و آبکی
استاد بازنشسته؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
مطمئنی حالت خوبه؟
سلام آقای رئیسی. صریح و کوتاه می گویم. مشکلات اصلی ایران اینها هستند:
1- سیستم فراری دادن نخبگان و جذب نالایق های ریاکار.
2- سیاست خارجی کشور در راستای منافع ملی نیست.
3- سخت گیری های اجتماعی باعث خروج سرمایه های انسانی و مادی شده است.
4- فرهنگ (دروغگویی، تقلب و موفقیت بدون زحمت ارزش؛ در مقابل سخت کوشی، ضدارزش است).
5- سیستم بانکی کشور (آفت اقتصاد).
6- کارتل های فروشندگان و تولیدکنندگان. (تحت عنوان اتحادیه! اتحادیه ترجمه سندیکا است در واقع اینان کارتل هستند)
7- دولت بسیار حجیم (و غیرمولد).
8- فساد و رانت (اطلاعات، انحصار و ... انواع آن)
9- عدم شفافیت - عدم بازار رقابتی و عادلانه.
10- دموکراسی یک چیز زینتی برای پز دادن نیست؛ دموکراسی یک نیاز است آیا امروز آن را درک می کنید؟

• روزی اگر من رئیس جمهور (یا عهده دار ریاستی) شوم معاونین و وزرای خود را از میان کسانی انتخاب خواهم کرد که بشدت از آنها بیزار باشم و سپس بدنبال بهانه می گردم تا هرچه از دهانم خارج شود نثارشان کنم.
پاسخ ها
قادری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
فقط کافی است با دنیا تعامل داشته باشیم مسیله حل است.
اینقدر پیشنهاد هم نیاز نیست چون این حکومت پیشنهاد پذیر نیست.
شایان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
خوشمان آمد...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
آقای قادری دنیایی که شما از آن نام برده ای یعنی آمریکا! آمریکا می خواهد که نوکرش باشی حاضری؟ او معنای تعامل را نمی فهمد تو چرا نمی فهمی؟
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
حضرات از مردم فاصله گرفته اند و مردم هم دیگر اعتمادی به آقایون ندارند پس گوش شنوائی هم ندارند
دولت حتی باید قید تمام درآمد از محل حاملها را بزند ویارانه را هم بردارد تا اقتصاد قوام گیرد واز این وضعیت اسفبار بیرون بیائیم که همه گرفتاریهای اقتصاد ایران کسب درآمد دولت از طریق حاملها وخلیج فارسی کردن است ضمن اینکه بحث قاچاق هم بحث انحرافی وراه حسابداری ونگهداری حساب ریالی -کالائی وحجمی -ریالیست ،خلیج فارسی کردن قیمتها بیشترین لطمه را به اقتصاد زده وعلاوه بر فقر پیشرانها ومزیت ها را از بین برده وگرانی مصنوعی را توسط عرضه کنندگان عمده کالا اعم از تولیدی یا تاجر تحمیل کرده است وجالب است که اینان سرمایه گذاری هم نمیکنند وفقط درآمد های مفت ومجانی خود را تبدیل به ارز میکنند واز این جهت نیز کشور را بازیچه ارزی کرده اند که فقط مورد مصرفش قاچاقچیان هستند
«فساد قابل توجه نیروهای اداری و اجرایی و نفوذ مزدوران سرویس های جاسوسی در سیستم اداری موجود در کشور، که به جهت سهل انگاری سه قوه و دستگاههای نظارتی و امنیتی در کشور ایجاد شده، چنان قوی عمل می نماید که تحقیقاً تمام برنامه های تدوین شده در جهت توسعه را در نطفه خفه خواهد کرد.»
یعنی چی؟ یعنی مملکت دربست در اختیار بیگانگان است؟
اینهمه حرافی کرد اما نگفت با تورم چه باید کرد در قسمت مهار تورم فقط به بقیه دری وری گفت و شعار داد!!!! نگفت اگه یارانه به کالای اساسی داده نشود چه بر سر کارگر و روزمزد و کارمند خواهد امد !!! بله همه بلدند فورا یارانه را قطع کنند تا به سریعتر به نتیجه برسیم اما هنر اونه که جوری اینکار را انجام بدهید که رشته کار کلا از هم نپاشه !!! اساسی ترین رکن رونق اقتصاد تقاضا است و بزرگترین مصرف کننده کالا قشر متوسط و ضعیف است با فقیر کردن انها عملا کارخانه ها از بین خواهند رفت
استاد اصلا حرفي از تحريم و انزواي كشور نگفتيد كه. نگفتيد تمام برنامه هاي بلند و كوتاه و متوسط منوط به ارتباط با كشورهاي توسعه يافته س.تا وقتي با دنيا سر جنگ داريم هر دولتي بياد باز همين راه رو ميره .اصلا دولتها هيچكاره ند
باسلام این بنده خدا به نکات بسیار مهمی اشاره کرده است کو گوش شنوا
جناب رییسی عزیز
مخلص کلام مشکل اصلی در سیاست خارجی و مرگ بر دنیا گفتن است.
تزویر جای تخصص را گرفتن
بی پاسخ بودن مسولین اصلی
پاسخ ها
بی بی جون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
دوست عزیز کاش فقط مسئولین بی پاسخ بودند همه انها طلبکار مردم هم هستند و می گویند همه کشور و منابع ان مال انها و مردم برده انها هستند مثل نماینده مجلس که دائم دروغ می گوید و هنوز می گوید حق با من است و من فقط پلیس را هول دادم .د
ایشان استد اقتصاد نیستند بلکه استاد توهین وتملق برای کسب کرسی هستند.این انشا نیز در قالب یک ماموریت نهادی (سپاه)برای ابراز ارادت به رییس جمهور نوشتند.منه مینوانم پیشنهادات بهتری داشته باشم .ولی گوش شنوا وجود ندارد.
اصلاح نظام اداری وکوچک سازی وچابک سازی آن
اصلاح ساختار کشور ونوزیع صحیح مراکز قدرت بین رهبری و دولت
اصلاح نظام قضایی و جدا سازی دادستان از قوه قضاییه به دولت
اصلاح نظام بانکی ربوی به نظام اسلامی بدون ربا
حذف امتیازات ومعافیتهای مالیاتی بویژه در حوزه رهبری
شفاف سازی مالی در همه ارکان کشو ربویژه در همه نهادها
حذف سیستم گزینش نخبه کش فعلی و استفاده از همه نیروهای توانمند در بدنه نظام
انتخاب مدیران ارشد وکارشناسان متخصص در زمینه مربوطه
حذف کلیه پیشنهادات نهادهای به اصطلاح انقلابی در اداره کشور
بنده دوبار مطالب این اقتصاد خوانده را بررسی کردم. هیج نکته جدیدی در مطالب ایشان نیست. به نظرم آنچه از اهم مسایل است این است که هیچ یک از روسای جمهوری درک درستی از اقتصاد کلان نداشته اند چرا که آموخته های آن ها چیز دیگری بوده است و بدتر از آن اینکه نتوانسته اند چند اقتصاددان واقعی و بی طرف را در کنار خود داشته باشند. امروزه هم آنچه بزرگترین مشکل کشور تلقی می شود بی اخلاقی نزد مسیولین است. همه بدنبال تبرئه خود و متهم ساختن دیگران و قبلی هاست. نمونه بارز آن را در برخورد مجلس به بودجه امسال می بینید. اصلا فراموش کرده اند که خود این بودجه با کسری آن را تصویب کرده اند. بهرحال چاره نیست فقط می توانیم دعا کنیم این دولت بتواند با همه ناکارآمدی ها و معضلات اندکی مشکلات مردم را حل کند.
تنها راه نجات اقتصاد کشور مشارکت مردمی است و نهادها و ارگان ها و بانک ها دست از کاسبی بردارند و شرکت ها دستگاه رو به مردم واگذارکردن تا مردم از نظر اقتصادی وضعیت بهتری داشته و دزدی، رانت، بخور بخور ، حقوق های نجومی، هزینه های سرسام آور و....جمع شود
سلام این همه توضیح دادند که برسند که دولت های دیگه رو ناکارآمد بشمارند. بله حالا دولت هم هنگ شد و سازهای موافق زیاد پس لطفا کار کنید اقتصاد بیمار را بدون شعار حل کنید
که اگر خدا وپیامبر
وصداقت وپاکی بود نه باز ی سیاست وقدرت دراین سالها که دم از اسلام میزدیم وفقط رضای خدا بود وبس ومنافع مردم نه حزب وشخص اوضاع اینقدر بهم ریخته نبود خدانباشد ومنافع خلق همش رشته پنبه که بر باد میرود
در مملکت ما اینا خودشون هم با خودشون مشکل داره وقتی مملکت شود و هر کدام برای خود شایعاتی بده بگو ایول به کند مملکت از هم می پاشد �مانی که همه یکپارچه مردم یکپارچه نباشند و ملت با هم باشند همین آب است همین کاسه دولت برای مردم هیچ کاری نمی‌تواند بکند خود مردم باید به پا خیزند و کاری بکنه کاری از دست این دولت و دولت‌های قبل قلبی نمی آید
بهترین راه رسیدن به اقتصاد قوی پایان دادن به باتلاق جنگهای خاورمیانه هستش
اقتصاد ما سرمایه داری انگلی است
اگه من مجتهد بودم فتوا میدادم خلق پول به هر بهانه و توسط هر کس حرام است.بعد از آن میشد امیدوار به مهار تورم بود.در ثانی باید با دلارهای مسدود شده ریال کم ارزش رو از جامعه خرید و همان لحظه نابود کرد تا ارزش پول بالا بره این وسط همه منتفع میشن به غیر از مفسدین
متاسفانه در کشور ما نخبگان واساتید هیچ کاره ویه عده با چنددهه مسؤلیت که کارنامه مشخصی هم ندارند ودست برداره هم نیستند، حرف دل مردم را زد کی با گرانی بر کیفیت وبهبود شرایط اضافه شده چرا حقوق ها را با قیمت ها واقعی تراز نمی کنند چرا خودرو بی کیفیت وگران را تحمیل می‌کنند چرا وچه کسی قاچاق سوخت وغیره را انجام می دهد وهزار چرا بی جواب دیگه، تشکر از رسانه‌دمردمی شما.
استاد عزیز اینها همه به هم‌وصلن.... ادم میشناسم ار دوره هاشمی تا الان‌مسولیت داره تصمیماتشون یاداز روی نادانیه یا در نظر گرفتن‌منافع کوتاه مدت خودشون . نه منافع کشور
برنامه‌ریزی اقتصاد ایران در دستان مافیای شیطان صفتی است که در همه جا نفوذ دارند و هیچکس در ایران قدرت مقابله با این گروه را ندارد مثل ایران خودرو که قرار بود گران نکند ولی باز گران کرد
دوستان اگر مدیریت صادقانه و عقلانيت علمی وجود داشته می توان مدیر را از کشور دیگر وارد کرد متاسفانه به عمد بی مدیریتی می شود نان در بی مدیریتی است
تا وقتی بی سوادها حاکم هستند و ا دعای فهم می کنند وضع همینه
ازاینکه ما هنوز هم افراد آگاه وتخصصی داریم شکی نیست ولی مهم بازی دادن این افراد در مسائل اجرایی و تصمیم گیری است که متاسفانه دولت جدید نه تنها از آنها استفاده نکرده بلکه یک عده افراد غیر متخصص را بر سر پستهای حساس و کلیدی آورده(استانداران سپاهی) و این بزرگترین ضربه را به ساختار اجتماعی و اقتصادی کشور وارد می‌کند!
متاسفانه نخبگان خانه نشین شده اند و نور چشمی ها در مسند قدرت هستند!
باسلام به ملت شریف و نجیب ایران
روزی یک نفر از کشورمان به ژاپن می رود سوالی به ذهنش می رسد نزد یک نفر ژاپنی دانا می رود از او می پرسد شما چطور پیشرفت کردید او در جواب داد و گفت ما از صد نفر یک نفر دانا پیدا می شود و آن را بالای سرمان می گذاریم ولی شما عکس ما عمل میکنید.آرزوی سلامتی روان برایتان دارم
درمملکتی که جای مهر سجاده جای تخصص را می گیرد بهتر از این نمی شود
رییس جمهور دلسوز است و ۲۴ ساعته دغدغه مردم دارد
وزرا هم همینطور..
مشکل کشور مدیران رده میانیو پایینی هست که کاری به دولت ها ندارند..می خورند و می خوابند و هر نوع تخلفی که دلشان خواست انجام می دهند چون تعویض نمی شوند ..اگر مردم هم ناراضی باشند وزیر عوض می شود.
سلام
به نظر من نباید صورت مسئله را پاک کنیم
باید برنامه و چشم‌انداز مدون داشته باشیم و این را دنبال کنیم
و اجازه ندهیم تحریم‌ها یا مشکلات داخلی یا تهاجمات فرهنگی و سیاسی ما را از هدفمون دور بکنه
نظر این استاد محترم اشتباه است
که ما صورت مسئله را پاک کنیم
و ما نیازمند تعهد
اخلاقی وداشتن تخصص محکم برای ادامه کار با برنامه مدون و چشم انداز مدون هستیم.
بنظرم ایشان با این مقاله خواسته خودی نشون بده بلکه جایی در دولت حضور داشته باشد طوری دولت های قبلی را زیر سوال برده که نشان از چاپلوسی است شعار ها ی تکراری بدون پیشنهاد علمی شده مدل صاحبان این شعار ها بجای نجات کشور بفکر پست ومقام هستند
با سلام اولا مشکل بزرگ کشور ایران درگیری سیاسی و برنامه های غلط و انتخاب مدیران بی سواد و نبود کنترل و نظارت نبود اقتصاد دان نبود نخبگان و دانشمندان و باسوادان بر سر کار و فساد بودن سیستم های نظارتی و اداری این بلای بزرگ و گریبانگیر اقتصاد کشور شده متاسفانه یک راه کار جدید رو شروع نمیکنن اگر میخواهید مملکت رو اباد کنید اقای رئس جمهور عزیز و دلسوز مردم سه عامل رو از یاد نبرید از بالا به پایین شروع کنید(1-نظارت: در سیستم های فاسد اداری -تجاری-بازاری 2-کنترل: بودجه مملکت-کنترل هزینه های اضافی ادارجات و جاهایی که کارایی ندارند-کنترل بازارهای مردمی فاسد شده-3-برنامه: استفاده از نخبگان -دانشمندان-اقتصادانان-)اگه بتوان این سه عامل رو کنترل کردشرایط ۵۰ درصد بهتر میشود برای سر و سامان دادن به وضعیت معیشتی مردم دلالان و سودجویان و ارازل اوباش دزدان باید گردن زد تا زندگی بر مردم اسان شود قیمت های بازار رو کنترل کنید مو به مو انبارها رو خالی کنید تا ترس مردم ریخته بشه از کارخانجات قیمت ها رو کنترل کنید و با گران فروشان برخورد جدی شود متاسفانه تعزیرات که خوابه اجناس رو میگیری روش نوشته فلان قیمت به قیمت سه برابر میفروشند بدبختانه بقالی سرکوچمون که سواد نداره داره دلار و یورو و پوند و ماشین و زمین خرید و فروش میکنه واقعا خنده داره به حال ما مردم بدبخت
دوستان عزیز ظریف در یک جمله فرمودند ما خود این سبک زندگی رو انتخاب کردیم.... پس نق و نوق نگین ... ایرانی محکوم به سختی کشیدن است ....
در اقتصاد ایران که بر اساس سیاست اقتصادی پیش نمیره وسیستم مافیای ست بهترین کارشناس اقتصادی هم باشی قادر نخواهی بود کنترل بازار ودرامد های بدون زحمت رو کنترل کنید وجواب نمیده اقتصاد مثل کسی ست که کتاب ایین نامه رانندگی رو اینقدر خونده بلده مثل اینکه خورده ش ولی ایا این شخص میتونه یک راننده خوب باشه رییس جمهور هم همینطور اقتصاد ایران مثل کروناست هنوز کسی نمیشناستش فقط با واکسن وپروتکل دارند جلوش مهار میکنند اقتصاد ایران هم ویروس کروناست فقط بجای واکسن باید به مردم پول تزریق کنید که مردم بتونن اقتصاد رو بچرخنن همیشه انقلاب از طبقه پولدار شروع نمیشه از قشر زیر خط فقر چون چیزی برای از دست دادن نداره در نهایت تنها بازنده مردم هستند وتنها شاکی هم مردم
دقیقا مقاله خوبی بود. . نام میبرم اقتصادنادان هوایی مثل سعید لیلاز . سیامک قاسمی و غیره ... مدیران ایران‌خودرو و فولاد .
وگرنه اقتصاد کشور ما لیبرال نیست که قیمت ها دستوری نباشه و در تحریم هستیم . پس باید دستوری باشه و با فساد برخورد شود . بورس تورم زا نیست آقای محترم . و اینکه نقدینگی در جامعه وجود نداره و کمبود نقدینگی هست . مردم پول ندارند . آنقدر نگید نقدینگی و قیمت دستوری . اینو رییس جمهور بفهمه نصف راه رو رفته
البته بسیار خوب بود ولی ناکامل
مشکلات مملکت مشکل اقتصادی نیست، مشکلات کسب و کار است
استفاده هر چه بیشتر از رشته های کسب و کار
کسب و کارهای خانگی ، خانوادگی ، روابط بین الملل نامطلوب ، تورم بدون کنترل ، عدم ثبات قیمت ها ، دست داشتن بعضی ادارات در کسب کارها ، عدم وجود کسب و کار آزاد در ایران و...و...
کشور درگیر ۱ مشکل و ۱۰ مشکل نیست ، پکیج کسب کار و پکیج مدیریت در کشور دارای مشکل است
خود ایلان ماسک هم نه زمان دارد نه توان دارد کسب و کار ایران اصلاح کند
مگر همه چیز از نقطه صفر شروع شود و تمامی قوانین تغییر یابند

سرافراز و مانا باشید
متاسفانه دولتها فکر میکنند با دستور میشود اقتصاد را اداره کرد اقتصاد دستاویز سباستمداران شده و به جای شغل و تولید افراد فقط یارانه دادن به مردم بیکار راه به جایی نمی برد
1_ کسب درامد فوری از گردشگری با تصمیم انقلابی
2_روابط اقتصادی با دنیا
3_امنیت سرمایه گذار
4_کاهش بروکراسی اداری در تولید و جلوگیری از انحراف وامهای اشتغال
5_واردات کالاهای مدرن با برنامه(نه رانت) جهت رقابت تولید کنندگان و افزایش کیفیت و کاهش قیمت
6- ... مثل همیشه تصمیم گیران به تمام نظرات بی محلی میکنند و میخندند
اینقدر به بیراهه رفتیم که حتی با وجود اصلاح مسیر با این رسوخ و نفوذ فرهنگ فساد آلود اجرایی و اداری هیچ چیز بسادگی درست نخواهد شد. دو اشکال اساسی یکی نداشتن روش و استراتژی صحیح واقع بینانه و دیگری فقدان نیروی انسانی درستکار و کارآمد در حال فرو بردن کشور به باتلاقی خطرناک است.
یک فقره از گوشزد ایشان مافیای خودرو بود که مثل تف سربالا برپیشانی اقتصاد ماچسبیده نه میتونند درستش کننچون هزاران کارگر از قبل ان نان میخورد و دست زدن به هرقسمتش اثرات اجتماعی وخیمی به بار میاره . و نه میتونند کنترلش کنند . این فقط یک قسمت از رنجنامه اقتصاد اشفنه ماست
مشکل اصلی این هست که هر ارگآنی یا سازمانی هیچ وقت انتقادی را بر نمیتابن هر جایی خطایی باشه مسئولین آن ارگان دفاع وطوری توجیح میکنند کسی جرعت گفتن حقیقت را نداره چرا همه آگاه هستند قاچاق چگونه انجام می شود ولی کسی جرعت گفتنش را نداره وخیلی چیزها از این امثال
یا الله مددی از نفوذ دشمنان داخلی و خارجی و جهل بعضی از جبهه ی خودی
ایران باید با دنیا در ارتباط باشد مگر ما چند سال زنده ایم تا بادنیا در ارتباط اقتصادی نباشیم همینه بلاخص اروپا وامریکا مثل کشورهای دیگر نگذاریم دخالت در امور مملکت کنند چقدر از همین تحریمها ضرر کردیم هم دولت بیشتر مردم واقعا ما مردم خیلی داریم سختی میکشیم حقوقمون تومنه ولی خرید دلار
فعلا بزرگترین مافیادرکشورمافیای خودرو می‌باشد باید قبول کنیم که مادرصنعت خودرو هیچ حرفی برای گفتن نداریم و صنعت خودرومایک صنعت ورشکسته است که بیشترازسی سال هست که مردم ازجیبشا وباجانشان دارندتاوان آن رامیدهندولی چه
چیزی درپشت پرده سیاست وجودداردکه همچنان ازان حمایت و همچنان به شعور ملت توهین میشود
چقدر کارشناسانه!

اصلا توجه نکردند که مانا ترین نرخ ارز در دوره اصلاحات بوده است . دوره ای که بزرگترین عیبش تمرکز افراطی روی توسعه سیاسی و تفریط روی توسعه اقتصادی بود!
سلام جانبازی هستم ازکارافتادگی صددرصد دارم اجاره نشین هستم من مشگل مسکن دارم خواهش کمک کن یک نامه ی ازطرف من به ریس جمهوری بنویسم که مشگل مننو حل کن
ایکاش تیم های اقتصادی هم مثل تیم های فوتبال بود تا تیمشان سه تا گل میخورد سرمربی خارجی می اوردند.
اقتصاد آزاد تنها برون رفت کشور از وضعیت فعلی است. باید قیمت همه چیز آزاد شود تا رانت و فساد و اسراف حذف شود.
اصل مشکل ما سیاسی هست. تا سیاست ما تغییر نکنه هیچ نتیجه ای حاصل نمیشه.
اگر من بجای ریاست محترم جمهوری بودم . از این استاد دعوت می کردم بطور شفاف و قابل اجرا . نظرات خود را مکتوب ارائه بدهند . والبته ایشان را مشاور خودم در امور اقتصادی قرار می دادم .البته کلیه نظرات مشاوران قابل اجرا نیست ولی میتوان نظرات گونه گون را شنید و به بهترین انها جامه عمل پوشاند . نظرات ایشان دلسوزانه و صحیح بود . دشمنی که توان هسته ای ما را زیر نظر دارد سعی در انهدام سیستم اقتصادی دارد. اول حراثت ها را در سازمانها احیا کنید . و بعد سیستم را قربال گری کنید تا ناخالصی ها کنار زده شود . امید موفقیت دارم
این آقا چیزی از اقتصاد نمیدونه
میگه یه عده شوک قیمتی در کالا ها و ارز ایجاد میکنن
آخه استاد وقتی دولت بخاطر کسری بودجه نقدینگی ایجاد می‌کنه طبیعیه قیمت ها رشد کنه نمیشه با بگیر ببند تورمو کنترل کرد
دولت چندین هزار میلیارد کسری بودجه داره از طرفی سرمایه کشور داره بخاطر ارز 4200 به هدر میره حاضر به ارتباط مسالمت آمیز با دنیا هم نیستیم
در نتیجه دولت برای تأمین بودجه مجبوره نقدینگی تولید کنه در نهایت تورم ایجاد میشه
این آقا اگه اقتصاددان بود راههای تأمین بودجه بدون نیاز به تولید نقدینگی رو باید میگفت
ما هر چی کشیدیم از دور دوم انتخابات کشیدیم همه رئیس جمهوری ها تو آخر های دور دوم ریاست شان افتضاح به بار آوردن و گرانی و تورم به بار آوردن نگاهی به آخرهای دو رئیس جمهور کنیم معلومه هرچند من قسم خوردم که دیگه تو هیچ یک از انتخابات شرکت نکنم امیدی به اینها نیست باید کشور خود را عوض کنیم !
عجیب است که استاد اقتصاد از برنامه دفاع نمی کند و از تحریم هم چیزی نمی گوید .این دو عامل مهم در ثبات اقتصاد کشور هستند. لذا بی برنامگی و تحریم عامل بسیاری از مشکلات است و اصولاً صحبت لیبرال کاملا بی معناست .
حیف از وقت که گذاشتین ونامه نوشتین چون نه وقت خواندن و نه اگر بخواند جرعت عمل کردن داشته باشد چون بخواهد هم سواد اقتصادی ندارد
کسی حوصله دارد این همه نظرات توجه کند اگر حوصله کرد اقتصاد ما درست میشود مخصوص ریس جمهور
احسنت
دلارشدسی ودوهزارتومن گوگوش شنوا
مشکل اصلی ایران سیاسی کردن ایدئولوژی است، روابط با دنیا ساده ترین راه حل برای گذر از گرسنگی و شکست جامعه است.
تنها مشکل خودرو نیست، و راه حلش بسیار آسونه ولی چون دولت و خیلی‌ها نفع میبرن گوش به حرف کسی نمیدن، اگر مجوز خرید خودرو توسط شهرداری‌ها اعطا بشه با لحاظ قرار دادن زیر بنای ساختمون و گنجایش محله شما، اولا شهرداری‌ها میتونن با تسویه عوارض معوق پولدار بشن البته بشرطی که نظارت بشه پولها هاپولی نشه در ثانی ثابت شده وقتی برای امتیازی قرار به پرداخت وجه باشی ملت دنبالش نمیرن و اونوقته که قیمت‌ها متعادل خواهند شد و رانت از بین میره والا ماشین آشغال که اینهمه سرو دست شکستن و قرعه کشی نمیخواد که. ضمنا چون دوستان عوارض پنهانی که از فروش خودرو گیرشون میاد مفت و راحته هیچگاه تن به این کار نمی نو نخواهند داد.
تازمانی که مدیریت کشور برپایه علم نگردد اوضاع همین است و بدتر ازاین
خدایا شکرت
استاد عزیز مشکل اینجاست که اگر جناب عالی هم بروید وبه میز مدیریت تکیه بزنید به مسائلی پی خواهید برد که باید همینطور عمل کنید رئسای فعلی همان منتقدان قبلی هستندمثل خود جنابعالی پشت پرده سیاست در کشور ما از زمان رضاخان به اینطرف خیلی پیچیده تر از این حرفهاست زمانی که شخص ساده ای وارد میشود مثل شما تازه میفهمد که بابا کفش تنگه که قبلی هم میلنگید قضاوت بیخود کرده و خودش هم به ناچار بله قربان گو میشود
باسلام همه بدبختی ها اززمان خصوثی سازی شروع شد مال ملت ودولت راباکلمه خصوصی سازی غارت کردند کارخانه خودروسازی راببندد وحمل ونقل مدرن عمومی ایجادکنند دیگرجای پارک پیدا نمیشود سرمایه مردم باخریدخودروازبین میرودالودگی به وجودمیاید وپشت ان تعمیرات وبیمه وحوادث درمورداقتصاد اقتصادیعنی اعتباربه تمام ایرانیان دهک های پایین یک کارت اعتباری ثابت ماهانه تعلق گیرد که بتواندمایحتاج عمومی خودرارفع کند وبادرامدخودهم پس اندازداشته باشدبایدمردم قدرت خریدداشته باشنددولت درامدرابااعتبا بالاببرد بعدهمهچیزراگران کندبایددخل وخرج بادلارمحاسبه شودباباطلا درکشورهای دیگر چطور یک فرد 18ساله مستقل میشود
سید‌ابراهیم‌رئیسی‌کارشو‌بلده
دنیا را خوب مدیریت میشه ایران باید فقط
درباره تخصص صحبت کنه و کاملا مصرف کننده باشند.نباید متخصص بشوند به هیچ وجه.
من میدونستم کارمون تمومه !!!!!!!!!
ملت اگه احترامی داشت از روز اول احترام بهشون میزاشتن نه حالا دیگه اونی درسته که از روز اول احترام آدمارو داشته باشه نه آخر کار، آخر کار دنبال منفعت خودش هست ازکجا معلوم منفعتش گیرش اومد باز بزنه زیر همه چی
سلام واقعأ جملات زیبای بکاربرده بود واقعأ ای کاش اقای رئیسی بتواند انجام بده چون واقعا مردم زیر فقر گرسنگی دست پنجه نرم میکنن صداشون درنمیاد خدالعنت کنه اون کسی ک وضع مملکت به این روزانداخت
کوگوش شنوا
ایران این همه پول بدون پشتوانه چاپ کرده چه این پول های باعث رشد نقدینگی و تورم شده است چرا این پول ها رو برای به تولید انبوه رسوندن اختراعات استفاده نمی کنند که با تولید اختراعات هم مخترع دلگرم میشه هم فرار مغز ها اتفاق نمی‌افتد هم شغل به وجود میاد باعث بهبود شرایط اقتصادی میشه اگه این پول هایی که بدون پشتوانه چاپ میشه چرا تو معدن سرمایه گذاری نشه که کلی شغل برای ایران به وجود بیاره یا همون ساخت مسکن
خودگویی وخودخندی عجب مردهنرمندی توخودت یکی ازهمان ویژه خورایی عمو به همین انشازیبایت قسم
من یه لیست از بحرانهای کشور تقدیم میکنم.
اعتیاد
آلودگی هوا
بیکاری و مشاغل کاذب
فاحشه گری بدون کنترل
گرانی و تورم
نداشتن مسکن
ساختمان سازی سنتی و غیراستاندارد
اختلاف شدید طبقاتی
کاهش امید به زندگی
کودک همسری
کمبود آب و برق و گاز
بی کفایتی مسئولین
دروغگویی مسئولین
ایدولوژی گرایی افراطی
دزدی و اختلاس
عدم شفافیت مسئولین
عدم برنامه اجرایی در نظام
بی اعتمادی ملی
عدم ازدواج جوانان
ورشکستگی کارخانه ها
موانع متعدد تولید
دلال بازی و واسطه گری
قاچاق ارز و طلا
مافیا و انحصار همه جانبه
پدیده آقازاده ها
انزوای کشور در دنیا
چین گرایی و روسیه گرایی
کاهش ارزش پول ملی
بی اهمیتی منافع ملی
فرهنگ ترافیک غلط
فرهنگ شهرنشینی نادرست
نابودی روستا و مهاجرت روستایی
تغییر کاربری زمینهای کشاورزی
افسردگی و روان پریشی اجتماعی
نظام بانکی اشتباه
ناامنی اجتماعی
بستر اینترنت ضعیف
بروکراسی غلط نظام اداری
تعداد زیاد و کیفیت پایین دانشگاه
نیازسنجی اشتباه نیازهای جامعه
جاده های نامناسب
هواپیماهای فرسوده
خودرو سازی از رده خارج
عدم استاندارد تولیدات داخل
چاپلوسی و تملق بجای شایسته سالاری
سلام. من اگر رییس‌جمهور شوم. اول فراخوان میدهم برای هر پست و مقامی از تمام مردم فرق نمیکند چپ یا راست یا وسط . هرکسی هر پستی میتواند بگرداند بسم‌الله اول ممنوع‌الخروج. دوم حساب بانکیش کنترل می‌گردد. سوم اگر نتوانست یا کوتاهی در وظایف خود انجام دهد جریمه و زندان خواهد رفت . البته ناگفته نماند افراد لایق و شایسته و تحصیلکرده و فقط تابعیت ایران را داشته باشد . نمیخواهم طولانی شود .
در حرفهای این آقا هم میشه تملق و چاپلوسی رو در ظاهر انتقاد کاملا مشاهده کرد.
بنام خدا تا مادامیکه تزویر وریا و چاپلوسی بر صداقت غلبه داشته باشد انتظار اصلاح امور را نخواهید دید
✂✂✂✂✂انحصار طلبی قدرت! ،سهم خواهی ! ،دولت پنهان ودولت سایه !،حاشیه نشین های پر خرج حاکمیت !،در داخل وخارج !!!
کار اقتصاد ایران باوجود انواع مافیا و نهاد های قدرت و ثروت حاکم بر اقتصاد و نافذ د ارکان دولت با اصلاحات ساده به جایی نمی رسد . باید ابتدا ساختار پرسنلی نهاد های دولتی و نهاد های نظارتی بطور مامل اصلاح گردد . سپس با نظارت قوی دولتی بر بخش های مختلف اقتصادی ولو با مداخله مستقیم دولت قطع ید از دستهای مافیایی صورت پذیرد .سپس مجددا و بتدریج نهاد های ازاد اقتصادی با ساختار صحیح و قوانین مناسب شکل بگیرد
بله این استادلسوزنکتهای بسیارزیبایی راگوشزدکردنندودقیق وموشکافانه حرف زدندامیدوارهستیم ایشانردرهواپیماهای گذشته درهوامنفجرشان نکنندوانشاالله که رئیس جمهوری عزیز باقدرت تمام بااین پیاده نظام‌های وطن فروش بخوردکندوکشوروملت عزیزراازاین گرفتاری نجات دهند
سلام،،،وقتی همه ی اظهار نظرهای هموطنان عزیز رو میبینم و می‌خوانم،فقط به این نتیجه میرسم که ما به کجا داریم میریم؟
ما نیاز به یک ماهاتیر محمد داریم که کشور را از دست دلالان ودزدان نجات دهد..
درود بر شرفت به این میگن نظر دادن و برنامه ریزی اساسی
...............ولی کجایند مردان عمل..............
با سلام خدمت استاد گرامی
اگر در همه عرصه های اجتماعی اقتصادی و سیاسی و فرهنگی نخبگان و افراد شایسته را به کار بگیریم مطمئن باشید که ایران نه تنها در جهان اسلام بلکه در تمام دنیا جز برترین ها میباشد ما فقط باید در عرصه علم و دانش پیشرفت کنیم تا بتوانیم تمام زور گویی ها و تحریم ها و خیانت هایی که از داخل مردم ما را تحت فشار قرار داده است را خنثی کنیم.به امید آنروز.
تنها راه اصلاحات اساسی در نظام سیاسی اقتصادی است
دوستان عزیز طبق فرمایشات حضرات کشور مدیران باسواد ولایق می خواهد که متاسفانه نیست
اقتصاد دولتی یعنی انحصار یعنی گرفتاری.
اینقدرتندنرید ،شمااصلاح طلبای گندزدید به مملکت واقتصادش،حالا رییسی روتهدید می کنید!!!!!؟؟
دیگه حناتون رنگی نداره
اگر مردشید پیام منو نمایش بدید
بادرود بر وطن پرستان خیلی خلاصه کنم مشکل را حتی بچه ۲۰ ساله میداند مشکل نقدینگی است باید سود بانکی صفر شود تا مملکت به چپاول نرود وله آرامش برسد
بسیار مفید ..دمش گررم
قبل ازانکه اقتصادی باشدسیاسی بودولی درعین حال کوگوش شنوا
وقتی آفت دلالی در کشور رواج پیدا کنه و برای کشاورزان و شکم سیرکن های (سیاستمداران و ثروتمندان) ارزشی قائل نشوند و اونا در پایین ترین مرتبه نگه دارن تا خودشون به زندگی بهتر و عالی برسن به مرور زمان اقتصاد اون کشور نابود میشه. مشکل این کشور رانت، اختلاس و دزدی و دروغی هست که گرفتارشه وگرنه اگه دستگاه نظارت و قضای عادلی داشتیم اینقد بهم ریختگی و اقتصادی نداشتیم. اگه دست هر دزدی چه اقازاده و غیراقازاده قطع میشد الان اینگونه درهم ریختگی بازار اقتصادی نبود.
سلام و درود
متن رو کامل خوندم
به نظر من حرف حساب بود.
مهمترین نکته نفوذی بودن یکسری مدیران میانی هست که به سادگی نمیشه ازش گذشت.
خلاصه وقتی برنامه کلان اقتصادی وجود داشته باشه، بودجه هم باشه یکسری افراد نفوذی دوست ندارن پروژه ها پیش بره که اونها باید شناسایی و مجازات بشن. این موضوع در صنعت تولید مخصوصا خودرو، واردات و خودکفایی به چشم میخوره.
اولین کار باید شناسایی این مدیران خودفروخته هست وگرنه کار به جایی پیش نمیره
میله نیست من چه کاره ای هستم مسله اینه که من تا حالا چه کاری را برا حل این مشکلات کرده ام
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار