بازدید 25657
آخرین تحولات خاورمیانه

واکنش طالبان به درگیری مرزی با ایران/ تماس تلفنی روسای ستاد کل ارتش ترکیه و عراق/ برکناری وزیر دارایی ترکیه توسط اردوغان/ واکنش ایران به گزارش جدید آژانس انرژی اتمی

واکنش طالبان به درگیری مرزی با ایران، تماس تلفنی روسای ستاد کل ارتش ترکیه و عراق، برکناری وزیر دارایی ترکیه توسط اردوغان، واکنش ایران به گزارش جدید آژانس انرژی اتمی و ۲۵ کشته و زخمی در حمله توپخانه‌ای عربستان به صعده، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۹۰۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳ 02 December 2021

واکنش طالبان به درگیری مرزی با ایران/ تماس تلفنی روسای ستاد کل ارتش‌ ترکیه و عراق/ برکناری وزیر دارایی ترکیه توسط اردوغان/ واکنش ایران به گزارش جدید آژانس انرژی اتمی

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: واکنش طالبان به درگیری مرزی با ایران، تماس تلفنی روسای ستاد کل ارتش ترکیه و عراق، برکناری وزیر دارایی ترکیه توسط اردوغان، واکنش ایران به گزارش جدید آژانس انرژی اتمی و ۲۵ کشته و زخمی در حمله توپخانه‌ای عربستان به صعده، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

واکنش طالبان به درگیری مرزی با ایران

به دنبال درگیری مرزی میان مرزبانان ایران و افغانستان، سخنگوی طالبان ضمن اعلام کنترل درگیری در مرز مشترک گفته که دستورهای لازم برای جلوگیری از وقایع مشابه صادر شده است.

«ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی دولت موقت طالبان در واکنش به درگیری مرز مشترک با ایران گفت: در منطقه مرزی شهرستان کنگ ولایت نیمروز بین نیروهای مرزبانان افغان و ایران سوء تفاهم رخ داده و با تفاهم هر دو طرف این حادثه کنترل شده است.

وی افزود: برای جلوگیری از حوادث مشابه طالبان دستورات لازم را صادر کرده است.

بعدازظهر روز گذشته (چهارشنبه)، منابع خبری از درگیری میان مرزبانان ایران و افغانستان خبر دادند بلافاصله اعلام شد که این حادثه کنترل شده است.

واکنش طالبان به درگیری مرزی با ایران/ تماس تلفنی روسای ستاد کل ارتش‌ ترکیه و عراق/ برکناری وزیر دارایی ترکیه توسط اردوغان/ واکنش ایران به گزارش جدید آژانس انرژی اتمی

در این رابطه معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با آرام خواندن اوضاع در مرز ایران و افغانستان در خصوص جزییات این درگیری مرزی گفت: فاصله دیوار حائل تا نقطه صفر مرزی فضایی وجود دارد که زمین‌های کشاورزان و در اختیار مردم است، زمان احداث دیوار برای رفاه حال کشاورزان و سرکشی از زمین‌های کشاورزی‌شان روز‌هایی را مجوز دادیم تا به زمین‌هایشان سرکشی کنند.

مرعشی ادامه داد: امروز هم مطابق آن برنامه کشاورزان باید برای سرکشی به زمین‌هایشان مراجعه می‌کردند که از ۹ صبح امروز با تراکتور‌ها سر زمین‌های کشاورزی خود رفتند. این روز‌های سال در این منطقه فصل کشاورزی است، اما به دلیل خشکسالی کشاورزان چاهک می‌زنند و از آب مختصر چاهک کشاورزی می‌کنند.

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تا حدود ساعت ۱۵ کشاورزان در این محدوده حضور داشتند، گفت: جمعیتی که الان در ولایت نیمروز مستقر شده‌اند، اطلاعات کاملی از وضعیت مرز و زمین‌های کشاورزان ندارند و نمی دانند که زمین‌های بین دیوار حال و نقطه صفر مرزی متعلق یه جمهوری اسلامی ایران است و نقطه صفر مرزی خط رودخانه است.

مرعشی در اداه تصریح کرد: پیشتر هم در این منطقه تیراندازی شده است، اما امروز هم به سمت کشاورزان ما تیراندازی کردند و پاسگاه مستقر در محل مجبور به پاسخ شد، درگیری و تیراندازی متقابل شکل گرفت و تقریبا چند ساعتی ادامه پیدا کرد و الان با مذاکراتی که انجام شده، اوضاع آرام است و مشکل خاصی وجود ندارد.

وی افزود: آنچه در فضای مجازی در مورد تصرف پاسگاه منتشر شده، صحت ندارد و درگیری‌های صورت گرفته، یک درگیری دو طرفه و با فاصله بوده است.

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان تأکید کرد: از ساعتی قبل طرف مقابل وارد مذاکره شده‌اند و این موضوع تمام شده و ادامه نخواهد داشت.

این درگیری مرزی، در محدوده‌ای رخ داده که مرزبانان رسمی طالبان هنوز در آن مستقر نشده‌اند و گروهک‌های اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر همچنان در آن فعال هستند.

جمهوری اسلامی ایران، پیش از این در مذاکرات با مقامات طالبان، برای آموزش نیرو‌های نظامی و مرزبانان افغانستانی اعلام آمادگی کرده است.

تماس تلفنی روسای ستاد کل ارتش‌ ترکیه و عراق

روسای ستاد کل ارتش‌ ترکیه و عراق پیرامون آخرین تحولات منطقه تلفنی گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، ستاد کل ارتش ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد، ژنرال یاشار گولر با عبدالامیر رشید یارالله، رئیس ستاد کل ارتش عراق به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

براساس این گزارش، طرفین در تماس تلفنی مذکور پیرامون آخرین تحولات منطقه بحث و تبادل نظر کردند.

واکنش طالبان به درگیری مرزی با ایران/ تماس تلفنی روسای ستاد کل ارتش‌ ترکیه و عراق/ برکناری وزیر دارایی ترکیه توسط اردوغان/ واکنش ایران به گزارش جدید آژانس انرژی اتمی

وزارت دفاع عراق نیز اعلام کرد، در این تماس تلفنی انواع همکاری‌های نظامی بین دو طرف و هماهنگی نقش‌های ارتش‌های دو کشور به منظور تقویت ثبات و امنیت منطقه‌ای و مشارکت در تمارین نظامی بررسی شد.

این در حالی است که ترکیه به عملیات نظامی خود در شمال عراق برای پیگیری و تعقیب عناصر پ.ک.ک ادامه می‌دهد.

برکناری وزیر دارایی ترکیه توسط اردوغان

رئیس جمهوری ترکیه استعفای وزیر دارایی و خزانه داری را در پی سقوط ارز ملی پذیرفت و دستور داد، نورالدین نباتی جانشین او شود.

 براساس گزارش رسانه رسمی ترکیه، عصر چهارشنبه، حکمی از سوی رجب طیب اردوغان صادر شد مبنی بر موافقت با استعفای لطفی علوان و تعیین نباتی به عنوان وزیر دارایی و خزانه‌داری.

علوان از نوامبر ۲۰۲۰ این سمت را بر عهده داشت و به جای برات آلبایراک، داماد اردوغان که تاجر است، تعیین شده بود.

استعفای علوان در پی سقوط بی‌سابقه و مستمر ارز ملی ترکیه است؛ به طوری که بیش از ۴۵ درصد کاهش داشت. از اواخر اوت ارزش آن از سطح ۸.۵ لیره مقابل دلار به بیش از ۱۳.۲ لیره مقابل دلار کاهش یافته است.

واکنش طالبان به درگیری مرزی با ایران/ تماس تلفنی روسای ستاد کل ارتش‌ ترکیه و عراق/ برکناری وزیر دارایی ترکیه توسط اردوغان/ واکنش ایران به گزارش جدید آژانس انرژی اتمی

بانک مرکزی نرخ بهره را از سپتامبر ۲۰۲۰ به رغم افزایش میانگین تورم سالانه تقریبا به ۲۰ درصد کاهش داد.

نرخ ارز منجر به کاهش تولید سرانه ناخالص داخلی ترکیه شده است و آن را از ۱۲ هزار دلار در سال ۲۰۱۴ به ۸۵۰۰ دلار در سال ۲۰۲۰ رساند. علاوه بر این‌که افزایش مداوم تورم، اوج‌گیری نرخ بیکاری و سوء‌مدیریت بحران همه‌گیری کرونا باعث شد مردم ترکیه با چالش‌های بیشتری روبه‌رو شوند.

واکنش ایران به گزارش جدید آژانس انرژی اتمی

محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در واکنش به گزارش جدید آژانس اعلام کرد: گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های هسته ای کشورمان یک گزارش فنی معمول بروزرسانی در خصوص اقدامات انجام شده ای است که ایران بر اساس رویه معمول به اطلاع آژانس رسانده و آژانس نیز ضمن انجام راستی آزمایی منظم خود در خصوص آنها به اعضای خود اطلاع رسانی کرده است.

وی افزود: بر اساس این گزارش ایران گازدهی به سانتریفیوژهای IR-۶ را در فردو برای تولید هگزافلورید اورانیوم با غنی ۲۰ درصد را آغاز کرده و ایران به آژانس اجازه داده است تا راستی آزمایی خود در این سایت را افزایش دهد.

واکنش طالبان به درگیری مرزی با ایران/ تماس تلفنی روسای ستاد کل ارتش‌ ترکیه و عراق/ برکناری وزیر دارایی ترکیه توسط اردوغان/ واکنش ایران به گزارش جدید آژانس انرژی اتمی

نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرده که ایران استفاده از آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 در سایت فردو را آغاز کرده است.

گفتنی است، آژانس حدود دو هفته پیش نیز در گزارشی اعلام کرد: ذخایر ایران شامل حدود ۱۱۳.۸ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده به شکل ترکیب UF6 با خلوص تا ۲۰ درصد بعلاوه ۳۴.۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص تا ۲۰ درصد در قالب سایر ترکیبات است.

۲۵ کشته و زخمی در حمله توپخانه‌ای عربستان به صعده

منابع خبری از کشته و زخمی شدن ۲۵ تن در حمله توپخانه‌ای عربستان به صعده واقع در شمال یمن خبر دادند.

عربستان سعودی روز چهارشنبه مناطق مرزی استان صعده را هدف حملات توپخانه‌ای خود قرار داده است.

یک منبع امنیتی یمن گفت که در این حمله توپخانه‌ای، سه تن از غیرنظامیان کشته شده و ۱۲ تن دیگر در دو منطقه الرقو و آل الشیخ در شهرستان مرزی منبه زخمی شدند.

المسیره به نقل از منبع امنیتی مذکور گزارش داد، ده تن دیگر از شهروندان یمنی نیز در شهرستان مرزی «شدا» بر اثر حملات توپخانه‌ای عربستان زخمی و راهی بیمارستان شدند.

واکنش طالبان به درگیری مرزی با ایران/ تماس تلفنی روسای ستاد کل ارتش‌ ترکیه و عراق/ برکناری وزیر دارایی ترکیه توسط اردوغان/ واکنش ایران به گزارش جدید آژانس انرژی اتمی

منبع امنیتی تأکید کرد که جنگنده‌های سعودی امروز همچنین دو بار به شهرستان مرزی «الظاهر» در صعده حمله کردند.

حملات ائتلاف سعودی علیه یمن به بهانه بازگشت قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن، از مارس ۲۰۱۵ (فروردین ماه ۱۳۹۴) آغاز شده و همچنان ادامه دارد. طی این مدت هزاران تن از مردم یمن کشته و یا زخمی شده‌اند.

سازمان حقوق بشری «انتصاف» ویژه حقوق زنان و کودکان یمن آمار جدیدی را درباره ارتکاب جنایات ائتلاف سعودی در یمن طی هفت سال گذشته منتشر و اعلام کرد که تعداد کودکان قربانی تجاوزات سعودی از ابتدای جنگ تاکنون به ۳۸۲۵ شهید و ۴۱۵۷ مجروح رسیده است.

این سازمان حقوق بشری در یک کنفرانس مطبوعاتی در صنعا گفت، در نتیجه تجاوزات و حملات ائتلاف سعودی طی هفت سال اخیر، تعداد خانواده‌های آواره به ۶۷۰ هزار و ۳۴۳ خانواده در ۱۵ استان و تعداد نوزادان نارس و معلول به حدود ۶۰۰ هزار تن رسیده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۲۰
دشمنان ایران بخصوص اعراب و روسیه ملعون ، آرزوی جنگ میان ایران و افغانستان را با خود به گور خواهند برد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
ایران و افغانستان؟ یا ایران و طالبان؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
طالبان بزرگترین خطر برای مرز شرقی ما هستند

و بالاخره روزی یک مشکل بزرگ برایمان خواهند شد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
جو نده بابا ! همه اش از ...طالبانی ها و ناآشنا بودن به منطقه شروع شده و اینکه چرا دیوار با مرز فاصله داره ..
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
اعراب دشمن ایران نیستند اما روسیه را موافقم که پلیدترین و شرورترین دشمن ایران و ایرانی است
زینال سوسیس بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
بنده دیشب رفتم سرکوچه آشغال بگذارم ولی دیر رفتم ماشین آشقالی رفته بود
مادر بزرگ همسایه اردوغان هم یک روسری جدید خرید.
چرا دیوار مرزی باید چند صد متر دورتر از مرز احداث شود؟؟؟ چرا باید زمین هایی انطرف دیوار داشته باشیم که چندین سال بعد کشور همسایه طمع بکنه بهش؟؟؟ چرا این دیوار دقیقا در خود مرز ساخته نشده که کشاورزان ما احتیاجی به مجوز نداشته باشند و با خیال راحت و در امنیت به کار خود بپردازند؟؟؟شاید این اتفاق تلنگری باشد به مستولین که دیوار مرزی رو مستحکم تر ولی در نقطه صفر مرزی احداث کنند کاری که ترکیه انجام داده و زمینی در پشت دیوار قرار نداده
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
به خاطر اینکه مرز محور رودخانه است ولی باید دیوار نمی کشیدند. از وسط رودخانه باید فنس می زدند!
ناشناس
| - |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
احسن . احسن . متاسفانه مسءو لین متفکر و دور اندیش تا کنون این نکته به ذهنشون نرسیده بود؟
باسلام، مگرکسی زمین خودرا محصور میکند آن هم سمت خود وسمت دیگر که افغانستان هست باز هستش. ا دیوار کش فکراین روز ها را نکرد. بخاطر این اقدام دیوارها را جمع کنید. به جهنم که قاچاقچی ها مواد مخدر به اروپا و... صادر میکنند همه جوره باید جوانان این مرز وبوم کشته شوند که ما جلوی قاچاق را داریم با این دیوار کشی میگیریم. این ندانم کاری ها تا کی باید ادامه داشته باشد.
این دیوار رو خراب کنین بهتره که، 50 سال دیگه بگذره افغاستان مدعی میشه بعدم میگه خودتون دیوار کشیدید. هشت سال شهید ندادیم که در اثر یه اشتباه نقشه برداری خاک مملکت رو از دست بدیم
فقط به طالبان رو ندید
بنده خدا نمیدونه نقطه صفرمرزی رودخانه است.
در کوچه باد می‌آید و این آغاز ویرانیست
در این چند ماهی که طالبان تروریست دم پایی پوش افغانستان را با توطئه دیگران اشغال کرده اند این حمله اولین حمله به مرزهای ایران نبوده است این بار چون حمله به شهرهای مرزی ایران خیلی نزدیک بود همه مردم فهمیدند و رسانه ای شد و اگر واکنش سریع ارتش نبود شاید طالبان اکنون در زابل بودند درود بر ارتش دلاور که بدون هیچ ادعایی واقعا مدافع خاک کشور است .....
پاسخ ها
شبان
| India |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
تو دیگه زیاد رفتی تو نقش
با سلام . همانطوریکه پیش بینی می شد . مشکلات افعانستان به گردن ایران و پاکستان خواهد افتاد
این دیوار باید خراب بشود تا سو تفاهم بوجود نیاد . معنی ندارد دیوار چند صد متر با نقطه صفر مرزی فاصله داشته باشد . واقعا خنده‌دار هست بنازم به ذکاوت کسی که این دیوار را ساخته
ببینید افغانی ها چطوری توی شبکه های اجتماعی از تصرف دوپاسگاه ایران ابراز شادمانی میکنند ؟!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان