بازدید 31464

پشت پرده تبادل آتش میان نیروهای مرزبانی ایران با طالبان + ویدیو

برخی کشاورزان ایران با عبور از این دیوارها، ولی در داخل مرز‌های ایران حضور داشته‌اند و سرکشی به زمین‌هایشان را داشته‌اند؛ اما به واسطه وجود این دیوار‌ها، نیرو‌های طالبان تصور می‌کنند که به مرز آن‌ها تجاوز شده است. این تبادل آتش میان نیرو‌های مرزبانی ایران و طالبان، کشته و مجروح نداشته است.
کد خبر: ۱۰۹۰۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۲ 01 December 2021

بعدازظهر امروز در منطقه شغالک در نزدیک ولایت نیمروز، بر سر یک سوءتفاهم مرزی، درگیری میان نیرو‌های مرزبانی ایرانی و طالبان رخ داد؛ درگیری که در نهایت پس از پاسخ ایران، از سوی طالبان متوقف شد و اکنون امنیت در مناطق مرزی برقرار گشته و روند توجیه طالبان درباره نوار مرزی ایران در جریان است.

به گزارش «تابناک»؛ عناصر طالبان در ولسوالی کنگ ولایت نیمروز، پنج ساعت به درگیری نظامی با مرزبانان ایران پرداختند که این ماجراجویی طالبان به تبادل آتش و پاسخ ایران به قصد دفاع سرحدات مرزی ایران منتهی شد.

یکی از منابع مطلع در ایران اعلام کرد، ماجرا از این قرار است که طی سال‌های گذشته در داخل خاک ایران و در چند صدمتری مرز با افغانستان، دیوار‌هایی برای مقابله با قاچاقیان و اشرار کشیده شده است. امروز برخی از کشاورزان ایران با عبور از این دیوارها، ولی در داخل مرز‌های ایران حضور داشته‌اند و سرکشی به زمین‌هایشان را داشته‌اند، اما به واسطه وجود این دیوار‌ها نیرو‌های طالبان تصور می‌کنند که به مرز آن‌ها تجاوز شده است.

پیرو این ماجرا نیرو‌های طالبان به سمت ایرانیان شلیک می‌کنند که این مساله با تبادل آتش نیرو‌های ایرانی پاسخ داده می‌شود. اکنون طالبان تبادل آتش با نیرو‌های مرزبانی ایران را متوقف کرده و نیرو‌های ایران در حال توجیه عناصر طالبان درباره نوار مرزی ایران هستند؛ بنابراین، اکنون امنیت در نوار مرزی برقرار شده و این مناطق در کنترل نیرو‌های ایران در آرامش قرار دارند.

برخی رسانه‌های افغان ادعا کردند که پاسگاه‌های دوست محمد و بالا سیاه چشمان هم‌مرز با ولسوالی کنگ ولایت نیمروز به اشغال نیرو‌های طالبان درآمده، اما یک منبع مطلع تاکید کرد اخبار حاشیه‌ای مبنی بر تصرف پاسگاه‌های مرزی ایران توسط طالبان از اساس کذب است.

در همین زمینه سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تاکید کرد: اختلاف مرزی بین مرزنشینان موجب تیراندازی در حوزه مرز سیستان شد که با هماهنگی مرزبانان دو طرف موضوع مدیریت شد.

یک منبع آگاه در رابطه با این حوادث تاکید کرد، این تبادل آتش میان نیرو‌های مرزبانی ایران و طالبان، کشته و مجروح نداشته است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۷۱
مسئولان ببینند که در این اتفاقات چطور وجود رسانه های بیگانه که در ایران بیننده زیادی داره مشکل زاست. مسئولان خیلی در زمینه قدرت رسانه ای کم توجه هستند و من مطمئن نیستم که این راه درستی باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
کلا این رسانه های بیگانه که می گی یک صدم صدا و سیمای جمهوری اسلامی پول و نفرات و امکانات ندارند بگذریم از اینکه رسانه های بیگانه ای همچون بی بی سی فارسی که نمی شود چندان بیگانه هم آنها را خطاب کرد اما از هر نظر که حساب کنی صدا و سیما امکانات بیشتری دارد مسئله این است که محتوی صدا و سیما به درد نخور است و مردم علاقه ای به آن ندارند
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
اول شما از آمریکا برگرد به وطنت بعد نسخه بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
من که اصلا اخبار اینا رو نگاه نمی کنم همه عناوین خبری اول اخبار رو نگاه کردم
ظاهرا خبر مهمی نبوده که تلویزیون بخواد پخش کنه چند تا آر پی چی و خمپاره که دیگه اهمیتی نداره و
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
تمام تحلیل گران مستقل و اگاه حوزه افغانستان

پیش بینی کرده بودند

که خروج امریکا از افغانستان، با یک تاکتیک بزرگ

احتمالی هجوم و حمله طالبان به مرزهای شرقی ایران بوده است

ولی طبق معمول ، مرغ مسولان بصیر !!!! سیاست خارجی ما همچنان یک پا دارد

و بقول اشتباه انها ، طالبان قول داده که شیعه کشی نکند و خیلی تغییر کرده است مثلا !!!!!؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
قدرت رسانه اي كجا بود دلت خوشه ديوار رو اشتباهي عقبتر كشيدن مسئولين نابغه
ایرجی
| Australia |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
از نشانه های نفوذ رسانه های بیگانه همین منفی هایی هست که تعدادشون کم هم نیست
اشکال نداره مرز را چند صد متر بکشید عقب اونا اعصاب ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
به نظرم توی نلشناس یکسانت دهانت را ببندی و زبانت را چند میلی متر نچرخالی بهتر است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
اتفاقازمان احداث دیوار مرزی عزیزان به اشتباه چند صد متر دیوار را اشتباه بنا نهاده اند به نحوی که علاوه بر چند صد هکتار از خاک ایران متاسفانه مزار برخی شهدا هم ان طرف مرز مانده بطوری که خانو.اده شهدا برای زیارت مرقد با مشکلات عدیده ای رو برو هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
به طالبان باج بدهیم؟
مرادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
کسانی که مثبت دادن با این روحیه میخوان از تمامیت ارضی دفاع کنن؟ پس کو حس میهن دوستی
اونوقت که از این وحشی ها در تهران پذیرایی می کردین، فکر اینجا نبودید، مثل همیشه دولت مردان ما اشتباه کردند
اون صــــــــدا و سیـــــــــمای میلی کجاســـــــــت که برای تروریست های طالبان ســـینه چاک کرده بود؟؟
آقایونی که در مجلس و دولت می گفتند، طالبان خوب شدند دقیقا چه کار دارند میکنند؟؟؟
اصولگرا ها از بر سر کار آمدن طالبان خیلی خوشحال شده بودند حالا بخورند این تازه اولشه .
برادر من چرا با افراد عوضی . دوستانه برخورد میکنید که بعدا مجبور شوید هزینه های سنگین تری بپردازید .

چنان محکم برخورد کنید که هوس شلیک به سمت ایران را از سرشان بیرون کنند .
بزنید دویست سیصد تاشونو لت وپار کنزد که دیگه به این راحتی فکر شلیک به سرشون نزنه.
ارتش نمیتونست کل اون ناحیه رو بمباران کنه؟
یعنی این مملکت دو تا پهپاد نداره اینا رو ادم کنه دیگه غلط اضافه نکنن؟
این دیوار کشی مرزی ماست که با اشتباه جند صد متر از خاک ما آنور دیوار قرار گرفته خب افغانستان که صاحبی نداره و کسی هم حرف حسابی حالیش نمیشه حالا برن ثابت کنن اونور دیوار هم مال ماست !!؟
نيروي اصيل منطقه است ديگر!
میگن اب که سر بالا بره قورباغه ابوعطا میخونه دقیقا مثالش اینجاس
این طالبانم واسه ما شاخ شدن
من نمی ونم چجوری روزانه این همه مهاجر قاچاق افغانی رو ایران میزاره بیان داخل
مطمئنا امنیت ملی مون رو به خطر میندازن در اینده نزدیک
این خاک برای وجب به وجبش خون داده و فدایی داره
اينم نتيجه رحم بر پلنگ تيز دندان
همین که طالبان جرات همچین کاری رو به خودش داده باعثه شرمساریه
افرین به مرزبانان عزیزمون
حالا اول کاره.... از این به بعد هر چند وقت یه بار باید سر یک موضوع جدید برای دوستان طالبان جلسه توجیهی بگذاریم تا سوء تفاهمات برطرف یشه.....یه عمر طول میکشه تا کسانی که تو هر زمینه ای صفر کیلومتر هستند را بشه با آموزش به سطح روز جهانی رساند. و من الله التوفیق
حالا کی اینها را توجیه کنه که اصلا مرز یعنی چه وخط مرزی کجاست وچرا دیوار کشیدند و....
اخبار درست به نقل از مردم بومی منطقه :
ایران سال ها پیش یک دیوار مرزی پشت پاسگاههایش و در عمق یک کیلومتری خاک ایران درست کرده آدم خواران طالبان فکر کرده اند مرز ایران این دیوارهاست و بدون اطلاع قبلی به مرز ایران حمله می کنند و یک کیلومتر در خاک ایران پیشروی می کنند و به پشت این دیوار می رسند و چند پاسگاه که جلوتر از این دیوار است را اشغال می کنند بلافاصله ارتش که در منطقه پایگاه دارد از پایگاهایش مواضع آدمخواران طالبان را با توپخانه گلوله باران می کنند و پس از چند ساعت آدم خواران طالبان دمشان را روی کولشان می گذارند و عقب نشینی می کنند.این ماهیت طالبان است که گفتند عوض شده اند این همان طالنانی است که عده ای در ایران آنها را تطهیر کردند و از آنها حمایت کردند و آنقدر وحشی هستند که بدون اطلاع به مرز ایران حمله می کنند .
خوب چرا این دیوار را درست روی خط مرزی نکشیده اند ؟! یه خورده عجیبه !!!
جنبش اصیل منطقه است احترامش واجب
نابغه هایی در سالهای گذشته یک دیوار در چند صد متری مانده به نقطه صفر مرزی و درون خاک ایران درست کرده اند و هر بار هم که مردم منطقه و مرزبانی گفته اند این دیوار را خراب کنید کسی گوش نکرده است حالا وحشیان تروریست طالبان مدعی شده اند مرز ایران همین دیوار است و سریع به خاک ایران لشگر کشی کرده اند.
ببینید دپیلماسی و قدرت بازدارندگی کشور چقدر ضعیف شده است که تروریست های طالبان به خود جرات می دهند به خاک ایران حمله کنند و این حمله نشان داد واقعیت با ادعاهایی که پشت تریبون می کنند و بنر های چندین ده متری به در و دیوار می زنند چقدر فاصله دارد.باز هم گلی به جمال ارتش که با کمترین بودجه و امکانات و بی هیچ ادعایی از خاک کشور دفاع کرده است .
پاسخ ها
حرف حساب
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
دو کلمه حرف حساب
این اتفاق نشان داد باز هم مدعیان در پایینترین سطح از بصیرت و آگاهی و شناخت منطقه و ... قراردارند و آن زمان که از طالبان پشتیبانی کردند و چپ و راست مدعی می شدند طالبان عوض شده اند چقدر با واقعیت فاضله دارد . بسیار بعید است مقامات محلی طالبان در مرز ایران بدون مشورت با سرکردگان این تروریست ها اقدام به حمله به خاک ایران کرده باشند و آن زمان که ایران باید به پشتیبانی از مردم افغانستان و حفظ امنیت مرزهای ایران در افغانستان دخالت می کرد و اجازه نمی داد طالبان به قدرت برسند سکوت کرد و حالا داریم می بینیم مرزهای ایران از سوی طالبان به راحتی تهدید می شود. رفتند در سوریه که بیش از هزار کیلومتر با مرز ایران فاصله دارد دخالت کردند و دهها میلیارد دلار از سرمایه کشور را در آنجا خرج کردند و یک سنتش برنگشت اما در افغانستان که مرزهای طولانی با ایران دارد سکوت کردند و اجازه دادند طالبان در افغانستان به قدرت برسند و حالا به خاک ایران حمله کنند کلاهتان را را بالا تر بگیرید.
چطور سوریه و یمن و عراق و لبنان عمق استراتژیک است اما افغانستان که بیخ گوش ماست عمق استراتژیک نیست؟ و به راحتی و حتی کمک به طالبان که برادر داعش است کمک کردند این تروریست ها بر افغانستان مسلط شوند؟ الان آنهایی که یقه پاره می کردند برای دخالت در سوریه که دهها میلیارد دلار از سرمایه کشور در سوریه دود شد تا منافع روسیه تامین شود کجا هستند؟ نه اسراییل و نه آمریکا به خاک ایران تجاوز نکردند اما طالبان خیلی راحت به خاک ایران حمله کردند. امروز طالبان کلاش در دست دارند و با توپخانه ارتش فرار کردند فردا که مسلح به توپخانه شد و شهرهای مرزی ما را نابود کرد چه می کنید؟
البته هنوز هم يك عده ميگن اين طالبان با آن طالبان قبلي فرق فوكواه.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
قطعا فرق کرده وحشی تر شده است
والا افغانها که همه اومدن ایران. طالبان تعصب کدوم مرز رو میکشه.
خیلی باید احمق باشیم که فکر کنیم طالبان بطور سهوی به خاک ایران حمله کرده اند با این حمله مرز طولانی ما با افغانستان ناامن شده است و این شروع تهدید طالبان بود و از این به بعد ادامه خواهد داشت .
این هم امنیت مرزهایی که همیشه ادعا می کردند رفتیم سوریه تا در مرز ایران نجنگیم !!!!!!!!
حالا اونهایی که طالبان را تطهیر میکردند و میگفتند طالب دیگه مثل قدیم نیست چه جوابی دارن؟
جمهوری اسلامی مصلجت اندیشه.
واردی که
بسيار قانع كننده بود !؟مخصوصا برگزاري كلاس توجيهي براي عناصر طالبان !
وقعاً که. چرا از همان ابتدا دیوار را درست در خط صفر مرزی نساخته اند؟!!!!!! وقتی کارهای بزرگ را به افراد کوچک واگذار می کنید نتیجه می شود همین.
خبر گزاریهای داخلی سخت در رقابت با خبر گزلریهای معاند
سلام و باتشکر.مساله قطعا به این شکل نبوده و نخواهد بود .احتمالا طالبان در مرزها سودای کشورگشایی دارند یا اتفاقات دیگری بوده است .بعید هستش یک تقابل ساده و سو تفاهم بوده باشد‌.
بهتر است درین زمینه با طالبان کنار بیایید، ما با آنها در مقابل استکبار در یک جبهه هستیم، نباید اینگونه با برادران دینی خودمان سرشاخ بشویم،
با سلام
مرزبانان ایران اسلامی خسته نباشید
آیا امکان نداشت دیوار حایل در نقطه صفرمرزی احداث شود تا چنین اتفاقات رخ ندهد؟
دقیقا یاد اون روزهایی میفتم که داعش برای اولین بار یک جاده رو در مرز بین عراق و سوریه بست و چند تا راننده کامیون رو تیربارون کرد.
اون روز هیچ رسانه ای و سیاستمداری اون ها رو جدی نگرفت تا اینکه یکدفعه سوریه و عراق رو اشغال کرد. دقیقا این درگیری امروز رو هم ما ایرانی ها جدی نگرفتیم. زنگ خطری برای آینده!
تازه اولشه
دارند حمله به مرزهای ایران را واکنش سنجی می کنند . جواب قاطع لازم دارد . البته اگر سر قیمت دلار هرات به مشکل نمی خوریم . مسخره مان کرده اند
قابل توجه اونایی که میگفتن طالبان تغییر کرده مولوی عبالحمیدا
چرا مرز راسر مرز نمیذارن تا این اتفاق نیافته و یا اینکه تابلو بزنن که خط مرز کجاست و این دیوار توری مرز نیست!
۵ ساعت درگیری بدون یک زخمی امکان نداره
چقدر طالبان اصلاح شده واقعا . حالا باز با اخبار تطهیرش کنید
ماهم بایدهمچون ترکیه بین کشورخود وافغانستان باحاکمیت طالبان دیواربلند آنهم بتنی ضدتانک بکشیم وگرنه این اول ماجراست
ماهم بایدهمچون ترکیه بین کشورخود وافغانستان باحاکمیت طالبان دیواربلند آنهم بتنی ضدتانک بکشیم وگرنه این اول ماجراست
اشکال نداره مرز را چند صد متر بکشید عقب اونا اعصاب ندارند
مرز را بایستی چند کیلومتر جلو‌برد و باید به آنها درسی داد که دیگر جرات تکرار نداشته باشند.
همیشه تقصیر کشاورزهاست. اه... همیشه باعث آزار و اذیت ماموران خدوم ناجا میشن!
چرا تاحالا نمیرفتن به زمینهاشون سر بزنن؟!!!!!
اعتماد بیچا وجمایت طالبان از ابتدت اشبتاه بوده وهست
وقتیکه کشاورزان براحتی از دیوارها عبور می کنند آنوقت قاچاقچیان چگونه عبور نخواهند کرد؟ این چه دیواریه؟
خلاصه که یک عمر از جنگ با آمریکا و اسرائیل گفتید، آخرش همین طالبان (نیروی اصیل منطقه) باهامون وارد جنگ میشه.
چرا از اشتباه فاهش دیوار کشی قبل از مرز های رسمی و واگذاری خاک کشور به افغانستان چیزی نمی گویید .و موضوع را خیلی ساده توضیح می‌دهید. هر کاری کردید بدون فکر و بررسی عواقب کوتاه مدت و بلند مدت بوده است.
در داخل خاک ایران و در چند صدمتری مرز با افغانستان دیوارهایی برای مقابله با قاچاقیان و اشرار کشیده شده است.
]چرا دیوار داخل خاک خودمان کشیدن
چرا دیوارها را روی مرز نکشیدند تا این توهم برای طالبان پیش نیاید....یادمه مدتی پیش مستندی پخش شد که دلیل این کار را اشتباه نقشه کشی عنوان کرده بودند!!!
انشاالله که به مذاکرات وین ربطی ندارد!؟
گذاشتی یک ماه دیگه نظرها رو منتشر کنی؟؟؟؟؟
واقعا جای تاسف هست چرا باید دیوار مرزی چند صد متر از نقطه صفر مرزی احداث بشه که هر بیگانه ای به خودش اجازه بده خاک ایران رو جزو خاک خودش حساب کنه. الان سو تفاهم شده چند سال بعد ادعا میشه و مورد اختلاف و چندین سال بعد شکایت به دیوان لاهه و این میشه مشکل بین دو کشور همسایه. همان کاری که در مورد جزایر ایران در خلیج فارس شده
چرا دیوار از ابتدا در جای اصلی بنا نشده ...لابد موانع طبیعی و .... بوده .؟ خوب . میتوانستد کانال حفر کنند یا سیم خاردار و نصب کنند و ... .. . هرجا مشکلی مشاهده میشود سر نخ آن به سهل انگاری و بی توجهی و ندانم کاری و پاک سازی صورت مسِ.. در گذشته برمیگردد ..
متاسفانه فکر اساسی و آینده نگر ندارند .
بسمه تعالی با سلام و احترام از همین امروز می بایست.دستگاههای مربوطه سپاه ارتش وزارت کشور وزارت خارجه مرزبانی نیروی انتظامی و... دیوارها را خراب دیوارهای بتونی و اساسی درست روی نقطه صفر مرزی احداث و به سازمان ملل متحد اعلام کنند والا خدای ناکرده بعد ها اختلاف شکایت و ... جاوید ایران اسلامی پهناور
بای چی از نقطه صفر مرزی دیوار نمکشید که اونه به خودسون احازه بدن به هم وطنهایمان تیراندازی کنن اونا برای جونه ملت خود ارزش قایل نیستن ولی ما خانواده بزرگ به نام ایران هستیم وبه به حریم خانواده خود حساسیم لر کرد بلوچ زابلی ترک عرب شمالی وبقیه عزیزانمان باهم فرقی نداریم یک دست هستیم
کـایـن هـنـوز از نـتــایـج سـحر است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل