مجلس قفل ۲۲ ساله افزایش نمایندگان را می‌شکند؟

بیش از دو دهه از آخرین باری که تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی افزایش پیدا کرد، می‌گذرد؛ خواسته ۲۲ ساله‌ای که از چندین دوره پارلمان عبور کرد، اما همچنان بی نتیجه مانده است؛ حالا تعدادی از نمایندگان دوره یازدهم به دنبال قانونی کردن این موضوع هستند.
کد خبر: ۱۰۸۴۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰ 25 October 2021

بیش از دو دهه از آخرین باری که تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی افزایش پیدا کرد، می‌گذرد؛ خواسته ۲۲ ساله‌ای که از چندین دوره پارلمان عبور کرد، اما همچنان بی نتیجه مانده است؛ حالا تعدادی از نمایندگان دوره یازدهم به دنبال قانونی کردن این موضوع هستند.

به گزارش تابناک، بر اساس اصل ۶۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۲۷۰ تن است و از تاریخ همه پرسی سال ۱۳۶۸ پس از هر ده سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آن‌ها حداکثر بیست نماینده می‌تواند اضافه شود»؛ منتها به رغم نص صریح قانون، تنها یک بار ۲۰ نفر به تعداد وکلای ملت آن هم در سال ۱۳۷۸ اضافه شد و از آن زمان تاکنون همچنان مجلس ۲۹۰ نماینده دارد، حال اینکه در صورت اجرای درست قانون اساسی، اکنون باید تعداد نمایندگان مجلس ۳۳۰ تن باشد.

با توجه به رخ ندادن چنین اتفاقی، اخیرا ۵۴ نماینده پارلمان طرح «افزایش تعداد نمایندگان مجلس» را تهیه کرده اند؛ این طرح اکنون در حال بررسی در کمیسیون شوراهاست.

در این طرح دو مولفه را برای افزایش تعداد نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه کل کشور در نظر گرفته؛ یکی عامل انسانی و دیگر عامل جغرافیایی؛ عامل انسانی یعنی حوزه‌هایی که بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند ودارای محرومیتند و عامل جغرافیایی بدان معنا که حوزه‌های انتخابیه‌ای که دارای گستردگی جغرافیایی هستند و جمعیت آنان بیش از ۳۰۰ هزار تن است.

طرح دیگری با همین محتوا و با نام «طرح اصلاح حوزه‌های انتخابیه دارای پنج شهرستان» نیز در دستور کار مجلس است که به نوعی همین هدف را دنبال می‌کند؛ این طرح نیز در دستور کمیسیون شوراهاست و هنوز تعیین تکلیف نشده است.

درباره اهمیت اصلاح حوزه‌های انتخابیه، علی حدادی، عضو کمیسیون شورا‌ها گفت: افزایش تعداد نمایندگان، اولین مولفه‌ای است که باید در اصلاح جداول حوزه‌های انتخابیه مدنظر قرار گیرد؛ در گذشته حوزه‌های انتخابیه استان‌ها بر اساس معیار‌های خوبی چینش نشده، به همین دلیل، شاهد بروز مشکلات و آسیب‌های زیادی هستیم.

وی در توضیح علت مخالفت با اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس در ادوار گذشته گفت: این موضوع به منابع مالی نیاز دارد. به همین دلیل علی رغم مطرح شدن در ادوار گذشته، مجلس به سرانجامی نرسیده است. دولت‌ها نیز همواره با این موضوع مخالف بودند.

حدادی افزایش تعداد نمایندگان مجلس را خواسته بیشتر نمایندگان خواند و به سرانجام رسیدن آن را منوط به بررسی دقیق اوضاع کنونی کشور دانست.

بر خلاف نظر حدادی، محمدرضا رضایی کوچی، نماینده جهرم معتقد است که افزایش نمایندگان بار مالی ندارد؛ البته همواره دولت‌ها به بهانه بار مالی مخالف این موضوع بوده اند, مخالفتی که در واقع تضییع حقوق مردم است.

همچنین ابراهیم عزیزی نماینده شیراز نیز گفت: اساسا پذیرش و عدم پذیرش دولت معنا ندارد، مگر اینکه مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی یا مورد ایراد شورای نگهبان باشد، در غیر این صورت با تصویب طرح یا لایحه‌ای در مجلس، دولت ملزم به اجرای قانون است.

اسماعیل حسین زهی، نماینده خاش نیز با یادآوری اینکه حوزه‌های انتخابیه در مناطق مختلف ویژگی‌های متفاوتی داشته و به ساماندهی نیاز دارند، گفت: باید تقسیم بندی حوزه‌های انتخابیه براساس وسعت جغرافیایی و میزان جمعیت باشد که در این صورت تعداد نمایندگان افزایش پیدا می‌کند و نتیجه آن انجام بهتر وظایف نمایندگی است.

علاوه بر مجتبی یوسفی، نماینده اهواز به قانون اساسی اشاره و اظهار کرد: طبق قانون اساسی باید هر ده سال تعداد نمایندگان از دو بعد جمعیت و تغییر حوزه‌های انتخابیه اضافه شود که با این کار گردش نخبگان در مجلس رقم می‌خورد، اما دولت‌ها در دو دهه گذشته، مانع این کار شده اند. اکنون باید مجلس مانع ادامه این روند شود، چون عدم افزایش تعداد نمایندگان، باعث ایجاد تعارضات جدید در کشور شده است.

یوسفی ادامه داد: با کار کارشناسی می‌توان مانع از تبدیل شدن افزایش تعداد نمایندگان به مساله اجتماعی و امنیتی شود، در برخی حوزه‌های انتخابیه تقسیمات کشوری هشت سال طول کشیده و مردم را دچار چالش‌های متعدد کرده است.

جعفر قادری، نماینده شیراز هم درباره برداشت‌های متفاوت از نحوه افزایش تعداد نمایندگان گفت: این موضوع محل اختلاف است، در قانون اساسی صرفا افزایش جمعیت ملاک افزایش تعداد نمایندگان قرار نگرفته و در عوض معیار‌های متفاوتی را بیان کرده که به نظر می‌رسد در افزایش تعداد نمایندگان ایجاد مشکل می‌شود. به نظر می‌رسد باید قانون در مجمع تشخیص مصلحت نظام یا در مجلس شفاف شود تا تراکم جمعیت را برای افزایش تعداد نمایندگان در نظر بگیریم، در غیر این صورت مانند سنوات گذشته که این موضوع در مجلس مطرح شد، باعث اختلاف نظراتی می‌شود.

بدیهی است، با توجه به اینکه هنوز طرح افزایش تعداد نمایندگان در مرحله بررسی در کمیسیون شورا‌هاست، باید بررسی‌های کارشناسی در این کمیسیون تمام شود تا نوبت به اعلام نظر نمایندگان در صحن علنی برسد. آن زمان است که می‌توان درباره شکسته شدن این قفل بیست ساله نظر داد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۲
خیلی کار می کنند زحمت می کشند خسته میشن تعدادشونو بیشتر کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
کمیت را رها کنید

و به کیفیت نمایندگان توجه کنید

اینگونه نمایندگان و رای حداقلی از جمع اقلیت خودی ها

بخدا قسم اگر اصلا مجلسی نباشد
برای مردم و کشور بهتر است
زیاد فرقی نمی کنه که 290 نفر باشه یا 330 نفر . فقط تعداد حقوق بگیران از جیب ملت زیادتر می شوند . کارایی همان صفر .
اینکه سالهاست بین پلیس و اسناد رسمی دعواست و مردم گروگان گرفته شده اند و بابت یک برگ کاغذ آ۴ و بدون اینکه دفتر دار خودرو را ببیند دستکم ۵۰۰ هزار تومان ناقابل از جیب ملت به سرقت میبرد و در حلقوم زن و بچه میریزد عدالت است
سئوال اینجاست در مملکت به اصطلاح اسلامی دفتر دارها دقیقا به چه کسانی رشوه میدهند که این مسئله حل نشود ؟
قوه قضاییه حداقل ورود کند و دزدان دفتر دار را دستگیر کند و واحد های آنها را پلمپ کند تا عدالت برقرار شود
همین امروز ۵۰۰ هزار تومان پول زور دادم
تعارض منافع در این کشور بیداد میکند. هر کسی در هر جایی فکر تصویب قوانینی به نفع خودش هست
همین تعداد نمایندگان هم اضافی اند
همینا هم زیادی هستن. میخوان تعداد رو افزایش بدن که سالهای بعد بتونن دوباره بیان به رانتخوریشون برسن
همین ها هم بی خاصیت هستند.تو رو خدا نون خور برای بیت المال اضافه نکنید.هر نماینده یعنی حقوق ماهیانه و ماشین انچنانی و خونه تو شمال تهران و بهره هیچ.
با این همه مشکل ببین مجلس سرگرم چیه . محدود سازی اینترنت -محرنامه کردن دارائی مسئولان - زیاد کردن نماینده ها ...
۴۰ نفر سربار جدید یا یاور ملت؟!
وقتی بی خاصیت هستند چه سیصد تا باشند چه چهارصد تا همین‌ها هم زیادی هستند
همین هایی هم که هستن اضافه هستند. اغلب رانت ها یک سرش به همین نماینده ها وصله
چه فایده ای دارد ؟هزار نفر دیگر هم اضافه بشه چه اتفاقی مثبتی خواهد افتاد؟
نماینده یا وکیل الدوله کار چاق کن که به هیچ دردی نمیخورن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
ما تو یه ارگانی کار میکنیم که تا حد زیادی برای بازرگانان سودآوره! نمایندگان مجلس پدر ما رو با توصیه هاشون درآوردن. به معنی واقعی کارچاق کن هستن
فقط پول مفت بگیرید و بر گرانی ها بیافزاید
.تو رو خدا نون خور برای بیت المال اضافه نکنید.هر نماینده یعنی حقوق ماهیانه و ماشین انچنانی و خونه تو شمال تهران و بهره هیچ.
همین هایی که الان هستند چه کاری کردند که حالا میخوان بیست راس دیگه به خودشون اضافه کنند.
والا همین تعداد ناشی نابلد هم زیادن و اگر نباشن اوضاع بهتر میشه
بشدت مخالفیم چون باعث افزایش حقوق بگیران بی فایده و لابی گرها می شه...
بنظرم درایران هم دولت وهم مجلس اضافین اگه نباشن باورکنین خیلی راحت میتونیم زندگی کنیم
ما یک ملت ستیزه جو و قانون گریز هستیم چون همه ما عدالت رو دوست داریم اما تعریف ما از عدالت اینه که دیگران با ما عادلانه برخورد کنند ولی خودمان مهم نیست عادل باشیم و تفاوتی نمی کنه که راننده تاکسی باشی و یا یک وکیل و یا وزیر باشی
اگر راننده تاکسی باشی این موضوع رو در نحوه رانندگی و عدم حق رعایت دیگران اجرا می کنی و از بیراهه و کناره وارد خط مستقیم می شی و اگر وزیر و وکیل هم که باشی در روابط پنهان و رفیق بازی پارتی بازی می کنی و خدا که هیچ و مردم همه کشک هستند
حالا به خاطر این مشکل ریشه ای اگر تعداد نمایندگان هم که زیاد بشه تعداد نامه های سفارشی درخواست استخدام سفارشی و زیرلایی افزایش پیدا می کنه / تعداد سفارش ها چند برابر می شه / رانت ها و وام های سفارشی هم بالا می ره
بخاطر همین نمایندگان بهتره به حل مشکلات ریشه ای کشور که یکی از آنها فرهنگ عدالت و فرهنگ قانون محوری است فکر کنند تا به این مسائل پیش و پا افتاده که براحتی قابل حل است و فقدان آنها با این شرایط کشور اتفاقا به نفع بودجه وکشور هم است
مجلس‌اگه‌یه‌زحمتی‌هم‌بکشه‌مشکل‌مهریه‌ها‌روهم‌حل‌کند‌اینقدر‌این‌موضوع‌روطولانی‌نکند‌.
اینها هم نصف شان بلکه بیشتر شان زیادی است چه برسد بخواهند زیاد بشوند اگر اینها را کم کنند اگر کسری بودجه کم نشد
در کل چه یک نفر مجلس باشه چه امیلیون فرقی برای ملت بد بخت ایران نمی کند فقط حقوق بگیر زیاد می کنند دریغ از یک درصد کارایی و کار
در کل چه یک نفر مجلس باشه چه امیلیون فرقی برای ملت بد بخت ایران نمی کند فقط حقوق بگیر زیاد می کنند دریغ از یک درصد کارایی و کار
مجلس برای مردم که نون و آب ندارد
کاش قانون اجازه میداد تعداد نمایندگان کاهش مییافت به خاطر بارم مالی آن بر دوش دولت چون اکثرا بیشتر اوقات خواب هستند
سیاهی لشکر نیاید به کار .
همین تعداد بنظرم مفید نیست و باید کم بشه
زیاد شدنش هزینه زاست
همین هایی که تا الان بودن آمار عملکردشان را بدن تا ببینیم چه خاصیت‌های داشتن.؟
در کل چه یک نفر مجلس باشه چه امیلیون فرقی برای ملت بد بخت ایران نمی کند فقط حقوق بگیر زیاد می کنند دریغ از یک درصد کارایی و کار
یاد داستان قدیمی معطلی مردم پشت دروازه شهر افتادم. تعدادش رو بیشتر کنید معطل نشیم
اگر سیاست و خط مشی مجلس در رفع مشکلات مردم درست و حسابی باشد با همین تعداد نمایندگان موجود نیز می توان کار کرد. سیستم موجود را اصلاح کنید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر