بازدید 6019

کرونا اکسیژن‌رسانی را در بهبودیافتگان مختل می‌کند

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ویروس کووید-۱۹ می‌تواند در بهبودیافتگان تا ماه‌ها جریان اکسیژن رسانی به بدن را مختل کند و موجب بروز مسائل تنفسی، خستگی و سردرد شود.
کد خبر: ۱۰۶۱۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵ 05 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از روزنامه دیلی میل، محققان می‌گویند: تغییرات ایجادشده در سلول‌های خونی بر اثر آلودگی به ویروس کرونا می‌تواند عامل این مسئله باشد که چرا بسیاری از بیماران کرونایی از کووید طولانی مدت رنج می‌برند.

اکنون مرکز فیزیک و پزشکی «ماکس پلانک» در آلمان در این مطالعه جدید متوجه شده اند که ویروس کرونا، اندازه و سختی گلبول‌های قرمز و سفید خون را تغییر می‌دهد و به این ترتیب دریافت اکسیژن و مواد مغذی در بدن دشوارتر می‌شود.

آن‌ها نمونه‌های خون بیماران فعلی و سابق مبتلا به کووید را تجزیه و تحلیل کرده و آن‌ها را با داوطلبان سالم مقایسه کردند. این محققان در بیماران فعلی و سابق مبتلا به کووید، گردش خون ضعیف تر، انتقال اکسیژن محدود و لخته شدن خون را یافتند.

محققان آلمانی متوجه شدند این تغییرات می‌تواند ماه‌ها ادامه یابد که این موضوع علت ابتلا به کووید طولانی مدت را در بسیاری از بیماران کرونایی توضیح می‌دهد. آن‌ها اعتقاد دارند که اختلال در جریان اکسیژن ریشه علائم شایعی مانند مشکلات تنفسی، خستگی و سردرد است که مبتلایان به کووید طولانی مدت دچار آن‌ها هستند.

اما این تغییرات فیزیکی در سلول‌های خونی همچنین ممکن است توضیح دهد که چرا برخی از بیماران مبتلا به موارد بسیار شدید کووید دچار لخته شدن خون یا آسیب اندام می‌شوند.

کووید طولانی مدت، اصطلاحی است و علائمی را شامل می‌شود که بیش از یک ماه ادامه داشته و به خوبی شناخته نمی‌شوند. آمار رسمی حاکی از آن است که صد‌ها هزار نفر در سراسر انگلیس از کووید طولانی مدت رنج می‌برند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد، نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

اولین بار، شرکت داروسازی فایزر آمریکا آبان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

علاوه بر این کشور‌های زیادی همچون ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس و کوبا وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده اند و موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه کسب کرده اند. در حال حاضر در بسیاری از کشور‌ها واکسیناسیون علیه ویروس کووید ۱۹ در حال انجام است.

مشروح این مطالعه در مجله Biophysical Journal منتشر شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها