بازدید 9055
۵

چگونه می‎توان به شکل قانونی از زوج نفقه دریافت کرد؟

یکی از حقوقی که بعد از ازدواج در زمره حقوق مالی زوجه است و مرد مکلف است در صورت تمکین زن، آن را به وی پرداخت کند، نفقه است. نفقه از نظر لغوی یعنی تامین هزینه‎های زندگی زن و فرزند و در ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی آمده است: ....
کد خبر: ۱۰۶۱۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۸ 30 June 2021

یکی از حقوقی که بعد از ازدواج در زمره حقوق مالی زوجه است و مرد مکلف است در صورت تمکین زن، آن را به وی پرداخت کند، نفقه است. نفقه از نظر لغوی یعنی تامین هزینه‎های زندگی زن و فرزند و در ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی آمده است: نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن ‌از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت ‌عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض.

به گزارش «تابناک» از زمان وقوع عقد نکاح دائم، زن و مرد حقوق و تکالیفی در مقابل یکدیگر پیدا می‎کنند که یکی از این تکالیف که بر عهده مرد نهاده شده، پرداخت نفقه زن است.

در قانون مدنی، تکلیف مرد در پرداخت نفقه از زمان وقوع عقد نکاح دائم آغاز می‎شود و این موضوع که مراسم عروسی و تشریفات آن برگزار بشود یا نشود، تاثیری در این تکلیف ندارد.

در عمل و آنچه در عرف شاهد آن هستیم، در دوران عقد و قبل از آغاز زندگی مشترک، دختر در خانه پدرش است و بیشتر مایحتاج او توسط پدرش تامین می‎شود.

اگر فاصله عقد تا برگزاری تشریفات مراسم عروسی و آغاز زندگی مشترک طولانی باشد، باز هم عقیده بر این است که مرد تکلیفی در پرداخت نفقه به‎ جز خرید هدایای مناسبتی ندارد. در حالی که قانونا و شرعا پرداخت نفقه از لحظه اجرای خطبه عقد بر عهده مرد قرار می‎گیرد.

ترک انفاق

در صورتی که مرد، بنا به هر علتی، از پرداخت نفقه همسر خود امتناع ورزد، زن می‎تواند با مراجعه به دادسرای محل، شکایتی با نام «ترک انفاق» علیه شوهر خود مطرح کند.

زن می‎تواند جهت مطالبه نفقه زمان گذشته خود در دادگاه حقوقی، دادخواست مطالبه نفقه بدهد. اما برای مطالبه نفقه زمان حال خود می‎تواند اقدام به شکایت ترک انفاق در دادگاه کیفری کند.

در دادسرا تحقیقات اولیه نسبت به شکایت وارده مطرح شده و در ابتدا اظهارات زوجه به‎عنوان شاکی پرونده اخذ و در مرحله بعد، زوج (مرد) به دادسرا احضار می‎شود. در این مرحله است که زوج باید ثابت کند که نفقه همسر خود را پرداخت کرده است.

زن می‎تواند در ضمن شکایت خود، شهودی را نیز به دادسرا جهت اثبات ادعای خود، معرفی کند. شهود معرفی ‎شده باید اطلاعات لازم و کافی از زندگی شاکی و متهم پرونده، داشته باشند و شهادت بدهند که اطلاع دارند، مرد، نفقه همسر خود را نپرداخته است.

اصلی‎ترین شرایطی که شهود باید دارا باشند، شامل موارد زیر می‎شود: از بستگان نزدیک زوجه نباشند، اطلاع کافی داشته باشند که متهم نفقه همسر خود را پرداخت نکرده است و مدارک شناسایی شهود جهت احراز هویت تقدیم دادگاه شود.

در صورتی که برای دادگاه مسجل شود مرد، نفقه‌ همسر خود را پرداخت نکرده است، به مجازات ترک انفاق محکوم می‎شود.

نفقه فرزندان

پسران تا هجده سالگی و تا زمانی که در خانه پدر خود تحصیل می‌کنند، حتی در صورت جدا نشدن پدر و مادر از هم می‌توانند دادخواست نفقه فرزند ارائه کنند؛ اما پس از هجده سالگی و با اتمام تحصیل، دیگر پدر وظیفه‎‌ای برای پرداخت نفقه آنها نخواهد داشت.

نکته جالب توجه در قانون این است که دختران تا زمان ازدواج به شرط نداشتن درآمد می‌توانند تقاضای نفقه گذشته کنند، ولی اگر دختری ازدواج کند و پس از آن طلاق بگیرد، دادگاه دیگر به شکایت او برای نفقه گذشته، رأی مثبت نمی‌دهد.

مجازات ترک انفاق

بر اساس ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۱، هر کس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب‎النفقه امتناع کند، به حبس تعزیری درجه ۶ محکوم می‎شود. تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و در صورت گذشت وی از شکایت در هر زمان، تعقیب جزایی یا اجرای مجازات موقوف می‎شود.

همچنین بر اساس تبصره این ماده، امتناع از پرداخت نفقه زوجه‎ای که به موجب قانون مجاز به عدم تمکین است و نیز نفقه فرزندان ناشی از تلقیح مصنوعی یا کودکان تحت سرپرستی مشمول مقررات این ماده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵
اول تمکین زن را تعریف کنید
قانونا از بدو وقوع عقد نفقه باید پرداخت بشه ولی در رسم و عرف طور دیگری رفتار می شه
دختر بیست ساله یکی از اقوام ما دو ساله که عقد شده و پدر دختر نظامی است
خانواده پسر اصرار دشتند که چون مراسم جهیزیه بینی برگزار می شود و آبرو دارند تمام لوازم برقی خارجی باشد که پدر دختر با گرفتن وام تهیه کرد
اخیرا مادر داماد تماس گرفته که مبلمان و وسایل چوبی را از یک مارک معروف دیده و پسندیده و 140 میلیون تومان ناقابل هزینه سرویس چوب را پدر دختر باید بپردازد !
داماد مستاجر است و هنوز آپارتمان اجاره نکرده ولی مادر داماد اصرار دارد ودیعه پرداخت شود و سرویس چوب سفارش داده شود !
جالب اینکه وقتی عروس اعلام کرده وسایل چوب را یک چیز ساده خواهد خرید مادر داماد گفته پس خانه پدرت بمون تا بتونی چیز درست حسابی بخری ما برای عروسی که جهیزیه مناسب ما نداره عروسی نمی گیریم این همه دختر ریخته التماس هم می کنند !
پدر عروس توان وام گرفتن و پرداخت قسط بیشتر نداره چون یک دختر دبیرستانی دیگه هم داره
در کجای قانون جهیزیه به عهده پدر عروس گذاشته شده ؟؟
چرا برای مهریه این همه سر و صدا می شود ولی برای جهیزیه از کسی صدا در نمیاد ؟؟
بعضی خانواده ها جهیزیه را غنیمت جنگی یا حق خود می دانند که باید به زور از حلقوم پدر عروس بیرون کشیده شود !
چرا برای این رفتارهای زشت و این فرهنگ غلط تبلیغات و روشنگری نمی شود ؟؟
با سلام
لطفا گزارشی از پرداخت نشدن چهار ماه حقوق و دو سال پرداخت نشدن مطالبات حق شیفت ، حق لباس، اضافه کاری و رفاهیات نیروهای شرکتی تخت جمشید تهیه کنید هیچ کسی در این مملکت پاسخ گوی ما کسی نیست با این مخارج کمرشکن و این عدم پرداخت تمامی زندگی هایمان دارد منجر به جدایی می شود تو رو بخدا کاری کنید
نفقه زاییدنی نیست بلکه حکومت اسلامی قبل از مجازات زوجی که نفقه بر او واجب است، باید زمینه کسب درآمد را برای زوج فراهم نماید تا پس از آن زوج درآمدی را که کسب نموده است به عنوان به زوجه و فرزندان منتقل کند.لذا قبل از بیان مجازات زوج اول به وظایف حکومت اسلامی بپردازید و تبیین نمایید که آیا این وظایف واقعیت پیدا کرده است.
اکثر زنها بابت اینکه مرد نمی تواند هزینه زندگی را تامین کند جدا می شود اگر می توانست خیلی از این طلاق ها اتفاق نمی افتاد...حال جرم ان شخص که حقوق بعضی ها را پرداخت نمی کنند و یا انقدر گرانی به بار اوردن که زندگی ها را دارد نابود می کند چیست، .... پست بالاتر....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی