بازدید 41107
نتایج انتخابات با نتایج نظرسنجی‌ها چه میزان اختلاف خواهد داشت؟

حتی همسرم نمی‌داند من به او رای می‌دهم!

یکی از ضعف‌های اجتناب ناپذیر نظرسنجی‌های انتخاباتی به ویژه نظرسنجی‌هایی که در معابر عمومی انجام می‌شود، این است که اشخاص لزوماً منفرد نیستند و قاعدتاً وقتی شخصی آن‌ها را همراهی می‌کند، ممکن است، نظر واقعی‌شان را سانسور کنند و با توجه به فضای کنونی جامعه، دور از انتظار نیست که این میزان خودسانسوری قابل توجه باشد.
کد خبر: ۱۰۵۸۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۰ 18 June 2021

حتی همسرم نمی‌داند من به او رای می‌دهم!

«تابناک»؛ مهدی خرم دل؛ سه ساعت دیگر اخذ رای برای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز خواهد شد و نزدیک سی و سه ساعت دیگر چهره رئیس دولت بعدی ایران مشخص خواهد شد؛ چهره‌ای که اگر قرار باشد به نتیجه نظرسنجی‌ها به ویژه نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران جهاد دانشگاهی (ایسپا) به عنوان بیشترین محل ارجاع، قابل تشخیص است؛ با وجود این، آیا نتایج انتخابات با نتایج نظرسنجی‌ها به ویژه نظرسنجی فوق الاشاره تطابق خواهد داشت؟ بعید است حتی مجریان نظرسنجی‌ها با قاطعیت پاسخ مثبت دهند.

بگذارید قدری به عقب بازگردیم و به تجربه سایر کشور‌ها در این زمینه بنگریم. بزرگ‌ترین و غیرمنتظره‌ترین تجربه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا ثبت شد. قریب به اتفاق نظرسنجی‌ها، هیلاری کلینتون را با اختلاف چشمگیر آرایبرنده انتخابات ریاست جمهوری می‌دانستند؛ اما در ماه نوامبر ۲۰۱۶ اتفاق دیگری رخ داد و دونالد ترامپ توانست به دفتر بیضی راه یابد و بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا تکیه زند.

این رویداد برای همه صاحب نظران شوکه کننده بود و این پرسش را پیش آورد که چگونه نتایج نظرسنجی‌ها به حدی اشتباه از آب درآمده که نتیجه نهایی به کل تغییر کرده است؟ موسسات نظرسنجی حتی با اتهام دستکاری نتایج به نفع هیلاری کلینتون مواجه شدند، اما چون نتایج نظرسنجی تمامی جریان‌های متنوع و بعضاً متضاد سیاسی به هم نزدیک بود، این اتهام مقبول واقع شد. پس چه عاملی نقش داشت؟ «آرای خجالتی ترامپ | Shy Trump Voters».

برای درک این پدیده باید به هشت ماه پیش از انتخابات ماه نوامبر ۲۰۱۶ آمریکا بازگشت. امبر جیمیسون در ماه مارس ۲۰۱۶ و زمانی که هنوز مشخص نبود ترامپ گزینه نهایی جمهوری خواهان باشد، در گزارشی در گاردین با گروهی از هواداران حزب جمهوری خواه گفت‌وگو کرده بود. او در گزارشی با تیتر «حتی همسرم نمی‌داند؛ رای دهندگان مخفی ترامپ به حرف آمدند | Not even my wife knows: secret Donald Trump voters speak out» به سراغ این گروه یعنی آرای خجالتی ترامپ رفته بود و در قالب این گزارش، دیدگاه اشخاصی را انعکاس داده بود که حتی به نزدیکان‌شان نگفته بودند، به ترامپ رای خواهند داد.

ترامپ چهره‌ای وزین و قابل دفاع در دوره اول ریاست جمهوری‌اش نبود و به همین دلیل، حتی در میان جمهوری خواهان نیز چنین شرایطی حاکم بود که بسیاری اعتقاد قلبی‌شان را سانسور می‌کردند. با این حال، گروهی از آن‌ها که تصور می‌کنند ترامپ گزینه بهتری است و چنین موقعیتی داشتند، نهایتاً روی برگه رای نام او را نوشتند. در ایران نیز می‌تواند این شرایط در این دوره بسیار پررنگ باشد و نتایج انتخابات تا حدودی تفاوت معناداری با نتایج آخرین نظرسنجی‌ها که امروز منتشر شده، داشته باشد.

یکی از ضعف‌های اجتناب ناپذیر نظرسنجی‌های انتخاباتی به ویژه نظرسنجی‌هایی که در معابر عمومی انجام می‌شود این است که اشخاص لزوماً منفرد نیستند و قاعدتاً وقتی شخصی آن‌ها را همراهی می‌کند، ممکن است نظر واقعی‌شان را سانسور کنند و با توجه به فضای کنونی جامعه، دور از انتظار نیست که این میزان خودسانسوری قابل توجه باشد. این خودسانسوری می‌تواند بر رقم واقعی میزان مشارکت یا عدم مشارکت و همچنین میزان آرای برخی از کاندیدا‌های ریاست جمهوری تاثیر بگذارد و در نهایت نتایج انتخابات ریاست جمهوری با نتایج نظرسنجی‌ها هم‌خوانی نداشته باشد.

ممکن است برخی اشخاص متاثر از اطرافیان‌شان بگویند در انتخابات شرکت می‌کنند، اما مشارکت نکنند و یا برخی تاکید نمایند در انتخابات شرکت نمی‌کنند؛ اما در نهایت پای صندوق رای حاضر شوند. این اتفاق به خصوص می‌تواند در میزان رای کاندیدا‌های ریاست جمهوری که وعده‌های مشخص دارای عدد و رقم داده‌اند، تاثیر محسوسی داشته باشد. به یاد بیاوریم که یکی از کاندیدا‌های نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴ که مورد تمسخر واقع می‌شد، با یک وعده اقتصادی دارای عدد مشخص، بیش از پنج میلیون رای، معادل بیش از ۱۷ درصد کل آرای ماخوذه را به دست آورد.

این پدیده در آن دوران نیز به نوعی «آرای خجالتی» بود، چون به دلیل همین تمسخر‌ها عده‌ای به شکل عمومی و به اطرافیان نمی‌گفتند به این کاندیدا رای می‌دهند و کمتر ناظری انتظار اخذ چنین رایی از این کاندیدا داشت. با این اوصاف، هرچند بسیار بعید است که نتایج انتخابات به کلی متفاوت از نظرسنجی‌ها باشد، اگر نتایج نهایی تفاوت معناداری با نظرسنجی‌ها داشت، نباید چندان تعجب کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
مهمترین ضعف نظرسنجی ایسپا، جامعه ی نمونه ی بسیار کوچک آن (5100 نفری)، در مقابل جامعه آماری 60 میلیونی واجدین شرایط رأی دادن است. سهم هر شهر به انضمام مناطق روستاییش، از این جامعه آماری 4.4 نفر است
ضعف دوم این نظرسنجی، شیوه بیان آمار در دوره های مختلف آن است به طوری که مقایسه سهم 70 درصدی یک کاندیدا از نظرات مردم در اولین نظرسنجی با سهم 60 درصدی او در نظرسنجی های بعدی، معنای مشابهی ندارد و اگر معیارهای نظرسنجی اول بر عدد 60 درصد اعمال شود ممکن است به عددی کمتر از 50 درصد برسیم!! و این شائبه ی هدفمند بودن نظرسنجی برای سوق دادن جامعه به سمت کاندیدایی خاص را در نتایج نظرسنجی ایجاد می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
به عنوان کسی که درسشو خوندم تو دانشگاه جامعه آماری چند هزار نفری اگه واقعا به صورت رندم انتخاب بشه و پاسخ دهنده تعارفی در پاسخ نداشته باشه دقت 99 درصدی داره. ولی نظرسنجی ایسپا اگر مشکلی داشته باشه قطعا مربوطه به ضعف در نمونه گیری تصادفی یا همون رندم. ضمن اینکه معمولا کسانی که میخوان رای ندن تعارف دارن از شرکت در نظرسنجی که باید این موضوع در نظرسنجی لحاظ بشه، هم در مورد چگونگی برخورد رای گیرنده و هم اینکه از جامعه آماری که فکر میکنه تلفن ثابت و نام خانوادگی اون و ابراز به رای ندادن ممکنه براش مشکلی ایجاد کنه.
من رای می دهم چون
۱. موضع نماینده آینده ملت ایران در مقابل تحریم های ناجوانمردانه غرب و آمریکا و احقاق حقوق ملت قوی تر خواهد شد
۲. همه دشمنان ملت ایران مانند آمریکا با تحریم ناجوانمردانه اش و پاره کردن پیمان بست المللی و غرب و اروپا با تن دادن به خواسته آمریکا علیه ملت ایران و منافقان تروریست حامی صدام و..... همگی مخالف انتخابات ایران و تبلیغات کننده برای عدم شرکت هستند.
اگر ندهم ناخواسته در جبهه آنها قرار می گیرم البته با دلایل متفاوت. که دلیل متفاوت تفاوتی در نتیجه ندارد
۳. کسانی که به ناحق رد صلاحیت شدند غیر از احمدی نژاد، نه تنها انتخابات را تحریم نکردند، بلکه دعوت به شرکت کردند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
تو رای میدی چون منافع شخصیت اینطور ایجاب میکنه
پس با این حساب آقا محسن حتما انتخاب میشه
انتخاب بایدن چی؟؟ نتیجه انتخابات با نتیجه نظر سنجی ها کاملا هماهنگ بود
رای بی رای فقط یک شعار نیست و
تنها گزینه اکثر مردم خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Bulgaria |
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
فعلا که اکثر مردم رای دادند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
زرشك!
برو بابا تابناک ، جو الکی نده .
رای بی رای
ولی همسر من و همه ملت می دونن
رأی بی رأی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
چندتا همسر داری کلک
آرزو بر جوانان عیب نیست، طول و تفسیر طرفداران رضایی....................
خیلی ها هم رای باطله میندازن چون مهر انتخابات رو لازم دارن که بعدا براشون مشکل نشه
انسان عاقل يک موضوع را چند بار امتحان ميکند؟
نبودن مهر ، هیچ مشکلی بوجود نمی آود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
چرا خیلی مشکل پیش میاره خیلی
يكي از عوامل ديگري كه در ايران باعث مي شود نظرسنجيها مطابق واقع نشود اين است كه مردم ايران احساساتي و تابع جو هستند لذا شب امتحان ممكن است تصميمي بگيرند كه قبلا خلاف آن را در نظر داشتند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار