بازدید 11928
آشنایی با کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

سعید جلیلی کیست؟

کد خبر: ۱۰۵۳۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۶ 09 June 2024

با اعلام شورای نگهبان، کاندیدا‌هایی که برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باهم رقابت می‌کنند، مشخص شدند؛ یکی از شش کاندیدای این انتخابات، سعید جلیلی است که در ادامه نگاهی به سوابق وی خواهیم انداخت.

سعید جلیلی کیست؟

به گزارش تابناک، سعید جلیلی متولد سال ۱۳۴۴ در مشهد مقدس و دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق (ع) در رشته علوم سیاسی است. او در دفاع مقدس دیدبان لشکر نصر خراسان بود و در عملیات کربلای ۵ از ناحیه پای راست مجروح و جانباز شد. دو دوره به عنوان رئیس اداره بازرسی وزارت خارجه مشغول فعالیت بوده است.

با آغاز دهه ۸۰ جلیلی به دفتر رهبر معظم انقلاب رفت و مسئولیت مدیرکل بررسی‌های جاری دفتر رهبری را بر عهده گرفت و با روی کار آمدن دولت نهم، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه شد و پس از آن در سال ۸۶ به دبیری شورای عالی امنیت ملی منصوب شد. عضویت در «کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی» و «ستاد تدابیر ویژه اقتصادی» مستقر در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و ریاست «کمیته مبارزه با تحریم» از دیگر سوابق کاری وی است.

جلیلی در انتخابات ۹۲ شرکت کرد، ولی موفقیتی بدست نیاورد. او در انتخابات سال ۹۶ نیز با حضور آیت‌الله شهید رئیسی در صحنه انتخابات، ضمن انصراف از کاندیداتوری و حمایت تمام قد از او، تمام برنامه‌های خود در دولت سایه را در اختیار وی قرار داد. او طی این سال‌ها با احکامی از سوی رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی به عنوان نماینده رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان عضو حقیقی و شورای راهبردی روابط خارجی عضویت دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
پارس نماد- صفحه خبر
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # دولت چهاردهم