كارشناس بازار سرمايه در گفت‌وگو با «بورس تابناك» پاسخ داد

واکنش بورس به تغییر دامنه نوسان به «منفی دو» تا «مثبت شش» چه خواهد بود؟

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم شاخص کل ۴۱ هزار واحد رشد کرد و در هفته پیش رو بورس با مقررات و قوانین جدیدی از جمله دامنه نوسان نامتقارن کار خود را آغاز خواهد کرد. در هفته چهارم بهمن بورس چگونه خواهد بود؟
کد خبر: ۱۰۳۳۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱ 12 February 2021

واکنش بورس به تغییر دامنه نوسان به «منفی دو» تا «مثبت شش» چه خواهد بود؟

به گزارش بورس تابناک، در هفته سوم بهمن ماه باز هم قوانین و مقررات جدیدی برای خروج بورس از بحران و روند منفی اتخاذ شد.

در مورخه ۱۸ بهمن ۹۹ بود که دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر از تغییرات مهمی در بورس داد که بر اساس مصوبه شورای عالی بورس بود.

این تغییرات عبارت بودند از؛

دامنه نوسان سهام از منفي دو تا مثبت شش تغيير خواهد کرد

تغييرات حجم مبنا در اختيار سازمان بورس قرار خواهد گرفت

اعتبار خريد کارگزاري ها به ۶۰ درصد افزايش خواهد يافت

تصمیمات شورای عالی بورس بعد از ۷۲ ساعت قابلیت اجرا دارد و بر همین اساس این تغییرات از ۲۵ بهمن اعمال خواهد شد.

بعد از اعلام این تغییرات شاخص کل شروع به رشد کرد؛ بنابراین، شاخص کل بورس در معاملات هفته‌ای که گذشت ۴۱ هزار واحد افزایش داشت؛ شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (۱۵ بهمن ماه) در حالی با رقم یک میلیون و ۱۷۳ هزار واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز (سه شنبه) به یک میلیون و ۲۱۴ هزار واحد رسید.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۴۲۳ هزار و ۱۶۲ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۴۲۳ هزار و ۵۹ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۷۶ هزار و ۷۴۷ واحد به عدد ۲۷۶ هزار و ۶۸۰ واحد رسید.

در چهار روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، ایران‌خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، پالایش نفت تهران (شتران) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

واکنش بورس به تغییر دامنه نوسان به «منفی دو» تا «مثبت شش» چه خواهد بود؟

در هفته چهارم بهمن بورس چگونه خواهد بود؟

سیدهادی موسوی مدنی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: رفته رفته عیار سیاست‌های بایدن در قبال ایران آشکار شده و خوش بینی‌ها نسبت به چشم انداز سیاسی تعدیل شده و قیمت‌ها در بازار ارز بر مدار صعودی قرار گرفته است.

دولت آمریکا اعلام کرده تا ۲۲ فوریه صبر می‌کند؛ بنابراین، به احتمال فراوان ایران گام‌هایی در جهت کاهش تعهدات خود خواهد برداشت تا شاید پس از این گام‌ها و نمایش رویکرد تهاجمی ایران بایدن بتواند لابی‌های مخالف را برای بازگشت به برجام یا برخی مشوق‌ها برای ایران متقاعد کند.

وی افزود: هفته گذشته نهاد‌ها و هلدینگ‌های بزرگ اغلب تلاش کردند در مثبت کامل از نماد‌های بزرگ و شاخص ساز حمایت کنند تا بخشی از افت بازار جبران شود و ترس حاکم بر بازار فروکش کند.

به نظر می‌رسد تضعیف ریال در معاملات آخر هفته موجب تقویت قدرت خریداران حقیقی در هفته پیش رو باشد. چشم انداز رشدی اقتصاد‌های بزرگ مثل چین و امریکا افق روشنی را برای قیمت کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی ترسیم میکند.

موسوی اظهار داشت: از شنبه محدودیت دامنه نوسان به منفی دو تا مثبت شش تغییر خواهد یافت که واکنش‌های مختلف کارشناسان را در پی داشته است. به طور خلاصه می توان گفت قدرت بازارسازی با اجرای این مصوبه سه برابر میشود چرا که پس از ثبت یک مثبت کامل سه منفی کامل نیاز است تا کل رشد حاصل شده از دست برود. اما نقطه ضعف آنجاست که صف فروش در کف منفی دو درصد ممکن است، سنگین‌تر از قبل شکل بگیرد و بازار ساز را مجبور کند در پیش گشایش‌ها فعالیت قابل توجهی داشته باشد.

در مجموع می توان انتظار داشت کفه تقاضا در معاملات هفته پیش رو در بازار سهام قوی‌تر شود و شاخص‌ها روند رو به رشدی داشته باشد. به نظر می رسد، شانس پس گرفتن سطح ۱.۳ میلیونی هنوز زیاد است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
هر چه بیشتر دولت در بورس دخالت کند خطر سرمایه گذاری در بورس برای مردم عادی بیشتر می شود و سود تضمینی برای حقوقی ها است
یعنی با این وضعیت میشود به این بورس اعتماد کرد
كل مملكت رها شده، شما فقط چشبيدين به بورس.
شایدبتونن بادستکاری چندروزی مانع ازسقوط بورس بشوند ولی قطعا موقتی خواهدبود
به نظرم این تصمیم اشتباست، هم به قول شما صف فروش سنگین ایجاد میکند و هم اینکه جدای از موفقیت آمیز بودن یا نبودن این سیاست، به نظر من باید دخالت در بورس به حداقل برسد و دولتمردان اجازه بدن بورس خودش به آرامی به کانال واقعی برگرده، سیاست های اینطوری فقط مشکل را به آینده شوت میکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
دستکاری در بورس یعنی پیدایش نابودی عظیم
دستکاری علنی وتابلو
اصولا دامنه نوسان گذاشتن برای بورس نشانه و مخصوص اقتصاد بیمار است. بازار باید آزاد باشد تا مردم بدانند شرکتها چه در چنته دارند.
دلار رو بچسب ۲۶ علی برکت الله
با دستکاری هم نمیتونید بورس را زنده کنید
مثل خیلی از کشورهای دنیا باید دامنه نوسان حذف شود.
دوباره دارن بادش میکنن تا یک عده دیگه به خاک سیاه بشینند
اینطوری حال نوسان گیرا گرفته شده زورشون میاد
مردم دیگه اعتماد ندارن وارد بازار بورس بشن اونهایی که موندن منتظرن که به سر به سر برسن و از بازار خارج بشن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل