بازدید 13290
۱

چین مدعی دستیابی به برتری کوانتومی شد

چین مدعی دستیابی به برتری کوانتومی شددانشگاه علوم و فنون چین اعلام کرد که «پان جیان وی» دانشمند این دانشگاه همراه با تعدادی دیگر با موفقیت کامپیوتر کوانتومی ۷۶ فوتونی موسوم به "جیو جانگ" را ساخته اند که برای انجام نوعی الگوریتم ریاضی به نام گوسیان بوز (Gaussian Bose) تنها ۲۰۰ ثانیه طول می کشد.
کد خبر: ۱۰۱۹۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷ 05 December 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از  خبرگزاری "شینهوا"ی این کشور، این در حالی است که سریع ترین سوپر کامپیوتر جهان برای انجام این کار به ۶۰۰ میلیون سال نیاز دارد.

چین مدعی است که این تکنولوژی ۱۰ میلیارد بار سریعتر از Sycamore گوگل است این موفقیت چین را به دومین کشور جهان در رسیدن به "برتری کوانتومی" تبدیل کرده است.

کارشناسان معتقدند در صورتی که این ادعا صحت داشته باشد، چینی‌ها به مزیت محاسباتی خیره ‌کننده‌ای در دنیای کامپیوتر دست یافته‌اند که از آن با نام برتری کوانتومی (Quantum Supremacy) یاد می‌شود.

تیم چینی نمونه اولیه کامپیوتر کوانتومی را به نام "Jiuzhang" ایجاد کردند که از طریق آن حداکثر ۷۶ فوتون شناسایی شد. این مطالعه در مجله Science به صورت آنلاین منتشر شده است.

این دستاورد نشان می دهد که چین به اولین نقطه عطف در مسیر محاسبات کوانتومی در مقیاس کامل رسیده است. یک مزیت محاسباتی کوانتومی، همچنین به عنوان "برتری کوانتومی" نیز شناخته می شود که بیانگر سرعت بالای محاسباتی کوانتومی است.

به گفته این تیم، هیچ رایانه ای سنتی نمی تواند همان کار را در مدت زمان معقولی انجام دهد.

منبع: ایرنا
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱
ایول چین هر روز بهتر ز دیروز
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر