اخبار ویژه

رووی eRX5 هیبرید؛ وقتی یک کراس‌اوور چینی خوب است ، اما بی‌نقص نیست

رووی eRX5 هیبرید، وارداتی پارس‌خودرو، از آن خودروهایی است که نه می‌شود قبل از رانندگی درباره‌اش قضاوت قطعی داشت و نه می‌توان بعد از تجربه پشت فرمان، ساده از کنارش گذشت. کراس‌اووری که در رانندگی روزمره حس آرام، شتاب قابل قبول و کابینی مدرن ارائه می‌دهد، اما هم‌زمان با پیچیدگی فنی، وابستگی به زیرساخت و ضعف‌هایی روبه‌روست که اجازه نمی‌دهد تصویر آن یک‌دست و بی‌حاشیه باشد.

برکناری یک مدیرعامل پرحاشیه در بدنه بانک مرکزی!/ ادعای بابک زنجانی حقیقت دارد؟

برکناری ناگهانی علیرضا ماهیار مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک، پس از هفته ها حاشیه و سکوت، دوباره نگاه‌ها را متوجه این پرسش کرده است که در یکی از حساس‌ترین بازوهای فناورانه بانک مرکزی چه می‌گذرد؛ شرکتی که نام آن حالا هم با ابهامات مدیریتی گره خورده و هم با ادعایی که هنوز پاسخی روشن نگرفته است.

پولی که برای بلیت هواپیما می دهیم کجا می رود ؟

وقتی بلیت هواپیما می‌خری، عملاً داری فقط یک صندلی در آسمان اجاره می‌کنی؛ صندلی‌ای که قیمتش هر روز بالا می‌رود، اما کسی دقیق نمی‌گوید این پول دقیقاً کجا خرج می‌شود. ایرلاین‌ها همیشه از «هزینه‌های سنگین» حرف می‌زنند و مسافر فقط افزایش نرخ را می‌بیند. پشت این صندلی، یک شبکه پیچیده از خرج، سود، ریسک، بدهی و گاهی هم سوءمدیریت خوابیده که اگر آن را خط‌به‌خط باز کنی، تازه می‌فهمی چرا بلیت گران است، کجا حق با شرکت هواپیمایی است و کجا نه.

پشت پرده بخت آزمایی ۵۰۰ میلیون تومانی/ شعبده بازی در طبقه پنجم ساختمان سمیه

در حالی که وزارت صمت باید به‌عنوان داور در زمینِ آشفته بازار خودرو سوت بزند، حالا خود لباس بازیکن به تن کرده و در حال گل زدن به دروازه اعتماد مشتریانی است که ۵۰۰ میلیون تومان خود را فدای وعده‌های توخالی کرده‌اند و حالا این سوال ذهن خیلی ها را مشغول کرده است که آیا سامانه یکپارچه، ابزاری برای تنظیم بازار است یا قلکی برای تأمین نقدینگی شرکت‌هایی که حتی توان لجستیکی ندارند؟

ادعای تکان‌دهنده بابک زنجانی از نفوذ اطلاعاتی/ پاسخ شرکت خدمات انفورماتیک چیست؟

ادعای بابک زنجانی درباره خرید تتر توسط بانک مرکزی و نشت آدرس کیف‌پول‌ها، بار دیگر پای امنیت اطلاعات در نهادهای حساس بانکی همچون شرکت خدمات انفورماتیک را به میان کشیده است.

تصمیم جدید بانک مرکزی برای تغییر نرخ ارز/ رونمایی از دلار ۱۰۷ هزار تومانی برای ۵۹ سرفصل ارزی

بانک مرکزی با تغییر محل تأمین ارز خدماتی از تالار اول به تالار دوم مرکز مبادله، عملاً فاز جدیدی از سیاست‌های ارزی خود را کلید زد و حالا اسکناس دلار آمریکا به طور رسمی به بالای ۱۰۰ هزار تومان صعود کرده است.

سود میلیاردی گران فروشان در برابر جریمه‌های ریالی / برخورد قاطع با ویترین یا پشت پرده؟

دولت دوباره وارد فاز «برخورد قاطع» شد، اما هدف کیست؟ بقال محله یا مافیای نهاده و لبنیات؟ در حالی که گلوگاه‌های اصلی تورم در اتاق‌های دربسته تصمیم‌گیری می‌کنند، بازرسان به دنبال جریمه کردن فروشندگانی هستند که خود قربانی زنجیره معیوب توزیع‌اند و این برخوردها نه راهکار اقتصادی، که صرفاً یک «آرام‌بخش موقت» برای جامعه‌ای است که از بی‌قانونی در بازار به ستوه آمده است.

شهرام جزایری: با دشمن هم می‌توان مذاکره کرد/ ۲۰۰ فعال اقتصادی با اختیار تام در سفارتخانه‌ها مستقر کنید/ کشور هزار میلیارد دلار لازم دارد!

شهرام جزایری گفت: ما اقتصادی‌ها دنبال منافع کشور هستیم؛ اگر ۲۰۰ فعال اقتصادی با اختیار کامل در سفارتخانه‌ها مستقر شوند، می‌توانند حتی از بازارهای غیررسمی مسیر تأمین منافع اقتصادی ایران را باز کنند.

تصاحب مدیریتی ایران‌خودرو توسط کروز در حال تکمیل است/ خصوصی‌سازی رانتی صنعت خودرو نگران‌کننده است

آنچه در ایران‌خودرو جریان دارد، خصوصی‌سازی نیست؛ تغییر نام یک انحصار است. خضریان عضو کمیسیون اصل نود مجلس می‌گوید کروز، قدم‌به‌قدم در حال تصاحب کامل مدیریت این خودروساز است.

هزینه تولید در حال انفجار؛ قیمت‌ها راکد/ شوک جدید سیمان و گچ به سازندگان

آمارها تأیید می‌کنند که در یک سال، هزینه ساخت از ۱۵ به ۲۵ میلیون تومان جهش کرده است و این افزایش ۶۷ درصدی، در حال شکل دادن یک حباب خطرناک در بخش تولید است که نه تنها توسط قیمت فروش پوشش داده نمی‌شود، بلکه به دلیل رکود عمیق بازار، سود سازنده را به زیان تبدیل کرده است.

رشد نگران‌کننده بدهی‌های مشکوک‌الوصول در بانک تجارت/ ۳۷ هزار میلیارد تومان چه شد؟

افزایش قابل‌توجه مطالبات مشکوک‌الوصول در بانک تجارت، بار دیگر عملکرد اعتباری این بانک بورسی را در کانون توجه قرار داده است؛ جایی که رشد بدهی‌های مشکوک‌الوصول تنها در شش ماه، پرسش‌هایی جدی درباره سیاست‌های اعطای تسهیلات و نظارت مدیریتی ایجاد کرده است.

هر چه بشکه گران‌تر شده، ریسک بانکی سنگین‌تر شده است

در حالی‌که شبکه بانکی ایران با زیان‌های انباشته چندصدهزار میلیارد تومانی و کفایت سرمایه منفی نفس می‌کشد، همین بانک‌های ناتراز پای پرهزینه‌ترین بشکه‌های نفت تاریخ کشور امضا گذاشته‌اند. برآوردهای داخلی آزادگان نشان می‌دهد ایجاد هر بشکه ظرفیت روزانه جدید در این میدان حوالی ۷۳ هزار دلار برای سهام‌داران اصلی هشت بانک بزرگ تمام می‌شود؛

بند جدید قانونی ایران خودرو برای گرانی/ شریک دلالان یا تنظیم کننده بازار؟

سیاست جدید پیش‌فروش محصولات ایران خودرو به گونه ای شده است که هرگونه ریسک اقتصادی و تعهد قیمتی را از خود مبرا می کند؛ در حالی که خریدار باید پول خود را ماه‌ها در اختیار شرکت بگذارد و هم تمام هزینه‌های قانونی، افزایش بیمه، مالیات و حتی افزایش قیمت ناشی از «ارتقای استاندارد» را خود متقاضی بپردازد.

شکستن غرور ملی برای ۱۵ میلیون دلار / تحقیر «هما» در فرودگاه‌های جهان

در حالی که رانت و فساد در قالب ارز ترجیحی جیب‌ بسیاری از دلالان را پر کرده است، اما ایران‌ایر به دلیل عدم تخصیص ۱۵ میلیون دلار ارز ، در فرودگاه‌های منطقه تحقیر می‌شود و وزارت راه و شهرسازی در حل ریشه‌ای مشکلات بانکی و حقوقی تحریم‌ها هم یا موضوعی نشان نداده و یا ناکامی مطلق نتیجه آن بوده است.

دپوی مواد اولیه پشت درب گمرکات؛ تولید در بحران/ بانک مرکزی و گمرک کجا ایستاده‌اند؟

قفل‌شدن واردات مواد اولیه میان بانک مرکزی و گمرک، حالا به یکی از جدی‌ترین تهدید‌ها برای تداوم فعالیت واحد‌های تولیدی تبدیل شده است؛ تهدیدی که نه از بیرون مرزها، بلکه از دل سیاست‌های داخلی نشأت می‌گیرد و می‌تواند هزینه‌ای سنگین برای تولید ملی داشته باشد.

لکوموتیو؛ قلب آهنی راه‌آهن ایران، ماشین‌هایی که بار یک کشور را می‌کشند

پیش از آن‌که دیده شوند، شنیده می‌شوند؛ صدایی بم و پیوسته که از دل ریل‌ها می‌آید و خبر از حرکت می‌دهد. لکوموتیوها، این غول‌های بی‌ادعا، نه‌فقط قطارها که اقتصاد، مسافر و امنیت حمل‌ونقل کشور را جابه‌جا می‌کنند. گزارشی که پیش رو دارید، روایتی است از درون لکوموتیوهای راه‌آهن ایران؛ از موتورهای دیزل و الکتروموتورهای کششی تا سیستم‌های ترمز، نگهداری و چالش‌هایی که آینده این قلب‌های آهنی را رقم می‌زنند.