در یک تناقض آشکار، مکانیزم کشف قیمت در بورس کالا اکنون تبدیل به دروازه خروج خام فروشی شده است؛ بدین روش که تولیدکنندگان کنسانتره با قیمتهای غیرمنتطقی گندله سازان داخلی را مجبور به عقب نشینی کرده و عملا سرمایه گذاریهای کلان در تکمیل زنجیره فولاد را ناکارآمد ساختهاند.
در اوج نگرانیها از فساد، سکان نهاد استراتژیک امنیت غذایی کشور، به فردی سپرده شد که سابقه پرحاشیه در صندوقهای بازنشستگی و احکام سنگین قضایی دارد؛ انتصابی که ناظران را به طرح این پرسش واداشته است که آیا منافع ملی قربانی لابیهای پشت پرده شده است؟ و یا اینکه چطور یک مدیر با حکم قضایی و اتهام تضییع حقوق بازنشستگان توانسته است از فیلترهای نظارتی عبور کند؟
باوجود ورود و رسیدگی دیوان محاسبات اما شرکتهای حمل و نقل همچنان با تغییر نام تخلف از «خدمات» به «بارگیری»، میلیاردها تومان پول غیرقانونی به جیب میزنند که این پافشاری بر دور زدن قانون نشان میدهد سیستمهای نظارتی و سامانههای الکترونیکی صدور بارنامه، سوراخهایی بزرگ برای فرار متخلفان دارند.
بلاتکلیفی دوماهه در شرکت نفت ایرانول، به نقطه حساس رسیده است؛ جایی که زمزمههای نفوذ و توصیهگرایی در برابر معیارهای حرفهای و شایستهسالاری قرار گرفتهاند.
در حالی که دولت، درآمد ماهانه ۱۰ میلیون تومان را ملاک حذف یارانه نقدی اعلام کرده، بسیاری از مردم میپرسند آیا ده میلیون تومان در اقتصاد تورمی امروز نشانه رفاه است یا خط فقر؟ تصمیم وزارت رفاه برای حذف گسترده یارانه بگیران، موجی از انتقادها و ابهام درباره عدالت اقتصادی ایجاد کرده است.
عملکرد بانک پاسارگاد در سال گذشته با پرداخت تسهیلات کلان فراتر از سقف قانونی و حجم قابل توجهی از بدهیهای غیرقابل وصول، ابهامات جدی درباره مدیریت و نظارت در بانک خصوصی ایجاد کرده است.
یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، فهرستی از هزار شرکت صادرکننده را منتشر کرده که دهها میلیارد دلار ارز صادراتی را به کشور برنگرداندهاند. این موضوع در حالی مطرح شده که دادستان کل کشور نیز از رئیس کل بانک مرکزی خواسته اسامی صادرکنندگان متخلف را اعلام کند
گزارشهای مالی نیمه اول سال نشان می دهد که پارس خودرو با شوک ۲۲ درصدی کاهش نسبت به سال گذشته روبه رو بوده است که این آمار نشان میدهد کشتی پارس خودرو با مدیریت حسینزاده در حال غرق شدن است.
بانک آینده پس از دوازده سال فعالیت در شبکه بانکی، به نقطهای رسید که اعداد ترازنامهاش روز به روز رنگ هشدار میداد؛ بانکی با سرمایه ۱۶۰۰ میلیارد تومانی که در آخرین گزارش مالی خود از زیان ۳۷ هزار و ۲۵۳ میلیارد تومانی در تنها سه ماه نخست سال خبر داده بود.
انگار وضعیت خریدهای اینترنتی به سمتهای عجیب و غریبی میرود؛ شرکتهایی که برای مشتریان خود چالشهایی را ایجاد میکنند تا از کرده خود پشیمان شود که فلایتیو با مشتریان خود چنین اقدامی کرده است.
تیگارد X۳۵ با ظاهری مدرن و فهرستی از امکانات رفاهی، تلاشی است برای ارائه تصویری لوکس از یک کراساوور چینی. اما بررسی فنی نشان میدهد این خودرو، برخلاف ظاهر پرادعا، محصولی ساده با موتور ضعیف، گیربکس قدیمی و مونتاژی متوسط است؛ خودرویی که برای تردد روزمره مناسب است، اما از اصالت و پویایی فنی خبری در آن نیست.
برخی از فعالان اقتصادی دولت را به همدستی ناخواسته با تحریمها متهم میکنند و معتقدند که بخشنامههای« خلقالساعه» و بیبرنامگیهای مکرر، بهویژه در بانک مرکزی و وزارت صمت، منجر به ایجاد یک صف ۲۳۰ روزه برای تخصیص ارز شده است؛ درحالیکه مهلت قانونی کالا در گمرک تنها ۳ ماه است.
زیان انباشته ملل با رشد ۴۲ درصدی به بیش از ۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است؛ رقمی که در مقایسه با سرمایه ثبتشده ۲ هزار میلیارد تومانی این موسسه، قابل تامل است!
طبق آمار رسمی بانک مرکزی تا پایان تابستان امسال، بانک آینده بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان وام به شرکتهای مرتبط خود داده که از این میان ۱۰۲ هزار میلیارد تومان آن بازپرداختنشده باقی مانده است؛ اعدادی که ابعاد واقعی بحران مالی و انحلال این بانک را آشکار میکند.
صبح امروز، طوفان فریاد «مرگ بر مافیا» و «مرگ بر زمینخوار» مقابل سازمان ملی زمین و مسکن برخاست؛ صدایی که نه مجلس را قبول دارد و نه دولت را اما این فریاد بیشتر شبیه چکیده ۳۵ سال بلاتکلیفی و یک بیعدالتی مزمن بود که مستقیماً به فساد سیستمی در ساختار زمین و مسکن اشاره دارد.
با واقعیتر شدن نرخ ارز مسافرتی، جذابیت دریافت ارز یارانهای برای مقاصد تفریحی و تجاری کاهش مییابد. این اقدام، گامی موثر برای کاهش رانت ارزی و بهبود مدیریت منابع محدود ارزی کشور است.