بازدید 24806

از بوی کباب تا تله کابین؛ کسی به فکر ثبت جهانی «تاق بستان» نیست!

از میان پرونده‌های مختلفی که کشورمان به یونسکو ارائه داده تا مورد بررسی قرار گیرند و به ثبت جهانی میراث‌های ایرانی منجر شوند، پرونده تاق بستان به نوعی متفاوت‌تر از دیگر پرونده هاست؛ پرونده‌ای که در سال ۲۰۰۷ میلادی گشوده شده، اما راه به جایی نبرده و به مدد اقدامات عجیب مسئولان کشورمان، روز به روز در حال سنگین‌تر شدن است!
کد خبر: ۹۸۶۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸ 24 June 2020

تابناک اجتماعی

پرونده سیزده ساله ثبت جهانی «تاق بستان» بار دیگر سنگین تر از قبل خواهد شد؛ آنقدر سنگین که ممکن است هرگز در دستور کار یونسکو قرار نگیرد و به بایگانی سپرده شود.

به گزارش «تابناک»؛ از میان پرونده‌های مختلفی که کشورمان به یونسکو ارائه داده تا مورد بررسی قرار گیرند و به ثبت جهانی میراث‌های ایرانی منجر شوند، پرونده تاق بستان به نوعی متفاوت‌تر از دیگر پرونده هاست؛ پرونده‌ای که در سال ۲۰۰۷ میلادی گشوده شده، اما راه به جایی نبرده است.

اثر گرانسنگ برجای مانده از ۱۵۰۰ سال قبل که برای ثبت جهانی و قرار گرفتن در زمره میراث‌های بشری، محوطه اطرافش در زمانی کوتاه و البته با حاشیه‌های فراوان تغییراتی وسیع به خود دید و حتی به باور برخی به آسیب به سنگ نگاره‌های ساسانی نیز منجر شد، اما به اتفاقی منجر نشد.

 
یک دهه قبل تاق بستان این گونه آماده ثبت جهانی شد!

در آن سالها، مدیران وقت میراث فرهنگی طرحی را در دستور کار قرار دادند که احیای محوطه باستانی تاق بستان نام گرفته بود اما برای اجرایش حفر کانال در پای کتیبه ها هم به اجرا درآمد تا آب چشمه مشهور تاق بستان به نزدیک ترین فاصله از کتیبه ها برسد و نقش حائل میان بازدیدکنندگان و سنگ نگاره ها را ایفا نماید.

صرف نظر از اینکه این ایده چقدر با وضعیت باستانی تاق بستان مطابقت دارد و با چشم پوشی بر این نکته که تاق بستان یک بار دیگر هم در دوره پهلوی تغییراتی وسیع را پشت سر گذاشته و خسارت دیده بود، هزینه های سنگین برای تغییر چهره این اثر برجسته تاریخی، در نهایت به هیچ اتفاق مثبتی منجر نشد و حتی جنجال هایی ادامه دار خلق کرد.

از جمله این جنجال ها، ابهام درباره سرنوشت آثار تاریخی جمع شده از محوطه قبلی این اثر تاریخی بود و یا از آن مهم تر، خشک شدن چشمه مشهور تاق بستان که اگر نبود، این تفرجگاه ساسانی شکل نمی‌گرفت و تاق بستانی وجود نمی داشت. چشمه ای که مسئولان تاکید داشتند ایراد بروز کرده در آن در بالادست است، نه در مظهرش و یکی از ایده هایشان برای احیایش، انتقال آب به آن بود!
 
تصاویری از کارگاه ساخت تله کابین بر فراز کوه تاق بستان

البته هیچ یک از این ایرادات نتوانست پرونده شکل گرفته برای ثبت جهانی این اثر را زمین گیر کند و در نهایت وقتی سوالات درباره مطرح نشدن این پرونده در یونسکو زیاد شد، مسئولان پای «حریم بو» را به ماجرا باز کردند و یادآور شدند که واقع شدن چندین مغازه کبابی در مجاورت این محوطه که به پخت کباب هایی مانند دنده کباب مشغول هستند، مانع از ثبت این اثر است.

وضعیتی عجیب که به زودی عجیب تر هم خواهد شد، چون ساخت تله کابین در نزدیکی این اثر تاریخی با قوت در دستور کار قرار دارد و به گفته کارشناسان، می تواند مانع از ثبت جهانی این اثر شود. تله کابینی بر فراز کوه تاق بستان که ظاهرا همه مجوزها برای احداثش صادر شده است؛ انگار نه انگار که همه تغییر و تحول ها برای جهانی کردن تاق بستان بوده نه وصله زدن تکه های ناجور به آن!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
همین عکس اول که گذاشتید خودش گویای همه چیزه یادت نابود کردن تندیس بودا در افغانستان افتادم !!!!!!
با لودر خرابش نکنن ثبت چهانی نخواستیم!
اقا مسول گردشگري تركيه دربرنامه مستندي كه دباره تخت جمشيد نشان ميدادند ميگفت اگر اين اثار در تركيه بود ساليانه چندين ميليارد دلار درامد داشتيم ولي متاسفانه همه اثار فرهنگي وتاريخي ما درحا تخريب هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
اقا لازمه بعضی چیزها از بین بره تا تمدن ایران از بین بره بعضی ها این چیزهارو جز تمدن نمی دونن
حالا اگر ثبت جهانی نشود. گردشگر نمیتونه اونجا را ببینه یا مثلا ترکیه میگه طاق بستان مال منه.
مشل اونجاست که باید بتونیم بصورت جهانی داشته های فرهنگی مون را معرفی کنیم.
از قیمت دلار ی بگو که دولت برده بالا چی توشته ای .
عده ای از تجزیه طلبان و قومگرایان(که اکثرشون عده ای از یکی از قومیت های ایران و عده ای از افراد در یکی از مناطق ایران هستند) هم به شدت تلاش می کنند که بگن باستان گرایی خوب نیست و در ایران به شدت به باستان گرایی پرداخته میشه و بسیار به آثار باستانی قبل از اسلام پرداخته میشه و عده ایشون در کنارش هم با بازی با کلمات سعی میکنند ژست به ظاهر منطقی برای عده ای،بگیرن و سعی میکنند به تاریخ ایران باستان حمله کنند و در مورد ایران باستان شبه پراکنی و تحریف کنندو تعدادی شعار بی ربط بدن.و عده ایشون هم بر اساس یک دوقطبی قومیتی نادرستی که در ذهنشون دارن سعی میکنند با توهم توطئه هر گونه توجه درستی به آثار باستانی رو به صورت نادرستی به یک توطئه ربط بدن.من که در فضای مجازی(اونقدری که من در اون مورد دیدم) اکثرا توهین به ایران باستان رو بیشتر از تعریف از ایران باستان دیدم.ولی آیا واقعا به آثار باستانی ایران در اون حد قابل قبول اهمیت داده میشه؟آیا واقعا میزان توجه به آثار باستانی در ایران در حد قابل قبولیه؟آیا واقعا درمجموع در فیلمها وسریال های بسیاری در ایران کم شخصیت منفی با اسامی اصیل ایرانی وجود داشت؟آیا اگر آثار باستانی که در ایران هست در ترکیه هم وجود داشت همانند ایران بهش توجه میشه؟آیا کشوری مثل ترکیه اگر به آثار باستانی تاریخیش مثلا به آثار باستانی از دوره حکومت روم شرقی در بخش وسیعی از مناطق ترکیه رو بهش توجه کنه خوبه ولی اگر ایران به آثار باستانیش توجه مناسبی کنه بده؟متاسفانه یک عده از مردم هم از اهداف و نیات اون افراد در اون گروه ها آگاه نیستند و به راحتی گول بازی با کلمات و شعارای بیربطشونو میخورن.بعضیا هم آمار منفی به این نظر من رو هم به صورت کاذب تغییر ندن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
من که نفهمیدم شما چی گفتید !!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
ناشناس 17:11! واقعا این نظرم در این قسمتو نفهمیدی یا اینکه خودتو در این مورد به نفهمی زدی؟اگر نفهمیدی، واقعا برای فهمیدن در این مورد نیاز داری به صورت درستی تا حدی تحقیقی انجام بدی تا بفهمی که عده ای از پانترکان و تجزیه طلبان هم تلاش بسیار زیادی می کنند که با بازی با کلمات به بخش هایی از تاریخ ایران باستان حمله کنند.واقعا این نظرمو نفهمیدی یا اینکه این نظرم در این قسمت تا حدی غافلگیرت کرد و پاسخی هم به این نظر منطقی من نداشتی و سعی کردی مثلا به نحوی اونو مثلا کم ارزش جلوه بدی؟البته من وقتی پاسختو در این قسمت دیدم حدس زدم نیت و هدف واقعیت از نوشتن اون پاسخت در این قسمت چی بود.
متاسفانه اکثر ما با این کشور و آثار باستانی و طبیعی و زیستی و معادن و ثروت های آن جوری برخورد میکنیم
که انگار متعلق به ما نیست و در اشغال موقت ما است و مال دشمنان ما است .
و باید در حداقل زمان ، حداکثر سوء استفاده و بهره را از آن ببریم و هر بلائی هم بر سرش آمد، که آمد
و خیالی نیست !!!؟؟؟
برج ایفل زصنادید فرنگستان گل
بسر مقبره ناپلئون میریزد
تخت جمشید زبی حسی ما برسر جم
خشت باسرزنش ازسقف وستون میریزد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
دراینجاگل منظور کشورفرانسه است واشاره به قوم گل که ژنرال دوگل رئیس جمهورفرانسه ازآن قوم بود
این که خوبه
یه زمانی یه عده راه افتاده بودن برن تخت جمشید رو خراب کنن! که مردم شهر مرودشت جلوشون رو گرفتن وگرنه الان از تخت جمشید هم اثری نبود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
آدم این روایت ها رو میشنوه
میخواهد دق مرگ بشه
چقدر پستی و رذالت
از هموطنان دعوت می کنم یکبار هم که شده سفری به کرمانشاه داشته باشند و از آثار دوران هخامنشی و ساسانی دیدن و حتما در طاقبستان دنده کباب را امتحان کنند زیرا این کباب را در جنت هم نخواهید یافت. البته اگر وقت بیشتری بگذارید از پاوه و منطقه اورامانات و روستای چند هزار ساله هجیج هم دیدن کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
وای که اورامانات چقدر زیباست .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
چرا بعضی ها منفی دادن
واقعا " عجیبه تفکر بعضی ها
یعنی چه واقعا"
من کرمانشاه رفتم طبیعت بسیار زیبا و مردم بسیار مهمان نوازی دارد
تاق یا طاق؟
مسولین فرهنگی هیچگونه ارزشی برای میراث فرهنگی قبل از اسلام ارزشی نمی گذارند از مسولان انتظار می رود میراث فرهنگی را خراب نکنند ثبت جهانی نخواستیم و حتی پا را فراتر گذاشته اثار بعد از اسلام را هم تخریب کردند ما در تبریز یک اثار مهم ارک علیشاه را داشتیم که برای بنای مرکز نماز جمعه انرا تخریب کردند و حتی در مجاروت ان یک تالاری بود که کپی تالار سن پترز بورگ روسیه بود و یک ساختمان سنگی کتابخانه ملی را هم تخریب کردند اگر در سایر کشور ها اینقدر اثار باستانی وجود داشت بیش از پول نفت از انها در سایه بازدید توریست درامد کشب می کرد ولی متاسفانه نمی دانم مسولان ما چه نوع افکاری دارند که نمی خواهند کشور در مسیر توسعه قرار بگیردر
تاق وە سان درستە نە تاق یا طاق بستان
هویت ملی برایشان مهم نیست
مسئولین که فعلاً با تمام توان به فکر فیلتر اینستاگرام هستند .

مگه مشکلی به بزرگی اینستاگرام داریم عزیزم ؟
ای غرقه در هزار غم بی دوا وطن
من از تاق بستان خیلی خاطره دارم.سربازی کرمانشاه بودم و هر پنج شنبه مرخصی میدادند که تا شب بیرون باشیم یادش بخیر هر پنج شنبه بدون استثنا تاق بستان بودیم و دنده کباب و کباب گردن سفارش میدادیم .راستی چقدر ارزانی بود آن موقع
همه اثار ایرانی باید نابود شود ما برای این امد ایم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست