اضافه برداشت ها در خرید ETF کی واریز می شود؟

در 7 خرداد ماه سال جاری بود که معاون وزیر اقتصاد وعده داد که نهایتاً تا ده روز دیگر اضافه برداشت ها از حساب مردم برای خرید واحدهای صندوق ETF به حساب آن ها باز خواهد گشت. با فرا رسیدن 18 خرداد ماه سال جاری همچنان اضافه برداشت ها به حساب مردم واریز نشده بود و معاون وزیر اقتصاد تاریخ جدیدی را برای واریز این اضافه برداشت ها وعده داد.
کد خبر: ۹۸۳۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲ 09 June 2020

در مورخه 14 اردیبهشت ماه 1399، نخستین دوره واگذاری سهام شرکت های دولتی از طریق صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) آغاز شد.

به گزارش بورس تابناک،  آخرین مهلت فروش این صندوق ها در ابتدا روز 31 اردیبهشت ماه اعلام شد اما در روز 31 اردیبهشت ماه وزارت اقتصاد این مهلت را تا ساعت 24 روز پنجشنبه مورخه 1 خرداد ماه سال جاری تمدید کرد. وزارت اقتصاد طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: "با توجه به استقبال مردم از واگذاری واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق واسطه‌گری مالی یکم (ETF)، مهلت خرید واحدهای این صندوق را، تا ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه مورخ یکم خرداد ۱۳۹۹ تمدید کرد".

آغاز پذیره نویسی صندوق واسطه گری مالی یکم - سنا

کسانی که کد بورسی داشتند می توانستند از طریق کارگزاری ها و بورس اقدام به خرید واحدهای این صندوق کنند و کسانی که کد بورسی نداشتند می توانستند از طریق بانک ها به صورت حضوری و غیرحضوری اقدام به خرید کنند.

وجود این دو روش برای خرید و پیام لغو سفارشی که از سوی کارگزاری ها برای کاربران ارسال شد باعث شد تا پول برخی از کاربران بلوکه شود و به عبارت بهتر اضافه برداشت از حساب آن ها صورت گیرد.

ماجرا از این قرار بود که برخی از کاربران در مورخه 1 خرداد ماه سال جاری اقدام به خرید واحدهای صندوق نمودند اما در کمال تعجب با پیام لغو از سوی نرم افزارهای کارگزاری ها مواجه شدند. برخی از این کاربران دوباره از طریق بانک ها و درگاه های بانکی یا نرم افزارهای پرداخت، اقدام به خرید واحدهای صندوق نمودند. هر چند که بسیاری از کاربران کارگزاری ها موفق به خرید واحدهای صندوق از سایر طرق شدند اما پول آن ها همچنان بلوکه باقی ماند و کارگزاری ها این پول را به حساب آن ها بازگشت ندادند.

بعد از سر درگمی و بلاتکلیفی افرادی که اضافه برداشت از حساب آن ها انجام شده بود، سرانجام 7 روز بعد از پایان آخرین مهلت خرید صندوق ETF یعنی در 7 خرداد ماه 1399 عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی وزارت امور اقتصادی و دارایی طی مصاحبه ای گفت: تمام اطلاعات بانک‌ها در زمینه خرید این سهام به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی داده شده و پس از پالایش و بررسی این اطلاعات، اگر فردی دو بار ثبت‌نام کرده باشد و مبلغ اضافی از آن فرد برداشت شده باشد، نهایتا تا ۱۰ روز دیگر به حساب آن‌ها برمی‌گردد.

پایان مهلت این ده روزه تاریخ 17 خرداد ماه سال جاری بود. با فرا رسیدن 18 خرداد ماه همچنان بسیاری از افراد به پول های اضافه برداشت شده از حسابشان نرسیدند و این پرسش برای آن ها مطرح بود که سرانجام چه زمانی به این پول خود خواهند رسید؟

عباس معمار نژاد معاون وزیر اقتصاد در مصاحبه دیگری در مورخه 20 خرداد ماه سال جاری اظهار داشت: تا پایان هفته گزارش‌های خرید یونیت‌های اولین صندوق واسطه گری مالی یا همان ETF نهایی می‌شود و اضافه واریزها و پول‌های بلوکه شده به حساب افراد بر می گردد. بنابراین مردم نگران پول مازاد بلوکه شده نباشند.

بنابراین با توجه به این مصاحبه مردم نهایتاً تا پایان هفته جاری به پول خود خواهند رسید اما این نقد به عملکرد مسئولین در این زمینه وارد است که چرا بیش از 20 روز است که پول مردم را به حسابشان باز نگردانده اند؟ بسیاری از افرادی که از حساب آن ها اضافه برداشت صورت گرفته است افرادی هستند که در بورس فعال می باشند و این اضافه برداشت به میزان حداکثر 2 میلیون تومان قدرت خرید آن ها را کاهش داده است. همچنین هر چند که این اولین تجربه دولت در واگذاری سهام خود از طریق صندوق ETF بود و پیش آمد این گونه موارد محتمل بود اما این بی برنامگی ها و اشکالات پیش آمده در زمینه واریز هر چه سریعتر اضافه برداشت ها، اعتماد مردم را برای خرید سایر صندوق های دولت سلب خواهد کرد.  

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
صبح شنبه اول هفته هم شد ولی هنوز پولی به حساب بر نگشته
سلام علیکم
احتراما خواهشمند است وزرای محترم ومعاونان عزیز در اعلام خبر ویا اطلاع رسانی موارد مورد نظر را دقیقا بررسی ونموده سپس رسانه ای کنند چون قولی را که داده میشد در صورت عدم تحقق در وقت مقرر نسبت به دولت بی اعتمادی در جامعه افزابش می یابد
25 تیرماه د هنوز پول ما برنگشته
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی