بازدید 19423

فلج دائمی و یا مرگ نتیجه تزریق سینتول

سینتول نوعی ماده تزریقی است که برخی ورزشکاران و بدنسازها برای افزایش حجم عضلات خود استفاده می کنند. بررسی ها نشان می دهد این رویه تأییدیه های لازم پزشکی ندارد و در برخی موارد باعث فلج شدن مصرف کنندگان می شود.
کد خبر: ۹۷۴۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲ 27 April 2020

فلج دائمی و یا مرگ نتیجه تزریق سینتول

به گزارش «تابناک»، سینتول از۸۵ درصد روغن های تری گلیسرسد با زنجیره متوسط (-MCT نوعی اسید چرب) ۵/۷ درصد لیدوکائین و۵/۷ درصد بنزیل الکل تشکیل می شود . این فراورده در عمق عضلات تزریق گردیده و در بین فاسیکول ها (دسته تارهای عضلانی) محصور  می شود.

تکرار تزریق های سینتول باعث می شود تا حجم بیشتری از روغن در داخل عضله تجمع پیدا کند واندازه آن را مثل بادکنکی که با هوا پر می شود افزایش دهد.

در حدود ۳۰ درصد روغن تزریق شده در عمق عضله توسط بدن متابولیزه یا شکسته می شود اما ۷۰ درصد باقیمانده آن در عضله جاخوش کرده و به آرامی در طی سه تا پنج سال تجزیه می شود.

نه تنها استفاده از این ماده برای تناسب اندام از سوی پزشکان مورد انتقاد قرار گرفته است، همچنین بررسی ها نشان می دهد حتی در بین خود بدنسازان مصرف کننده نیز در این باره اختلاف نظر وجود دارد که آیا سینتول واقعا اینقدر ماندگاری دارد یا خیر و برخی نیز ادعا می کنند که طول عمر آن از این نیز بیشتر است.

کریس کلارک ابداع کننده سینتول متقاعد شده است که این محصول به نوعی موجب رشد عضلانی ماندگار در ناحیه تزریق می گردد، اما خود او هم از مکانیسم های احتمالی درگیر در این قضیه مطمئن نبوده است. به علاوه مصرف کنندگان سینتول در حین تمرین با دم عضلانی خیره کننده ای مواجه می شوند که این موضوع می تواند ناشی از فشار اضافی روغن تجمع یافته در عضله باشد.

باور کردنی نیست اما کسانی که از این ماده برای تناسب اندام استفاده می کنند، در واقع برای عضله خود تاریخ مصرف ایجاد می کنند. به این معنا که تنها با گذشت یک زمان کوتاه نیاز به عمل جراحی پیدا می کنند و باید مواد تزریقی را از بدن خارج کنند؛ رویه خطرناکی که در هر مقطع با احتمال تحمیل خسارت سنگین به سلامتی فرد همراه است. 

آیا مصرف سینتول هیچ خطری ندارد؟

کاملا اشکار است که تزریق هر مقدار مواد چرب در داخل عضلات می تواند بسیار خطرناک باشد. وقتی به این حقیقت توجه می کنیم که تنها تعداد اندکی از بدنسازان از آموزش های پزشکی بهره مند هستند این موضوع شکل جدی تری پیدا میکند.

نکته نگران کننده این است که بدون آگاهی از محل عبور اعصاب اصلی خیلی ساده ممکن است یکی از آنها را به طور اتفاقی با نوک سوزن خود مورد اصابت قرار داده و فلج دائمی فیبرهای عضلانی آن ناحیه را برای خود رقم بزنند.

همچنین همیشه در هر نوع تزریقی احتمال بروز آبسه های عفونی در محل تزریق نیز وجود دارد. اغلب آبسه ها (تجمعات دردناک چرک حاصل از تخریب و تجزیه بافتی در یک حفره) نیازمند انجام عمل جراحی هستند و از این جهت بی شباهت به تومور نیستند!

جالب است بدانید اگر سینتول را به اشتباه در یک سرخرگ یا سیاهرگ تزریق شود، اسید های چرب ممکن است به ریه ها منتقل شده و باعث بروز آمبولی ریوی شود و یا ممکن است از قلب سردرآورده و حمله قلبی را رقم بزند. وحشتناک تر اینکه حتی شاید به مغز برسند و به سکته مغزی منجر شوند؛ شرایطی که تا مرگ مصرف کننده می تواند پیش برود.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی