بازدید 13977

تحریم اقتصادی در مقابل کرونا به داد ما رسید!

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران می‌گوید: تحریم اقتصادی به داد ما رسید و اثر کرونا در ایران بسیار کمتر از دیگر کشورها خواهد بود.
کد خبر: ۹۷۴۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶ 25 April 2020

به گزارش «تابناک»، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

سعید لیلاز در گفت‌وگو با فرارو اظهار داشت: ایران بعد از دور دوم تحریم‌ها که یکی از شدیدترین اعمال فشارها در تاریخ معاصر دنیا به حساب می‌آید، به مرز فروپاشی نرسید. این موید این نظریه است، تحریم ضرررسان است، اما فلج‌کننده نیست.

وی می‌افزاید: در اواخر سال ۹۷ پیش‌بینی می‌شد، رشد اقتصاد ایران در سال ۹۸ منفی نخواهد شد که نشد. الان هم با وجود بحران‌هایی که هر کدام‌شان می‌توانند یک حکومت و یک سیستم را از هم بپاشاند، نگاه به آینده اقتصاد ایران نگاهی روشن و امیدوار کننده است و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، عملکرد سال ۹۹ مثبت خواهد بود. ببینید! در سال ۹۸ حدود یک و نیم درصد تولید ناخالص داخلی را در اثر سیل از دست دادیم و کرونا هم حدود یک درصد به اقتصاد ایران ضربه زد. اما رشد اقتصاد غیرنفتی در مجموع مثبت بود. در سال ۹۹ هم کرونا حداقل ۳ تا ۲ درصد تولید ناخالص داخلی را از بین خواهد برد.

با این حال قویا اعتقاد دارم، همچنان قادر خواهیم بود رشد اقتصادی‌مان را به مثبت برسانیم یا اقلا به حالت منفی نرسیم. آن هم در شرایطی که بقیه اقتصادهای جهان، به خصوص اقتصادهای پیشرفته یا وابسته همه به وضع فروپاشی نزدیک شده‌اند. وی تصریح کرد: انزوای اقتصادی ایران که ناشی از تحریم‌ها است، در بحران کرونا به داد ما رسیده است. یعنی شدت آسیب‌های اقتصادی کرونا در ایران، کمتر از کشورهایی، چون عربستان، امارات متحده عربی، فرانسه یا حتی اسپانیا، ایتالیا و انگلیس خواهد بود.

آنها به‌دلیل وابستگیِ بسیار بالایی که به همدیگر و ساختار جهانی اقتصاد دارند، در اثر فروپاشی ارتباطات بین‌المللی ناشی از کرونا رشد اقتصادیشان منفی خواهد شد. به عنوان مثال، زمین‌گیر شدن هواپیمایی امارات با زمین‌گیر شدن هواپیمایی هما به دلیل رابطه اماراتی‌ها با دنیا حتما اثری یکسان نخواهد داشت.

یعنی کار و بهره‌وری و تعداد مسافری که هواپیمایی هما جابه‌جا می‌کند، اصلا قابل مقایسه با هواپیمایی امارات نیست. در بقیه جاها هم همین‌طور، مثلا در اسپانیا سالانه بیش از ۵۰ میلیون، در فرانسه نزدیک به ۸۰ میلیون و در ترکیه حدود ۳۰ میلیون توریست تردد می‌کند. اما در اقتصاد ایران این عدد به زحمت به یک میلیون می‌رسد. اثر کرونا در ایران بسیار کمتر از دنیا خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۲
تاسف دارد که از کرونا و اقتصاد و مردم و معیشتان این فرد طرفدار دولت این گونه حرف میزند.
سال ۹۹ شروع شده با این وضع بازارها و رکود که تازه میگوید عملکرد ۹۹ مثبت!!!
ایشان بیشتر در حوزه خودرو صحبت کنند دقیق تر است.
به داد شما رسید ولی مردم نه شما و امثال شما می خورید و میبرید این حرفها رو هم بعضی وقتها میزنید ولی معنیش رو نمی فهمید.رفقاتون گفتن اگر تحریم نبود بهتر از این عمل می کردیم حالا کدوم رو قبول کنیم؟
دست از دروغگویی و پروپاگاندا بردارید!
مثل اینه که بگیم ما که ازاول هیچ درآمدی نداشتیم حالا خیلی ازکشورهامثل ماشدند ودرآمدندارند.
ولی نکته نگفته این آقای اقتصاد اینه که مثلاامارات میزان دارایی نقدیش چقدره؟وایران چقدره؟
ساده تر دوتا پدرپولداروبی پول امروز هردوبیکارند ودرامدی ندارند ولی خانواده پولداره دراین بی پولی حالا حالاها زندگی راحتی داره واین آقای اقتصاد دلش خوشه که هردو ی ما درآمد نداریم
من هم بنوبه خودم از تصمیم گیرندگان، تحریم و ... تشکر می کنم بنظرم هنوز جا داشت یه کم دیگه فیتیله آمار رو پایینتر می کشیدن.
خیلی دوست دارم با این آقای فرهیخته هم ملاقاتی داشته باشم بنظر صاحب کمالات هستند مشتاقم از خیلی خیلی نزدیک نزدیک پای صحبت های ایشان بنشینم!
برای درک مطلب بهتره یک مثال بزنیم.فرض کنید فردی دارای چندین کارخانه و ساختمان در شهری می باشد و فرد دیگر ی از مال دنیا چیزی ندارد حتی شبها در چادری در حاشیه شهر زندگی می کند اگر زلزله ای رخ دهد .تمام هستی فرد اول از کارخانه و منزل و خودرو حتی جان خود را از دست میدهند ولی به فرد چادر نشین هیچ خسارتی وارد نمشود .پس نتیجه میگیریم...............................................
استاد شما میعانات گازی رو از رشد اقتصادی غیر نفتی جدا کن بعد بیا داد سخن سر بده
خدا را سپاس میکنیم
البته ایران در این بحران کرونا دو کار میتواند بکند
نخست بهتر است آرام آرام سیاستهای منطقه ای و راهبردی خود را تغییر داده و با کشورهای دیگر مهربانتر باشد
و تعامل با دیگر کشورها را در دستور کار گیرد
منظور کشورهای فاقد روابط.
و یا این سیاست انزوا را در پیش گرفته و فرصت طلایی باز یابی روابط و ... را از دست بدهد.
ای کاش هما هیچ هواپیمایی نمی داشت تا ضررمون صفر می شد
چه افتخاری هم می کنه به اینکه اصلا اقتصادی نداریم که آسیب ببینه !!
بله دقیقا به همین خاطر بود که برای لغو تحریم ها به خاطر کرونا به هر کسی رو زدند که یه چیزی در حمایت از رفع تحریم ها بگه
مردم رو چی فرض کرده؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی