بازدید 42011
اعلام نظر فرهنگستان علوم پزشکی در نامه‌ای خطاب به آیات عظام

با توجه به کرونا، روزه‌داری در ماه رمضان چگونه خواهد بود؟

به فاصله ده روز تا آغاز ماه مبارک رمضان، همه چیز در ایران و جهان تحت الشعاع شیوع ویروسی است که نزدیک دو میلیون تن را مبتلا ساخته و جان بسیاری در ایران و جهان ربوده است؛ وضعیتی که این سوال را به ذهن بسیاری متبادر کرده که روزه داری در چنین شرایطی، چگونه خواهد بود؟ آیا زیانبار است و ضرورت دارد ترک شود؟ اما مگر چنین می‌توان امر واجب را ترک نمود؟!
کد خبر: ۹۷۲۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱ 14 April 2020
تابناک اجتماعیبا توجه به بحران شیوع ویروس کرونا و همه گیری بیماری کووید-۱۹ و در آستانه ماه مبارک رمضان، این سوال ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده که روزه داری در چنین شرایطی چگونه خواهد بود؟ سوالی که فرهنگستان علوم پزشکی با اعلام نظر تخصصی خود خطاب به بیوت آیات عظام، پیش قدم یافتن پاسخش شده است.

به گزارش «تابناک»، به فاصله ده روز تا آغاز ماه مبارک رمضان، همه چیز در ایران و جهان تحت الشعاع شیوع ویروسی است که نزدیک دو میلیون تن را مبتلا ساخته و از این جمع، جان بالغ بر ۱۲۰ هزار تن را ربوده است؛ رویدادی که هرچند با تلاش‌های فراوان در کشورمان به وضعیت مدیریت شده رسیده، به تاکید مسئولان، از جمله متولیان بهداشت و درمان، وضعیتی شکننده است که با یک خطا ممکن است از دست برود.

این در حالی است که به گواه آمار و ارقام، تقریبا ابتلا به این ویروس در گروه‌های نوجوانان و حتی جوانان نگرانی خاصی در بر ندارد و هر چه سن مبتلایان افزایش پیدا می‌کند، بر شدت مرگبار بودن بیماریِ ناشی از ابتلا به این ویروس منحوس افزوده می‌شود تا جایی که همگان تاکید دارند بیماری کووید-۱۹ برای افراد با سنین بالای ۵۵ سال (یا به تعبیری بالای ۶۰ یا ۶۵ سال) و همچنین آن‌هایی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، به شدت خطرناک است.

درباره خطری سخن می‌گوییم که موجب شده بسیاری از کشور‌ها حتی به ضرب و زور قوای نظامی در صدد اجبار مردم به خانه نشینی برآیند و در کشورمان هم تدابیری مانند فاصله گذاری اجتماعی را موجب شده که چند روزی است فاز جدیدی از آن در سراسر کشور به جز تهران به اجرا درآمده و از جمله بایدهایش، ضرورت در خانه ماندن افراد دارای بیمارای زمینه‌ای و افراد سن و سال دار است.

ملاحظه مهمی که موجب شده ساعت کاری ادارات کاهش بیابد، زمان شروع و پایان روز کاری تغییر کند و یک سوم کارمندان ملزم به دورکاری یا خانه نشینی با تدابیری مانند مرخصی اجباری شوند؛ طرحی که به تاکید ستاد ملی مبارزه با کرونا در دست پایش و رصد مداوم قرار دارد تا اگر نگرانی درباره آن بروز کرد، به سرعت اصلاح شود تا مبادا بار دیگر شاهد شیوع بیماری و رقم خوردن پیک جدیدی از ابتلا باشیم.

با این ملاحظات جای تعجب ندارد که چگونگی روزه داری در ماه مبارک رمضان امسال برای بسیاری از مردم سوال آفرین شود، به ویژه وقتی می‌دانیم ماجرا آنقدر حساس و جدی است که حتی حرم های متبرکه و مساجد نیز در سراسر کشور تعطیل شده‌اند تا مبادا هیچ خللی در امر مقابله و مبارزه با کرونا وارد آید و جایی برای دوام زنجیره انتقال ویروس کرونا باقی بماند؛ زنجیره‌ای که تا پاره نشود، پایان دادن به کرونا محال خواهد بود.

بدین ترتیب می‌توان سوال مطرح درباره ماه مبارک رمضان را بسط هم داد و به امور مهمی مانند شب های قدر و مراسم احیا نیز رسید که با توجه به اوضاع فعلی، بعید است مجوز برگزاری در مساجد و اماکن مقدسه و متبرکه بیابد و احتمالا می‌بایست از پای گیرنده ها تلویزیونی و رادیویی برگزار شود؛ اما تکلیف روزه داری چه خواهد شد؟ این سوالی است که فرهنگستان علوم پزشکی با اعلام نظر تخصصی خود خطاب به بیوت آیات عظام، به دنبال کشف پاسخش رفته است.

مرقومه‌ای که علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی آن را به نامه‌ای پیوست کرده و یادآور شده که نظر پزشکی این مجموعه، ماحصل نشستی با حضور اساتید متدین دانشـگاه‌ها از تخصص‌ها و فوق تخصص‌های مختلف و با مشارکت حجت الاسلام فلاح‌زاده، رئیس موسـسه موضوع شناسـی فقهی در محل فرهنگسـتان علوم پزشـکی است که در نهایت جمع بندی آن به سمع و نظر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان و همچنین برخی مسئولان ستاد مبارزه با کرونا رسیده و تایید ایشان را دریافت نموده است.

 
متن این مرقومه به این شرح است؛

«روزه داری در بحران ویروس کرونا روزه داری ماه مبارک رمضان یکی از ارکان پنجگانه اسلام است که با قصد قربت و بندگی آفریدگار برای تکامل انسان فریضه واحب برای تمام مسلمانان است. در سال جاری علاوه بر بیماران و مسافرینی که از روزه داری معذورند، با توجه به بحران ویروس کرونا موضوعات خامسی در مورد سلامت انسان در روزه داری ماه مبارک رمضان مطرح می‌شوند که پرداختن به آن‌ها برای امت اسلامی کشور عزیزمان ضروری است.

لازم بذکر است تبعیت محض از توصیه‌های ستاد مبارزه با بیماری کرونا لازم و ضروری است. پزشکان متفق القول هستند که نخوردن غذا به طور متناوب مانند روزه داری اسلامی نه تنها عارضه‌ای در افراد سالم ایجاد نمی‌کند بلکه سبب تقویت ایمنی بدن، کاهش پاسخ‌های التهابی زیان بار و بهبود واکنش بدن در موارد استرس می‌شود؛ لذا کلیه افراد سالم کمتر از ۶۵ سال با رعایت موارد زیر می‌توانند روزه بگیرند:

۱- رعایت کلیه توصیه‌های بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مانند رعایت فاصله‌های اجتماعی، شست‌وشوی مکرر دستها، پرهیز از نزدیک شدن به بیماران کرونایی

۲- نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب در فاصله افطار تا سحر

۳- استفاده از نبولایزر و یا جوشاندن آب در ظروف در باز به منظور مرطوب نگهداشتن نسبی محیط منزل

۴- کاهش مصرف چای و قهوه و مواد شیرین و افزایش مصرف سبزیجات و میوه جات در فاصله افطار تا سحر

۵- پرهیز از محیط‌های گرم و خشک در افراد سالمند (۶۵ سال و بیشتر)، عوامل مساعد کننده ابتلا به بیماری کرونا به ویژه دیابت قندی، افزایش فشار خون چاقی مفرط، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و بیماری‌های مزمن ریوی شایع هستند و در صد قابل توجهی از سالمندان به علت کمی مراقبت‌های سلامت، از وجود این بیماری‌ها در خود بی اطلاعند.

از طرف دیگر براساس شناخت کنونی ما از ویروس کرونا به نظر می‌آید که افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای نظیر فشار خون بالا، بیماری قلبی، سرطان و با دیابت بیش از دیگران در معرض ابتلای شدید به این ویروس هستند. نظر به اینکه در افراد مسن ابتلا به این ویروس ممکن است باعث نوع شدید بیماری شود لذا با احتمال ضرور برای آن‌ها و توصیه می‌شود در صورتی که دسترسی به پزشک ندارند علاوه بر رعایت توصیه‌های بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا آن‌هایی که مطمئن نیستند روزه برای آن‌ها ضرر ندارد احتیاطا از انجام این فریضه الهی پرهیز نموده و آن را پس از اطمینان از اتمام همه گیری این بیماری قضا نمایند، مگر اینکه با نظر پزشک متخصص اطمینان از بی ضرر بودن روزه برای آن‌ها حاصل شود.

افراد دچار لاغری بسیار شدید و چاقی مفرط نیز در فاصله گذاری‌ها و رعایت توصیه‌های بهداشتی احتیاط بیشتری نمایند. بیماری دیابت عامل مساعد کننده عمده برای ابتلا به ویروس کرونا است و لذا توصیه می‌شود فقط آن گروه از بیماران دیابتی اقدام به روزه داری نمایند که سن کمتر از ۶۵ سال داشته و تحت درمان و مراقبت نزدیک پزشک باشند با رژیم غذایی با متفورمین، آکاربوز، گلوتازون، و گروه گلیپتین‌ها (مهار کننده‌های ۴-DDP) بوده، قند خون ناشتای کمتر از ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر و با هموگلوبولین A. ۱ c. کمتر از ۷ دارند) و آموزش پذیر و متعهد به پایش منظم قند خون هستند و اصول حفاظتی و پیشگیری توصیه شده ستاد بحران کرونای کشوری را به دقت رعایت می‌نمایند.

بیماران دچار فشار خون در صورتی روزه بگیرند که فشار خون آن‌ها در کنترل مطلوبه، یعنی فشار بالا (سیستولیک) کمتر از ۱۴۰ میلیمتر جیوه و فشار پائین (دیاستولیک) کمتر از ۸۰ میلیمتر جیوه باشد بیمارانی که پیوند اعضا شده‌اند نباید روزه بگیرند، روزه گرفتن برای بیماران پیوند قرنیه بلامانع است در بیمارانی که مبتلا به سایر بیماری‌ها هستند و قبلا روزه داری برای آن‌ها منعی نداشته است، روزه داری در شرایط بحران ویروس کرونا متفاوت از سال‌های دیگر نیست و در موارد خاص با نظر پزشک متخصص اقدام نمایند در مورد بیمارانی که مبتلا به ویروس کرونا شده و بهبود یافته‌اند توصیه می‌شود حداقل تا ۶ هفته اقدام به روزه داری نکنند.»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۴
ایشان زحمت کشیده اطلاعات داده تکلیف اونهایی که سر کارند در محیط های الوده چیه راست میگفت راجب اون صحبت میکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
راجب رو از كجا اوردى؟ فارسيه ؟
نسیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
محیط آلوده چه ربطی به روزه داری دارد گرامی؟! شما سحر میل کنید به نیت روزه وتشریف ببرید سرکار و برگردید منزل برای افطار
اتفاقا کسانی که روزه دار هستند احتمال ابتلایشان در محل کار کمتر خواهد بود از کسانیکه ممکن است با دست آلوده خوراکی در محل کار میل
کنند
فرقی با سالهای قبل برای شاغلین نخواهد داشت
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
وقتی مجری از اقای مرندی پرسید بیشتر متخصصان بر مرطوب نگه داشتن دهان و گلو در هر نیم ساعت تاکید دارند نظر شما چیست اقای مرندی عوض پاسخ گفت که ویروس به خاطر خشکی دهان افزایش نخواهد یافت. ولی نگفت که به خاطر خشکی دهان از بین خواهد رفت! واقعا با این متخصصان سفارشی که انچه سفارش می شوند توصیه می کنند عجیب هم نیست که ویروس در ایران جولان داده
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
از حدود یک هفته پیش که سه کشور چک و المان و اتریش زدن ماسک در بیشتر شهرها و مناطق عمومی مانند مترو و وسایل نقلیه عمومی را اجباری کردند تعداد مبتلایان به کرونا به سرعت رو به کاهش رفته است تا جاییکه حالا المان و اتریس و چک در حال بررسی شروع به بازگشت به وضعییت عادی هستند.این علم است نه انچه برخی اقایان فقط مدرک ان را دارند و نظر غیر علمی و تخصصی را صلاح ادامه مدیریت خود می دانند
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
ماله کش اعظم دیده بودیم ولی پزشک ماله کش ندیده بودیم.
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
البته خلبان ماله کش یا اقتصاد دان مالکه کش یا نوحه خوان ماله کش و فوتبالیست و رئیس فدراسیون مقیم اسپاینا ماله کش و.... را هم دیدیم. چرا کرونا نباید ببینیم؟!
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
محض اطلاع دوستی که میگه محیط آلوده و سرکار رفتن چه ربطی به روزه داری داره، آیا شما تمام این مدتی که دائما همه جا میگن باید مایعات زیاد مصرف کنید و دهان و گلو نباید خشک بشه کجا بودید؟ مگه میشه روزه بگیری از صبح تا عصر گلوتم خشک نشه، پس مطمئنا امسال با سالهای قبل خیلی فرق داره چه شاغلین چه غیره، و صدالبته برای شاغلین که در محیط خارچ از منزل هستن و امکان ابتلا خیلی بیشتره به مراتب خطرناک تر است.
آقایونی که بند و تبصره می نویسن اگه به قرنطینه ادامه داده بشه و همه در منزل باشن میشه روزه گرفت ولی به نظر من باوجود محیط آلوده خارج از منزل به ریسکش که مصادف با مرگه نمی ارزه پس به جای فکر کردن به میزتون به فکر جان مردم باشین و نظرات ومرقومه های مصلحتی ندین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
بهتر است به صورت قاچاقی و دزدگی به دور از چشم همکاران لقمه ای و جرعه ای نوش جان کنید.
بابا بس کنید این مسایل شخصیه کسی دلش خواست میگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
یک عده دوست دارند با بهانه کرونا تمامی اعمال دینی را زیر سوال ببرند.
فکر روز قدس هم آزارشون میده.
لطفا از همین الان مسئولین اعلام کنند تظاهرات روز قدس نداریم تا این اسرائیلی ها اعصاب مردم را خورد نکردند.
تابناکم که همه کامنتهای تَکراریشون رو ضد روز قدس درج می کنه
نسیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
توضیحات پزشکی بود برای افرای که سوال داشتند و دغدغه اشان در این دنیا فقط خوردن و خوابیدن و تکثر نسل
نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
استاد از لحاظ پزشکی نظرشون رو دادن
به دلخواه شما کاری نداشتن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
بله فقط دل مهمه . خدا مهم نیست
ناشناس
| Germany |
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
نه نمیشه تو باید بری بهشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
تو با ایت اعصابی که داری هیچ چیزی برات واجب نیست
این آقا در این مورد کاره ای نیست ستاد مدیریت بحران باید اعلام کنه ضمنا توصیه های کاهش جمعیت و تبعات آن در تاریخ ثبت شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
شما همین جمعیتی که هستیم را بزرگ کن جمعیت میلیارد نفری باشه پیشکش
بد نیست نام اون پزشکانی که متفق القول این نظر را دادند با شماره نطام پزشکیشون اعلام بشه تا اگر خلاف نظرشون ثابت شد مردم بدونن از چه کسانی باید شکایت کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
پزشکان کل دنیا. در مورد موضوع زیر تحقیق کنید:
intermittent fasting
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
میشه بگید مگر شخص شما سالهای گذشته روزه می گرفتید؟
الانم مثل سالهای گذشته!
ما که توفیق روزه داشتیم، بازم مثل سالهای گذشته.
ناشناس
| Germany |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
حالا با پدیده پزشگان آیت الله چه کنیم!!!
ن
| Japan |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
به کجا شکایت کنن؟
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
اینگونه متخصصان اگر به انها سفارش می شد همان خاصیت ضد باکتریایی نقره ار هم با تاکید زیاد تایید می کردند. اینها متخصص نیستند بلکه متخصص نما هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
intermittent fasting
به روزه داری متناوب مثلا دو روز در هفته گفته می شود که خوردن آب در آن واجب است عزیز جان!
يادم مياد خود تابناك در دستورالعمل هاش نوشته بود از بخور و محيط هاي مرطوب در شرايط كرونا اجتناب كنيد!
این نامه به نظر می رسد که جعلی باشد. علاوه بر اینکه اشاره به نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب کرده است (توصیه ای که تقریبا همه پزشکان آگاه می دانند که غلط و خطرناک است)، فراموش کرده اند که در تدبیر هوای وبایی، پرخوری و گرسنگی هردو مضر هستند چیزی که سازمان جهانی بهداشت نیز بر آن صحه گذاشته است. تقریبا همه اعضای فرهنگستان علوم پزشکی هم از طب سنتی آگاهی دارند و هم به علم طب روز مجهز هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
این تلاشی است که روحانیان بگویند ما به نظرات متخصصین گوش میدهیم !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
به ناشناس 2307 : خیلی زرنگی بخلاف ظاهرت خیلی زود فهمیدی ایول
کرونا چه ربطی به روزه داری داره؟ بهونه نیارین و روزتونو بگیرین
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
من با روزه گیری که یک امر شخصی است مشکلی ندارم ولی با اینکه یک متخصص که ظاهرا رئیس فرهنگستان پزشکی کشور هم هست و به قول معروف پزشک اعظم یک کشور هم هست بیاید و بدون هیچ استنادی بگوید کرسنگی( حالا به هر دلیل) باعث تقویت سیستم ایمنی می شود بسیار مشکل دارم. روزگی گرسنگی و خودداری و مشکلات دارد و در واقع دقیقا برای همین عزیز است چون امتحان سختی و خودداری است. کاش ماهی هم برای روزگی تشنگی خدمت و ریا برخی دوستان تعیین میشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
مرد حسابی این همه حدیث داریم و فتوا که با بیماری روزه جایز نیست بعد تو میگی این دو چه ربطی داره
بگردم قدرت خدا رو که ویروس فرستاد واسه حذف گنجشک مغز ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
چشم رئيس
هنوز یک دانشمند ژاپنی کشف نکرده روزه درمان کروناست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
قراره هفته آینده کشف کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
تو فهمیدی کار اونها رو آسون کردی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
چینی ها هم ممکن است کشف کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
دمت گرم
از فردا برخی بساط افطارى هاى عمومى و سفره رو زمين انداختن وسط خيابان و با جوراب و بى جوراب وسط سفره راه رفتن و اينا شروع ميشه كسى هم نميتونه جلوش رو بگيره چون يك عده اى در ايران با قانون كارى ندارند وگرنه اگر ١٥ نفر تو خونه شون دورهمى بگيرن نيروى انتظامى در جا خفتشون مي كنه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
بارک الله
همین مونده روزه هم بگیریم
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
شما مجبور نیستید روزه بگیرید
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
اجباری نیست من نمیدونم بحث سر چیست! روزه گرفتن در این روزهای طولانی واقعا سخت هست کرونا هم که دلهره ایجاد میکنه، ولی اگر انتظار داری مثلا دکتر یا یک روحانی بگه روزه نگیر این اتفاق نمی افته،فکر کنم واضح است مسئله جای چالش نیست
ناشناس
| Germany |
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
واقعا
خیلی جالبه فتوای آقای مکارم ، مبنی بر اینکه اگر شخصی تشخیص داد روزه برایش مضر است ، میتواند روزه نگیرد . البته گفته ایشان به مفهوم روایت شد
این فتوا در مقابل نظر تخصصی پزشک و یا پزشکانی بیان شده است که راجع به بهبود یافتگان از بیماری کرونا که نیاز به نوشیدن زیاد آب دارند و روزه برای سلامتیشان مضر است بیان شده است .
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
این هنر نیست که کسی خودش فکر کند ضرر دارد نگیرد.
سلام بنده متخصص ایمونولوژی یعنی متخصص سیستم ایمنی بدن هستم با بیش از ۲۰ سال تحقیق و پژوهش و آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی
خدمتتان عرض شود با این نوع روزه داری یعنی نخوردن و نیاشامیدن در طول روز بدون تغییر در فعالیت جسمانی و سپس افطارهای آنچنانی از نظر بنده این نوع روزه داری اگر باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن نشود بدون شک و تردید باعث تقویت آن نمی شود! لذا مسئولین بهتر است بدون سوگیری سیاسی نظرات متخصصین در این زمینه را اعلام کنند ! با آرزوی صحت و سلامت برای مردم عزیز و ارزشمند ایران
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
اقای دکتر. با این میزان تجربه به نظر می رسد از همان نسل متخصصانی باشید که به یاد دارید چگونه همین اقای مرندی وزیر وقت بهداشت انزمان سیستم وحشتناک رانتی و سهمیه ای را در علم و بهداشت کشور با کمک نخست وزیر وقت که حالا به خاطر اختلافات سیاسی چشم دیدن او را ندارد بنیان گذاشت و فاجعه کنونی علمی و بدنه کارشناسی کشور را بنیاد نهادند د حالیکه خودش دانش اموخته امریکا هستند و ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
ای کاش شماره نظام پزشکیت رو هم مینوشتی تا بتوانیم اطمینان کنیم که شکمی حرف در نکردی
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
آقای دکتر احسنت
داخل این مملکت همه نظرات بر اساس منافع شخصی و حزبی بیان می شود
اعلام این مطلب چه ارتباطی به فرهنگستان علوم پزشکی دارد؟ وزارت بهداشت و نظام پزشکی کجای کار هستند ؟
من فقط تیتر مطلب شما را خواندم و بلافاصله کامنت گذاشتم من از دسته افرادی هستم که هیچ سالی روزه گرفتنم از نوجوانی تا الان که 53 ساله هستم ترک نشده الا یک سال که جبهه بودم و چند روزی هم در این سالیان که احیانا بیمار شدم از کسی هم در حال حاضر تبعیت شرعی ندارم در خصوص روزه امسال با توجه به اینکه بخاطر کرونا نیاز به این هست که مدام بزاق انسان ترشح کند و دهان خشک نباشد لذا تصمصم گرفتم به این خاطر امسال را روزه نگیرم البته توصیه ها را می بینم و می شنوم و سعی می کنم آنها که با عقل منافات ندارد را عمل نمایم
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
می توانید دهانتان را موقع روزه بشوید و یا حتی قرقره کنید، تا موقعی که آب را قورت ندهید، روزه باطل نمی شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
علي خان به شما كسي نسخه نمي پيچد ولي شما ماشاالله خوب فتوا مي دي
باید همه روزی 8تا لیوان آب بخورن و این تو ماه رمضون امکان نداره
هر كسى مى خواد يه جورايى خودش رو مطرح كنه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
برخی از افراد و به خصوص متخصصان امریکا دیده هستند که در تمام این چهل سال با تمام دولتها همکاری کردند و وقتی اقتصا کرده علیه همان همکاران قدیم خود موضع سخت گرفتند ولی همیشه و همیشه میز و مدیریت خود را حفظ کردند. اگر لازم بوده خدمت سربازی را در نیویورک گذراندند و با مدیر جهانی همکاری کردند و اگر لازم بوده با نخست وزیر همکاری کامل کردند ولی حالا اقتصا می کند که از انها دوری کنند و.... مشکل ایران و بسیاری از کشورها این است که مسئولان و مدیران انها به میز و مدیریت بیشتر بها می دهند تا نظر کارشناسی و تخصصی و قسم پزشکی که خورده اند
جک نگین باحقوق دومیلیون حرف ازروزه میزنین؟؟؟کارگران وبازنشستگان همیشه روزه هستن.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
فکر می کنم هنوز نمی دانید روزه یعنی چه
نامه نه مهر دارد نه امضا نه تاریخ نه شماره!
اکثر پزشکان مخالف روزه در این شرایطن
عقل هم حکم میکنه اگه احساس کنی روزه سبب افزایش احتمال ابتلا به کرونا بشه انجامش جایز نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
شما سخنگوی نظام پزشکی هستی؟
آقا روزه داری تکلیف دینی و ربطی هم به سلامتی نداره.
خودتون هم میدونید بهترین حالت برای بدن اینه که تعداد وعده های غذایی زیاد باشه ولی حجمش کم باشه. تو روزه داری برعکسه. پس بیخودینگید روزه باعث سلامتیه. همون تکلیف دینیه.
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
خیلی عالی گفتی.
جالبه که تا الان از این فرهنگستان ها چیزی نشینیده بودیم!!!
بازهم جالبه که مبتلایان به کرونا تا شش هفته نباید روزه بگیرند چون سیستم ایمنی بدنشون ضعیف میشه.
ولی بقیه مردم سیستم ایمنی شون ضعیف نمیشه.
ایشون اعلام کردن بین افطار و سحری ۸ تا ۱۰ لیوان آب بخوریم ...اگه منظورشون به خشک نشدن گلو هست پس از سحر تا افطار رو که اصل کاره چکار باید کرد که خشک نشه؟
بیشتر خودشیرینی برای حضرات آیات بود !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
اگر در فاصله کوتاه افطارتا سحر این همه آب و سه وعده غذا‌بخوریم که منفجر می شیم
در مجلس خواستگاری ؛ مادر عروس به مادر داماد گفت از اخلاق و رفتار پسرتان برای ما بگوئید .
مادر داماد گفت: بچه من اهل هیچی نیست ؛ نه نماز ، نه روزه ، هیچی!
پاسخ ها
ایرانی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
حداقل صداقت داشته نه مثل اینایی که جای مهر رو پیشونیشون حک شده و ریا از سر و کولشون بالا میره
اگر خواست عمومی وجود داشت که فرهنگستان علوم پزشکی اظهار نظر کنه، این فرهنگستان باید ورود می کرد وگرنه همان فتوای علما کافی بود.
فرهنگستان علوم پزشکی؟؟؟
چه جالب! اونوقت ایشونم مثه آقای حدادعادل بودجه میگیرن واسه فرهنگستانشون؟ کار این فرهنگستتن چیه؟ لغت فارسیه پزشکی میسازه؟
درسته که این بیماری خطر آنچنانی برای جوانان نداره. ولی هر جوان یک یا چند سالخورده در خونه داره
بهتره در این شرایط نه تنها به خود فرد بلکه به اطرافیان اونها هم موقع فتوا دادن توجه بشه
تا دیروز میگفتن که حتما آب بخوریدیا آدامس بجوید و ...
یهو همه چیز عوض شد؟؟؟
ایشان به فکر مردم هستند؟ نیستند؟
این عبارت ویروس منحوس دیگه چه صیغه ای است؟ مثل اینه که بگیم سرماخوردگی بی شرف! اسهال پلید! سرطان خائن! دست بردارید از این فرهنگ پرخاشگرایانه که حتی به پدیده های طبیعی هم رسیده!
بهترین روش تکرار روش چهل سال قبله صبخانه مفصل در منزل ر
ریاکاری در اداره و نهار مفصل در منزل
فتوای عاقلانه آیت ا ... سیستانی رو اجرا کن
خب اینکه دعوا نداره ، روزه بگیرید. اصلا تمام سال روزه بگیرید
منتها روزه را برای خودتان بگیرید . از کارتان کم نکنید و منتی هم سر خدا و ملت نگذارید
بگید نتایج تحقیقاتشون را در مجلات معتبر پزشکی منتشر کنن که روزه داری باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشه ؟؟؟؟؟؟؟؟
منابع و رفرنس های معتبری را که بر اساس آن روشن میشود که روزه داری باعث افزایش قدرت دفاعی بدن میشود را اعلام کنند.بنده پزشک هستم و میخواهم این منابع را مطالعه کرده و در اختیار داشته باشم. سپاسگزارم
مرگ بر چین که با آمادگی کامل ویروس رو پخش کرد تا از لحاظ اقتصادی غرب رو به پایین بکشه، روسیه هم قطعا همدستش بوده، این وسط تر وخشکک باهم سوخت.
حکیم و علیم از صفات و القاب خداوند است . جنگ و نبرد با علم و حکمت به هر بهانه ایی و توسط هر شخصی جز جنگ با خداوند چیز دیگری نیست .
روزه امری شخصی بین بنده خدا و خدا است بهتر است کاری به این رابطه نداشته باشیم .
هیج کس را مجبور نکردند روزه بگیره ولی کسی حق روزه خواری نداره افرادی که اهل روزه داری هستند سوال می کنند اینها وظیفه دارند جواب بدن این قدر بحث نکنید ما روزه می گیریم برکتش رو در زندگی دیدیم هر کس نخواست نگیره چرا توهین
روزه را باید تحت شرایط نوشیدن آب مجاز کنند
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
وب گردی