بازدید 20960
«دبیر انجمن خودروسازان ایران» و «عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت» در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی؛

تولید روزانه ۴ هزار خودرو توسط ایران خودرو و سایپا/ حتی یک روز هم فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار عملی نشد/ زیان ۸ هزار میلیاردی دو خودروساز، نتیجه قیمت گذاری دستوری / ۷۰ درصد تقاضای ثبت نام خودرو برای دلالی است/ دلیل افزایش اختلاف قیمت کارخانه و بازار

قیمت کارخانه‌ای پراید الان ۳۷.۵ میلیون تومان است و این خودرو در بازار، بیش از ۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و این اختلاف بیش از ۲۳ میلیون تومانی باعث شده است تا مردم برای خرید خودرو از کارخانه، هجوم بیاورند. مثلا خودروساز می‌خواهد دو هزار دستگاه خودرو را فروش فوری یک ماهه کند، نزدیک به یک تا دو میلیون متقاضی برای خرید این دو هزار دستگاه پیدا می‌شود.
کد خبر: ۹۵۶۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵ 04 February 2020

تولید روزانه ۴ هزار خودرو توسط ایران خودرو و سایپا/ حتی یک روز هم فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار عملی نشد/ زیان ۸ هزار میلیاردی دو خودروساز نتیجه قیمت گذاری دستوری/ ۷۰ درصد تقاضای ثبت نام خودرو برای دلالی است/ دلیل افزایش اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار آزاد

تابناک اقتصادیمدتی است، بازار خودرو اوضاع مناسبی ندارد و روز به روز بر قیمت خودروها افزوده شده و خرید خودرو نیز برای خانوارها رفته رفته به یک آرزو تبدیل می شود. هنگامی که با برخی کارشناسان صحبت می شود، آن ها دلیل افزایش قیمت را عدم تولید و عرضه توسط خودروسازان اعلام می کنند؛ اما وقتی به آمار تولید خودروها رجوع می شود، مشخص است که تولید خودروها ماه به ماه بهتر شده و افزایش یافته است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ به عنوان نمونه با مقایسه آمار تولید مجموع خودرو‌ها در آذر ماه سال جاری، با آذرماه سال گذشته به این نتیجه خواهیم رسید که کل خودرو‌های تولید شده (شامل سواری و سنگین) در آذرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۳ درصد رشد داشته است. همچنین آذر امسال ۷۸ هزار و ۹۳۹ دستگاه سواری در کشور به تولید رسید که نسبت به آذر سال گذشته ۱۰۴.۵ دستگاه رشد داشته است. پرسش این است که چرا با توجه به افزایش تولید همچنان بازار خودرو ملتهب است؟

تولید روزانه 4 هزار خودرو توسط ایران خودرو و سایپا

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد میزان تولید خودرو توسط خودروسازان گفت: خوشبختانه اگر به آمار ماهیانه نگاه کنید، میزان تولید خودروها افزایش پیدا کرده است. وی افزود: روزانه هر یک از شرکت های ایران خودرو و سایپا به طور متوسط دو هزار دستگاه تولید دارند.

قیمت گذاری خودروهای کارخانه بر مبنای بهمن 97

نعمت بخش ادامه داد: متاسفانه روش قیمت گذاری که به خودروسازان دیکته شده، مشکل ساز شده است. هم اکنون قیمت خودرو‌ها بر اساس قیمت گذار‌های انجام شده در بهمن ماه سال ۹۷ می‌باشد و خودروسازان، خودرو‌های خود را با زیان به فروش می‌رسانند.

وی گفت: در بهمن ماه سال ۹۷ سازمان حمایت در محاسبه قیمت تمام شده پراید به این نتیجه رسید که قیمت تمام شده این خودرو ۳۹ میلیون تومان است. به این قیمت تمام شده، بایستی سود کارخانه، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۳ درصد هزینه شماره گذاری و حدود ۳ درصد هزینه بیمه شخص ثالث اضافه شود و در نهایت قیمت واقعی خودروی پراید که باید به دست مصرف کننده برسد حدود ۴۸ میلیون تومان می‌باشد، اما به خودروساز تکلیف کرده اند که خودروی پراید ۱۳۲ را ۳۷.۵ میلیون تومان به فروش برساند. با این اوضاع خودروساز هر خودروی پراید را با حدود ۱۰ میلیون تومان کمتر از قیمت واقعی آن (۴۸ میلیون تومان) به فروش می‌رساند.

 

تولید روزانه ۴ هزار خودرو توسط ایران خودرو و سایپا/ حتی یک روز هم فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار عملی نشد/ زیان ۸ هزار میلیاردی دو خودروساز نتیجه قیمت گذاری دستوری/ ۷۰ درصد تقاضای ثبت نام خودرو برای دلالی است/ دلیل افزایش اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار آزاد

حتی یک روز هم فرمول 5 درصد زیر حاشیه بازار عملی نشد

نعمت بخش در پاسخ به این پرسش که قرار بود با کنار رفتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو‌ها اوضاع خودروسازان بهتر شود و چرا این اتفاق رخ نداد، گفت: خودروسازان را از چاله درآوردند و به چاه انداختند. وی با تکذیب قیمت گذاری خودرو‌ها با فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار، تصریح کرد: حتی یک روز هم این فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار برای فروش خودرو عملی نشد. فرمولی که مصوبه جلسه اقتصادی سران قوا بود. اگر خودروسازان خودرو‌های خود را با فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار به فروش می‌رسانند چرا مردم اینقدر برای خرید خودرو صف می‌کشند و خرید خودرو از خودروساز این قدر متقاضی دارد؟

وی افزود: شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شد که فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار برای قیمت گذاری عملی شود، اما خود شخص وزیر صمت مانع از قیمت گذاری خودرو با فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار شد؛ یعنی شورای رقابت کنار رفت تا از قیمت گذاری دستوری خودرو رها شویم، ولی دوباره قیمت‌ها به صورت دستوری، ولی این بار از جانب وزارت صمت تعیین شد!
زیان ۷ تا ۸ هزار میلیاردی ایران خودرو و سایپا

دبیر انجمن خودروسازان ایران با رد این موضوع که گفته می‌شود وزیر صمت هوای خودروسازان را دارد، گفت: به دلیل همین قیمت گذاری دستوری که توسط وزارت صمت صورت گرفته، خودرو‌ها با زیان فروخته می‌شوند و صورت‌های مالی خودروسازان نشان می‌دهد که هر یک از دو خودروساز بزرگ در سال گذشته ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان ضرر کردند. همچنین در شش ماه ابتدایی سال جاری نیز هر یک از دو خودروساز بزرگ ۵.۲ هزار میلیارد تومان ضرر کردند.

نعمت بخش افزود: معادل همین ضرر و زیان‌هایی که عرض کردم خودروسازان به قطعه سازان بدهی دارند. وی ادامه داد: با این سیاستی که وزیر صمت اتخاذ کرد، الان خودروسازان به دلیل دو نرخی شدن قیمت خودرو در حال توزیع رانت هستند، در وضعیت زیان دهی قرار دارند و دلالان سود مفتی را به جیب می‌زنند و مالیات هم نمی‌دهند.


خودرو‌های کف کارخانه به کمتر از ۱۰ هزار دستگاه رسیده است

نعمت بخش در مورد خودرو‌های کف کارخانه گفت: با کمک قطعه سازان میزان تولید خودرو افزایش یافت و تعداد خودرو‌های کف کارخانه که به دلیل نقص قطعه تجاری نشده بودند نیز کاهش یافت و هم اکنون تعداد خودرو‌های کف کارخانه در مجموع برای دو خودروساز زیر ۱۰ هزار دستگاه است.

تولید روزانه ۴ هزار خودرو توسط ایران خودرو و سایپا/ حتی یک روز هم فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار عملی نشد/ زیان ۸ هزار میلیاردی دو خودروساز نتیجه قیمت گذاری دستوری/ ۷۰ درصد تقاضای ثبت نام خودرو برای دلالی است/ دلیل افزایش اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار آزاد

دبیر انجمن خودروسازان ایران در پاسخ به این پرسش که چرا پس اثرات این افزایش تولید در بازار دیده نمی‌شود و قیمت روز به روز افزایش می‌یابد گفت: به دلیل نقدینگی بالا در جامعه و وجود انتظارات تورمی، مردم برای خرید خودرو هجوم می‌آورند.

وی افزود: همان گونه که گفتم قیمت کارخانه‌ای خودروی پراید الان ۳۷.۵ میلیون تومان است و این خودرو در بازار بیش از ۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و این اختلاف بیش از ۲۳ میلیون تومانی باعث شده است تا مردم برای خرید خودرو از کارخانه، هجوم بیاورند. مثلا خودروساز می‌خواهد دو هزار دستگاه خودرو را فروش فوری یک ماهه کند، نزدیک به یک تا دو میلیون نفر متقاضی برای خرید این دو هزار دستگاه پیدا می‌شود؛ یعنی به ازای هر هزار نفر یک نفر برنده ثبت نام خودرو می‌شود!


۷۰ درصد تقاضا‌های ثبت نام خودرو به منظور حفظ ارزش پول یا دلالی است

نعمت بخش گفت: با توجه به اینکه بر اساس یک اصل اقتصادی قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و میزان تولید خودروسازان هم افزایش یافته و تقریبا در وضعیت مناسبی است، اگر اجازه داده شود که خودرو با فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار فروخته شود، حدود ۷۰ درصد تقاضا‌های فعلی موجود در بازار کنار خواهد رفت.

وی گفت: فرآیندی تعریف شده است که پس از چهار تا پنج ماه بعد از فروش خودرو توسط خودروساز به خریدار، با خریدار تماس گرفته می‌شود که آیا از خدمات پس از فروش و سرویس اولیه خودرو راضی بودید یا خیر؟ قریب به ۷۰ درصد اعلام کرده اند که خودرو را فروخته اند! این نشان می‌دهد که ۷۰ درصد تقاضا‌ها به منظور حفظ ارزش پول یا دلالی است.


راهکاری برای کاهش تقاضای هیجانی و کاذب در بازار خودرو

نعمت بخش ادامه داد: بنابراین اگر اجازه داده شود خودرو با فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار فروخته شود به دلیل کاهش سود، تقاضا کاهش می‌یابد و رفته رفته به دلیل کاهش تقاضا و افزایش عرضه قیمت خودرو‌ها هم کاهش خواهد یافت تا به یک حد تعادل برسد. از سوی دیگر رانت از بین می‌رود، خودروساز از زیان خارج می‌شود و می‌تواند بدهی خود به قطعه سازان را پرداخت کند، قطعه ساز با دریافت بدهی توانمند خواهد شد، کارخانه با خروج از زیان و سودده شدن می‌تواند بر کیفیت خودرو‌ها کار کند و اگر هم سودی داشته باشد مالیات آن را به دولت پرداخت می کند و این در حالی است که هم اکنون دلالان که از وضع موجود سود می‌برند مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.

نعمت بخش در پاسخ به این پرسش که تسهیلاتی که قرار بود دولت به خودروسازان و خودروسازان به قطعه سازان پرداخت کنند، به کجا رسید گفت: من اطلاعات دقیقی از این موضوع ندارم که پرداخت شد یا نشد، ولی به هر تقدیر اگر این تسهیلات هم پرداخت شود درست است که مشکل فعلی کمبود نقدینگی را هم اکنون حل می‌کند، اما تنها بدهی را به تعویق می‌اندازد و خودروسازان را وام دار خود می‌کنند.

وی افزود: قانون گذار در ماده ۹۰ اصل ۴۴ و در تبصره ۲ ماده ۱۰۱ برنامه پنجم توسعه تعیین کرده است که اگر دولت به هر دلیلی قیمت یک کالا را کمتر از میزان واقعی تعیین کرد باید کمک زیان پرداخت کند، ولی دولت این کمک زیان را که پرداخت نمی‌کند، بازار را هم به هم ریخته است.

تولید روزانه ۴ هزار خودرو توسط ایران خودرو و سایپا/ حتی یک روز هم فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار عملی نشد/ زیان ۸ هزار میلیاردی دو خودروساز نتیجه قیمت گذاری دستوری/ ۷۰ درصد تقاضای ثبت نام خودرو برای دلالی است/ دلیل افزایش اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار آزاد

چرا اختلاف قیمت کارخانه ای و بازار خودرو افزایش یافت؟

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت نیز در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: طی یک سال و نیم گذشته، دولت دستوری قیمت خودروها را ثابت نگه داشته است.

از سوی دیگر نیز شاهد کمبود تولیدی بودیم که بسیاری این کمبود تولید را مصنوعی و ساختگی می دانستند و خودروسازان را متهم می کردند. به خاطر همین موضوع هم چند مدیرعامل در خودروسازی ها عوض شد و انواع سازمان های برای بررسی وضعیت خودورسازی ها بسیج شدند.

وی افزود: تمام این اقدامات منجر به این شد که اختلاف قیمت کارخانه ای و بازار خودرو روز به روز افزایش یابد. این نشان می دهد که روش قیمت گذاری دستوری درست نیست و نتیجه آن این شده است که خودروساز و مصرف کننده هر دو ناراضی هستند و تنها دلالان سود کلانی را به جیب زده اند.

کاکایی با طرح این پرسش که دلیل افزایش قیمت خودرو چه بود، گفت: دلیل کاهش تولید خودرو بود که به دو دلیل اتفاق افتاد؛ یکی تحریم ها که باعث شد خودروساز یکسری قطعات خاصی را که از خارج وارد می کرد، در داخل تولید کند یا از خارج با فرآیندهای طولانی و هزینه های هنگفتی تامین کند و دوم با افزایش قیمت ارز یا به عبارت بهتر کاهش ارزش ریال قیمت مواد اولیه تولید خودرو از جمله فولاد، آلومینیوم، پلیمر و ... که در ایران تولید می شد هم افزایش یافت.

این استاد دانشگاه گفت: لذا علیرغم تمام تلاش های انجام شده توسط مجموعه خودروسازان و قطعه سازان کشور، میزان تولید هنوز نتوانسته است به میزان تولید سال 1396 برسد؛ هر چند هم اکنون میزان تولید خودرو در مقایسه با تابستان سال جاری دو برابر شده است.

تولید روزانه ۴ هزار خودرو توسط ایران خودرو و سایپا/ حتی یک روز هم فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار عملی نشد/ زیان ۸ هزار میلیاردی دو خودروساز نتیجه قیمت گذاری دستوری/ ۷۰ درصد تقاضای ثبت نام خودرو برای دلالی است/ دلیل افزایش اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار آزاد

زیان خودروساز با دستوری کردن قیمت/ ۲۸ کارخانه، تعطیل یا در آستانه تعطیلی قرار گرفت

کاکایی با بیان اینکه خودروسازان مقصر نیستند، گفت: از ابتدای سال ۹۷ که قیمت ارز در حال رشد بود، مشخص بود که قیمت تولید خودرو در حال افزایش است، اما دولت با دستوری کردن قیمت خودرو اجازه رشد قیمت را نداد و متقاضیان به دلیل سودی که در اختلاف قیمت کارخانه‌ای خودرو و بازاری آن به وجود آمده بود، برای خرید آن به جهت سرمایه گذاری نه مصرف هجوم آورند.

وی ادامه داد: با دستوری کردن قیمت خودرو، خودروساز در حال زیان دهی است و این وضعیت باعث شده است، از سی کارخانه خودروسازی ایران، حدود ۲۸ کارخانه یا تعطیل کنند یا در آستانه تعطیلی قرار داشته باشند و دو کارخانه بزرگ خودروسازی هم با زور دولت به تولید خود با زیان ادامه دهند. کاکایی گفت: بازداشت‌های اخیر مدیران خودروسازی هم موجب شده است تا مدیران میانی دیگر جرات ریسک کردن نداشته باشند و منفعل شوند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۲
پس كو چرا ما نميبينيم كجا ميره اين همه توليد .البته دستتون درد نكنه كه همه رو ميديد به دلالها..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
" با کنار رفتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودروها اوضاع خودروسازان بهتر شود و چرا این اتفاق رخ نداد، گفت: خودروسازان را از چاله درآوردند و به چاه انداختند."
پس ظاهرا الان خودروسازها شاکی هستند نه مردم !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
چرا نمیگه دلیل ایجاد این دلال بازی فاصله دریافت وجه تا تحویل خورد هست؟ اگر دریافت تا تحویل بشه 2 روز دیگه نیازی نیست با قیمت بالاتر کسی بخره، اینها میخوان باز قیمت رو بالاتر ببرن
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
تا زمانی که دولت انظباط مالی رو در کشور شروع نکنه چیزی اصلاح نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
این بنده خدا فقط فکر جیبش هست. بره ببینه جون مشهدی چطور با 32م یک پراید را با همین قطعات ساخته. در نظر بگیرید قیمت یک قطعه رو در مقابل یک عمده فروشی که گرونتر در میاد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
مشکل اصلی ناکارآمدترین دولت بعد از انقلاب با ناکارآمدترین وزیر صمت هست که ایران را بهشت دلالان و سودجویان کرده اند.
خودروهای خارجی و سوداگری های ان بر چه اساس است؟
بی ام او این هفته بخر ۲ میلیارد هفته بعد بفروش ۳.۲ میلیارد کم سودی داره؟؟؟؟؟؟؟؟
بعضی از نمایشگاههای خودرو در بازار فعلی کولاک کردند و بعضی دیگر پرنده هم سرشان پر نمیزند.
سود خودروهای خارجی خیلی عالی است اگر پول داشته باشید.
منتهی خودروهای خارجی متناسب با ارز هستند و ارز گران نشده و گرانی های اخیر انها عجیب و معلوم نیست چه خبره؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
شاید هم ارز خودروهای خارجی واقعی تر شده قیمتش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
معلوم که هست چه خبره. به زودی FATF کنسل خواهد شد، تحریم ها بسیار شدیدتر و دلار وارد کانال 17 هزار تومان. موج روانی اون مساله هست که داره تاثیرش رو میگذاره. البته تو اون شرایط من نمیدونم ماشین به چه دردی میخوره! جرات داری تکونش بده!
چرا بهای خودرو و مسکن و بورس و کالاهای مصرفی شروع به افزایش با شتاب بالا کردند و هر روز بیشتر می شود. بانک مرکزی برای تثبیت دستوری نرخ ارز مجبور است نقدینگی انفجاری تولیدی هر ماه را از بازار طلا و ارز به سایر بازارها منحرف کند. به همین منظور بانک مرکزی با اقداماتی مانند سوال برای تراکنش های مالی و مالیات بر انها و... تلاش می کند تا صاحبان این نقدینگی عظیم را از ورود به بازار طلا و ارز منصرف کند. نتیجه اینکه این نقدینگی باید جایی تخلیه شود . بانکها قادر به دادن سود بیشتر نیستند. در نتیجه فعلا به سوی بازارهای موازی و در نهایت کالاهای مصرفی مردم منحرف شده. نتیجه اینکه مثلا یک خودرو لکسوس 2017 که قیمت جهانی ان با حتی دلار 14 هزار تومنی دویست و پنجاه میلیون تومن است در بازار ایران بالای یک میلیارد و دویست میلیون تومن قیمت گذاری می شود. بانک مرکزی هنوز متوجه نشده و یا به خاطر فشار بالا و افکار عمومی تلاش می کند با دست بردن در شاخصهای کلیدی اقتصاد یک کشور مانند نرخ بسیار پایه ارزش ارز برای چند ماه با این اتش نقدینگی بازی کند و این بازار و ان بازار کند غافل از اینکه چون این دخالت مصنوعی است در نهایت باعث به هم ریختگی بسیار بیشتری در همه بازارها و کاهش امنیت روانی مشتریان و در نهایت کل کشور می شود. نقدینگی باید مهار شود و تا ان زمان که مهار نشود بهترین کار عدم دخالت دستوری در بازار است اگر قیمت ارز مطابق افزایش سالانه نقدینگی متعادل شود ضرر ان بسیار کمتر از اینجور تثبیت قیمت ارز با بهم ریختن سایر بازارهای کالاهای مصرفی مردم است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
واقعا جای تاسف است که بانک مرکزی ارزش طلا را که اندوخته هر خانواده ایرانی است‌ را این قدر دستوری کرده ولی بازار خودرو را رها کرده اند.
پارسال چون سکه پیش فروش کرده اند و عده ای سکه خریده اند دولت کینه مردم را گرفته و ارزش طلا را مصنوعی روی این قیمت های فعلی نگه داشته تا جبران طلاهای پیش فروشی شان شود در حالی که خیلی ها طلا از عقد و عروسی شان ۱۰ سال پیش بدست اورده و امروز بخواهد از فروش طلاهایش ماشین مثلا بخرد نمی تواند چون ارزش طلا مصنوعی است.
محاسبه طلا فرمول دارد و بر اساس انس جهانی و ارزش دلار است منتهی وقتی دلار را تابلو روی این قیمت فعلی نگه داشته اند ولی دلار ماشین خارجی بالای ۴۵ تومانه متوجه معیوب بودن‌ارزش طلا و متضرر بودن‌مردم میشوید.
اگر بخواهید قیمت واقعی دلار و ارزش ریال را در اقتصاد ایران پیدا کنید همین قیمت ماشین و خودرو نشان ان است. قیمت خودرو صفر کیلومتر لکسوس 2020 با امکاناتی به مراتب بهتر از 2017 در امریکا 45 هزار دلار( با تخفیف شاید حنی 35 هزار دلار) است که می شود حدود 700 میلون تومن. و مدل 2017 ان با کارکرد زیر سی هزار کیلومتر 20
تا 15 هزار دلار است که می شود 300 میلون. انوقت در ایران همین مدل 2017 ان هست یک میلیارد و هشصد میلیون تومن. حتی خمیر دندان یک دلاری در امریکا در ایران هست 45 هزار تومن یعنی جهار برابر. انوقت اقای همتی با افتخار می گوید دلار قرار بود 50 هزار تومن باشد ولی من روی 14 هزار تومن نگه داشتم. در واقع قیمت کالاهای مصرفی مردم ایران با همان دلار چهل هزار تومنی محاسبه میشود ولی بانک مرکزی برای برخی دلار را عامدانه پایین نگه می دارند در حالیکه شاید فقط دو تا سه درصد مردم ایران مسقیم دلار مصرف می کنند ولی 97 درصد انها کالاهای ضروری را مجبورند با قیمت دلار 40 هزار تومن تهیه کنند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
تحلیل زیبایی و درستی بود.
دلار شده یک عدد روانی برای اقای همتی و اعضای دولت در حالی اجناس با دلار واقعی دارد قیمت گذاری میشود.
زینک پلاس المانی در داروخانه ها از ورقی ۷۰۰۰ تومان شده ۳۴۰۰۰ تومان
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
جواب ۱۶۳۳:اقای همتی تازه میفرمایند ۴ میلیارد دلار ارز دارویی اختصاص داده اند
هورا
خدا را شکر دلار ۴۰ تومان نیست
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
عدم تناسب قیمتها با ارزش دلار مربوط به بحث کمبود کالا است و در سیستمی که نظارت وجود ندارد برخی سودجویان همیشه حاضر (تقریبا همه ملت) از این وضعیت سودجویی میکنند و بازار سیاه ایجاد میکنند.
همونطور که اگر لازم باشه مجبوریم داروی 10 دلاری رو در ناصرخسرو 100 دلارهم بابتش پول بدیم، چون نایابه
ببخشید تو کشوری که واردات خودرو ممنوعه و هیچ رقابتی نیست برای چی نباید قیمت دستوری باشه؟ وقتی توان عرضه خودرو نسبت به تقاضا را ندارین چرا اجازه واردات خودرو رو نمیدین تا قیمت ها به این شکل افسار گسیخته نشه؟ آخه پراید 20 میلیونی باید بشه 60 میلیون؟ تازه میگن هم با ظرر میفروشیم!
وقتی واردات خودرو بدون تعرفه آزاد شد اونوقت شوما آزادین هر قیمتی رو محصولاتتون بزارین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
جهت اطلاع در حال حاضر ایران تحریم است و حتی ماشین ظرف شویی را نمیتونه وارد کنه چه برسه به خودرو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
در جواب آقای ناشناس - پس چگونه است که آخرین مدل همه ی ماشینها در خیابانها جولان میدهند ؟!!
...مونتاژ کار به اسم خودرو ساز داره ماشین رو به قیمت ازاد میده بیرون ....اگر توان این کار را ندارید تعطیل کنید بزارید ورود خودرو ازاد شه...
از خودروهای خارجی غافل نشوید و انجا افتضاح قیمتی بالاتر از این حرفها است.
۳۰۰۰ خودرو خارجی را در بنگاهها ریختند و یکسری ماشین باز از همدیگر میخرند و میفروشند و ذوق می کنند.
ورود ماشینهای ۲۰۲۰ را ازاد کنید خواهید دید این ماشینهای خارجی با قیمتهای نجومی اش نصف میشود.
وقتی واردات خودرو حتی با تعرفه 100درصدی هم منوع هست،رقابتی کردن چه معنی ای داره؟؟؟
حالا که قیمت خودرو و مخصوصا پراید به دلیل عدم تولید را به فلک رساندند، حرف از 5درصد زیر قیمت بازار میزنند....
خودروسازی که داره روزی 2000 تا خودرو تولید میکنه اگه هرروز 2000 تا رو بفروشه کار به دلالی و اختلاف قیمت نمیرسه .سیستم ایراد داره مساله قیمت گذلری دستوری نیست
همه مشکل دارند...دنبال کاردان باشید...
والله من مصرف کننده هستم ولی نمیتونم از سایت ایراخودرو ماشین ثبت نام کنم ولی دو نفر از همکارام که دلال ماشین هستن توی هر پیش فروش و یا فروش فوری خودرو ثبت نام میکنن بعد با قیمت آزاد میفروشن.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
قانون جدید از پارسال تا الان هر کد ملی ۱۸ ماه نمی تواند ثبت نام مجدد از محصولات شاهکار خودروسازان وطنی کند.
از هر کدام‌از سایپا یا ایرانخودرو فقط یک خودرو در ۱۸ ماه یعنی در ۱۸ ماه ۲ خودرو میتوانی بخری از این دو شرکت
خودروسازان عزیز
واقعا خسته نباشید، پراید شصت میلیون؟!!!
همه مقصر هستند الا خودروساز
زیبا نیست؟
زیباست!!!
جناب کارشناس محترم
هرچند این کامنت تاثیری ندارد
اما گمرکی ماشین برداشته شود ببینیم خودروسازان عزیز چه
می کنند...مطمئنا پدیده دلالی که شما هم از آن ناراضی هستید برداشته می شود
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
راستی این اقای کارشناس میدانید ماشینش چیه فکر میکنم قیمت ان کمتر از 1 میلیلرد نباشد اونوقت این اقا بفکر ملت است
رضا
| Germany |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
خدا وکیلی نمی خواهید از گفتن این جمله کلیشه ای عوامی دست بردارید؟اخوی خودروی خارجی را با دلار می فروشند نه ریال سیف و همتی مملکت هم برای واردات دارو ارز ندارد حالا شما می خواهی خودرو وارد کنند؟حالا شما خودرو نداشته باشی خورشید طلوع نمی کند؟
قیمت گذاری توسط دولت متوقف و واردات خودرو آزاد شده فضای رقابتی ایجاد شود تا خودرو سازها هم رشد کنند و کیفیت را بالا و قیمت را پایین بیاورند
چند دهه است که بازار ایران را یا بهتر بگوییم ملت ایران را کت بسته تحویل دو خودروساز که چه عرض کنم...داده اند . در تمام کشورها خودرو سازان با بهترین محصولات مشغول رقابت بت همند تا شاید بتوانند خودرویی را آنهم از دم قسط به کسی بفروشند آنوقت در کشور ما بی کیفیت ترین محصولات را با قیمتهای بالا بخریم .
لطفا به این ظلم پایان دهید .
لابد برای افزایش قیمت خودرو نقشه جدیدی کشیده اند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اگه راست میگن چرا با دلالان برخورد نمیکنن، یا چند نفر از همین ها رو اعدام نمیکنن به جرم افساد اقتصادی
راه حل منطقی تر و علمی تر و معقولتر و ...
این است که این دو شرکت خودروفروش ! را تعطیل کنید. 10 درصد همین زیانی که الان ادعا میکنیددارید میدید و سر ملت منت میزارید رو به عنوان حقوق به تمام کارمندها و کارگران بدید
بعد یا به شرکت های مطرح خودروساز اجازه بدید بیان با کارگر ایرانی خودرو روز دنیا رو تو کشور تولید کنند یا اگر از تسلط بیگانگان بر کشور میترسید! بزارید خودرو ها بدون عوارض ظالمانه وارد کشور بشن. ملت یکم از زندگی استاندارد بهره مند شن
سود سالانه این کار هم از لحاظ آلودگی هوا، مصرف بنزین، کشته های جاده ای و ... به مراتب بیشتر از چند دهه سود این شرکتهای بیمار دولتی است
با اين سياست وزارت صمت مردم دوجانبه زيان مي كنند، هم خودرو را گران تر از قيمت واقعي مي خرند (به دليل تقاضاي كاذب) هم كيفيت خودروها در سطح پائين باقي مي ماند (به دليل زيان خودروسازها و پائين آوردن اجباري قيمت تمام شده خودرو)، تنها كسي كه سود مي كند واسطه ها هستند!
ادامه اين وضعيت در آينده نه چندان دور باعث تعطيلي خودروسازان بزرگ هم خواهد شد، دولت هم ارز براي واردات خودرو ندارد لذا از يك طرف بايد پاسخگوي تقاضاي خودرو در داخل كشور باشد و از طرف ديگر هم بايد فكري به حال هزاران نفر كارگر بيكار شده جاده مخصوص باشد.
لیاقتمون بیشتر از این هم نیست . همین پراید هم از سرمون زیاده . به قول یکی از وزرا نوع زندگی که خودمون انتخاب کردیم . بزار بشه 100 میلیون بازم میرن میخرن . بزار انتخابات بشه بازم میریم تو صف . ........
پاسخ ها
رضا
| Germany |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
جماعتی که به جای کار و تلاش انتهای آرزویش کارمند شدن نزد دولت با حقوق چندر غاز است خر هم از سرش زیاد است
چرا مردم را ازاد نمیزارید خودرو خوب از خارج بگیرند شما بعد انتظار دارید بیایند پای ثصندق برای رای دادن....
من تولید کننده قطعات خودرو هستم مطالبات 18 ماهه دارم ...مدیران هزینه هاشون برعهده پیمانکارها انداختند و پول تامین کننده ها را نمیدن ...
گیر کیا افتادیم .اگر واقعا این ماشینایه بنجل ضرر داره براشون نفروشن اقا .اجازه بدن ماشین خارجی نو و دست دوم بدون گمرک وارد بشه .خدایا تو شاهدی برا گرون کردن خودرو چه حرفایی می زنن.
آنسوی دیگر این بازار مکاره تاثیر کاغذپاره ها بر اقتصاد کشور هستند .
خودروسازان نشاندهنده تاثیر واقعی تحریمها هستند...
امیدوارم به این بهانه قیمتها را بالا نبرند تا من که یک سال بی خودرو هستم و یک خودرو ثبت نام کردم صاحب خودرو شوم برای اولین بار در عمر ۴۰ ساله ام . بین دلال ها و مصر ف کننده ها فرق بگذارند .
عزیزان شرکت هایی که میفرمایید دزد هستند از دید گاه بنده شما خودتون یک مقدار دقت بفرمایید متوجه میشید کیفیت در حد فرقون بدون خلاقیت فقت تبک ابشن اضافه میشه دقیقان میدونید مثل چی میمونه و این خودروساز ها به ان افتخارمیکنن در عصر ابر رایانه های تولید شده به ساخت چرتکه و از ابشن های جدیدچرتکه دم زدن مالیت میدن کارمند های این دوشرکت از بازاریان معتبر هم معتبر ترند هم در رفاه تر سالانه به خاطر نون خوردن اینبزرگ گواران چقدر انسان باید بی سر پرست بشه که نهایاتا ۱۰۰ هزار مستقیم هست پیشنهاد میکنم اموزش گلیم بافی و فرش بافی بدید به این عزیزان حد اقل یک ثمرهای در راه اقتصاد داشته باشه این بزرگ گواران به یک دردی بخورن و از محل در امد های ایجاد شده چه در مصرف سوخت چه از هزینه های حکومت برای تامین اسیب دیدهگان اینکالا های بی کیفیت و هم از صادرات قالی بافان محترم به تمام ایرانی ها سوبسید خرید تویوتا یاریس بدید انشالله روزی ایران سر بلند در تمامی صنایع باشه همه ما ایرانی ها قلبمون برای ذره ذرهاینخاک میتپد ولی فعلا توانایی مون همینه
ببخشید وقتی ماشینو با هر کد ملی یه دونه میفروشین بعد اون کد ملی تا 18 ماه نمیتونه ماشین ثبت نام کنه و حداقل زمان تحویلم یکساله پس بقیه ماشینا رو چجوری میفروشنو کی میخره ؟!
چرا تعزیرات به دلال بازی خودرو ورود پیدا نمی کند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
خوش خیال.
صنعت همیشه طلب کار.اگر نمی صرفه جمع کنید برید مگر خیریه زدین؟مردم هم نجات پیدا می کنن
با عرض سلام و ادب .یکی نیست به این اقای به اصطلاح باسواد. بگه مرد حسابی ۵ درصد زیر حاشیه بازار بود سال ۹۷ و اویل ۹۸ چرا وقتی خودرو داره میاد پایین فروش فوری و پیش فروش از سوی خددروسازان قطع میشع. وقتی میره بالا وصل میشه بعدشم پراید چهار ماه پیش رسید ۳۹ میلیون بازارش جرا طبق ۵ درصد نکردیدش ۳۵۵۰۰
فقط و فقط مشکل اصلی دولته که هیچ کارایی نداره یعنی بود و نبودش یکیه و تا الان هیچ کاری به نفع مردم انجام نداده
همش دروغ است و دروغ چرا و به چه علت ورود خودرو به کشور آزاد نمی شود ؟ چرا من کارمند نتوانم خودم را به قیمت های کذای برسانم و همیشه حسرت بخورم و بخورم ولی یک عده از خدا بی خبر ده ها خودرو ثبت نام می کنند و در بازار آزاد با قیمت ها ی باورنکردنی بفروش می رسانند پس وظیفه دولتمردان در مورد چیست ؟
نمیفروشن قیمت بازار که کشید بالا اینها هم قیمتو میبرن بالا. کاری که سری قبل کردن و پراید هفت میلیون شد 24 میلیون باز همین کارو کردن شد 36 میلیون. باز همین کارو میکنن که برسونن پنجاه تومن...
از این راه پولهای کلانی میخورن و میخورن و میخورن...
..پس هیچ رسیدگی وجود نداره.
انحصار یعنی این.. راینت یعنی این..
ما انقلاب نکردیم که وضعمون بشه این... ولی متاسفانه ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
نمی فروشند .خوب شما هم نخرید بیکارید .
همه ملت میدونن
دولت یعنی خود خودروساز .
با سلام
متاسفانه خيانت پش خيانت. زحمت توليد خودرو ، چگونگي تامين منابع ، مشكلات تحريم بر دوش خودروسازهاست ولي سودش نصيب دلالها مي شود . قيمت همه چي آزاد و بر اساس عرضه و تقاضاست الا خودرو كه خودروساز زير بار بدهي در حال ورشكستگي كامل است . انشاله كه مسئولين سر عقل بيايند . با اين تفكراتشان فقط توليد كننده در حال له شدن است.
دارن زمینه چینی برا بالا بردن قیمت کارخانه خودرو . مگه دفعه قبل ارائه خودرو با 5 درصد زیر قیمت بازار چاره ساز بود غیر از اینکه خودرو یکدفعه ده میلیون گرون شد چی نتیجش بود که الان به همان بهانه قبلی دوباره فرمول 5 درصد زیر قیمت بازار رو اجراش کنین.
بهترین کار آزاد سازی واردات خودرو هست که به نفه 80 میلیون ایرانیه.
خودرو های بی کیفیت رو دارن با قیمت بهترین خودرو های روز جهان به ما می فروشن حالا هم زمینه چینیها شروع شده برا افزایش قیمت خودرو.
یکی نیست بهشون بگه قیمت کارخانه ای که رفت بالا قیمت بازار هم دقیقا میره بالا به همان اندازه.
آقای همیشه حامی خودروساز چرا یک مشت دروغ تحویل میدین . خوب بیاین بگین این زیان از بابت ایجاد کارخانه های تولید اتومبیل در سوریه و عراق و اذربایجان نبود اونم بدون هیچ توجیح اقتصادی و فقط بدستور دولت در صورتی که عمده سهامداران مردم هستند ولی مدیر عامل توسط دولت انتخاب میشه . چرا؟ ضمنا به چه علت 40 درصد قیمت فروش ایران خودرو و سایپا به حساب دولت واریز میشه و ضمنا قیمت تمام شده و صورتهای مالی این دو شرکت را ارائه عمومی کنید تا همه بفهمن که قیمت تمام شده محاسبه شده از بیخ و بن اشتباه . ضمنا کجا سراغ دارین هزینه مسافرت های تفریحی مدیران یک محموعه به قیمت تمام شده اضافه بشه فقط برای پوشاندن سوء استفاده مدیران . ضمنا گزارش تخلفات مدیران این دو مجموعه چی شد چرا نتشر نشد . نتیجه دستگیری مدیران چی شد فراموش شد چرا اطلاع رسانی نمیشه یا دوباره معامله شد
۱۷ ماه ماشین تیبا ثبت نام کردم .هنوز ندادن.
خواهشا پیگری کنید .دست ما جای گیر نیست.
دیگر عقل و حسابوکتاب هم تعطیل شده و جواب نمیدهد می گوید هشت هزار میلیارد تومان ضرر می دهد پس چرا این شرکت ها ورشکسته نمی شوند و یااعلام ورشکستگی نمی کنند . بعدازاین همه حمایت وخرج از بیت المال ا گرحقوق تمامی کارمندان و کارگران ر‌ا از بیت المال پرداخت کنند واین کارخانه ها راتعطیل کنند بهتر نیست
کشوری که وزیر صمت تحصیلات حوزوی داشته باشه بهتر از این نخواهد شد...
خدایا تو به فریاد مردم مظلوم ایران برس
مافیای خودروسازی حتی وزیر صمت رو تعیین می کنه. در طول سال جاری تا کنون دو مرتبه با به هم ریختن بازار آزاد افزایش قیمت دادند و این عطش طمع هنوز سیراب باقی مانده و دنبال افزایش قیمت دیگری هستند. فقط چاره ش اینه مردم نخرند تا خودروساز و دلال هر دو سنگ روی یه یخ بشوند. اونوقت می بینید همین وزارت صمت برای بقای دردانه هاش چطور وام برای خرید خودرو خواهد داد!!!
خلاصه کلام: از ماست که بر ماست
به نظرم افزایش قیمت دست خود دولت هست . به نوعی خودش فروشنده شده پس هرچی گرونتر سودش بیشتر ...
برین رای بدین درست میشه ...
بعضی وقتها که ماشین خوب خارجی تو خیابان میبینم پیش خودم میگم از محالات روزگاره که یکی از اینارو داشته باشم.ایا ما و مسولانمان مسلما نیم یا بلاد کفر.
بیاد مقایسه کنیم ک با ۶۰ میلیون چ خودرو های میشه خرید کرد ولی در کشورهای اروپای با وطن با ۴ هزار دلار تا ۵ هزار دلار شما میتونید bmwو benz سوار بشید ولی تو ایران باید با این پول پراید بشینید و محکوم باشید ک چرا این همه پولو دارم میدم ب ماشینه ک تو عراق با ۱۰ میلیون نهایتش صتدرش میکنن واقعا نهایت بد بختی رو میشه درک کرد وقتی نقدینگی مردم ب سمت خرید خودروی میره ک بازی دولت توش دخیله وقتی دلارو وقتی ک امریکا هیچ تحریمی سوی اعلام نکرده بود و فقط حرفو حدیث بود مردم بدبختو مجبور کردن یا بهتر بگیم طمع ی ملت بی ثبات بی دانش رو طوری سوق‌دادن ک دلار بخرن و نهایت با تصویب دلار از ۱۷ تکمن ب ۱۳ تا ۱۴ تومن ملت خودشون خودشونو بدبخت کردن آینده‌ای روشن میشه داشته باشیم اگه خودمون بخوایم
اقای نعمت بخش :
قیمت واقعی خودروی پرایدحدود ۴۸ میلیون تومان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خودت خند ه ات نمیگیره ؟؟؟؟؟
آخه ارزش این لگن 2 میلیون هم نیست - با 48 میلیون تومن چه خودروهایی در خارج از کشور میتونیم سوار بشیم ؟؟
شما و همکارانتان سیری ناپذیر هستید!!!!!!!!!!!!!!!
علتش عدم تعهد خودرو سازها به ثبت نامهای قبلیشونه،
آقا اگه تولید دارین چرا نمیدین؟
الان هشت ماه از تکمیل وجه من برا ساینا میگذره ولی از ماشین خبری نیست
خداوکیلی زشته
خجالت بکشین
خداییش پراید زیر ۱۰۰ ضرره...من بودم به ملت فهیم! میفروختم.
5 درصد زیر بازار خوبه! اما هزینه گمرک واردات رو خیلی پایین بیارند و اجازه واردات بدهند تا اساسا قبل از هر چیز بازاری ایجاد بشه! الان بازار دست ایران خودرو و سایپا هست. هر زمان که بخواهند عرضه رو کم میکنند بازار میکشه بالا بعد 5 درصد زیر بازار میفروشند! خیال ملت رو راحت کنین بگین مردم شما مجبورین از سایپا و ایران خودرو با هر قیمتی که این دو تا کارخانه اعلام میکنند خرید کنید. واردات هم نداریم!...
سزای شما مردم ....همین است پراید 7 تومانی 60 میلیون .حالا اگر دوسال نخرید ممیرید ......................سزای گران فروش نخریدن است اکر نخرید مجبورند هم انها را زیر قیمت 7 تومان حراج کنند
پراید جمعا 5 تومن نیست
39 میلیون
یه چیزی بگید بگنجه...
شما که داری ضرر می کنی ، مردم هم که ناراضی - سالانه 17000 هموطن هم در اثر نا ایمنی خودروهاتون میرن اون دنیا لااقل تعطیل کنین....
پراید بیست و چند میلیونی و الان باید پنجاه میلیون از کارخونه بخریم؟
انصافه؟
چقدرم راحت حرفشو میزنید
پس اینایی که میگن قیمتش 7 میلیون درمیاد چی؟
دوستانی که توانستند در طی 6 ماه اخیر در سایت ایرانخودرو خودرو ثبت نام نمایند لطفا اعلام نمایند یک سایتی را طراحی کرده اند که در عرض 2 ثانیه تکمیل میشه
استنباط بنده اینست که یا اصلا خودرویی در کار نیست و الکی مردم را فریب می دهند
یا اینکه خودروهای تولیدی را مستقیما به افراد خودشان که دلال هستند واگذار می نمایند که زیاد هم محتمل هست
در ضمن با کنار زدن شورای رقابت، قیمت خودروها را دوبرابر کردید...
لطفا بس کنید و بیش از این اعصاب مردم را خورد نکنید
تابناک عزیز از شما خواهش می کنم از کارخانجات ایرانخودرو و سایپا بخواهید تعدد خودروهایی که بایستی ثبت نام شود را نیز اعلام و بصورت آنلاین ظرفیت خودروها نمایش داده شود
ما ملت ایران واقعا شرمنده دو خودرو ساز عزیز کشورمون هستیم و عذر میخوایم ازینکه بخاطر ما اینقدر تو دردسر افتاده
بنظرم این دو عزیز بیش ازین بخاطر ما اینهمه ضرر رو دیگه به جون نخره و تعطیل کنه تا ما مجبور بشیم ماشین های خارجی رو سوار شیم تا قدر عافیت رو بدونیم...
خودرو بسیار بسیار بی کیفیت
قیمت بسیار بسیار بالا
خدمات دهی بسیار بسیار ضعیف
استفاده از لابی و دلالی خودروسازان برای بالا بردن بی جهت قیمت بسیار شدید
مردم هم که هیییییچ
....چرا باید خودرویی که پولش اون هم دوبرابر قیمت واقعی یکسال قبل از تحویل گرفته می شود با ضرر و زیان و بدهکاری مواجه بشه .همیشه هم بدهکار دولت و قطعه سازان هستند ... اخیرا مطلبی نشر شد که یک جوان مکانیک مشهدی خودروی پراید را علیرغم خرید قطعات تک فروشی با هزینه دستمزد 32000000 تمام کرده پس چرا یک خودرو ساز با اون همه امکانات پرایدو 58 میلون در میاره .
سلام .کدام ضرر؟ خودرویی که پارسال قیمتش 45 میلیون بود الان خود کارخانه داره 100 میلیون میفروشه این ضرر هست یا سود؟ چرا اجازه نمیدن مردم خودشون ماشین وارد کنند؟چرا همه چی رو میندازید گردن بقیه؟الان کاری کردین که خودرو به عنوان کالای سرمایه ای بهش نگاه میکنند نه مصرفی. خواهشا دیگه زمزمه های گرانی خودرو رو باز شروع نکنید که مضحکه عام و خاص شدیم. کجای دنیا تکنولوژی 30 سال پیش رو به قیمت 150 میلیون میفروشند. نمونه اش پژو پارس که مال دهه 90 میلادی هست.
بخداوندی خدا به پیر به پیغمبر به مقدسات عالم قسم ، بعنوان یک کارشناس مو سفید کرده در حوزه حمل ونقل ، همانگونه که سالها پیش در همین کامنتها گفته ام، اولین اخرین راهکار در معضل فعلی ، ورود بی قید وشرط سواری وکامیون به کشور است!!! ، دلسوزان کشور نگذارند این اوار بسیار هولناک ، دقیقه به دقیقه پر هزینه تر شود
آهایی مسئولین خسته شدیم والا خسته شدیم بلا خسته شدیم.
اینا اگه پراید رو با قیمت یه میلیارد بدن به مردم، بازم راضی نمیشن بازم ضرر میکنن!!!!!
.. این وسط همه مقصرند به جز خودروسازها؟!!! جل الخالق. ...
چطور حساب ميكنيد؟ ضرر ماشين ساز ها رو ؟ پرايد سه ميليوني ، نميدونم بيست برابر شده؟! سر گيجه گرفتم !
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی