بازدید 51489
در رزمایش «پيامبر اعظم 5» صورت گرفت؛

قدرت‌نمایی دفاعی موفقیت‌آمیز ایران در آب‏های خلیج فارس+تصاویر

اين شنارو كه براي نخستین بار در رزمايش دريايي «پيامبر اعظم 5» در آب‌هاي خليج فارس عملياتي شده است، توان دفاعي نيروي دريايي سپاه را تا حد چشمگیری افزايش مي‌دهد....در این رزمایش که برای نخستین بار از یک ناو مستهلک به عنوان ناو دشمن فرضی در نظر گرفته شده بود، استفاده شد و پس از اصابت صدها موشک توسط ده‌ها شناور موشک انداز و راکت‌انداز نیروی دریایی سپاه به صورت نسبی نابود شد و...
کد خبر: ۹۴۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۵ 22 April 2010
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نخستین بار شناور هوشمند و منحصر به فرد خود را با نام یا مهدی (عج) که در صنایع دریایی سپاه به تولید انبوه رسیده است، در نخستین روز رزمایش بزرگ پیامبر اعظم 5، با موفقیت کامل عملیاتی کرد.

به گزارش «تابناک» و به نقل از خبرگزاری‌های رسمی، اين شناورهاي راكت‌انداز با نام «يا مهدي» داراي ظرفيت بالاي رهگيري و انهدام اهداف سطحي است. شناور ويژه «يا مهدي» به واسطه حجم كوچك، سرعت بالا و قدرت مانور زياد قابليت پنهان ماندن از ديد انواع رادارها را دارد.

اين شناور كه مجهز به انواع تسليحات پيشرفته ساخت داخل كشور است، قدرت تخريب بالايي در اهداف سطحي مانند ناوها را داراست. شناور رادار گريز «يا مهدي» كاملا بومي بوده و توسط متخصصان نيروي دريايي سپاه و صنايع دفاعي كشور ساخته شده و هم اكنون توسط اين نيرو به توليد انبوه رسيده و در يگان‌هاي رزمي دريايي سپاه به كار گرفته مي‌شود.



اين شنارو كه براي نخستین بار در رزمايش دريايي «پيامبر اعظم 5» در آب‌هاي خليج فارس عملياتي شده است، توان دفاعي نيروي دريايي سپاه را تا اندازه چشمگیری افزايش مي‌دهد.

بر پایه این گزارش، همچنین امروز  313 فروند از انواع شناورهای تندرو موشک‌انداز، اژدرافکن، راکت انداز، شناورهای عملیات ویژه و شناورهای حامل تکاوران و غواصان نیروی دریایی سپاه پاسداران در پهنه آب‌های خلیج فارس بخشی از قدرت دریایی ایران را به نمایش گذاشتند.

استفاده از نیروی انسانی کمتر و تجهیزات پیشرفته تر از دیگر ویژگی های قایق های تندروی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

بکارگیری آسان، امکان تولید انبوه به صورت نامحدود و وسیع و آموزش گسترده بسیجیان برای استفاده از این شناورها، به قایق‌های تندروی سپاه این امکان را داده است که به راحتی بتوانند به صورت انبوه به سمت هر مهاجمی حمله ور شوند.
 
بنا بر اعلام مسئولان این قایق‌های تندرو، فرماندهی متمرکزی برخوردار نیستند و هر یگان در تصمیم گیری در شرایط خاص و شرایط منطقه ای، خوداتکاء است.



جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز روز گذشته اعلام کرد : پیام رزمایش پیامبر اعظم 5، برای کشورهای دوست و همسایه پیام صلح، امنیت و آرامش متقابل است و برای دشمنان نشان دادن اقتدار، اراده و عزم ملی جمهوری اسلامی ایران در دفاع از استقلال، تمامیت ارضی و حریم آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز است.

همچنین بر پایه اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، براي نخستين بار در تاريخ رزمايش‌هاي دريايي كشور شناورهاي سبك ندسا اقدام به شناسايي، محاصره، تيراندازي، تصرف و انهدام يك ناوچه مستهلك نيروي دريايي كه به عنوان دشمن فرضي به شمار می‌رفت، كردند.



اين عمليات براي نخستين بار در تاريخ رزمايش‌هاي دريايي كشور انجام شده و هدف از اجراي اين عمليات نشان دادن توان نيروي دريايي به دشمن ايران اسلامي است.

خبرگزاری مهر نیز در حاشیه نگاری این مانور نوشت:

*اصحاب رسانه در ناوتیپ موشک انداز 110 تندر واقع در منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران برای عزیمت به منطقه عملیاتی در خلیج فارس سوار بر شناور سفیر شدند که با سرعت 25 کیلومتر در ساعت حرکت می کرد.

* نکته جالب توجه این بود که روی درب ورودی شناور مدرن خدماتی لجستیک سفیر نوشته شده بود: «لطفا با کفش وارد نشوید»، به گونه‌ای که همه برای رفتن به درون این شناور کفش‌های خود را از پای درمی‌آورند.

* پیش از آغاز رزمایش، عملیات صورتبندی 313 شناور در کلاس های گوناگون ، ناوچه های موشک انداز و قایق های تندرو انجام شد و بعد از آن عملیات شناسایی توسط 50 قایق تندرو صورت گرفت.

* عملیات تصرف ناو دشمن فرضی توسط کماندوهای نیروی دریایی سپاه که در داخل بالگردها و قایق‌های تندرو بودند، انجام شد.

* زمان ریختن آتش سنگین و شلیک موشک به ناو فرضی با مصاحبه خبرنگاران با سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده منطقه یکم دریایی نیروی سپاه و سخنگوی رزمایش همزمان شد.



* برای نخستین بار در رزمایش نیروی دریایی سپاه از قایق‌های فوق سریع و هوشمند با قابلیت تخریبی بسیار بالا که مجهز به فناوری رهگیری شناورهای دشمن بودند، استفاده شد.

* همچنین قایق‌های تندرو حامل غواصان و جت اسکی از دیگر شناورهایی بودند که در این عملیات مورد استفاده قرار گرفتند.

* در این رزمایش که برای نخستین بار از یک ناو مستهلک به عنوان ناو دشمن فرضی در نظر گرفته شده بود، استفاده شد و پس از اصابت صدها موشک توسط ده‌ها شناور موشک انداز و راکت انداز نیروی دریایی سپاه به صورت نسبی منهدم شد و انهدام کامل این ناو دشمن فرصتی زمانی صورت گرفت که قایق دارای مواد منفجره به این ناو برخورد کرد و دیگر نیازی به اجرای مانور شلیک اژدر برای انهدام کامل و غرق آن در آب‌های خلیج فارس نبود.

* عده‌ای تصویربرداران و عکاسان خبری برای ماندگار کردن لحظات تاریخی سوار بر قایق‌های تندرو و شناور ناصر 110 شدند تا بتوانند از ابعاد گوناگون انهدام ناو فرضی دشمن را به تصویر بکشند.



* رزمایش پیامبر اعظم 5 دو روز آینده نیز در منطقه برگزار خواهد شد و شنیده شده که قرار است  سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از اعضای این کمیسیون از روند برگزاری مانور پیامبر اعظم 5 که توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران در حال برگزاری است، بازدید به عمل آورند.

در همین باره، سردار عليرضا تنگسيري فرمانده منطقه يكم دريايي سپاه پاسداران، در حاشيه برگزاري منطقه اول اين رزمايش دريايي با حضور در جمع خبرنگاران با بيان اينكه تجهيزات به كار گرفته شده در اين مرحله از رزمايش كه شامل انواع شناورها در كلاس‌هاي گوناگون است، تنها بخشي از توان دفاعي جمهوري اسلامي است، گفت: با به كارگيري انبوه شناورهاي دريايي در اين مرحله از رزمايش امروز تمامي سطح خليج فارس تحت پوشش شناورهاي تندرو سپاه پاسداران قرار دارد.

تنگسيري با تأكيد بر اينكه تمامي تجيهزات به كار گرفته در اين رزمايش، ساخت داخل است به عملياتي شدن شناور هوشمند و رادارگريز سپاه به نام «يامهدي» در اين رزمايش اشاره كرد و افزود: اين امر توان دفاعي نيروي دريايي سپاه را تا اندازه زيادي افزايش خواهد داد.



وي بر به‌كارگيري و حضور نيروهاي مردمي در قالب بسيج در اين رزمايش را تأكيد کرد و افزود: هدف ما از برگزاري اين رزمايش، باز نگاه داشتن دایمي و حفظ امنيت كامل براي منطقه استراتژيك تنگه هرمز است.

سخنگوي رزمايش پيامبر اعظم 5 تنگه هرمز را متعلق به همه ملت‌هاي منطقه دانست و گفت: نبايد كشورهاي بيگانه و فرامنطقه‌اي در اين منطقه دخالت كنند.



تنگسيري همچنين برگزاري اين رزمايش را پيام صلح و دوستي براي كشورهاي منطقه دانست و افزود: اميدواريم به زودي رزمايشي با مشاركت كشورهاي دوست و همسايه در منطقه خليج فارس برگزار كنيم.

گفتنی است، رزمایش پیامبر اعظم 5 به مدت سه روز در چهار مرحله اجرا می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۰
اين قايقهاي تندرو، نسل پيشرفته همان قايقهايي است كه اواخر جنگ و پس از حضور نظامي آمريكا در آبهاي ايران و شروع جنگ دريايي، خواب را از چشم فرماندهان دريايي آمريكايي گرفته بود. قايقهايي كه بسيجيان مؤمن به ياري خدا با آنها به ناوهاي آمريكايي حمله مي‌كردند.
انل فتحنا لک فتحا مبینا
خوشحال شدیم
ایول خوشمان آمد از قدرت برو بچه های ایرانی حالاهر مشکلی که هست بین خودمنه
بابا لااقل از خود شناور یا مهدی یه عکسی میذاشتید
mowagh bashid
آفرین به دلاور مردان ایرانی
درود برشما دریا دلان ندروی دریایی
من یک میلیون تومان وام لازم دارم.....بقیشم نمینویسم چون سانسور میشه.مرسی
درود بر دلاور مردان سپاه و بسیج نظام مقدسمان
سلام بر دلسوزان واقعی و حقیقی ایران اسلامیمان
نفرین بر تمامی فتنه انگیزان و فتنه جویان
من به عنوان یک ایرانی به خود می بالم و همیشه در آرزوی پیشرفت ایران عزیز هستم
انشاءالله حضرت مهدی (عج) حافظتان باشد دلیر مردان سپاه اسلام...
واسه چی کامنت منو نمیداری تابناک بزدل؟
سلام به همه.. خدا حافظتان باشد.. آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. چون فرزندان ایران اسلامی بیدار و با بصیرت از این مملکت دفاع می کنند.. جای جمارانهای ایرانی خالیست
اینها تنها گوشه ایست بسیار را ندیده اند و ندیده ایم ایران همان امپراطوری گذشته شده است : گفتار و کردار و پندار نیک
دمتون گرم
چو ایران نباشد تن من مباد..
به امید روزهای بهتر و تلاش برای موفقیت های چشمگیرتر
سلام برشما دریادلان که با این کارتان قلب امام زمان (عج) و رهبر عزیز مان را شاد کردید
دست علی به همراهتان
سلام خدا بر تمام مرزداران ایران اسلامی.دست مریزاد.خداقوتتان دهد
یعنی هیچ نظری نگفته اینا از پس کشتیهای آمریکا بر نمیان.باید واقع بین بود و به فکر راه چاره
... تو سر صدا سیما که نمی تونه دو تا گزارش خوب از این رزمایشها در بیاره
احسنت بر دلاوران ایرانی. ولی آیا برای انهدام نسبی یک ناو کهنه صدها موشک باید به آن شلیک کرد؟
يك سوال. اگر ناو مستهلك نبود و پرسنل آموزش ديده و سيستم دفاع هوشمند داشت اين قايقها مي تونستند تا اين حد به ناو نزديك شوند كه آر پي چي شليك كنند؟
از چگونگي چينش خبر تابناک تشکر مي کنيم
به اين آمريكا بگيد اگه جرات داره زودتر حمله كنه ديگه ما منتظرشون هستيم تا بگيم ايراني جماعت كيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خدا قوت دمتون گرم
لانچرهای موشک ها قابلیت چرخش که دارند اگر ندارند متخصصصان بجنبن
لطفا پیشنهاد بدین این قایق ها به صورت غیر هدفمند و بدون سرنشین طراحی بشن
قسمت دوم که معلومه چرا ولی قسمت اول به این دلیل که سیستم های اونا منطقیه و حساس به روند حرکت در حالی که حرکات غیر منطقی رادارشون وگمراه می کنه
باسلام و درود بر رزمندگان غیور نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.
ما هرچقدر هم که مشکلات داخلی داشته باشیم ، در مقابل دشمن یکپارچه خواهیم بود .
اکنون هم شاهدیم که با وجود یک بحران اجتماعی در کشور و ضعف دولت در کنترل بحران و سوئ مدیریت شدید بازهم غیورمندان سپاه و ارتش بدون توجه به مشکلات موجود در داخل و هیاهوهای خارجی در مسیر پیشرفت قدم برمی دارند
آمریکا غلط میکند به خاک کوروش خاک شیران خاک شهیدان مملکت رییس علی دلواری ستارخان وباقرخان.....حمله کند
کاش در سایر زمینه ها هم همچون اقتصادی- فرهنگی- اموزشی و ... هم پیشرفت می کردیم.
پبشرفت باید همه جانبه باشه نه تک بعدی
مانورش خیلی باحال بود من که خیلی احساس غرور کردم
خواهش میکنم پاسخ بدهید: آیا هنگامی که این قایقها به یک ناو جنگی غیر فرضی دشمن نزدیک میشوند، آن ناو همینطور می ایستد و آنها را نگاه میکند تا به آن شلیک کنند و بر روی آن سوار شوند؟ بنده منظور از این رزمایش را نمیفهمم زیرا مفروضات آنرا درست نمیبینم.
قدرت نظامی ایران هم در نوع خودش بی نظیره. اون از هواپیماهای بی سرنشین این هم از قایقهای تندرو . کم کم داریم پیشرفت هایمان را به رخ دنیا می کشیم.
سلام خدا بر ملت ایران سلام خدا بر امت اسلام شما پیروزید تا زمانی که پیروزی در عالم وجود دارد
به عنوان یک سبز پر رنگ از این که کشورم اقتدار نظامی داشته باشه و بتونه از حریم کشور و 1648195000 متر مربع ایران ما دفاع کنه خوشحال می شم . آفرین
چه قدرتی کفم برید انگار اونا هم وایسادن شما بزنید
خیلی خوشم اومد ولی فکر نمی کنم دشمن بعد از بیست سال برنامه ای برای این قایق ها پیشبینی نکرده باشه.
بهر حال ما 20 سال پیش از این ترفند استفاده کردیم و اونا بیست سال فرصت داشتن که چاره اندیشی کنن. نباید خیال خام بشیم بهوای نتیجه ای که 20 سال پیش از این سری عملیات ها گرفتیم
درود بر دلاور مردان بسيجي
خدا حفظ كند بسيجيان دلاور
خار چشم دشمنان چشم تنگ افتخار ما به سپاه و ارتش مقتدر جمهوری اسلامی ایران بی انتهاست.
با تشکر از تابناک اگه عکس های بیشتری بزارید ممنون میشم
مولا علی نگهدارتون
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار