بازدید 18629

افشاگری جدید ویکی‌لیکس در خصوص ادعای حمله شیمیایی اسد به دوما

این تردید‌های شدیدی که در میان دانشمندان، تحلیلگران و تکنسین‌های داخلی ابراز شده، قبلا هرگز توسط OPCW منتشر نشده بود. از این روی، افشاگری‌های جدید، ظاهرا توسط کارکنان ناامیدی که می‌خواهند پرونده را در مورد شبهه‌های قابل توجه آن به افکار عمومی جهانی ارائه دهند، صورت گرفته است.
کد خبر: ۹۴۴۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲ 15 December 2019

اواخر روز شنبه، ویکی لیکس دست به انتشار اسنادی زد که در تضاد با روایت ایالات متحده در مورد استفاده اسد از سلاح‌های شیمیایی، به ویژه موضوع مربوط به واقعه هفتم آوریل ۲۰۱۸ در دوما بود، که منجر به حمله موشکی و هوایی آمریکا و متحدین با موشک‌های توماهاوک به ده‌ها هدف در دمشق شد.

اسناد افشا شده (اینجا) از جمله ایمیل‌های داخلی سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی (OPCW) - که در مورد واقعه دوما تحقیق کرده است - تضاد گسترده‌ای در بخش‌های مختلف با گزارش ارگان رسمی دیده بان سلاح‌های شیمیایی سازمان ملل نسبت به نتیجه گیری‌هایی که قبلاً توسط این نهاد بین المللی در مقصر دانستن دولت سوریه در این حمله شده بود، نشان می دهد. این بخشی از سیل فزاینده یادداشت‌ها و اسناد متباین با روایت آمریکایی است که فشار غرب را برای جنگ در سوریه ـ که منجر به دو حمله بزرگ ایالات متحده و متحدینش به دمشق شده بود ـ نشان می دهد.

بمب جدید ویکی‌لیکس در خصوص حمله شیمیایی اسد به دوما

به گفته ویکی لیکس، این مجموعه تازه منتشر شده شامل یادداشتی است که در آن بیست بازرس رسمی احساس می کنند نسخه منتشره گزارش OPCW درباره دوما نمایانگر دیدگاه اعضای تیم اعزامی به [سوریه] نیست. این در حالی است که ادعاهای گسترده مقامات آمریکایی در مورد دوما و حمله شیمیایی اسد، فشارهای زیادی را بر این سازمان تحمیل کرده است.

پیتر هچنس از روزنامه دیلی میل که اسناد فاش شده را قبل از انتشار توسط ویکی لیکس رویت کرده در این باره گفته: این منابع تأکید می کنند که دانشمندان درگیر در موضوع غیر سیاسی و کاملاً بی علاقه به هرگونه پیامدهای استراتژیک از آنچه آنها آشکار می کنند، هستند. آنها فقط احساس می كنند كه OPCW وظیفه دارد به دانش خود صادق باشد و تحت تأثیر ملاحظات سیاسی قرار نگیرد. یک یادداشت داخلی که روز یکشنبه توسط Mail دیده شده، حاکی از آن است که تاکنون بیست تن از کارکنان OPCW نسبت به سرکوب اطلاعات یا دستکاری در شواهد شک و تردیدهایی ابراز کرده اند.

این سرکوب اطلاعات شامل شواهد کلیدی بود که باعث تضعیف ادعاهایی می شد که عنوان می کرد بالگردهای نظامی سوریه، سیلندر گازی را از هوا به زمین پرتاب کرده اند و این ادعا مدتها دستاویزی برای واشنگتن مبنی بر این اتهام بود که اسد مردم خود را در دوما با گاز شیمیایی کشته است.

این افشای اطلاعات همچنین حاکی از شواهد معتبر از OPCW است که نشان می دهد، قربانیان حمله ادعا شده دارای علائم مطابق با قرار گرفتن در معرض گاز شیمیایی نبوده اند (اظهارات قبلی OPCW به استفاده از گاز کلر اشاره داشت) که این امر باعث شک و تردید بیشتر در مورد این جنبه از تحقیقات است.

اما شاید مهمترین موضوع در این افشاگری بحث و گفت‎وگوهای گسترده در بین دانشمندان باشد که آیا در گزارش خود عبارت "ترکیبات حاوی گاز کلر یافته شد" و چگونگی احراز شرایط آن را وارد کنند یا خیر - با توجه به اینکه فقط مقادیر کمی از این گاز در دوما یافت شد که مطابق با سطح استفاده خانگی از این گاز است.

این تردیدهای شدیدی که در بین دانشمندان، تحلیلگران و تکنسین های داخلی ابراز شده، قبلا هرگز توسط OPCW منتشر نشده بود؛ از این روی، افشاگری های جدید، ظاهرا توسط کارکنان ناامیدنی که می خواهند پرونده را در مورد شبهه های قابل توجه آن به افکار عمومی جهانی ارائه دهند، صورت گرفته است.

به گزارش «تابناک»؛ در هفتم آوریل ۲۰۱۸، یک حمله به وسیله سلاح شیمیایی در شهر دومای سوریه اتفاق افتاد که در آن دست کم ۷۰ تن غیرنظامی ـ که اکثر آن‌ها زن و کودک بودند ـ کشته شدند. نیروهای مخالف دولت سوریه و پزشکان حاضر در منطقه مدعی شدند، که از عوامل شیمیایی کلر و سارین در این حمله استفاده شده ‌است.

در حالی که سوریه، ایران و روسیه همان موقع اعلام کردند این حمله یک عملیات پرچم دروغین یا False Flag بوده است، ایالات متحده و متحدینش با محکوم کردن بشار اسد به حمله شیمیایی به مردم خود، اقدام به حمله موشکی به دمشق و چند هدف دیگر در سوریه کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۰
چه ربطی به ما دارد ؟
آیا فیلمهای متعددی که نشان می دادند که هلی کوپترهای ساخت روسی تحت مالکیت سوریه که با بمبهای بشکه ای شیمیایی بر سر مردم فلکزده و کودکان بمب می ریختند، هم دروغ بوده !!!؟
متاسفانه ما الان خودمان در بدترین شرایط تحریمی و محاصره ای و اقتصادی و گرانی و کمبود واقع هستیم
و باید بفکر اداره منطقی و درست کشور خودمان باشیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
اینها برای رد گم کردن از فجایع داخلی است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
بلی دروغ است درست که هلی کوپترها ساخت روسیه و در مالکیت ارتش سوری ولی خلبانان از حزب بعث کافر هستند سوری نیستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
آدمی که خودشو به خواب زده هرگز نمیشه از خواب بیدار کرد
ناشناس
| - |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
فیلم ؟ فیلم را باور نکن
از اسد هر کاری بر میاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
یعنی باور کنیم نگرانی برای سوریه داری؟
هادی
| Germany |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
از آمریکاییها چی؟
بشار اسد مهرباترین رییس جمهور جهان امروز مردم سوریه بهترین و مرفهترین زندگی دارن تعلیم بهداشت سکونت حمل و نقل همش مجانی اب برق و گاز مجانی تفرحات سالم مجانی سالانه 200 میلیون توریست وارد سوریه میشن
در این ایمیل‌ها اشاره نشده که مردم بد بخت سوریه چرا مردن؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی