بازدید 34991

"تهران-استانبول!"

اسکندر صالحی
کد خبر: ۹۲۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۸۹ - ۲۲:۱۲ 10 April 2010

۱-مناره، عکس  یا مجسمه آتاتورک، و پرچم ترکیه. این سه چیزی است که در ورود به استانبول به چشم شما می خورد و به هر جای این شهر که می روی جلو چشم شماست. به هر سو که نظری بیفکنی، حتما، پرچم قرمزی خواهی دید و مناره یا مناره هایی و عکس یا مجسمه آتا ترکی. درست به عکس تهران که نه ایرانی است، نه اسلامی، نه انقلابی!

2-بانگ اذان را هر جای استانبول که باشی، به وقت نماز، می شنوی .درست به عکس تهران!

3-دارو خانه های استانبول بیش از حد معمول خلوت بود. در مجموع در یک هفته ای که آنجا بودیم کمتر از تعداد انگشتان یک دست مشتری داخل داروخانه هایی دیدم که از جلو آنها می گذشتم. از بقیه افراد گروهمان هم که پرسیدم این مطلب را تایید کردند.سِِِوءال من از همه آنان این بود که : "چرا دارو خانه های تهران این همه شلوغ است و داروخانه های استانبول این همه خلوت؟"جواب ها متفاوت بود، تا حدودی، اما همه با حسرت و تاسف همراه .

4- مغازه دارهای استانبول، با مواردی نادری استثنا، کالا هایشان را به دو قیمت می فروختند: قیمتی میلی برای مسافران خارجی و قیمتی ثابت برای مردم شهر. اگر شما مسافر باشید، هر بار یک کالای مشخص را باید به قیمتی بخرید که میل فرو شنده آن را تعیین می کند . این امر اغلب ذهن مرابه سه امر و نسبت آنها با هم مشغول می کرد:اخلاق، انحطاط، توسعه. و پیداست که به هیچ نتیجه ای هم         نر سیدم . قبلا فکر می کردم پیشرفت بدون اخلاق نا ممکن است و توسعه، وامی هم به اخلاق دارد، و یا شاید تعاملی با آن و انحطاط و بی اخلاقی برادرند . حالا می دیدم ترکیه از ما پیشرفته تر است امادر انحطاط اخلاقی تفاوتی با ما ندارد.

5-در استانبول از زنان و مردان خیابانی خبری نبود.در طول این هفته، فقط دو بار دیدم که ماشینی برای رهگذری بوق بزند. گاهی از نظرم می گذشت که شاید تهران آنقدر مساله دارد که ما فرومایگان خیابانی را یا نمی بینیم یا مساله نمی دانیم .

6- حالا که مساله ای  از مسایل تهران گفتیم، بد نیست این هم بگوییم که در اغلب خیابان های استانبول از تراکم خودرو ها خبری نبود، مگر در ساعاتی بسیار محدود، آنهم نه به حجم ترافیک تهران .رفتار های خطر آفرین رانندگان و مردم عادی هم تفاوت بسیار  تأسف آوری با تهران داشت.

7-از رفتار و پوشش غیر طبیعی می شد فهمید که آن فرد به احتمال زیاد ایرانی است، نه مسافری اروپایی، آسیایی، و یا شهروندی ترکیه ای.

8-در این مسافرت، اغلب به این می اندیشیدم که آیا :"توسعه و دموکراسی لزوما از فلسفه شروع می شود ؟" مشکل این بود که مصداق استانبول نمی توانست هیچ کمکی به من بکند .یکی به این دلیل که من از تاریخ توسعه کشور ترکیه خبر نداشتم و دیگر اینکه نمی دانستم حالا کار دموکراسی و توسعه در این شهر و کشور به کجا رسیده است .

9-مسافران دیگر کشورها بیشتر در کار تفریح بودند و تماشا، یا از موزهای با می دیدند یا اثری تاریخی و یا در حال آزمودن اختصاصی های استانبول (غذاها، شیرینی ها و...) هموطنان ما اما بیشتر در کار خریدن بودند.سراغ ایرانی را در استانبول بیشتر باید در پاساژ ها و بازار ها می گرفتی .

10- نوجوانان ایرانی گروه ما بیشتر به پیرمردها شبیه بودند :آرام، متین، موقر. همچون مردی سالخورده . مثل زبان این متنی که من می نویسم :زبان و بیان پیرمردها، زبانی لبریز از ترس.  ترس از آزمودن نیازموده ها، ترس از خطاهای مبادای احتمالی،  ترس از خروج از هنجار های سنتی، ترس از ... . نوجوانان دیگر کشور اما  نوجوان بودند و نوجوانی می کردند. مثلا اتاق های همسایه ما هرگز متوجه نشدند که پسر شانزده ساله ما چند روز در اتاق بغلی آنها مسکن گزیده است، اما همه طبقه ما لحظه ورود و خروج و ساعت حضور نوجوانان هلندی در هتل را درک می کردند .عین زندگی بودند این نوجوانان  .

11-جالب این که تمام بیست نفر همراهان ما با این نوجوانان مخالف بودند :چه سنتی چه مدرن و چه مذهبی چه لاییک. دیدم در این مورد، همه با هم موافقند .هیچ یک به این نوجوانان اجازه نمی دادند خودشان باشند و همه از آنان می خواستند پنجاه سال بیشتر داشته باشند. ظاهرا در پارادایمی که ما در ذیل آن "انسان" را تبیین می کنیم، این کلمه یک معنا بیشتر ندارد: پیرمرد!

12-مسجد های استانبول همه عین هم بود، هم در شکل و هم در رنگ. انگار همه را به یک قالب ریخته بودند. رنگ و  نمای مساجد هم جدی بود و عبوس .این مساجد، حتی مسجد سلطان احمد، بیش از آن که نماینده هنر و اندیشه باشد، نمودی از سخت کوشی و تلاش بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۱۷
خدا پدرت را بیامرزد که اندکی از واقعیت امروز ما را بیان کردی. و عجبا که تابناک ناپرهیزی کرده و آنرا سانسور نکرده.
.... بارک الله به شما .
13 - سر در ورودی اکثر مکانهای تاریخی
به زبان شیرین فارسی نوشته شده بود.
14 - آنجا موتورسیکلت و وانت بار اصلا به
چشم نمی اید.
15 - مردم آنجا شدیدا به ایرانیان
علاقه مندند.
16- . . . .
آقای صالحی با سلام . مرقومه شما در مورد ترکیه به واقعیت خیلی نزدیکتر بود نسبت به نوشته هائی که جسته و گریخته در مورد ترکیه در سایت های مختلف دیده بودم. فقط در مورد شماره 4 نوشتتون فکر می کنم در اشتباهید! چون در ترکیه سالهاست که سیستم خرید و فروش کالا مبتنی بر ارائه فاکتور خرید شما از طرف فروشگاه مربوطه میباشد. در ضمن در کل ترکیه فروشگاهی رو در هر زمینه کالائی نمیتونید پیدا کنید که برچسب قیمت روی کالاهاش نداشته باشه.فکر می کنم موقع نوشتن بند 4 نوشتتون مغازه دارهای تهران عزیزمون 1 لحظه به یادتون افتاده.
انها فارسي نيستند توركي عثماني با الفباي عربي است.
باید قبول کنیم که از نظر فرهنگ اجتماعی داریم پس رفت می کنیم و ریشه این پس رفت رواج دروغ است.
Istanbul gandtarin jaye donya ast
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
قندترین یا گندترین؟؟
اتفاقاً اصلاً به ایرانیان علاقه مند نیستیم بلکه به پولشان علاقه مندیم . ضمناً غالباً خوشرو و خندان هستیم و با لباس و اعتقادات یکدیگر هم کاری نداریم . یک تبعه ترکیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
تجربه 3 سفر به استانبول را دارم:بسیار سیگار می کشند!آمادگی زیادی برای واکنشهای عصبی دارند!حداقل حقوق کاگرانشان از ما کمتر بود اما هزینه هایشان از ما بیشتر!مردمش اهل تفکر و سیاست بازی نیستند بیشتر به فکر امرار معاش و گذران امورات روزمره شان هستند! از نظر فرهنگ خیلی از ایرانیها عقب تر اما به علت آزادی های بیشتر اجتماعی رفتارهای زننده شان کمتر است!زن خیابانی هم دارند خودم شخصا در محله آکسارای مشاهده کردم
برای مورد 6 باید بگم بنزین لیتری سه دلار است در ترکیه و سطح درامد هم نقدر نجومی نیست که فکر کنی بنزین لیتری هزار و پونصد تومن به جایی برنخورد! در مورد هفتم هم کاملا موافقم!! من هم بعضی از شهرهای امارات ،مالزی ترکیه و چند کشور دیگه رو دیده ام و متاسفانه در جاهایی مثل امارات (مخصوصا دوبی) یا مالزی(کمتر) یا ترکیه مورد هفتم این نوشته مصداق عینی و بارز دارد متاسفانه.
17حضور پليس و نيروهاي انتظامي استانبول و تهران نيز اصلا قابل مفايسه نيست.
با وجود دولت لاييك اغلب مساجد به هنگام نماز مملو از نماز گذار مي باشد، بر خلاف ايران
فوق العاده قشنگ و تحلیلی بود
تشکر
از خواندن اين گزارش لذت بردم.
بخش عمده موفقیت ترکها به تعریف منطقی آنها از رابطه با جهان خارج به ویژه غرب برمی گردد . موضوعی که ما متاسفانه در زمینه آن با بی منطقی برخورد می کنیم و فکر می کنیم که تمام دنیا علیه ما هستند.
من 5 روز در آنتاليا كه اين همه درباره آن تبليغ سوء مي كنند يك نفر ميني ژوب پوش يا حتي كسي كه لباس زننده و چسبان بپوشد نديدم . محجبه ها ، محجبه كامل و بدون حجاب ها تنها قسمت عريان بدنشان فقط موهايشان بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
تابستان تشریف ببرید مشاهده خواهید فرمود
ايرانيها يك عمر كار مي كنند كه يك هفته بروند سفر به يك كشور خارجي تا بنجل بخرند و بنجل بخورند
يه نكته اي كه نظر منو خيلي جلب كرد يكي نبود معتاد در سطح شهر و يكي اينكه جونهاشون انگاري زير پاشون چرخ گذاشتن اينقدر پرشور و حرارت كار ميكردن
che ajab belakhareh yekii motevajeh shod
البته با نظر ایشان در مورد ترافیک بشدت مخالفم . ترافیک وحشتناک بود من هفته ی پیش برگشتم از استانبول . البته اضافه کنید کلاه هائی که سرتان می گذارند را از تاکسی بگیر تا مغازه دار . اگرچه همیشه مرغ همسایه غاز است .
به ایرانی به دیده طعمه نگاه میکردند که باعث درامد زایی میشوند
بهتر بود تهران را با کابل مقایسه می کردید نه استانبول!
ای کاش جواب این همه تفاوت رو هم میدادید...دلیلش آزادی هست...
چکار کردیم با مردم خودمون که تا هر جای دنیا میرن اینجوری تو چشم میان.تو یه سفر داشتم میرفتم تایلند همه اینکه از بلنگوی هواپیما اعلام شد از مرز هوایی ایران خارج شدیم اکثر خانم ها روسری هارو برداشتن..بحران اجتماعی شاخ دم نداره.وقتش هست یه تکونی به خودمون بدیم و یه فرهنگ سازی جدیدرو در پیش بگریم.30 سال هست یه مسیرو در پیش گرفتیم بابا بیان راهمون رو عوض کنیم.تابناک جان من همه نظر هارو چاپ کن...
در استانبول برای زنان خیابانی مکانهای مشخص یوجوددارد. حدود 100 مکان قانونی وجود دارد.
متن عالی بود اما نظرات باز هم مثل همیشه فاشیستی
ایرانی تا قبول نکند دردمند است نمی توان دارویی تجویز کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
موافقم
مخصوصا با قسمت فاشیستی
با سلام
من هم استانبول را در تابستان 88 ديده ام و هم آمريكا را در زمستان 88 برادر و هم در ايران زندگي مي كنم. اين مسايلي كه نوشته ايد به خاطر محدوديت هاي خود ساخته و واهي و نگرش اشتباه به زندگي و نبود سرزندگي و شادي است برادر من! محدوديت هاي ذعني و بيهوده سر منشا اصلي اين مسايل است. محدوديت مثل اين است كه شايد شما نوشته من را مثلا بخاط اينكه در آن صحبت از شادي و محدوديت و ذهن و .... شده، سانسور يا درج نكنيد. ولي به هر حال درج چنين نوشته هايي روزنه هاي اميد به زندگي و سرزندگي را باز مي كند.جور ديگري هم مي شود زيست.
16- در آنجا از گداهای خیابانی خبری نبود.
17- از ماشین های شخصی مسافر کش هم خبری نبود.
18- عجیب بود که همه تاکسیها از تاکسی متر استفاده می کردند.
19- هیچکس در خیابانها آشغال نمی ریخت و خیابانها خیلی تمیز بودند.
20- از دست فروشها و بساطی هم خبری نبود.
21- تمامی بلورها ر ازگل پامچال و لاله ود بدون اینکه کسی آنها رو لگد کند ویا بکند.
22- با وجود اینکه منو غذایشان به ما خیلی نزدیک است ولی مصرف بنج و نان خیلی کم و تفننی و به همان نسبت اصرافشان خیلی کم بود.
23- قیمت کالاها و تولیدات کشاورزیشان با وجود کیفیت برتر از ما ارزانتر از ا بود.
24- ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
گدا خواستی ببینی یک سری به میدان تقسیم بزن!رب هست نه به این غلیظی!!!
تقريبا همه اين موارد در دبي هم قابل مشاهده است. مخصوصا موارد 6 و 9
و بالاخص مورد 7 تا جايي كه گاهي از ايراني بودن خودم شرمگين ميشدم.
سری به اداره آگاهی و عدلیه آنجا هم می زدی تا ببینی همه کارکنان آن از بیکاری دارند مگس می پرانند.
دلیل اینکه چرا ایرانی ها را باید در خارج از کشور در تیپ های عجیب و غریب و غیر عادی و در حین خرید کردن با حرص و ولع دید را همه می دانند ، مردم ما حتی به سفر مکه هم رحم نمی کنند و عقده هایشان را در بازار آنجا خالی می کنند ، واقعا دیدن چهره آفرادی که در فرودگاه امام منتظر پرواز خارجیشان هستند دیدنی است ، یک نوع شوق و اشتیاق بی نهایت همراه با ناباوری در شمان آنها موج می زند
سلام من تا حالا استانبول نرفتم ولی با این حرفها کاملا موافقم مخصوصا در مورد نوجوانان من نوجوان نیستم یک جوانم ولی در سنین نوجوانی و حتی الان که جوانم حق جوانی و نوجوانی ندارم و نداشتم حقهای طبیعی و اولیه یک انسان حق خندیدن حق شادی کردن و خیلی چیزهای دیگه خوشحالم که توی یک سایت رسمی این مطالب گفته شد مرسی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
چرا پیاز داغ را زیاد می کنی؟کی حق خندیدن و شادی کردن را از شما گرفته؟این حرفها فقط نوعی مظلوم نمایی و گدایی محبت است!شما می توانید شاد باشید و بخندید
17.معدود جای دنیا که به ایرانی احترام میگذارند
18.الودگی هوا با جمعیت حدود تهران بسیار پایین
19.ترافیک بخاطر وجود بسیار زیاد اتوبوس شهری پایین است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
جمعیت حدود تهران نه
دوبرابر تهران
نگارنده محترم ظاهرا خیلی تحت تاثیر قرار گرفته و کشور ایران راخیلی عقبتر از ترکیه ارزیابی کرده است، البته دیدن و بیان خوبیهای دیگران مفید است ولی خودباختگی و ندیدن برتریهای خود و نعمات الهی از مکاید شیطان و زمینه انحراف و آلودگی به گناهان است.
قرآن کریم می فرماید:
الشیطان یعدکم الفقر و یامرکم بالفحشاء و الله یعدکم مغفره منه و فضلا
ترکها اصلاً هم به ایرانیان علاقه ندارند نگاهشان مانند نگاه ما به برادران افغانی است با عرض پوزش
دقیقاً متاسفانه در اکثر سفرهای گردشگری که به خارج از کشور داشتم معنای واقعی توریسم را فهمیدم. امری که علی رغم داشتن تحصیلات آکادمیک این رشته هیچگاه آن را با تمام وجود حس نکرده بودم. واقعاً ما را چه شده است که غبطه به حاال ترکیه ای را بخوریم که تا چندین سال پیش ایران قبله آمال و آرزوی مردم این کشور بود.
از تابناك بعيده اين چيزارو تو سايت نشون بده !!!!!
تشكر از اعلام واقعيتها. متاسفم براي كشورمون.
استانبول رفته بودي لائيك؟؟؟؟؟؟؟؟
13- حتماً کل ترک های جهان و حتی تمامی عرب ها، فارس هستند ولی این فارس ها اصلاً هیچی نیستند! نه؟
14- وانت بار حتماً باید نیسان آبی باید باشه تا بگی وانت؟
15- کلاً همه دنیا ایرانی ها را دوست دارند!!!!؟؟؟
16- ... یکی خواست نظری بده، اومدین نظرشم با اضافه کردن بند خراب کردین!
تمیزی ونظافت در خیابانهای استانبول به وضوح دیده می شد با اینکه تعداد سطل زباله ها زیاد نبودند .
براي من كه 3 سال در استانبول زندگي كردم اين حرفها كمي عجيب است! به نظرم نظرات اين دوستمان در عرض يك يا دو هفته چندان نمي تواند درست و واقعي باشد. حتي تا حدي به نظرم عجولانه و يك طرفه قضاوت كرده .... درست است كه تركيه از خيلي جهات خوب است اما اين ها تنها يك روي سكه هست كه تازه ناقص و غلوآميز بيان شده است. اميدوارم تابناك تحمل نقدم را داشته باشد.
چه عجب! نمرديم و اين ناپرهيزي را ديديم.
سلام خلوتی داروخانه و ترافیک بدلیل منطقی بودن قیمت هاست . ترکیه بنزین را 600 تومان میخرد و 2000تومان میفروشد و از قبال سود آن میرو د اتوبان و اتوبوس جایگزین میکند لذا بری مردم صرف نمیکند همه اش با ماشین خودشان به خیابان بیایند . دارو هم مثل ایران یارانه ای و مفت نیست که مردم کیلو کیلو بخرند و ما زادش را قاچاقی به افغانستان و پاکستان صادر کنند .در مورد تهاجم فرهنگی هم مثل ایران نیست که برای رای جمع کردن باهم مسابقه ولش کن بزارند ..بلکه با آن توان ضعیف مذهبی در مقایسه با شیعه با فیلمهای ارشادی مردم را به پاکی صداقت و عبادت تبلیغ میکنند که تلویزیون ایرا ن گاها آنها را برای ما هم نمایش میدهد . در ایران یا جناحها میگویند یا روسری یا توسری و یا میگویندولش کن بذار آز ادی از دست نرود .
زنان خیابانی در جای خود بودند نه خیابان!
در کل شهر زیبایی است!
اگر یه نفر با شلوار کوتاه قرمز دیدید 120 درصد توریست ایرانی است!
16-مذهبي ها و لائيك ها در استانبول با هم همزيستي خوبي دارند كسي بخاطر ترس يا ريا يا زور حجاب ندارد
جدای از پرداختن به همه محورها، به عنوان یک مقیم در ترکیه، دلیل خلوت بودن داروخانه ها تعداد زیاد آنهاست. به طوری که در یک خیابان کوچک تعداد بیشماری داروخانه به چشم می خورد.
خدا را شکر بعضی ها فهمیدند که چقدر عقبیم
خواننده محترم!
آن نوشته ها که شما فکر می کتنيد به زبان شيرين فارسی نوشته شده است، بد نيست مجددا مطالعه بفرمائيد اما اين بار علاوه بر الفبا به کلمات هم توجه کنيد.
کتيبه های استانبول به زبان ترکی اما الفبای عربی نوشته شده اند. در حال حاضر تنها ترک های آذربايجان ايران آن ها را می فهمند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
من هم عبارت های فارسی را در جاهای مختلف بافت تاریخی ترکیه مشاهده کردم
استانبول میگی ؟
برو به نخجوان که بیچاره بیجا بدنام شده شهری آرام با مردمی فهمیده مسجدهای زیبا و البته شلوغ !!!!!!!!!!
خیابانهای عاری از زباله و این را هم بگم بر خلاف خانمهای ایرانی بدون آرایش
ع.الف.م
گزارش آقاي صالحي خيلي زيبا و با واقع بيني تهيه شده كه موجب كسب تجربه مي شود تا از خودشيفتگي بيرون بياييم و وطن را چنان بسازيم تا مسافرين ديگر كشور ها بروند تعريف كنند نبايد به خودمان دروغ بگوييم وخود را فريب دهيم بايد شجاعت تجديد نظر داشته باشيم واز تجارب ساير كشور استفاده بهينه نماييم تا بهترين شويم اي كاش همه مثل آقاي صالحي گزازش بي طرفانه وواقع بينانه داشته باشند واز تملق به پرهيزند
مقاله خوبی بود مرسی
16-احمدي نژاد را به خاطر روحيه ضد امپرياليستي دوست دارند.
شما سری به خیابان آکسارای میزدید وبعضی از نمونه هایی را که ندیده بودید در این محله میدیدید.از جمله زنان خیابانی .....
با سلام
با تشكر از گزارش قشنگ و جالب تان.اما مطلبي كه به آن اشاره نكرده ايد رفتار ترك ها با هموطننان فارسي زبان مي باشد در حالي كه شماها هميشه خدا به ترك ها جوك گفتيدو متلك بارشان كردين .جالب نيست؟ كجاي كار مي لنگد.متشكرم
شما یک هفته به استانبول سفر کردید و من چند3 سال است که در استانبول زندگی می کنم.در عین اینکه بعضی از سخنان شما رزا تائید می کنم، بسیاری از آن را از روی سطحی نگری و توام با بی انصافی می بینم.فساد اداری و اخلاقی و وجود زنان هرزه در این شهر بسیار بسیار فراتر از تهران است. تورم و فروش به هر قیمت دل به خواه و افزایش روزانه قیمت ها در این جا بیداد می کند.مردم متدین اینجا علاقهای زیاد به انقلاب ایران و مسئولین آن خصوصا رئیس جمهور آن دارند.در عین حالیکه صدای اذان را در هر کجا می شنوی، نماز خوان بسیار اندکی در مساجد آن می بینی.بعضی ها نماز جمعه را واجب می دانند و شرکت می کنند ولی در اوقات دیگر نماز نمی خوانند! حجاب در مدارس و دانشگاه ها ممنوع است و این مشکلی است برای اکثریت مومن این کشور و......
خاک بر سر ما و شما که خود را باید با استانبول مقایسه کنیم
نیویورک و پاریس و و... پیشکش اقایان
اگر دختر يا خانم با حجابي را ببينند خيلي به او احترام مي گذارند در تراموا يا قطار و اتوبوس صندلي خود را به حترام او خالي مي کنند .يکيشان به دختر ايراني که حجاب کامل داشت گفت ماشالاه دختر خوبم .فروشنده اي دست دختر کوچولوي ايراني باحجابي را بوسيد و هديه اي هم به و داد.
و طبق معمول نظراتی که بدانید نظرات شما را با چالش مواجه کند درج نمی کنید.
گزینه 10 عالیه
سفر نامه بسیار مجمل و پند آموزی است . البته کشور ترکیه بر خلاف ما حداقل مسیر حرکتش را انتخاب کرده است
چرا نظر هارو نشون نميديد؟؟؟؟؟خبرنگاران بي طرف!!!!!!!!!!!
قسمتي كه درباره نوجوانان نوشته بوديد واقعا درست بود!
ممنون از اين نوشته خوب و خلاصه و مفيد
16-زنان ودختران به ندرت آرایش می کنند وبیشتر با حجاب کامل در خیابانها ظاهر می شوند
17- وسال نقلیه عمومی به وفور وبراحتی یافت می شود.
18- تابلوهای نشان دهنده مسیرها به زیبائی ودر مکانهای مناسب نصب می شود وبا استفاده از یک نقشه راهنما می توان طول 140 کیلومتری استانبول را پیمود وگم نشد.
باتشکر
بنده چند سال در تركيه زندگي كردم با نظرات ايشان در بند هاي 1،3،5،6،7 مخالفم ومطالب نويسنده درست نيست چنانچه نويسنده تمايل دارد با نظرات بنده آگاه شود از طريق ايميل مي تواند تماس بگيرد.
به نام خدا
1 - نويسنده محترم نمي داند كه تهران پايتخت است و استانبول شهر بزرگ تجاري، روي اين اصل مقايسه آن دو اشتباه است.
2- بانك اذان در تهران بيشتر شنيده مي شود تا استانبول، من كه حتي يكبار هم بانك اذان را در استانبول نشنيدم.
3- استانبول شهري بسيار قديمي و تاريخي و مربوط به قبل از اسلام در حالي كه تهران حداكثر 200 سال قدمت دارد است.پس چه جاي مقايسه؟
4- در استانبول زنان خياباني جاهاي متعددي دارند چه نياز به خيابان!!
5- توهين به زنان بسياري كه با وقار به استانبول مي روند نفرماييد زنان ساير كشور ها كه مرخص هستند.
6- شما اول تهران را خوب تماشا مي كردي(كاخ گلستان، سعد آباد،و....) بعد تشريف مي بردي استانبول!!
7-... نادري ميغان
من چند روزي در استانبول بوده ام يكي از نكات شاخص ديگر حفظ حريم ساختمانها است. كه علاوه بر زيبايي آرامش و امنيت بيشتري را به همره دارد.
عشقست تهرون . عشقست ایران . این قدر ...که خوبیهای بینهایت تهرون و ایرانو نمیبینی . (چندین بار پیام دادم ولی چاپ نکردید تابناکیهای ......)
با 50% نوشته تان موافقم به خاطر 2سال سکونت در استانبول.این هم طبیعیه تو 1 هفته این قدر می شه دید.
ازتهران تالندن هم بگو ازعیش ونوش آقازاده ها هم درآنجا بگو.
با سلام وخسته نباشید
از مقاله تون ممنونم
با توجه به اینکه استانبول حداقل 3 برابر تهران هست و فرهنگ (مذهب) مردمش 98 درصد مثل ایران هست ، واقعیتهایی رو دوست دارم بگم:
اولا استانبول 100 متر از سطح دریا ارتفاع داره اما هواش 15 برابر تمیز تر از تهران هست.
1- اینجا وقتی باد به پرپچم ترکیه میخوره و اون بالا پرچم وول میخوره دل مردم تالاپ تالاپ میزنه و غنج میره .
2-بعضی خونه هایی که از پنجره شون پرچم آویزون کردن بچه شون شهید شده.
3-وقتی یه پسر میره سربازی تا ترمینال با طبل و رقص سنتی و ترقه و فشفشه ... همه دوستاش میان با خونواده و راهیش میکنن و موقع سوار شدن ماشین هم مارش میخونن همه باهم . همین دیروز این بندو بساط بود.
4- اینجا مردم سیگارو نمیکشن ، میخورن . مثل لواش . فک نکنم هیچ جای دنیا اینقدر سیگار بکشن . همه میکشن زن مرد پیر جوون . اما معتاد من ندیدم تا بحال .
5-شدیدا مذهبی هستن و کلی اذان میگن .اصلا هم خوب اذان نمیگن . دلم برای صدای موزن زاده لک زده. نماز هم زیاد میخونن . خیلی زیاد.

6-کلا آمئای تمیزی هستند . خونه ، خیابون ، مسجد و ... همیشه تمیز هست.
7-استانبول 24 ساعته فعال هست و هرچی بخوای میتونی بخری یا بری ورزش و ....
8-ساعت 5 عصر اداره برق و آب و تلکام (مخابرات) باز هست و کار ها رو انجام میدن بلادرنگ ( از 8 صبح تا 12 و از 1 عصر و از 1 عر تا 5 یا 6 عصر) . و کارمنداش واقعا تو این ساعتها کار میکنن.

9-خطوط مترو و new metro و متروی حفیف rail light و متروtcdd متروباس و ترن وا , مودا ترن وا, ترن هوایی و اتوبوس و ... خیلی زیاده . خیلی.

10- واقعیتش جاهای دیدنیش اصلا با اصفهان و شیراز قابل مقایسه نیست و خیلی سر تره . حدود 10 رز طول میکشه فقط مسجد هاش رو بگردی !! این یه واقعیت هست!!
11- از ایرانی ها زیاد خوششون نمیاد . ایرانی ها هم همینطور از ترکها خوششون نمیاد.بارها دیدم که تو قسمت نظرات اخبار تابناک مربوط به هر خبری که ترکیه توش باشه بی دلیل ترکیه رو کوبیدن. پس بیحساب.
12- آزادی از هر نظر وجود داره به صورت کامل.
14-بر خلاف تصور بعضی ها کشور بسیار قدرتمندی هست و 8 امین اقتصاد رو به رشد اروپا.
15-اینترنت 8 مگ نامحدود رو 50 لیر (معادل 85 هزار تومن ایران میشه گرفت) بدون تلفن .
به نظر من با یک سفر تفریحی نمیتوان قضاوت کرد... من 5 بار به استامبول سفر کرده ام .. بیشتر فروشنده ها بی انصاف و گران فروشند ... زنان ترکی با لباسهایش نامناسب هم زیاد دیدم... یک نکته خیلی جالب در آنجا این است که زنان یا حجاب کامل دارند و یا کاملا بی حجابند ... یعنی مثل ایران حجاب های باری به هر جهت و زوری نمیبینید و علتش این است که حجاب زوری نیست و کسی که حجاب دارد قلبا به آن معتقد است
سلام.من پنج سال تو استانبول زندگي كردم.مردمي پرخاشگري دارن.هميشه قيمت ثابتي تو استانبول نيست و به قول دوستمان اميريان در استانبول درصد فاحشگي بيش تر از تهرانه.من واقعا متاسفم كه دوستانمون دارن تهران به اين زيبايي رو دارن با استانبول مقايسه ميكنن...دليل ابادگيه تركيه فقط يه نفره اونم اتاتركه ...كه اون موقع همه طلبه هارو نابود كرد و تركيه رو نجات داد.اون زمان وضع روحانيت از ايران هم بدتر بود...اب شيرين نداشتن...و درمورد درآمدشون يه مثالي براتون بزنم...مثلا متروهاشون اگه شما بخوايد از تكسيم بريد شيشلي خوب بايد چهار لير خرج كنيد!ولي اگه شما بخوايد مسيرتونو عوض كنيد مثلا بريد شرق بايد يه بار ديگه بليط بخريد(بليطاش سكه است)ى. تهران ميتونه اياد شه اگه. مسعولين كشور كمي هم به فكر كلانشهروشون ازادي مردم باشند
من تازه از سفر استانبول آمده ام:
-در هر گوشه شهر پر از آشغال بود
-مردم اصلا به زبان انگلیسی آشنایی نداشتند و حتی اعداد انگلیسی را هم متوجه نمی شدند
-کیفیت غذاها با توجه به قیمت آن اصلا تناسب نداشت هرچند چند رستوان عالی هم پیدا کردیم ولی با قیمت های نجومی
اکثر مردم بی ادب و پرخاشگر بودند
شهر استانبول از همه نظر بهتر از تهران است وخیلی پیشرفته تر نیز هست.تهران به تبریز هم نمی تواند برسد
یکسری ازحرف ها درست بود ولی بله قیمت های برای توریست هادرهمه جاگران تراست نکنه انتظارارزان بودن برای توریست دارید ولی به عقیده من تهران قشنگ ترازاستانبوله ودرضمن تهران رابا خرابه ی کابل مقایسه کردن توهین به کل ایران است همچنین تهران پایتخت است وازکل ایران بهتراست به عقیده ی من فقط هوای کثیف وترافیک مشکلاتش است
باسلام وتشکر تحلیل خوبی بود اما قیمتها برای همه یکی بود وفاکتور داشت دیگر اینکه مردم ترکیه کارشان را حرفه ای انجام میدهند اینکه مثل مردم ایران از ملتی بدشان بیاید یا احساساتی بشوند وخودشان را گم کنند خوششان بیاید دیده نمیشود اما بسیار مودب رفتار میکنند تاکسیها گران هستند ولی بلیط هواپیما بسیار ارزان بود پرواز ما ابطال شده بود در بهترین هتل وبهتربن نحو پذیرایی شدیم وساعت پروازمان به فرودگاه ترانسفر شدیم
من این پیامو الان از استانبول مینویسم کلا شهر قشنگیه مخصوصا از لحاظ طبیعی و دریها و جزیرهاش ولی از لحاظ شهریت بنظرم از تهران خیلی پایین تره برخورد مرمش هم من تا الان بدی ندیدم و مزیت ترکیه نسبت به ایران ازادی مردمشه
که اگر ایران این رو داشت شاید خیلی از مشکلاتمون حل بود
سلام من هم داخل استانبول زندگی کردم هم در تهران
به جرات میگم تهران
هیچوقت عکس های استانبول رو نگاه نکنید فقط و فقط مرکز شهر یکخورده پیشرفتست
اگه مقایسه کنیم میشه با عظیمیه کرج مقایسه کرد
نه با تهران ! ۸۰ درصد مردم داخل فقر میشینن
اونیکه از استانبول تعریف میکنه بره منطقه یک تهران
سرش گیج میره .
داخل استانبول نه معماری هست نه بافت شهری مناسب همه خونه ها شیروانی داغون
از عکس قضاوت نکنید
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی