بازدید 14712

سودجویان در مواد مخدر چه می‌ریزند؟

مخرب‌تر از مصرف مواد مخدر، وجود ناخالصی‌ها در آن است. به حدی که گفته می‌شود عملا مواد مخدر خالص وجود ندارد. از تولید کننده تا خرده فروش، هریک به سهم خود و برای سودی بیشتر، به ناخالصی آن می‌افزایند. حالا دیگر فقط مساله اعتیاد نیست. مساله عوارض ترکیباتی در مواد مخدر است که به عقل جن هم نمی‌رسد.
کد خبر: ۹۲۰۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰ 27 August 2019

اخبارش که به گوش‌ات می‌رسد، سرت سوت می‌کشد. شوخی نیست؛ طبق آخرین آمارها در کشور دو میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد وجود دارد و سن ابتلا به اعتیاد به ۱۹ سال رسیده است. اما گویا بالاتر از سیاهی هم رنگی هست؛ مخرب‌تر از مصرف مواد مخدر، وجود ناخالصی‌های همیشگی در آن است. به حدی که گفته می‌شود عملا مواد مخدر خالص وجود ندارد. از تولید کننده تا خرده فروش، هریک به سهم خود و برای سودی بیشتر، به ناخالصی آن می‌افزایند. حالا دیگر فقط مساله اعتیاد نیست. مساله عوارض ترکیباتی در مواد مخدر است که به عقل جن هم نمی‌رسد.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، حجت ۱۲ سال است که اعتیادش را ترک کرده و حالا خودش در کمپ ترک اعتیاد کار می‌کند، اما ردپای اعتیاد را هنوز می‌توان در صورتش دید؛ از ناخالصی که صحبت می‌شود به دندان‌هایش اشاره می‌کند و می‌گوید: «همین دندونای منو ناخالصی خراب کرده دیگه... همین سرب! توی تریاک می‌ریزن که سنگین شه؛ این سرب خودش ریشه دندون رو می‌سوزونه! توی شیشه قرص آنتی هیستامین و بوپرنورفین می‌ریزن. ولی وایتکس و اینها رو نشنیده بودم. من می‌دیدم می‌رفتن میدون، جگر میگرفتن و خونش رو به تریاک می‌زدن که حجمش زیادتر بشه. اما قیمت زیاد می‌شه که کم نمی‌شه. الان تریاک شده گرمی پنج تومن؛ کی می‌خواد بفهمه ناخالصی اضافه کردن؟ وقتی هر روز به بدن من سم وارد بشه، بعد از یه مدت من اصلا متوجه نمی‌شم. توی کمپ که بودم یه پسره یه بار شروع کرد داد زدن و گفت دستم فلج شده؛ بردیمش بیمارستان و آزمایش نشون داد که سرب توی بدنش جمع شده.»

ترکیب تریاک با سرب، خون حیوانات، ترامادول، فضولات حیوانی و انسانی، جگر مرغ، سوخته نان سنگک، کلیشه‌های رادیولوژی، چرم مصنوعی و حتی قیر و ترکیب شیشه با وایتکس و چسب و لوله بازکن ... هرچند که اگر با فروشندگان صحبت کنی، ممکن است این موضوع را تکذیب کنند و بگویند: فروشنده‌ای که شناخته شده باشد از این دست ناخالصی‌ها به جنسش اضافه نمی‌کند، هیچ فروشنده‌ای نمی‌خواهد مشتری اش را از دست بدهد. چیزهای دیگر که وزن مواد را سنگین ‌کند چرا، اما سرب و وایتکس نه! اما سوال این است که کسی که مواد را مصرف می‌کند، چطور می‌تواند قبل از اینکه مصرف سرب باعث نابودی کبد و طحال و کلیه و در نهایت، نابودی مغز شود، نوع ناخالصی آن را تشخیص بدهد؟ آیا اصلا برای خود فرد آسیب ناشی از این مواد اهمیتی دارد؟

صحبت که به اهمیت این ناخالصی‌ها و آسیب آن برای مصرف کنندگان می‌رسد، حجت پوزخند می‌زند و می‌گوید: «نه بابا! چه اهمیتی؟ من روزی ۸ گرم مصرف شیره داشتم. ۴۰ روز طول کشید سم از تنم دربیاد. هیچی نمی‌تونستم بخورم، خوراکم فقط ساقه طلایی بود. کسی که معتاده اصلا به این چیزا فکر نمی‌کنه.»

ضمن این ناخالصی‌هایی که همیشه وجود داشته، مدتی است که مواد مخدر تنها چیزی است که با وجود تورم‌ها قیمتش نه تنها افزایش نداشته که کمتر هم شده است. می‌گویند دلیل این ارزانی، ناخالصی‌هاست.موضوعی که سردار مسعود زاهدیان، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا نیز آن را تایید کرده و گفته است: مواد مخدری که در کشور توزیع می‌شود از ناخالصی بسیاری برخوردار بوده که این نیز از عوامل افت قیمت آن در داخل است.

نقش افزودنی‌ها و ناخالصی‌ها در کاهش قیمت چیست؟

اگر فرض کنیم که نیاز روزانه یک فرد، یک گرم و قدرت خریدش ۱۵ هزار تومان در روز است، وقتی قیمت افزایش پیدا می‌کند، فروشنده خرد برای از دست ندادن مشتری خود، ناخالصی را افزایش می‌دهد تا آن یک گرم را با قیمت سابق در اختیار مشتری قرار بدهد.

عباس دیلمی‌زاده، مدیرعامل خانه تولد دوباره در گفتگو با خبرآنلاین، با تاکید بر اینکه حتی در چنین شرایطی هم مشتری راضی و این ترفند مافیای فروش مواد مخدر است، می‌گوید: قدرت خرید مصرف کننده تعیین کننده قیمت بازار خواهد بود و افزایش یا کاهش قدرت خرید مصرف کننده نهایی حتی بازار خرده فروشی را هم متاثر خواهد کرد.

افزایش ناخالصی، افزایش عرضه، میزان کشفیات و قدرت خرید مصرف کننده، از نظر دیلمی‌زاده از عوامل مهم تاثیرگذار بر قیمت مواد مخدر هستند.

مدیرعامل خانه تولد دوباره ادامه می‌دهد: در حال حاضر، عرضه این مواد به دو دلیل افزایش پیدا کرده است. اول اینکه افغانستان به سمت تولید شیشه رفته است و می‌تواند بخشی از بازار شیشه ایران را در دست بگیرد و متقاضیان مواد مخدر سنتی مثل هروئین و تریاک می‌توانند بخشی از نیازهایشان را با این مواد صنعتی جبران کنند و به نوعی در مواد مخدر سنتی، کاهش تقاضا به وجود آمده که باعث کاهش قیمت این مواد شده است. دوم اینکه پیش‌سازهای مواد مخدر، یعنی پیش‌سازهایی که هروئین یا شیشه را در افغانستان تولید می‌کنند، کاهش قیمت داشته‌اند و توانسته‌اند بازار را تحت تاثیر این کاهش قیمت قرار بدهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست