بازدید 69528

ناگفته هايي درباره شرف الشمس

کد خبر: ۹۱۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۲ 04 April 2010
شرف الشمس چيست ؟ چه آثاري دارد ؟ آداب آن چگونه است ؟ در چه روز واقع مي شود ؟ آيا تكرار آن در هر سال لازم است ؟ وده ها سوال ديگر؛ از جمله نكاتي است كه عليرغم مبتلا به بودن اذهان مردم به اين موضوع ،غالبا در رسانه هاي ديني به آن پرداخته نشده است.

خبرنگار پايگاه اطلاع رساني لبيك به منظور تنوير افكار عمومي با طرح پرسشي دراين باره، نظرات مراجع بزرگوار را جويا شد.

به گزارش لبيك؛ حضرت آيت الله مبشر كاشاني با اشاره به نكات جالب و ناگفته اي در اين باره ، مبحث شرف الشمس را جزء علوم غريبه دانست ومرقوم كرد:

"شرف الشمس از علوم غريبه است، لكن دركتب متقدمين اعم از روايي وادعيه و اذكار اثري نيافتم ، فقط متاخرين در چند قرن اخير معتبر مي دانند و بياناتي درباره شرف الشمس وطريقه تكسير آن به صورت مربع يا مسبع وغيره و نيز آثار و بركات آن مطالبي متذكر شده اند و بعضي آن را ماخوذ از اسم اعظم تلقي كرده اند و در كتاب جواهر مكنونه كه از كتب خطي اذكار است و همچنين در كتاب السحاب اللئالي تاليف سيد عبدالله بوشهري و كتب ديگر، آثاري از جمله دفع فقر و بيماري ها و حفظ از گزند جانوران و ايمني از بلايا وكسب عزت و بزرگي متذكر شده اند."

معظم له در ادامه افزود: "كفعمي هم در كتاب جنت الواقيه آورده اند كه اين حروف شكل ، اسم اعظم است و در بعض كتب علماي شيعه ديدم كه اين شكل از اميرالمؤمنين عليه السلام مي باشد ولي سندي براي ادعاي خود ذكر نكرده اند.

مرحوم شيخ بهائي نيز در كتاب سرالمستتر ، در رابطه با اين شكل كه بعضا به شرف الشمس معروف شده مطالبي بيان فرموده است."

علامه مبشر كاشاني در پايان ، به زمان و آداب و كيفيت شرف الشمس نيز اشاره و يادآور شد: " مي گويند كه شرف الشمس بايد در روز 19 حمل كه مطابق با روز 19 فروردين است از طلوع آفتاب تا ظهر برعقيق زرد ودر صورت عدم امكان بر كاغذ زردي نوشته شود و با خود حمل نمايد ولي در تجديد آن در روز مذكور در سال هاي بعد شرط نشده است ولازم نيست."


همچنين حضرت آيت الله روحاني نيز ابعاد خواندني ديگري از شرف الشمس را بيان و مكتوب كرد:
"اهل اين گونه فنون مي گويند كه اگر يك بار شرف الشمس به طريق مخصوص نوشته شود، ديگر احتياجي به تكرار در سال بعد ندارد و اثرش باقي است – ولي چون در طرز نوشتن آن اختلاف است ، مثل شكل ستاره آن يا حرف ميم آن، بعضي به همه وجوه آن مي نويسند ، مثلا يك بار با ستاره پنج گوشه و يك بار با ستاره شش گوشه."

معظم له در پايان جوابيه خود به پرسش خبرنگار ما تكرار شرف الشمس در هر سال را لازم ندانست ومرقوم كرد:

"به هر حال جديد تهيه كردن آن در هر سال لازم نيست. "

در اين حال ، حضرت آيت الله مظاهري در پاسخي كوتاه و گويا ، با اشاره به قابل اعتماد بودن شرف الشمس ، افزود: "شرف الشمس مورد اعتماد است و اگر كسي داشته باشد تجديد لازم نيست."



   

            
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۰
انتشار یافته: ۰
متن شما خيلي مبهم است . ما كه نفهميديم منظورتان از شرف الشمس چيست ؟؟!!
با سلام کتاب سر المستتر از مرحوم شیخ بهائی نیست بلکه تالیف آقای سقا زاده ( واعظ) است.
با تشکر
وقتی انقدر برای تنظیم یک مطلب زحمت کشیدید لااقل یه کم هم توضیح می دادید. طوری نوشتید انگار مخاطبتون عده معدودی هستند.
لطفا در صورت اطلاع از چگونگی تهیه آن و اینکه اگر در تهران منبعی برای تهیه شرف الشمس وچود دارد، اعلام فرمایید. با تشکر
خدا به داد بی کارها برسد
با تشکر خبر خوبی بود
نكين شرف شمس كه بر روي حلقه انكشتر سوار واستفاده ميشود سنكي است از عقيق زرد رنك كه نوع يمن ان بهتر است
آیت الله علامه مبشر کاشانی صحیح فرموده اند، کتاب شریف سرالمستتر اثر جناب شیخ بهائی رضوان الله علیه است .وجناب حجت الاسلام آقای حاج سقا زاده ،واعظ شهیر در این کتاب اضافات وبعضا شرحی بر برخی مطالب شیخ بهایی نموده اند مانند کتاب شریف اللمعه الدمشقیه که شهید اول آن را تالیف نمودند و شرح آنرا جناب شهیدثانی قدس سره تصنیف کرد..
پس به عبارت اخری بر همگان، خصوصا اهل فن ودقت، واضح واظهر من الشمس است که سرالمستتر اثر جناب شیخ بهایی است
کما اینکه جناب آقای حجت الاسلام سقازاده در کتاب خود نیز این مورد را درج نموده وبا صراحت اشاره کرده اندایشان برروی جلد کتاب خود آورده اند:" سرالمستتر در علوم غریبه وجفر وخوابنامه شیخ بهائی و{لطفا کاربران محترم دقت کنند}و خواص اسماءالله ودانستن بعضی مطالب مجهوله بقلم حضرت حجت الاسلام آقای حاج سقازاده واعظ شهیر---
پس صحت فرمایشات علامه مبشر کاشانی بر همگان روشن گردیدکما اینکه روشن بود وامید اینکه آن کاربر محترم نیز که به اشتباه فرمودند سرالمستتر تالیف آقای سقازاده است به اشتباه خود رسیده و نظر غلط خودراتصحیح نماید.
والسلام علی من اتبع الهدی
حسینی
طلبه علوم اسلامی -تهران
چطور خطوطی که انسان ایجاد میکند قدرت دارند؟؟ من مدرک معتبری جایی ندیدم
بر حسب اتفاق من همین امروز فهمیدم شرف الشمس چیست. یک انگشتری مثل عقیق هست ولی سنگش زرد هست و یک دعایی روی آن نوشته شده. مثل اینکه اگر دعا بعد از زمان معیّن(19 فروردین) نوشته بشه عواقل بدی در پی خواهد داشت!
پيامبر اسلام فرموده است هركسي از راه دين درپي كسب مال و روزي باشد از ما نيست.
لطفاً با ا ين كلمات د ين را بر مردم سخت نكنيد.
منظور شرف الشمس انگشترهایی است که نگین انها زرد مایل به انگوری رنگ است
Copy & Paste كرديد از جايي؟ من كه نفهميدم مي خواستيد چي بگيد ، ظاهرا اخبار تابناك هم اين روزها از علوم غريبه است !!
بعد میگین چهارشنبه سوری خرافاته
میشه لطفاً بفرمائید خرافات چیست!!؟
مطلب خوبی بود گرچه مبهم بود اما کم کم اسطرلاب و رمل و جادوگری هم آموزش دهید استقبال می کنیم دعا نویس کم شده ما هم که به فکر شغل آبرومند!!!!!!!!!!!!!!!!! دوم هستیم.
ضمنا یک اشاره کوچکی هم به ستاره داود کرده اید از شما بعید است
در بازارچه شاه عبد العظیم خیلیها تابلوی فروش آن را زده اند
خوش به حالمان كه شرف اشمس داريم وگرنه مي مرديم مثل كره ايها، ژاپني ها كه مردند و خودشان خبر ندارد.
مطلب خیلی بد گردآوری و نوشته شده
لطفاً اصلاح فرمائید
اول شرف الشمس را تعریف کنید و بعد آداب آن را بنویسید
چرا به خرافات دامن ميزنيد؟؟
چرا هيچ وقت اينگونه مباحث و برداشتهاي عقيدتي / ديني باز گشائي نميشود و نه تنها براي قشر جوان بلكه براي خيلي پا بسن گذشته هائي مثل من كه 60 سال دارم ولي از خيلي از مباحث مرتبط با دين مجبوريم فقط به شنيده ها اشاره ميكنم اينگونه مباحث روشن نميشود/
احسنت
لطفا در مورد علوم غريبه و اينها بيشتر بنويسيد چون ما كه از دستيابي به علوم روز و پيشرفتهاي بشري حدود 400 سال عقب هستيم و اميدي به رسيدن به آنها نيست لااقل شايد معجزه اي بشود و بتوانيم در علوم غريبه پيشرفتي داشته باشيم!
باتشكرازعزيزاني كه به اين موضوع پرداختندجهت اطلاع توجه كاربران محترم رابه2نكته جلب مينمايم 1-علوم غربيه است نه غريبه 2- درموردمولف كتاب كه پيام دهنده محترم به اقاي سقازاده نسبت دادنداشتباه است كتاب سرالمستترازدانشمندبرجسته ومسلمان جناب شيخ بهايي است واقاي سقازاده ازان درنوشتنه هايش استنادوبهره برداري ميكند
آخه چرا اينجوري حرف مي زنيد، يه خورده روان تر بنويسيد كه اگه كسي مثل من مشتاق بود چيزي در اين زمينه ياد بگيره كلاً منصرف نشه
براي اطلاعات بيشتر به سايت www.sharafalshams.com بريد من اونجا فهميدم شرف الشمس چي هستش
با این شرح ناقص هنوز شرف الشمس ناگفته دارد.ابتدا بیان کنید شرف الشمس چیست؟
شرف شمس اذکاری است که بصورت نمادهایی از جمله ستاره 5 پر و یا # بر پشت و یا روی انگشترهای عقیق زرد نوشته می شود و برای بهره بری از آثار آن که در متن خبر آمده است ، باید از جای معتبر تهیه تا به ثبت این جملات در زمان مقرر خود (19 فروردین در هنگام ....) اطمینان حاصل نمود
من اين نوشته را تاييد يا رد نميكنم ولي وقتي مرز بين خرافات و مفاهيم آسماني را مشخص نميكنيد. هر كسي به راحتي اعتبارات را زير سوال مي برد و بلعكس.
گیج کننده بود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی