بازدید 6865
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

عدم افزایش قیمت نفت قابل پیش‌بینی بود/غیر اوپکی‌ها بازار نفت را برهم زده اند/ماندن در اوپک برای ایران اعتبار می‌آورد

پس از اجرایی شدن لغو معافیت تحریم‌های نفتی ایران در دوازدهم اردیبهشت سال جاری پیش بینی می‌شد که قیمت نفت افزایش یابد؛ اما عملا این اتفاق رخ نداد. مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت در گفت وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی، کاهش تقاضای فصلی، جایگزینی نفت ایران توسط برخی کشور‌ها و تأثیرات سفته بازان بر بورس‌ها را از عوامل عمده عدم افزایش قیمت نفت در روز‌های اخیر دانست.
کد خبر: ۸۹۷۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰ 07 May 2019

تابناک اقتصادیپس از اجرایی شدن لغو معافیت تحریم‌های نفتی ایران در دوازدهم اردیبهشت سال جاری پیش بینی می‌شد که قیمت نفت افزایش یابد؛ اما عملا این اتفاق رخ نداد. مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت در گفت وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی، کاهش تقاضای فصلی، جایگزینی نفت ایران توسط برخی کشور‌ها و تأثیرات سفته بازان بر بورس‌ها را از عوامل عمده عدم افزایش قیمت نفت در روز‌های اخیر دانست.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در دوم اردیبهشت 1398 بود که کاخ سفید با انتشار بیانیه ای از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای عدم تمدید معافیت تحریم های نفتی ایران برای هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، تایوان، یونان و ایتالیا پس از دوازدهم اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد.

در این بیانیه آمده بود: ترامپ تصمیم گرفته که دیگر معافیت ها بابت خرید نفت از ایران را که ماه می تمام می‌ شود، تمدید نکند. این موضوع برای این است که صادرات نفت ایران به صفر رسانده و اصلی ‌ترین درآمد دولت ایران از آن گرفته شود.

در ادامه بیانیه آمده بود: ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، سه عضو اصلی تولید انرژی جهان به همراه دوستان و متحدان متعهد هستیم که تقاضای کافی در بازار جهانی نفت ادامه پیدا کند. ما توافق کردیم که تصمیمی زمان ‌بندی شده بگیریم تا اطمینان دهیم تقاضای جهانی در پی کنار گذاشتن نفت ایران از بازار فراهم خواهد شد.

پیش‌بینی‌ها حکایت از آن داشت که با لغو معافیت تحریم های نفتی ایران، قیمت نفت افزایش یابد؛ اما عملاً پس از دوازدهم اردیبهشت قیمت هر بشکه نفت برنت تقریباً در بازه 70 دلار ماند و حتی در برخی ساعت ها نیز این قیمت به زیر 70 دلار رسید.

اوپک عملاً سال هاست که نقشش در بازار نفت کمرنگ شده است/ بودن در اوپک یک اعتباری برای ایران است/سهمیه بندی‌ها روی کاغذ است و عربستان و امارات کار خود را انجام خواهند داد

همچنین در روزهای گذشته، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت طی صحبت هایی اعلام کرد که ایران در اوپک به دلیل منافعش عضو است و اگر اعضایی از اوپک بخواهند ایران را تهدید و گرفتار خطر کنند، ایران آن را بی‌ پاسخ نخواهد گذاشت.

حالا با توجه به اتفاقات چند روز گذشته، این پرسش ها مطرح است، چرا به رغم لغو معافیت تحریم های نفتی ایران، قیمت نفت افزایش نیافت؟ آیا برخی کشورها اقدام به تأمین تقاضای نفت در بازارهای جهانی نموده اند؟ آیا با توجه به گفته های وزیر نفت ایران قصد خروج از اوپک را دارد؟ آیا در صورت خروج ایران از اوپک، این خروج به نفع ایران خواهد بود؟ آیا اوپک در آستانه فروپاشی قرار گرفته است؟

محسن قمصری اقتصاددان و مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت در گفت وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی به پرسش های بالا پاسخ داد.

وی گفت: دلایل زیادی می توان برای افزایش نیافتن قیمت نفت در چند روز اخیر عنوان کرد. اولین دلیل، نزدیک شدن به فصل تابستان و کاهش تقاضای عمومی است، دومین دلیل این که کشورهای دیگری که می توانند نفت خودشان را جایگزین نفت ایران کنند این کار را انجام داده اند و از این فرصت پیش آمده استفاده کرده و عرضه نفت خود را افزایش داده اند، سومین دلیل که احتمال عملیاتی شدن آن وجود دارد این است، از آنجایی که قیمت های نفت خام در بورس های جهانی تعیین می شود، این بورس ها می توانند توسط سفته بازان متأثر شوند؛ بنابراین احتمال اینکه قدرت های تحریم کننده روی این بورس ها تأثیر بگذارند و با سفته بازی قیمت ها را پایین بیاورند بسیار است و قادرند کشورهایی که می خواهند نفت ایران را بخرند اقناع کنند که این نفت را با قیمت پایین تری از بازارهای دیگری خریداری کنند. تقریباً می توان گفت این سه دلیل، سه دلیل عمده در زمینه عدم افزایش قیمت نفت در روزهای اخیر و بعد از لغو معافیت تحریم های نفتی ایران باشد.

قمصری در مورد اینکه چقدر احتمال دارد اوپک به دلیل اختلافات اخیر بین اعضا به سمت فروپاشی پیش برود، گفت: باید در ابتدا به این پرسش پاسخ داده شود که اوپک در سال های اخیر چقدر توانسته منافع اعضا را تأمین کند؟ صحبت هایی هم که آقایان وزرا انجام می دهند بیشتر سیاسی است تا اقتصادی، لذا اوپک عملاً سال هاست که بسیار نقشش در بازار نفت کمرنگ شده است و به عنوان یک کارتل نفتی دیگر خیلی نقش موثری در بازار ندارد، بنابراین من فکر می کنم اوپک نمی تواند دیگر خیلی مؤثر، مفید و کمک کننده باشد.

عدم افزایش قیمت نفت قابل پیش‌بینی بود/غیر اوپکی‌ها بازار نفت را بر هم زده اند/ماندن در اوپک برای ایران اعتبار می‌آورد

مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت در مورد نفع یا ضرر خروج ایران از اوپک نیز گفت: در شرایط تحریمی قاعدتاً ما خیلی نمی توانیم از شرایط بازار استفاده کنیم و اوپک کار خاصی برای ما نمی تواند انجام دهد. البته بودن در اوپک به عنوان یکی از اعضای مؤسس این نهاد، بالاخره اعتباری برای ایران است و بهتر است ما فعلاً در این شرایط در اوپک بمانیم.

این کارشناس مسائل نفت در مورد اینکه آیا در نشست اخیر سهمیه بندی ها برای عرضه نفت بر هم خواهد خورد یا خیر، گفت: چون این سهمیه بندی ها بیشتر روی کاغذ است بنابراین فکر می کنم خیلی در نشست پیش روی اعضا خودشان را درگیر این موضوع نمی کنند که سهمیه ها را برهم بزنند؛ بنابراین، پیش بینی من این است که احتمالاً سهمیه ها بر روی کاغذ حفظ بشود، ولی کشورهایی مثل عربستان و امارات طبق معمول کار خود را انجام خواهند داد.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک نیز در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد در مورد اینکه چرا قیمت نفت در روزهای اخیر افزایشی نشد، گفت: به هر حال این نوسانات یک تا دو دلاری در بازار طبیعی است و از طرفی، هم اکنون وارد فصل بهار شده ایم و تقاضای فصلی در حال کاهش است و دیگر نمی توان انتظار داشت که تقاضای زمستان وجود داشته باشد. همچنین ممکن است اگر جایگزینی برای نفت ایران در بازارهای جهانی صورت گرفته باشد، این جایگزینی احتمالاً از سوی کشورهای غیراوپک اتفاق افتاده باشد، چون آمارها نشان می دهند، اوپکی ها به توافقات پایبند بوده اند. خطیبی ادامه داد: فلسفه وجودی سازمان اوپک و فلسفه تشکیل آن این بوده که از منافع اعضا حمایت کند و در بازار نفت ثبات را برقرار کنند؛ بنابراین، وقتی ایران و ونزوئلا که دو عضو اوپک هستند، تحریم شدند این جزء وظایف اوپک است که از اعضای خود در مقابل این تحریم ها حمایت کند. وی همچنین اظهار داشت: در تحریم های قبلی این موضوع مطرح شد که سازمان از ایران باید در برابر تحریم ها حمایت کند و تقریباً اکثریت اعضا هم با نظر ایران موافق بودند.

نماینده سابق ایران در اوپک در مورد اینکه این سازمان چگونه می تواند از ایران و ونزوئلا حمایت کند، گفت: حداقل کار این است که اعضای اوپک یک بیانیه صادر کنند یا قول جایگزینی نفت و همین طور همکاری با تحریم کنندگان را ندهند.

وی در مورد اینکه چرا تاکنون تصمیمی در اوپک در زمینه حمایت از ایران و ونزوئلا گرفته نشده است، نیز گفت: به دلیل آن که در اجلاس وزرا باید اجماع حاکم باشد و از طرفی عربستان و چند کشوری که با سعودی ها همراه هستند طبق معمول در چنین شرایطی همکاری نمی کنند؛ بنابراین، مخالفت یک کشور می تواند تصمیمات را به تعویق بیندازد.

نماینده سابق ایران در اوپک در زمینه اینکه آیا می شود صحبت های وزیر نفت را تهدیدی برای خروج ایران از اوپک دانست، گفت: این خروج ایران از اوپک به سیاست های نظام بازمی گردد و ما در تحریم های گذشته به رغم اینکه تحریم شدیم سازمان را ترک نکردیم.
وی افزود: معمولاً عضویت در سازمان ها توسط کشورها بر اساس منافع بلندمدت در نظر گرفته می شود و بر اساس این منافع است که تصمیم می گیرند از یک سازمان خارج شوند یا در آن بمانند. اگر منافع بلندمدت تأمین شود کشورها در آن سازمان باقی می مانند و اگر تامین نشود از آن سازمان خارج می شوند؛ برای نمونه، شما ببینید زمانی که ما با عراق در جنگ بودیم هر دو کشور در سازمان ماندند و یا هنگامی که عراق با کویت در جنگ بود همینطور. بنابراین در برهه های کوتاه مدت نمی توان راجع به خروج از اوپک تصمیم گرفت. خطیبی ادامه داد: من فکر می کنم حضور ایران در سازمان اوپک در میان مدت و بلندمدت می تواند به نفع اقتصاد ایران باشد.

نتیجه آن که هر دو کارشناس معتقدند که ماندن ایران در اوپک می تواند در بلندمدت به نفع ایران باشد و عضویت در اوپک می تواند یک اعتباری برای ایران به همراه داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
در همین تابناک هر روز یک تحلیل بود

- جهان جای خالی نفت ایران را تحمل نمیکند
- عربستان جرات ندارد جای مشتریان ایران رو بگیرد
- آمریکا منتظر نفت صد دلاری باشد
و ...
همه اینها صدر خبرها بودند
و مشخص بود هیچ خبری نخواهد شد یعنی همه اتفاقا منتظر بدون ایران تحریم بشه جاش رو بگیرن مخصوصا روسیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
اگر رئیس دولت و وزیر خارج مقتدر بودن جرئت نمی کردن یه زمانی پادشاه عربستان احمدی نزاد محکم بغل کرد بله دنیا دنیا قدرت نه لبخند کلمات خشگل سیاسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
پایین تر هم نخواهد امد اگر همچنان بحران وجود داشته باشد
تهدیدات فتی ایران فقط به ضرر مردم و به قیمت سختی معیشت مردم تمام شد

یکبار دیگر کارشناسان دولت مرتکب اشتباه محاسباتی شدند
دنیا خیلی تغییر داشته
کاش مردم در محاسبات دولتمردان جایی داشتند
بابا پاشید برید مذاکره کنید کارو تموم کنید!!
آخر این بازی چیه آخه؟
طلا گرمی 1 میلیون شده!!!

مسئولان هم که هزارماشالا!!! معلوم نیست خوابن یا خودشونو به خواب زدن!!
ده روز قبل برنج کیلویی ۲۱۰۰۰ تومن
دیروز همان برنج کیلویی ۲۶۰۰۰ تومن

اسفند ۹۷ همین برنج ۱۷۰۰۰ تومن
پاییز ۹۷ همین برنج ۱۳۰۰۰ تومن

بعداز ماه رمضان همین برنج ۳۰۰۰۰ تومن


کجایند اونایی که میگفتند ما دوام میاریم ؟

من برای چه باید با دنیا بجنگم ؟
مثل برجام؟
اصلا قابل پیش بینی نبود.
ترامپ مزخرف فقط میدونست و تیم خبیث او که بازارها را شش ماه اشباع کردند و وزیر نفت خود ایران هم اقای زنگنه که این قدر باتجربه است چیز دیگری میگفتند.
عدم افزایش قیمت نفت قابل پیش بینی بود؟!!!
کی بودمیگفت معافیت خریدنفت ایران تمدیدنشه نفت میشه ۱۰۰ دلار؟؟؟
جالب اینکه نفت گران که نشد هیچ, ارزانتر هم شده
با توجه به تحریم های نفتی آمریکا و استقبال اعضای اوپک از این تحریم ها بهترین فرصت برای ایران است که بدون پایبندی به سهمه خود تا آنجا که در توان دارد نفت و مشتقات نفتی صادر کند و از سوی دیگر با افزایش توانمندی صادراتی اش در صورت رفع تحریم ها انتظار سهمیه صادراتی بیشتری از اپک داشته باشد که در تناسب با ظرفیت منابع نفتی و جمعیت این کشور است و در صورت عدم قبول می تواند مانند روسیه در فروش نفت به میزان که می خواهد مستقل عمل کند نبایستی شریک راهبردی ایران در صادرات نفتی چین را نادیده گرفت بایستی تا آنجا که امکان دارد تامین کننده راهبردی نفت این کشور چه بواسطه کشتی یا از طریق خطوط مستقیم نفتی همچون روسیه باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
برو بابا
سلام...
تحلیلهایی ک تو چن روز اخیر شما داشتین خلاف بود...
یادمه چن سال پیش ک برای اولین بار نفت رو زمان احمدی نژاد تحریم کردن (یعنی میخواستن تحریم کنن) وزیر گف اتفاق نمی افته و نفت میشه 250 دلار بعد ک تحریم کردن یکی دو سال پیش همون وزیر ک دیگه وزیر نبود گف ما فکر نمیکردیم این اتفاق بیفته!!!
سیاست اون زمان امریکا هم پختن ارام قورباغه بود اول معافیت دادن به چن کشور و هی تمدید کردن تا اینکه ظرفیت تولید کشورهای دیگه افزایش پیدا کرد و به مرور پالایشگاهاشونم اماده پالایش نفت غیر ایرانی شدن...در صورتی ک اگ اون وزیر چیزی حالیش بود به محض زمزمه یا اجرای خود تحریم باید اعلام میکرد شیر نفت رو میبندیم ، اون وقت اونا ک امادگی رو این وضعیت رو نداشتن دچار شوک قیمتی میشدن و اونوقت احتمال عقب نشینیشون هم زیاد بود....
الان هم امار 1200 تا 1500 هزار بشکه ای در روز رو راحت میتونن جایگیزن کنن
پاسخ ها
سپهر
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
راضی ام ازت ...
تحریم و این داستانها باعث افزایش قیمت نفت نخواهد شد و افزایش قیمت زمانی واقع خواهد شد که تهدیدی عملی بر سر شریان اصلی نفت به وجود بیاید. مانند فلج شدن یا خارج شدن اکثریت میزان تولید نفت از مدارمثل انفجارهای پی دی پی در تاسیسات نفتی عربستان!
راست میگین این من بودم که میگفتم قیمتها افزایش پیدا میکنه کشورهای دیگه فلج مشن و هیشکی با آمریکا همکاری نمیکنه و از این حرفها
آمریکا با بیرون کردن ایران از بازار نفت شل را میفروشه
الان دفعه چندم هست که اتفاق بزرگی افتاده و در ایران همه منتظر نفت 100 دلاری و 200 دلاری و برخی 400 دلاری بود ه اند و هر دفعه با مدیریتی که توسط گردانندگان جهانی نفت شده . نفت به زیر قیمت معمولش هم امده است . بنابر این قطع شدن نفت ایران هیچ مشکلی برای دنیا ایجاد نمی کند . فراموش نکنیم که امریکا برخلاف قدیم . در حال حاضر صادر کننده نفت در جهان هست و گران شدن نفت به نفع او هم می تواند باشد!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
آخرین اخبار
وب گردی