بازدید 2470

عده ای می خواهند از طریق دادگاه و دیوان عدالت استعداد درخشان شوند

کد خبر: ۸۸۱۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۵ 27 February 2019

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: عده‌ای از طریق دادگاه و دیوان عدالت اداری می‌خواهند به عنوان استعداد درخشان در دانشگاه ها جذب شوند.

به گزارش مهر، به نقل از وزارت علوم، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در گردهمایی سالانه مدیران دفاتر استعدادهای درخشان دانشگاه‌های سراسر کشور با طرح این پرسش که چرا برخی از موضوعات از جمله استعدادهای درخشان که در دیگر سیستم‌های آموزشی یک فرصت است در سیستم آموزشی ما پارادوکسیکال می‌شود، گفت: باید به این موضوع توجه کرد که چگونه استعدادهای درخشان در برخی نظام‌های آموزشی، بزرگترین فرصت برای بقای آن محسوب می‌شوند اما در جامعه ما این مسئله با تناقض مواجه است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین دلیل موفقیت دانشگاه‌های آمریکا جذب استعدادهای درخشان از کشورهای دیگر است و عمده بار پژوهشی این دانشگاه‌ها نیز بر عهده این دانشجویان است، افزود: باید به این مسئله توجه کرد که چگونه می‌توان استعدادهای درخشانی که از طریق نظام‌های آزمون‌گیر شناسایی نمی‌شوند را از راه‌های دیگر شناسایی کرد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: با مطالعه‌ای که در این دانشگاه صورت گرفت مشخص شد که در حال حاضر ما با ۳ چالش بزرگ در بحث استعدادهای درخشان مواجه هستیم.

سلیمی اظهار داشت: اکنون یکی از چالش‌ها، ارزیابی و چگونگی شناخت استعدادهای درخشان است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم دیگر، چگونگی گریز از فرمالیزم در تشخیص استعدادهای درخشان است، تاکید کرد: به همین دلیل است که عده‌ای از طریق دادگاه و دیوان عدالت اداری می‌خواهند در دانشگاه‌ها استعداد درخشان شوند. لذا یافتن استعدادها و پتانسیل‌های واقعی از جمله موضوعاتی است که باید به آن توجه کرد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه نگهداری و پرورش این استعدادها، چالش دیگری در نظام آموزشی است، گفت: گاهی با استعدادهای بزرگی مواجه شدیم که در ورطه آسیب‌های اجتماعی و نظام‌های نامناسب آزمون‌ها روبرو شده‌اند بنابراین باید شرایطی را در ساختار دانشگاه‌ها ایجاد کرد که بتوان از این پتانسیل‌ها بهترین بهره را برد.

سلیمی به چالش دیگری نیز اشاره کرد و افزود: بعد از تشخیص و پرورش استعدادهای درخشان، چگونگی ایجاد شرایط برای بهره‌مندی از ظرفیت این افراد، اهمیت دارد.

وی ادامه داد: امروزه در برخی حوزه‌های علوم انسانی با بحران عدم استقبال استعدادهای درخشان مواجه هستیم. مثلا در رشته تاریخ که هویت ملی کشور در آن نهفته است، نبود استعدادهای درخشان، سبب روی آوردن به منابع خارجی از کشور و ایجاد شرایط نامطلوب شده است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: این امر به مکانیسم‌هایی نیاز دارد که وزارت علوم باید به صورت خاص از این مسئله حمایت کند. مثلا در صورتی که پژوهشکده بزرگی ایجاد شود و این افراد در درون جذب شوند، استعدادهای درخشان فرصت بروز و ظهور خواهند داشت.

طباطبایی عنوان کرد: از حدود ۱۲۰۰ استعداد درخشان دانشگاه علامه طباطبایی، تعداد زیادی در رشته‌های حقوق، روانشناسی، علوم رایانه و برخی گرایش‌های مدیریت هستند اما این افراد با وجود فرآیندهای بروکراتیک چه سرنوشتی خواهند داشت؟

وی گفت: در حال حاضر باید بیش از هر چیز به چگونگی بهره‌مندی از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استعدادهای درخشان توجه شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار
وب گردی