بازدید 2589

فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله) در مورد احكام واجب النّفقه

فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله) در مورد احكام واجب النّفقه
کد خبر: ۸۷۴۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲ 30 January 2019

فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله)


احكام واجب النّفقه
سؤال 664 -مادرى داراى 5 فرزند است و ديگر كسى ندارد و خودش هم ضعيف و ناتوان شده؛ آيا خرج و مخارج او بر فرزند بزرگتر واجب است يا بر همه فرزندان؟

جواب: بر هر كدام كه تمكّن مالى دارند واجب است مخارج مادر را بدهند و اگر همه آنها يا عدّه اى از آنها متمكن باشند بايد مخارج وى را بين خود تقسيم كنند، لازم به ذكر است كه خدمت به مادر و تهيّه نيازمنديهاى وى از اعمال بسيار ارزشمند و پسنديده است كه بايد فرزند به چنين خدمتى افتخار كند و خدمت به مادر را براى خود سعادتى بزرگ به حساب آورد چون باعث بركت و طول عمر و وسعت رزق خواهد بود، اگر شما به پدر و مادر خدمت كنيد مطمئن باشيد كه فرزندان شما هم به شما خدمت خواهند كرد بعلاوه خداوند اجر اخروى بزرگى به شما عنايت خواهد كرد.

سؤال 665 -طلبه اى مجرد هستم كه حدود بيست و دو سال سن دارم و در پايه چهارم و دور از محل اقامتم مشغول به تحصيل علوم دينيه مى باشم؟ شنيده شده كه گفته اند پسر پس از رسيدن به سن تكليف ديگر ولى او حق و وظيفه خرجى دادن او اعم از تحصيل و پوشاك و غيره را ندارد، آيا چنين است؟ در صورت مثبت بودن جواب لطفاً بفرمائيد آيا با اينكه ولى تمكن دارد و مى تواند تا اندازه اى هزينه هاى پسرش را پرداخت نمايد و صرفاً به علت فوق سرباز مى زند و مقررات مدرسه هم به نحوى است كه صبح تا غروب تمام هفته، كلاس، مطالعه و مباحثه برقرار است (به استثناى عصر پنجشنبه ها و در طول روز جمعه كه داراى وقت آزاد مى باشيم) آيا با وجود آن باز هم ولى بنده چنين حقى دارد كه به گفته خويش تكيه و اصرار نمايد و آيا سزاوار است بجاى ولىّ، اقوام و خويشاوندان نزديك ديگر به شخص رسيدگى نمايند؟

جواب: بر پدر واجب است كه نفقه و مخارج فرزند را در صورتى كه فرزند نيازمند باشد بدهد و در اين حكم سن مطرح نيست، بلى اگر فرزند بتواند كسب مناسب با شأن خود را براى اداره زندگى بدست آورد و كوتاهى نمايد در اين صورت نفقه بر پدر واجب نيست.

سؤال 666 -آيا پرداخت نفقه محجور و زوجه اش و فرد واجب النفقه وى (با توجّه به تمكّن مالى محجور) از ناحيه ولىّ وى واجب است؟

جواب: پرداخت نفقه محجور و زوجه اش و افراد واجب النّفقه او از مال محجور بعهده ولىّ است

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی