بازدید 2249

فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله) در مورد لحوق فرزند

فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله) در مورد لحوق فرزند
کد خبر: ۸۷۲۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸ 22 January 2019

فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله)


احکام لحوق فرزند
سؤال: اگر دو بچه یکى پسر و دیگرى دختر در بیمارستان متولد شوند در حالیکه نه مادرها و نه قابله و نه کارمندان بیمارستان میدانند که احد مولودین از کدامیک از آنان متولد شده کیفیت لحوق بچه ها را به مادرشان بیان فرمائید و آیا دراین گونه موارد آزمایش خون پدر و مادر و شیر آنها حجت شرعى خواهد بود یا خیر؟

جواب: اگر طرفین یعنى اولیاء این دو بچه از آزمایش خون یقین به نتیجه آزمایش پیدا کنند طبق یقین خود عمل نمایند و اگر یقین پیدا نمى کنند ظاهر اینستکه باید رجوع به قرعه نمایند

سؤال: ازدواج مجدد من براى بچه بوده حال که صاحب 2 فرزند شدم بچه هاى من با همسر اول من بسیار مأنوس هستند و همچنین زن اول من با بچه ها نهایت علاقه دارد زن اوّل میل دارد که شناسنامه بچه ها بنام او باشد یعنى در شناسنامه قید شود که زن اوّل مادر بچه ها باشد در صورتى که مادر اصلى بچه ها که همسر دوّم من است حرفى ندارد و من هم حرفى ندارم آیا شرعاً این عمل جایز است؟

جواب: این عمل جائز نیست و در نسلهاى بعدى اشکالات تداخل پیش خواهد آمد.

سؤال: از آنجائیکه فرزند متولد شده از زوجى دیگر را میتوان به فرزندى قبول نمود و فرزند خواندگى توسط شرع مقدس صحه گذاشته شده است و سن مولود اهمیتى در فرزند خواندگى ندارد ـ مولود مى تواند یک روزه باشد یا چند ساله، مى تواند نه ماهه به دنیا آمده باشد یا هفت ماهه و یاحتى زودتر ـ لذا این سوال مطرح مى شود که آیا مى توان فرزند خواندگى را از دوران جنینى آغاز نمود؟ بعبارت دیگر آیا مى توان جنین حاصل از نطفه شوهر (اسپرم شوهر) و تخمک همسرش را پس از انعقاد نطفه و تشکیل شدن جنین در همان یکى دو روز اول بفرزند خواندگى داد و زوج دیگرى او را به فرزندى قبول نماید؟ اگر این مسأله جایز باشد آیا میتوان جنین تشکیل شده را در رحم مادر خوانده اش قرار داد که پس از تولد اورا بزرگ نماید ؟

جواب: فرزند خواندگى به هیچ یک از صور مذکوره در سوال اعتبار ندارد واحکام فرزند در محرمیت وارث بردن و غیرهما بر آن مرتب نمى شود و قرآن مجید فرزند خوانده را از پدر خوانده نفى فرموده است وهر چند نطفه زن و شوهرى را پس از انعقاد در رحم زن دیگر قرار دهند به او ملحق نخواهد شد و به والدین حقیقى خود ملحق است. والله العالم.

سؤال: فرضاً زنى ایّام قاعدگى وى دیروز تمام شد و وظایف شرعى از قبیل غسل و... انجام داد و قبل از اینکه شوهر با وى نزدیکى کند متأسفانه با عنف و زور به وى تجاوز شد و حامله شد وظیفه زن نسبت به بچه چیست؟

جواب: در مورد سوال چنانچه شوهر آن زن هم با او مواقعه نموده به طورى که الحاق بچه به شوهر زن محتمل باشد بچه ملحق به زن و شوهر او است و حلال زاده است بلى اگر احتمال الحاق ولد به زوج نباشد و یقین داشته باشند که از زناى به عنف متکوّن شده در این صورت بچه ملحق به مادر است و نسبت به مادر حلال زاده محسوب مى شود. والله العالم.

سؤال: شخصى با شخص دیگر عمل لواط انجام داده پس از مدتى خواهر مفعول را فاعل گرفته در موقع ازدواج جاهل به مسأله بوده وقتى که علم پیدا کرده از زن جدا شده آیا آن بچه هایى که در زمان جهل به مسأله به دنیا آمده اند حلال زاده هستند یا حرامزاده؟

جواب: در مورد سوال که جاهل بوده اند بچه هایى که در زمان جهل به مسأله به وجود آمده اند فرزند شرعى هستند و حرام زاده نیستند

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی