بازدید 17100

حکم پرونده سی ساله تعاونی زیتون صادر شد؛ ابقای مشکلات!

درباره پرونده‌ای سخن می‌گوییم که شروع آن به تابستان ۱۳۶۵ بازمی‌گردد (به تعبیری حتی از این هم سه سال قدیمی‌تر است)؛ تابستانی که هنوز برای ۴۲۰۰ خانواده داغ است؛ داغی که برای برخی شان بسیار سنگین و فراموش ناشدنی است چراکه به از دست رفتن عزیزانشان هم گره خورده است.
کد خبر: ۸۶۶۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱ 05 January 2019

با مطالبات مردم در حوزه آب چه کردید؟ حتی در مسیر حلش هم حرکت نکردید!

سرانجام پرونده‌ای که بیش از سه دهه از تشکیل آن می‌گذرد، به صدور حکم رسید، اما بعید است پایان بیابد.

به گزارش «تابناک»؛ درست یک سال و چند روز پیش، همزمان با برگزاری نمایشگاه مطبوعات، تجمعی در محل نمایشگاه برگزار شد که اگرچه نمونه مشابه آن در خیابان‌های برخی شهر‌های کشورمان برگزار می‌شد، به جهاتی با همه تجمع‌های دیگر فرق داشت؛ تفاوت هایی که مهم‌ترین شان، قدمت پرونده این تجمع خاص بود.

درباره پرونده‌ای سخن می‌گوییم که شروع آن به تابستان ۱۳۶۵ بازمی‌گردد (به تعبیری حتی از این هم سه سال قدیمی‌تر است)؛ تابستانی که هنوز برای ۴۲۰۰ خانواده داغ است؛ داغی که برای برخی شان بسیار سنگین و فراموش ناشدنی است، چون به از دست رفتن عزیزانشان هم گره خورده است.

صحبت درباره پرونده «شهرک زیتون سرخه حصار» است. پرونده‌ای که از نامش هم پیداست چقدر قدیمی است؛ قدیمی و عریض و طویل، مثل خانه‌های آن روز‌ها که شباهتی به قوطی کبریت‌های امروزی نداشتند. پرونده‌ای درباره ۲۴۰ هکتار زمین که از سرجنگلداری کل استان تهران به وزارت کشاورزی می‌رسد و با تصمیم وزیر، به تعاونی مسکن این وزارت خانه واگذار می‌گردد.

زمینی بسیار بزرگ که در قالب تعاونی میان ۴۲۰۰ عضو تقسیم می‌شود، غافل از آنکه از اراضی ملی سرخه حصار جدا شده که چند سال پیش در شورای انقلاب، به سازمان حفاظت محیط زیست واگذار و «پارک ملی» خوانده شده است؛ زمین‌هایی که نه می‌شود واگذارشان کرد و نه اجازه هست در آن دخل و تصرف و در آن ساخت و ساز کرد.

این در حالی است که روند واگذاری این اراضی در یک دفتر اسناد رسمی به ثبت رسیده و همه امور قانونی پیش رفته است. پیشرفتی که تا سال ۱۳۶۶ و کلید خوردن پروژه نقشه برداری و مطالعات مختلف میدانی این شهرک، خوب به نظر می‌رسد و حتی به ساخت چند ده واحد در این شهرک منجر می‌شود، اما بناگاه متوقف می‌شود، چون در روند صدور سند‌های زمین‌های تفکیک شده، مشکلی پیش می‌آید؛ مشکلی بسیار بزرگ و حیاتی.

چه مشکلی؟ مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست با صدور سند برای این زمین‌ها که به باور ایشان، اراضی ملی و غیرقابل واگذاری است؛ ادعایی که هرچند دیر مطرح شده، از مراجع رسیدگی کننده به پرونده، طی کش و قوس‌های فراوان، سرانجام وارد شناخته می‌شود، اما سال‌ها پس از توقف کار در این شهرک.

به عنوان مثال، سال ۷۴ و در حالی که از شهرک بزرگ زیتون، تنها صد واحد ساخته و ادامه کار با شکایت، متوقف شده بود، یک بار دیگر پرونده شهرک زیتون سرخه حصار به دادگاه می‌رود تا تابستان سال ۷۷ نتیجه آن صدور رأیی شود که نظر سازمان حفاظت محیط را تأمین نمی‌کند و دور جدیدی از شکایت را موجب می‌شود که سال ۷۸، یک رأی دیگر صادر شود و روز از نو و روزی از نو!

روندی کش دار و طولانی که در نهایت به اتخاذ راهکاری جدید منجر می‌شود. راهکاری که نهاد ریاست جمهوری وقت در پیش می‌گیرد تا میان وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و مردمانی که میان این دو گیر افتاده‌اند و طی این سال‌ها هویت برخی شان تغییر کرده (خریدار امتیاز بوده‌اند یا وارث این ملک شده اند و...) صلح و صفا برقرار کند.

ورودی که در نهایت موجب می‌شود رأی به واگذاری اراضی جدید به مالکان شهرک زیتون به عنوان معوض و بازگرداندن اراضی سرخه حصار به سازمان حفاظت محیط زیست داده شود؛ رأیی که از دید مالکان، ندید گرفتن حق و حقوق ایشان است، چون در بدو شروع تعاونی، ۶۰۰ هزار تومان برای خرید این زمین‌ها پول داده‌اند که تبدیل آن پول به سرمایه‌ای امروزی بر اساس نرخ تورم، خیلی بیشتر از زمینی است که به عنوان معوض قرار است به ایشان در حاشیه شهر جدید پردیس تعلق گیرد!

راهکاری که حتی همان هم اجرایی نمی‌شود تا تجمع معترضان پرشمار این پرونده که کهسنال و خسته اند را موجب شود و ارجاع پرونده به شورای‌عالی شهرسازی را در پی داشته باشد. ارجاعی که حکم آن دیروز اعلام شد و چکیده آن بدین شرح است: «ادامه ساخت و ساز در محدوده پارک سرخه‌حصار مجاز نیست و برای استقرار این تعاونی، مکان جدید مشخص شد.»

حکمی تکراری و بی اثر که مورد قبول بسیاری از مالکان شهرک زیتون سرخه حصار نیست و صدور آن، چیزی جز رأی به ابقای این پرونده چند ده ساله در زمره پرونده‌های مفتوح در کشورمان نیست. پرونده‌ای که نمونه‌های مشابه پرشماری دارد که حل شدن یا نشدن آن، پیامی آشکار برای افراد درگیر در آن پرونده هاست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۷
یکی از مشکلات اصلی این مملکت اینست که مکانیسمی برای کنترل و کارسنجی قوه قضاییه وجود ندارد
اگر یک پرونده سی سال هم طول بکشد هیچ کسی بازخواست نمیشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
دوست عریر قاضی محترم پرونده باید در ارامش پرونده را مطالعه کند . حالا سی سال نشد اشکالی نداره
حکم شرکت راه گشایان خودرو کرج هم با 2000 شاکی وبا گذشت 12 سال اگه مشخص بشه . شادی خیلی از خانواده ها را بهمراه داره...................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
حکمش که خیلی وقته صادر شده
حبسشون رو هم کشیدن بعلاوه تبعید
پولها رو هم برگردوندن و کلی مال که براشون مونده
خونه انچنانی جهانشهر و ماشین بی ام و و ....
واقع خودت هم متوجه شدید چی نوشتی؟
پاسخ ها
زیتونی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
شهامت گفتن اسم خود را داشته باشید تا متوجه شوید موضوع. احقاق حق است
تخلف اداره ثبت اسناد و املاك و دفترخانه را هم بگوييد يك طرفه به قاضي نرويد روساي اداره ثبت اسناد وقت چطور بر روي اسناد دولتي (سازمان محيط زيست) سند صادر كردند.
پاسخ ها
زیتونی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
لطفا سند زمین را منشر فرمایید.
زیتونی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
مگر شما در دادگاه درخواست ابطال اسناد را نکردید اگر شما سند ادعا شده را داشتید که اسناد ما باطل میشد.
در ارتباط با این پرونده حتی مقام معظم رهبری هم نظر داشتند نظر ایشان تعیین تکلیف فوری بود و به رییس جمهور وقت (احمدی نژاد ) دستور دادند اما با این وجود نمی دانم چرا اجرایی نمی شود
پاسخ ها
زیتونی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
ادغام دو وزارتخانه باعث تعلل در اجرای سفارش به رئیس جمهور وقت شد.
به نظر میرسد که به اعضای تعاونی باید گفت دست از طمع داشتن یک زمین عظیم بردارید. حالا یک زمانی یک پارتی بازی کردید و یک چیزی به نامتان نوشته شد. باید گذشت داشته باشید!!. ششصد هزار تومان شما حتی به قیمت امروز هم چندان عدد بزرگی نمیشود که دنبال صید ماهی بان بزرگی هستید
پاسخ ها
زیتونی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
طمع کارکنان محیط زیست شاید بیشتر باشه
زیتونی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
شما سی سال سرگردانی را چه قیمتی میگذارید؟
زیتونی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
مگر به شما فرصت جلب رضایت مالکان را با حکم دادگاه به مدت پنج سال نداشتید پس چه کردید؟
با سلام ما سی شاکی پنج ساله پرونده داریم و خانه هایمان را متهم خراب کرده و در اوینه. هنوز هم رای قطعی صادر نشده. قوه قضائیه خیلی کنده. نیرو جذب کنه . سرعت بده. چهار نفر تاکنون در پرونده ما از بی خانمانی و غصه فوت شده اند. قوه آبروی کشوره. باید تقویت بشه.
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
سلام برسون


حالا چه عجله اییه؟
تنها راه حل مقاومت است. این را از جمهوری اسلامی یاد گرفته ایم.
سرخه حصار در این وانفسای شرایط زیست محیطی تهران یک نعمت بی نظیر هست نگذارید با ساخت و ساز این نعمت نیز به نقمت تبدیل شود خواهشا
پاسخ ها
ایرانی
| Italy |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
اون قسمت شهرک زیتون عملا بالاتر از خود پارک هست و الان حداقل هیچ درختی نیست چشم اندازش الان واقعا بینظیره میتونید بگید یه ویلا تو محیط زیبای روستایی چسبیده به تهران دارید اونها حق دارن که نخوان اونجا رو از دست بدن
زیتونی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
در صورت ارائه سند زمین سر
زیتونی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
محیط زیست چرا به شهرداری اجازه داد پارکینگ اتوبوسهای شرکت واحد دایر کند.
سرخه حصار ریه تهران استتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
راه حلش طرح کاداستر است که مدتهاست در دنیا حل شده
شهرک زیتون سرخه حصار مجموعا 4200قطعه و برای هر قطعه 6 دانگ ، سند افراز شده و منگوله دار موجود می باشد.
دارای 22حکم قضایی به بنفع مالکین می باشد .
ا
طبق گفته ها و گزارشات واصله ،کلیه تخلفات و بی فکریها در مورد سرخ حصار و شهرک زیتون،البته اگه تخلفی وجود داشته باشه از طرف وزارت کشاورزی ،سازمان محیط زیست ویا سازمان ثبت و اسناد و دیگر سازمانهای دولتی میباشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
یعنی میخواهی بگی کارکنان وزارت کشاورزی که زمین ها را گرفتن نمی دونستن .....خودتی ....الان هم دارید تخریب محیط زیست می کنین اونم عمدا.....
تقصیر مالکان شهرک زیتون در سرخحصار چیست؟؟
چرا نوشته ادامه ساخت و ساز مجاز نیست.
باسلام
اگه ساخت و ساز اشتباه اونم تو دل جنگل
اگه حریم و کمربند سبزه
خود شهرداری پدر جنگل سرخه حصار رو درآورده
تالار عروسی
بازار فروش خودرو
پمپ بنزین
و...
درست کرده
حالا 30 سال پیش درست یا اشتباه زمین رو فروختن
بیایید بجاش یا پل بدید یا زمین تا جنگل خراب نشه و مردم هم به حقشون برسن
دیگه 30 سال کش دادن نداره
یا اینکه دلتون نمیخواد مشکل حل بشه اونم بحثش جداش
به نام خدا
از تابناک بابت نوشتن مطالب و انعکاس بسیار مختصر شرح حال تشکر میکنم ولی این همه ی ماجرا نیست ای کاش بجای اشاره به یک یا دوحکم به 22 حکم قضایی اشاره میکرد.
لطفا معانی کلمات در گزارش شهرک زیتون را دقت بفرمایید .صدور حکم فقط در محاکم دادگستری صادر میشه ودر این گزارش پیشنهاد مزبور معوض یک حکم به حساب نمیاد.
چرا محیط زیست حتی توان مدیریت پارک پردیسان تهران را ندارد
محیط زیست اگه بفکر جنگل بود لواسان الان به این روز نمیفتاد
تقصیر مالکان چیست؟شایددولت میخاهد زمینهارااز مردم گرفته وبه نورچشمی ها بدهد
فساد قاضی محرز است ....به دزدی سازمان یافته کارکنان وزارت کشاورزی رحم کرده ....بریزیدشون بیرون اونم با خشونت کامل تا بقیه گوشی دستشون بیاد ....دزد دزده حتی اگر 30 سال گذشته باشه ..... نمی دونستن زمین ها پارک ملی بوده ....دروغ میگن .....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست