بازدید 5065
۶

نعل وارونه دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای برای ساماندهی آموزش عالی!

به رغم آنکه هفت سال و اندی از استقلال مراکز فنی و حرفه‌ای از آموزش و پرورش می‌گذرد و این مجموعه «دانشگاه» لقب گرفته، هنوز حل مشکلات در آن به شیوه‌ای مشابه مدارس شبیه است.
کد خبر: ۸۶۶۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵ 05 January 2019
به رغم آنکه هفت سال و اندی از استقلال مراکز فنی و حرفه‌ای از آموزش و پرورش می‌گذرد و این مجموعه «دانشگاه» لقب گرفته، هنوز حل مشکلات در آن به شیوه‌ای مشابه مدارس شبیه است.

به گزارش «تابناک»، ا‌رتباط "صنعت و دانشگاه" و ذیل آن، "دانشگاه و بازار کار"، شاید از قدیمی‌ترین مسائلی است که آموزش عالی در کشورمان باآن مواجه است، اما هرچه قدمت این پرسش بیشتر می‌شود، پاسخ مسئولان به آن ابتدایی‌تر و عجیب‌تر می‌شود، تا جایی که ممکن است از زبان یک مسئول ارشد نکاتی بشنویم که پس از آن تردید کنیم درست شنیده‌ایم یا خیر!

به این سخنان ابراهیم صالحی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفتگو با ایرنا دقت کنید که حکم مقدمه چینی برای رسیدن به پاسخ همان سوالی را دارد که در ابتدای متن به آن اشاره شده و سالهاست به پرسش کلیدی آموزش عالی در کشورمان تبدیل شده است؛ اینکه چگونه می‌توان صنعت و دانشگاه را به هم مرتبط کرد و در نتیجه آن، دانشجویان را روانه بازار کار نمود.

«آموزش عالی در کشور ما بیش از اندازه رشد پیدا کرده و در سال‌های اخیر توسعه کمی زیادی وجود داشته است. در حال حاضر ۲ هزار و ۸۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی در کشور وجود دارد و حدود ۷۰ مراکز آموزشی کمتر از هزار دانشجو دارند. دانشگاه زیرساخت‌های زیادی می‌خواهد که تامین آن‌ها هزینه دارد و رسیدگی و نظارت بر آموزش نیز از مسائل حائز اهمیت است، لذا بحث آمایش و ساماندهی آموزش عالی، ادغام یکسری واحد‌های کوچک و ارتباطات بیشتر بین دانشگاهی پیش آمد، تا نظام آموزش عالی کارآمد شود. توسعه رشته‌ها بیش از اندازه است و حدود ۸۰ درصد جمعیت دانشجویی در ۲۰ درصد رشته‌ها تحصیل می‌کنند. برخی رشته‌ها به صورت بادکنکی توسعه پیدا کرده‌اند و برخی مراکز با ازدیاد یا کمبود نیروی انسانی مواجه است که وزارت علوم و تحقیقات در تلاش است مجددا یک سیستم آموزش عالی کارآمد طراحی شود.»
 
صالحی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای

اما هدف رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با طرح این سخنان تند و آتشین چیست؟ آیا صالحی در نقش اپوزیسیون فرو رفته که این گونه آموزش عالی در کشورمان را مورد حمله و حتی هجمه قرار داده و از "توسعه بادکنکی" بخش‌هایی از آموزش عالی تا "کمبود نیروی انسانی در برخی مراکز و ازدیاد آن در بعضی مراکز دیگر" را مورد اشاره قرار می‌دهد؟!

اگرچه این حدس در عین عجیب بودن، تا حدودی درست هم به نظر می‌رسد، اما با بررسی ادامه گفت‌وگوی روز گذشته صالحی با ایرنا، به نظر می‌رسد که هدف وی از طرح این موارد، نه انتقاد از آموزش عالی و احیانا وزیر علوم و دیگر مدیران بالادستی خود، که رسیدن به این مهم بوده که می‌بایست طرحی نو در انداخت تا اشکالات مطرح شده رفع شوند.

اما چه طرحی؟ پاسخ وی به این سوال ظاهرا از جنس آن پاسخ‌هایی است که دانشگاه فنی و حرفه‌ای و رئیس وی برای مطرح شدن نیاز دارند؛ اینکه فنی و حرفه‌ای راه نجات آموزش عالی کشورمان از انبوه مشکلات است؛ همان دانشگاهی که رئیسش تاکید دارد که یک فرق اساسی با همه دانشگاه‌های کشورمان دارد و آن چیزی نیست جز اینکه این دانشگاه در مسیر توسعه یافتن قرار دارد.

موضوعی که رئیس این دانشگاه آن را این گونه تشریح می‌کند: «در طرح ساماندهی آموزش عالی، برخی مراکز با بررسی و تحقیق باید ادغام شود، اما در دانشگاه فنی و حرفه‌ای بحث گسترده سازی مطرح است.» چرا؟ چون: «دانشگاه‌های مهارتی در ساماندهی آموزش عالی جایگاه ویژه‌ای دارند. این دانشگاه‌ها در ارتباط با نیاز بازار کار و حرفه‌ها بوده و در رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالصی جامعه نقش موثر دارد و حتی افرادی که مهارت‌های فنی را می‌آموزند، توانایی انجام بسیاری از کار‌های معیشتی خانواده را نیز دارند.»

صالحی پس از بیان این موارد، نتیجه می‌گیرد که در نوع آموزش‌های دانشجویان به "تغییرات محتوایی" نیاز است و به توضیح عملکرد خود و همکارانش برای پاسخ به این نیاز می‌پردازد. تشریح برنامه عملیاتی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای مرتبط شدن با صنعت و در نتیجه آن، مرتبط کردن دانشجویان و بازار کار که در نوع خود بسیار عجیب و قابل تامل است. بخوانید:

«بخش بزرگی از تفاهم نامه‌های دانشگاه [فنی و حرفه ای] با مراکز صنعتی است و کارفرمایان صنعتی نیاز خود را در مورد نوع تخصص و نیروی کار به دانشگاه اعلام می‌کنند. علاوه بر آن، کارفرمایان محتوای مورد نیاز برای آموزش یک مهندس مجرب و ماهر را نیز در اختیار دانشگاه قرار می‌دهند تا افراد با تخصص کافی وارد بازار کار شوند. انتظار می‌رود نهاد‌های صنعتی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای نقش موثری در موارد آموزشی داشته باشند و در تعیین موارد درسی و محتوایی آموزشی همکاری کند.»

بدین ترتیب مشخص می‌شود که نسخه عجیب این دانشگاه و مدیرانش برای پاسخ دادن به سوال چگونگی ارتباط صنعت و دانشگاه، تبدیل دانشگاه به آموزشگاهی است که هم محتوای آموزشی اش را مراکز صنعتی و کارفرمایان (؟) سفارش می‌دهند و هم در تعیین مواد درسی آن از نهاد‌های صنعتی طلب استمداد می‌شود. نعل وارونه‌ای که صالحی و همکارانش برای ارتباط دانشگاه با صنعت می‌زنند، اما ظاهرا بهتر است تبدیل دانشگاه به آموزشگاهی در زیرمجموعه صنعت تعبیر و تفسیر شود!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
نعل وارونه نیست. همینجوری گزارش ننویسید. یه سری به نهادهای مشابه در سایر کشورها بزنید متوجه میشید. برای مهارتهای شغلی صنعت سفارش دهنده است. البته این مطالبی که رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای میگن هم در حد شعاره کسی رو ندارن بر اساس سفارش محتوای آموزشی تهیه کنه.
بنده به عنوان یکی از اساتید سومین دانشگاه مطرح ملی کشور نظریات آقای صالحی را کاملا صحیح و مثبت ارزیابی میکنم و نگارنده این متن را مغرض و یا نا آگاه از مسائل آموزشی میدانم. از طرفی، بایستی توجه داشت که تربیت نیروی علمی در تحصیلات عالی بایستی مبتنی بر نیاز کشور باشد. ایجاد ظرفیت در رشته ها تنها به دلیل تقاضای بالا در آنها نه منطقی است و نه به صلاح کشور است. اگر چنین باشد حداقل نیمی از داوطلبان کنکور مایل به ورود به رشته پزشکی و دندانپزشکی هستند. بنابراین نهادهای بالادستی همچون وزارت علوم، وازرت سمت و وزارت کار بایستی با پایش مستمر بازار کار و پیش بینی نیاز آینده ی کشور نقشه راه را برای ایجاد ظرفیت در آموزش عالی ارائه دهند. از طرف دیگر، ارتباط میان صنعت و دانشگاه در دو وجه قابل پیگیری است. یکی تربیت نیروی کار کیفی مورد نیاز صنعت در دانشگاه و دیگری حل مسائل پیچیده صنعت از طریق انجام تحقیقات علمی در دانشگاه. همچنین بایستی توجه کرد که رسالت دانشگاه فنی حرفه ای تنها تربیت نیروی انسانی است و نه انجام پژوهش های پیچیده علمی. چرا که این مهم تنها توسط اساتید متمرکز بر تحقیق و دانشجویان سطح دکتری ممکن است. در کنار این بسیار واضح است که امروزه فراوانی مدارک دانشگاهی با صنایع توسعه نیافته ما همگون نیست و متاسفانه در سطوح کاربری و نیروی تکنیسین ماهر دچار کمبود شدید هستیم. از این رو گسترش و افزودن ظرفیت به دانشگاه هایی همچون فنی حرفه ای و نیز کاستن از ظرفیت پذیرش در رشته های بنیادین و حتی مهندسی در مقاطع ارشد و دکتری امری پسندیده و منطقی به نظر میرسد. بی شک صنعت خود بایستی همکاری گسترده ای با دانشگاه فنی حرفه ای برای تعریف نیازهای متنوع خود در تربیت نیروی انسانی که رسالت این دانشگاه است داشته باشد.
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
سومین دانشگاه مطرح ملی کشور به چه معنایی است؟ در سطح بندی وزارت علوم این دانشگاه پایین ترین سطح را دارد. شاید منظور شما دانشگاه بعد از دانشگاه آزاد و پیام نور است؟
سلام
متاسفانه نویسنده محترم اصلا ذکر نمی کنند کدام یک از بخشهای صحبتهای دکتر صالحی و یا سیاستهای وزارت علوم در راستای تلفیق واحدهای آمزش عالی و مراکز فنی و جرفه ای در راستای تاثیرگذاری بیشتر آنها ایراد دارد و تنها ذکر می کنند این گفته ها مشکل دار هستند. اینکه مراکز فنی و حرفه ای باید از آموزش گسترده تئوریک مانند دانشگاههای دیگر خودداری کنند چون ماموریت دیگری دارند، صحبت غیرمنطقی است؟ اینکه دانشگاهها در زمان دولت مورد علاقه نویسنده محترم بادکنکی و بدون رعایت شاخصهای کیفی رشد کرده اند، قابل انکار است؟ اینکه عدم توجه به ماموریتهای ذاتی دانشگاههای مختلف از جمله دانشگاههای فنی حرفه ای و گسترش کمی تعداد دانشگاهها و دانشجویان و عدم توجه به ملزومات مورد نیاز برای انجام این ماموریتها در توسعه کمی دانشگاهها در دولت مورد علاقه نویسند محترم موجب هدر رفتن سرمایه های این کشور شده است، جای سوالی دارد؟ اینکه با توجه به این مشکلات باید برنامه ریزی مجددی در راستای ارتقای کیفی موسسات آموزشی با توجه به ماموریتهای آنها انجام داد، کار اشتباهی است؟ قطعا ارتباط دانشگاه و صنعت تنها محدود به موسسات فنی و حرفه ای و صنعت نمی شود، اما قطعا می توان بخشی از نیاز صنعت به نیروی انسانی ماهر را از طریق موسسات فنی و حرفه ای تامین کرده و در اختیار صنعت قرار داد. در حوزه های دیگر نیز ارتباط میان صنعت و دانشگاه نیاز به بازتعریف و بازنگری دارد. اما قطعا با گسترش بی حساب و کتاب دانشگاهها و افزایش بی برنامه ظرفیت آنها، انچنانکه در دولت مورد علاقه نویسنده محترم صورت گرفت، نمی توان کوچکترین نیاز صنعت را برطرف کرد.
از نظر تاریخی دانشگاه فنی حرفه ای در نتیجه خیانت آقای حاجی بابایی در زمان وزارت آموزش و پرورش وقت بود که بدون هیچ حساب و کتابی آموزشکده های وزارت آموزش و پرورش را با همه سرمایه و نیروی انسانی و تجهیزات به وزارت علوم واگذار کرد .
آقای ابراهیم صالحی بسیار سنجیده سخن گفته اند. بخشی از این تقاضا برای آموزش عالی بدلیل فرهنگ غلط کار و اشتغال در ایران است که همه را به پشت میز نشینی تشویق می کند در کشور های پیش رفته واقعا و واقعا اینقدر تقاضا برای دکترا و فوق لیسانس نیست و حتی لیسانس. فکر کنید چرا؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی