بازدید 2475

فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله) در مورد شرکت در کلاس های مختلط

فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله) در مورد شرکت در کلاس های مختلط
کد خبر: ۸۵۴۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۱ 26 November 2018

فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله)


شركت در كلاسهاى مختلط
سؤال 1656 -هم اكنون در كليه واحدهاى دانشگاههاى آزاد اسلامى در كل كشور كلاسهاى خانمها و آقايان جدا هستند نظر حضرتعالى چيست؟
جواب:البته جدا كردن كلاسهاى دختران و پسران كار لازمى است چون معلوم است كه كلاسهاى مختلط مفسده زياد دارد بطور كلى ورود زن در صحنۀ اجتماع و دوشادوش مردان و به طور مختلط با آنها در همۀ امور، شركت كردن، مفاسد بسيار دارد كه مجال شرحش نيست و بلكه از كثرت وضوح، نياز بشرح ندارد گذشته از اينكه بموازات آن، لطمه‌هاى فراوان به خانواده و تربيت اطفال و امور منزل وارد مى‌شود خداوند متعال جامعه مسلمانان را از فتنه‌ها و مفاسدى كه بيشترش در اثر غرب‌گرائى و تقليد از كفار و اعمال و رفتار آنها است حفظ فرمايد و عفاف و حجاب و شخصيت ارزشمند اسلامى بانوان مسلمان را در حصن حصين ايمان و تعهد خودشان از هر گزند و خطرى مصون بدارد و مردها را نيز در اظهار غيرت و شجاعت و صراحت بيان توفيق عطا فرمايد.
سؤال 1657 -من دخترى هستم دبيرستانى با اينكه مدرسه‌مان دخترانه است ولى تمام معلمهايمان مرد هستند و نيمى از معلّمها مجرد مى‌باشند معلّمها در سر كلاس در حالى تدريس مى‌كنند كه با نگاه كردن توأم است و خود معلّمها به هيچ وجه راضى نيستند تدريسشان با نگاه نكردن توأم باشد و ما مطمئنيم كه حد اقل براى يك معلّم شده با قصد لذّت نگاه مى‌كند و در اين موقعيّت ما اگر با پوشيه سر كلاس بياييم اكثر اهالى روستا و خود معلّمها استهزاء و مسخره‌مان مى‌كنند و يا اكثر دخترها راضى و حاضر به زدن پوشيه نيستند اكنون نظر خود را در مورد مدرسه رفتن ما مرقوم فرماييد كه ما تكليف خود را بدانيم.
جواب:با اهتمامى كه وزارت آموزش و پرورش در رعايت جهات مذهبى ابراز ميدارد با اينكه براى اسلامى شدن آموزشگاهها تأكيدات زياد شده است مسئولين آموزش و پرورش منطقه موظفند ترتيبى بدهند كه وضع اسلامى در كلاس بر قرار شود و الّا اگر كلاس بوضعى باشد كه در سؤال مرقوم شده است حضور در آن جايز نيست.
سؤال 1658 -حكم شركت جستن در كلاسهاى مختلط از پسر و دختر دانشگاهها چيست؟
جواب:تحصيل علوم نافعه فى نفسه راجح است ولى در خصوص مورد سؤال حكم بر حسب موارد اشخاص مختلف است.
سؤال 1659 -در كلاس‌هاى ما دخترها يك طرف و پسرها يك طرف هستند.
گاهى اوقات شده است كه من تنها داخل كلاس شده‌ام و از پسرها كسى نبوده و يك يا چند دختر همكلاسى ما فقط در كلاسند. با توجه به اينكه وظيفه من سلام كردن است آيا به آنها كه دختر هستند سلام بكنم يا خير؟ گرچه اگر سلام نكنم مرا اُمُّل حساب مى‌كنند و اگر سلام كنيم ممكن است سوء برداشت‌هايى شود.
جواب:در مواقعى كه پسرها نيستند و فقط دخترها هستند حتى المقدور وارد كلاس نشويد تا هيچ گونه اتهّام و يا سوء برداشتى نشود. و اللّٰه العالم
سؤال 1660 -در محيطهاى دانشگاهى فرانسه هنگام بر خورد با اساتيد زن يا دانشجويان دختر ناگزير به مصافحه هستيم و الاّ حمل بر اسائه ادب دانشجويان مسلمان مى‌شود. مصافحه (دست دادن) با زنان غير مسلمان در اين بلاد چه حكمى دارد.
جواب:مصافحه با اجنبيه بدون حايل (مثل دستكش) جايز نيست بايد عذر شرعى خود را براى آنها بيان كنيد تا بفهمند كه غرض خلاف ادب نيست بلكه بر اساس ادب و احترام به شخصيت اسلامى زن است اگر همه مسلمانانى كه با بيگانگان در ارتباطند اين جهت را رعايت كنند آنها اين عمل را كه يك ادب اسلامى است مثل سائر مميّزات و مشخصات مسلمان مانند نخوردن گوشت خوك و نياشاميدن شراب خواهند شناخت و اين سوء تفاهم مرتفع ميشود.
سؤال 1661 -ارتباط و دوستى بين دختر و پسر تا چه حدّ از نظر شرعى صحيح است؟ آيا ارتباط تلفنى جايز است؟
جواب:ارتباط برقرار كردن بين دو نامحرم با تلفن و غيره به هيچ نحوش صحيح نيست و معرض فتنه و فساد است. و اللّٰه العالم

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار