بازدید 5497
تداوم بی مهری بازار کار به فارغ التحصیلان علوم پایه:

کاهش کمی و کیفی اقبال به رشته‌های علوم پایه در دانشگاه

موضوع دیگری که درکاهش استقبال داوطلبان کنکور برای انتخاب رشته‌های علوم پایه موثر است، شرایط فرهنگی خانواده‌ها و جامعه است. این عامل نقشی اساسی در انتخاب رشته‌های مهندسی و پزشکی بازی می‌کند و خانواده ها به خاطر لقب و عناوین پرآوازه رشته پزشکی یا فنی مهندسی، عامل محرکی برای گرایش فرزندانشان بهاین تخصص ها هستند.
کد خبر: ۸۴۲۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶ 14 October 2018
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارداگرچه یکی از انتقادات وارده به نظام آموزشی کشور طی سال‌های اخیر، کاهش سطح کمی و کیفی دانشجویان علوم پایه بوده، اما تاکنون گام مثبتی از سوی وزارت علوم برای حل این مشکل برداشته نشده است و به گفته مسئولان آموزش کشور هر ساله میزان گرایش داوطلبان کنکور به رشته‌های علوم پایه کاهش می‌یابد.

به گزارش «تابناک»، کم رنگ شدن رشته‌های علوم پایه در میان سایر رشته‌های دانشگاهی درحالی است که نگاهی به تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) حکایت از آن دارد که حضور رشته‌های علوم پایه در تولید علم کشورمان طی سال‌های گذشته روند صعودی داشته و تعداد مقاله‌های چاپ شده در این رشته‌ها افزایش یافته است.

در واقع با وجود افت تعداد متقاضیان تحصیل در رشته‌های علوم پایه، برخی دانشجویان و اساتیدی که به تحصیل و تدریس در این رشته‌ها مشغولند، همچنان با انگیزه فعالیت‌های علمی خود را پیش می‌برند.

ناگفته نماند که به گفته کارشناسان آموزشی، ورودی‌های رشته‌های علوم پایه رتبه‌های پایین‌تری نسبت به رشته‌های فنی مهندسی و پزشکی دارند و به جز معدود افراد با استعدادی که به خاطر علاقه شخصی این رشته‌ها را انتخاب می‌کنند، سطح علمی دانشجویانی که وارد این رشته‌ها می‌شوند نسبت به گذشته، کاهش یافته است.

یعنی درحالی که تعداد مقاله‌های منتشر شده مربوط به رشته‌های علوم پایه در همایش‌ها و کنفرانس‌های بین المللی رشد خوبی داشته، اما تعداد دانشجویان این رشته‌ها کاهش یافته است و رتبه‌های برتر کنکور بیشتر به سمت رشته‌های مهندسی و پزشکی سوق پیدا کرده اند.

حال سوال این است که دلیل افت انگیزه داوطلبان کنکور برای تحصیل در رشته‌های علوم پایه چیست؟ یعنی چه عواملی موجب کاهش علاقه مندی کنکوری‌ها برای انتخاب رشته‌های علوم پایه شده است؟

کارشناسان آموزش معتقدند که نبود بازار کار مهم‌ترین علت کم رنگ شدن رشته‌های علوم پایه در میان رشته‌های مهندسی و پزشکی است و سایر عوامل همچون پولساز بودن رشته، دررتبه‌های بعدی قرار دارند.

چندی پیش علی اشرفی زاده، معاون آموزشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی درباره بی توجهی به رشته‌های علوم پایه از سوی کنکوری‌ها گفت: یکی از گزینه‌های مهم اشتغال برای کسانی که در رشته‌های علوم پایه تحصیل می‌کنند آموزگاری است، اما با توجه به وجود مجموعه بزرگی همچون دانشگاه فرهنگیان، وزارت آموزش و پروش بیشتر اصرار دارد که نیروهایش را از آنجا جذب کند و در نتیجه جاذبه تحصیل در رشته‌های علوم پایه در دانشکده‌ها کاهش می‌یابد، چون فرصت شغلی کمتری برای آن‌ها وجود دارد.

جدا از نبود کار برای رشته‌های علوم پایه؛ به نظر می‌رسد، چون رشته‌های پزشکی و مهندسی جزو پول‌سازترین رشته‌ها محسوب می‌شوند خانواده‌ها و همچنین بسیاری از دانش آموزان به تحصیل در این رشته‌ها علاقه‌مند هستند.

موضوع دیگری که درکاهش استقبال داوطلبان کنکور برای انتخاب رشته‌های علوم پایه موثر است، شرایط فرهنگی خانواده‌ها و جامعه است، این عامل نقشی اساسی در انتخاب رشته‌های مهندسی و پزشکی بازی می‌کند و به خاطر لقب و عناوین پرآوازه رشته پزشکی یا فنی مهندسی، خانواده‌ها فرزند خود را تشویق به انتخاب این رشته‌ها می‌کنند.

پس می‌توان گفت: نبود بازار کار، پولساز نبودن، پرآوازه بودن رشته‌های فنی و مهندسی و پزشکی موجب شده که سطح کمی و کیفی دانشجویان رشته‌های علوم پایه درسال‌های اخیر کاهش یابد اگرچه در این شرایط، این رشته‌ها همچنان برای برخی داوطلبان کنکور جاذبه دارند و حتی دانشجویانی هستند که به دلیل علاقه‌شان از رشته‌های فنی مهندسی تغییر رشته می‌دهند و علوم پایه را انتخاب می‌کنند.

پس با توجه به علاقه‌مند بودن برخی داوطلبان و دانشجویان برای تحصیل در رشته‌های علوم پایه و هم اینکه وضعیت رشته‌های علوم پایه از شاخص‌های پیشرفت کشور‌ها است و کشور‌هایی که سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه انجام می‌دهند، پیشرفته‌تر هستند و رشته‌های رشته‌های فنی و مهندسی هم در رشته‌های علوم پایه دارند پیشنهاد می‌شود که مسئولان وزارت علوم ضمن اینکه تعداد پذیرفته شدگان این رشته‌ها را با نیاز جامعه تطبیق می‌دهند، فکری هم برای اشتغال فارغ التحصیلان این رشته‌ها داشته باشند تا بیش از این شاهد کاهش دانشجویان این رشته‌ها در دانشگاه‌ها نباشیم، چون رشته‌های علوم پایه در بهبود وضعیت علمی کشور موثر هستند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
iمثل همه جا، بر عکس دنیا و منطق عمل میکنیم. همه جای دنیا رشته های علوم پایه بیشترین اقبال بهشون میشه چون زیر ساختی هستن. اما ایران . نه
سلام
من تحصیلاتم تو علوم پایه است ( لیسانس)
اول فکر کردم به دبیری ، بعد کارمندی ، بعد کار دولتی
آخرش همت کردم برای خودم کسب و کار راه انداختم با تاسیس شرکت
الان 70 تا حقوق بگیر دارم شامل مهندس ، دکترای مهندسی ، علوم پایه
همه هم صدا می زنند مهندس ، دکتر ، حاج آقا بستگی به ماشینی که اون روز سوار می شیم

بنابراین خود فارغ التحصیل ها باید دنبال ایجاد کار باشند
بگم نه رابطه داشتم و دارم و نه آشنا البته الان اوضاع کمی سخت شده برای شروع کار و بیزینس

یا حق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
واقعا رابطه نداشتی؟
فدای یک تار موی پزشک!!
فارغ التحصیل های علوم پایه و مهندسی موتور پیشرفت یک کشور هستن. اگه شک دارید کشورهای پیشرفته رو نگاه کنید.
تو کشور ما پول ها تو جیب پزشک ها و بازیگرها و فوتبالیست هاست. با این وضع کشور میخاد پیشرفت کنه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
خاک بر سرت که پزشک و بازیگر و فوتبالیست رو تو یه ردیف میذاری
من فوق لیسانس عمران از دانشگاه دولتی با معدل بالای 17 دارم
در رشته خودم هر اداره ایی مراجعه کردم کار نبود و موقعیت های شغلی توسط افراد سفارش شده و نورچشمی پر شده بود
تصمیم به خود اشتغالی گرفتم. تقریبا دو کار متقاوت را شروع کردم که آخرین مورد به نوسانات عرض برخورد کرد و ورشکست و بدبخت تر از گذشته شدم
الان بیکار و سربار خانواده ام
آخرین امیدم رفتن از این کشور به هر جای دیگه اس
از زندگی خسته شدم
توصیه ام به دوستان دانش آموز یا رفتن به بازار کار بعد از دیپلم هست و یا رفتن به رشته های بیمارستانی
غلت افزایش مقالات علوم پایه فقط ارتقا علمی هست و نه شور و شوق. الان خیلی از رشته های علوم پایه در دانشگاههای ازاد و پیام نور و غیر انتفاعی بدون دانشجو مانده چون بازار کار ندارند و اساتید این رشته ها فقط برای ارتقا تلاش میکنند
کشور دچار درد بزرگی در علم است و همه خود را به خواب زده اند ...
به عنوان فارغ التحصیل دکتری علوم پایه از بهترین جای ایران، باید بگم شغل آکادمیک خیلی سخت به دست میاد چوون پره ظرفیت دانشگاه ها ....حتی جایی که ازش فارغ التحصیل شدیم حاضر نیست ولو کوتاه مدت، حمایت کنه. کار علوم پایه و چاپ مقاله درست و حسابی (از دیدگاه بین المللی نه نگاه سطح متوسط رو به پایین وزارت علوم بر مبنای عدد مقالات) در اون، کار سخت و زمان بری هست. همه اینا رو بذارین کنار هم میشه علت اقبال کم به سمت این رشته ها.
بلحاظ رابطه سالاری همهٔ رشته ها به مشکل برخورده است ؟ مثلا فرزند من دکترای علوم اعصاب است آنهم از دانشگاه علوم پزشکی تهران با رتبهٔ A فارغ تحصیل شده است و تعهد خدمت هم دارد اما دو سال میشود که منتظر ابلاغ طرح میباشد ؟ بگونه ای که اگر وابستگی خانواده نبود تا حالا مهاجرت کرده بود ؟
خدا لعنشون کنه که علوم پایه رو با بی مدیریتی نابود کردن و امثال من مدام تحقیر میشم
این گزارشهای مسخره رو حذف کنید همه رشته ها بیکارند
فنی مهندسی کجا بود عمو؟!
فقط و فقط پزشکی!
جالبه اگه از محققان ایرانی شاغل در موسسات به نام و پیشرو دنیا بپرسی قطعا به دانش اموزان نخبه علوم پایه رو پیشنهاد میکنند.
در واقع هم ارزشمند ترین رشته ها در دانشگاه هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ علمی و کاربرید و اثر گذار بودن قطعا علوم پایه هستند.
متاسفانه مهندسی در کشورهای کمتر توسعه یافته یک تکنسین تئوری تر است که اغلب قریب به اتفاق دانش اموزان و دانشجویان و مردم متوجه آن نیستند. در واقع این کشورها موسسه پیشروی برای جذب علوم پایه و توسعه مرزها یدانش ندارند. پس در کشور ما علوم پایه جایگاهی ندارد .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار