بازدید 2459
نوبخت:

دولت فروشنده ارز در بازار ثانویه و غیررسمی نیست

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برخی تصور می کنند دولت از مابه التفاوت نرخ ارز درآمدی کلانی کسب کرده است که واقعیت ندارد، زیرا دولت فروشنده ارز در بازار ثانویه و غیر رسمی نیست.
کد خبر: ۸۳۸۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸ 01 October 2018

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برخی تصور می کنند دولت از مابه التفاوت نرخ ارز درآمدی کلانی کسب کرده است که واقعیت ندارد، زیرا دولت فروشنده ارز در بازار ثانویه و غیر رسمی نیست.

به گزارش ایرنا، «محمد باقر نوبخت» این مطلب را امروز (دوشنبه) در بخش دوم سخنان خود در نشست صبحانه کاری که با فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران بیان کرد که با واکنش «علی اصغر زبردست» رئیس اتاق بازرگانی همدان مواجه شد.

زبردست گفت: «اینکه به حساب شما نیامده یک بحث است اما این که دولت بدهی های خود را با آن پرداخت می کند، بحث دیگری است.»

نوبخت در پاسخ به این فعال بخش خصوصی گفت: « اگر کسی مهمانم شود در سازمان برنامه و بودجه هیچ وقت صدایم را روی او بلند نمی کنم و هیچ وقت به آنها توهین نمی کنم و اگر مطلبی بگویند حرف آنها را به حساب توهین تلقی نمی کنم؛ من یک واقعیت مستند ارایه کرده ام؛ الان چند نفر از دوستان این آمار را مشاهده کنند، ببینند اطلاعات آقای زبردست یا اطلاعاتی خزانه درست است؟»

نوبخت ادامه داد: «اگر اطلاعاتی داریم، فکر نکنیم این اطلاعات جامع است؛ امکان دارد در برخی از موارد اطلاعات ما، همه واقعیت ها نباشد؛ اگر کسی اطلاعاتی بیشتر از ما دارد آن را توهین به شعور خود تلقی نکنیم؛ اطلاعات آقای زبردست اطلاعات ناقصی است.»

وی اظهار داشت: «دولت فروشنده ارز در بازار آزاد نیست؛ مابه التفاوت این ارز در جیب دولت نمی آید؛ ما ارز دولتی مان را برای واردات کالاهای اساسی که با ارز 4200 تامین می شود، صرف می کنیم.»

معاون رئیس جمهوری در مورد این ادعا که دولت درآمدهای فراوانی از مابه التفاوت نرخ ارز کسب کرده است، گفت: براساس گزارش مهرماه خزانه، درآمدهای 6 ماه نخست امسال، 150 هزار میلیارد تومان است؛ در حالی که بودجه کل کشور 386 هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: این 150 هزار میلیارد تومان از محل سه منبع مالیات، فروش نفت و اوراق کسب شده است؛ 77 درصد رقمی است که باید در 6 ماه نخست کسب می کردیم.

نوبخت گفت: همین رقم 150 هزار میلیارد تومان نسبت به سال گذشته 148 درصد رشد داشته است که نشان می دهد در 6 ماه نخست امسال وضعمان نسبت به مدت مشابه پارسال جلوتر است اما نسبت به برنامه مصوب، عقب تریم.

وی اظهار داشت: به عنوان نمونه، در طرح های عمرانی در نیمه نخست سال گذشته، هفت هزار و 500 میلیارد تومان تخصیص کرده بودیم اما این عدد در 6 ماه نخست امسال به 26 هزار و 389 میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی در پایان، به موضوع وصول اسناد خزانه اسلامی اشاره کرد و گفت: یک روز از اسناد به تاخیر نمی افتد؛ اصل و سود را در موعد مقرر پرداخت می کنیم؛ حتی به خزانه اجازه دادیم به محض سررسید شدن این اسناد، پرداخت صورت گیرد.

نوبخت همچنین در مورد تامین منابع مالی وزارت نیرو نیز گفت: 2 هزار و 500 میلیارد تومان رقمی است که باید توانیر و وزارت نیرو بابت هدفمندی یارانه ها به خزانه عمومی واریز می کرد و ما به صورت نقدی آن را توزیع می کردیم؛ حاضر شدیم از بودجه استفاده کنیم و آن منابع را برای کمک به توانیر به خود وزارت نیرو برگردانیم.

وی گفت: نکته دیگر، تخصیص هایی است که به وزارت نیرو داده ایم؛ دولت در 6 ماه گذشته اعتبارات طرح های وزارت نیرو را به میزان 89 درصد تخصیص داده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی