بازدید 24809
سینماگرانی که به اندازه برخی همکارانش خوش‌شانس نبودند؛

جزئیات تعطیلی نمایشگاه نقاشی‌های تهمینه میلانی: از اعتراض هنرمندان تا کپی نقاشی‌ها؟!

شماری از 26 تابلوی نقاشی تهمینه میلانی کپی از آب درآمد که از آن جمله یکی از آثار «جنی میلیهوف / Jenny Meilihove» هنرمند روسی ساکن سرزمین‌های اشغالی بود. اثر دیگر از سمانه علیجانی، هنرمند ایرانی بود که البته این اثر در نمایشگاه رونمایی نشد و میلانی عدم رونمایی از این نقاشی را این‌گونه توجیه کرد که چون این اثر را تحت تأثیر فیلم «مَلی و راه‌های نرفته‌اش» کشیده و چون فیلمش را ساخته است، در نمایشگاه «فیلم‌هایی که نساختم» قرار نمی‌گیرد و لابد قرار بوده در نمایشگاه «فیلم‌هایی که ساختم» به نمایش درآید.
کد خبر: ۸۳۲۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۱ 09 September 2018

جزئیات تعطیلی نمایشگاه نقاشی‌های تهمینه میلانی: از اعتراض هنرمندان تا کپی و تقلبپس از آنکه گروهی از نقاشان با حضور در گالری، میزبان نقاشی‌های تهمینه میلانی کارگردان سینما، نسبت به برگزاری نمایشگاه برای آثار ضعیف او واکنش نشان دادند که با مقاومت این گالری همراه شد، انتشار نمونه آثار هنرمندان خارجی که آثار میلانی به صورت واضح یک کپی ضعیف از آثار آنها بود، منجر به لغو نمایشگاه نقاشی او شد؛ اتفاقی که درباره میلانی تازگی ندارد و او پیش از این نیز برای کپی فیلمنامه «واکنش پنجم» در وضعیت مشابهی قرار گرفته بود؛ اتفاقی که تکرارش، تکان‌دهنده و معنادار است.

به گزارش «تابناک»؛ نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی کارگردان سینمای ایران روز جمعه شانزدهم شهریورماه با نام «فیلم‌هایی که نساختم» با حواشی فراوان در گالری ایوان افتتاح شد. با توجه به انتشار تصویر برخی از نقاشی‌های میلانی، عده‌ای از منتقدان هنری به نقد کیفیت آثار او پرداختند و او بر خلاف برخی همکارانش آنقدر خوش‌شانس نبود که بی‌سروصدا نمایشگاه نقاشی یا عکاسی برگزار کند و هرچه عرضه کرده را به قیمت‌های قابل توجه بفروشد.

جزئیات تعطیلی نمایشگاه نقاشی‌های تهمینه میلانی: از اعتراض هنرمندان تا کپی و تقلب

در جریان این اعتراض، گروهی از هنرمندان با نمونه‌هایی از آثارشان به این نمایشگاه آمده بودند و با نمایش آثارشان، تأکید داشتند که این آثار نقاشی است و نه آنچه میلانی کشیده و حال قصد دارد به اسم نقاشی به فروش بگذارد. البته این نوع مواجهه با مخالفت‌هایی همراه بود و بسیاری از منتقدان اعتقاد داشتند که باید اجازه داد مخاطب انتخاب کند و کیفیت اثر با قضاوت عمومی مشخص می‌شود و با همین رویکرد، گالری ایوان نیز کوتاه نیامد و قرار بود این نمایشگاه تا 21 شهریور تداوم داشته باشد اما یک اتفاق تازه که به اعتراض‌ها گره خورده، ورق را به نفع منتقدان بازگرداند.

جزئیات تعطیلی نمایشگاه نقاشی‌های تهمینه میلانی: از اعتراض هنرمندان تا کپی و تقلب

شماری از 26 تابلوی نقاشی تهمینه میلانی کپی از آب درآمد که از آن جمله یکی از آثار «جنی میلیهوف / Jenny Meilihove» هنرمند روسی ساکن سرزمین‌های اشغالی بود. اثر دیگر از سمانه علیجانی، هنرمند ایرانی بود که البته این اثر در نمایشگاه رونمایی نشد و میلانی عدم رونمایی از این نقاشی را این‌گونه توجیه کرد که چون این اثر را تحت تأثیر فیلم «مَلی و راه‌های نرفته‌اش» کشیده و چون فیلمش را ساخته است، در نمایشگاه «فیلم‌هایی که نساختم» قرار نمی‌گیرد و لابد قرار بوده در نمایشگاه «فیلم‌هایی که ساختم» به نمایش درآید.

جزئیات تعطیلی نمایشگاه نقاشی‌های تهمینه میلانی: از اعتراض هنرمندان تا کپی و تقلب

تهمینه میلانی پس از این رسوایی نوشت: «من الان رفتم در صفحه خانم jenny meilihove و این تصویرو دیدم و متوجه شباهت نقاشی خودم با کار ایشان شدم. از این بابت قلبا متأسفم. اين تابلو را از نمايشگاه خارج و‌ صدمه ي وارد شده را جبران مي كنم. حقيقتا نمی دانستم این تصویر که احتمالا روی یک‌کارت پستال برایم ارسال شده در ناخودآگاهم نقش بسته است. ایشان را تا دیشب نمی شناختم و‌ حتما از ایشان هم عذرخواهی خواهم کرد. در ضمن دوستاني كه گالري ايوان را متهم به كسب درآمد مي كنند، عرض مي كنم كه كليه ي عوايد اين نمايشگاه صرف خيريه مي شود. از مسئولين نمايشگاه و شما دوستان عزيز، دوستاني كه تذكر دادند و خانم نقاش صميمانه عذرخواهي مي كنم.»

جزئیات تعطیلی نمایشگاه نقاشی‌های تهمینه میلانی: از اعتراض هنرمندان تا کپی و تقلب

البته تهمینه میلانی سابقه چنین حرکت‌هایی را دارد و در سال 1384 نیز مهرنوش خرسند، نويسنده اصلي فيلمنامه «واكنش پنجم»، توانسته پس از حدود سه سال شكايت و دوندگي در دستگاه قضایی، ادعای خود را عليه تهمينه ميلاني به اثبات برساند.

اين فيلمنامه‌نويس آن زمان گفته بود: «اواخر سال 1378، فيلمنامه سينمايي «بن‌بست» را به خانم تهمينه ميلاني ارائه كردم و سپس آن را در كانون فيلمنامه‌نويسان خانه سينما به ثبت رساندم و در فرم مذكور متذكر شدم كه نسخه‌‌اي از آن در اختيار خانم ميلاني است. متأسفانه ايشان بدون كسب اجازه و اطلاع اينجانب، فيلمنامه را پس از تغييراتي تحت عنوان «واكنش پنجم» در بيست‌‌ويكمين جشنواره فيلم فجر به نمايش در آورد كه اين فيلم جوايز و نشان‌هاي بي‌شمار داخلي و خارجي نصيب آن فيلمساز هنرمند كرد.»

جزئیات تعطیلی نمایشگاه نقاشی‌های تهمینه میلانی: از اعتراض هنرمندان تا کپی و تقلب

اکنون پس از رسوایی تازه، گالری ایوان نتوانست از ادامه برگزاری این نمایشگاه دفاع کند و با صدور اطلاعیه، نمایشگاه میلانی را لغو کرد تا رسوایی رخ داده سر به فلک بزند. «جنی میلیهوف» که پیش از این در استوری حساب کاربری‌اش در اینستاگرام به این موضوع واکنش نشان داده و نوشته بود: «یک فرد مشهور تصویر مرا کپی کرده و فروخته است.» در استوری‌های بعدی از تعطیل شدن این نمایشگاه خبر داده و از بانیان تعطیلی آن قدردانی کرده است.

گالری ایوان در اطلاعیه خود درباره این اتفاق تأکید کرد: «گالری ایوان علی رغم تمایل همیشگی به حمایت از هنرمندان نواندیش و نوپا، این بار در راستای ادای احترام به کارگردان نامی سینمای ایران و با توجه به استقبال مخاطبین از نمایشگاه عکس ایشان سال ۱۳۹۶ گالری آریانا و البته تائید مشاور هنری این پروژه تصمیم به برگزاری این نمایشگاه گرفت، که به طبع در مواردی مورد استقبال و در مواردی مورد انتقاد قرار گرفت. و اما در پاسخ به انتقادها که در مواردی صحیح و قابل توضیح بودند، باید گفت: مدیریت گالری تنها به اعتبار و اعتماد به نام تهمینه میلانی این رویداد را برگزار کرده و به هیچ وجه قصد صحه گذاری بر آثار وجود نداشته است کما اینکه گالری همواره برای سلیقه های مختلف، عام و خاص احترام قائل است و خواهد بود.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: «اکنون که دو روز از برگزاری این نمایشگاه گذشته است، با یاری چندی از صاحب نظران متأسفانه به شک خود مبنی بر تأثیر شدید برخی نمونه های کار تصویرگر غیر ایرانی بر آثار به نمایش درآمده ی خانم میلانی مطمئن شدیم و مدیریت گالری بر آن شد تا فورا نمایشگاه را لغو کرده و در پی عذرخواهی از هنرمندان و هنردوستان گرامی باشد. البته لازم به ذکر است که مشابه چنین اتفاقی به دفعات در گالری های معروف و با سابقه ی تهران پیش آمده است که با درایت گالری داران به سرانجام درست رسیده است. امیدواریم پس از این شاهد چنین اتفاقات تلخی در حوزه ی هنر و خصوصا گالری و گالری داری مخصوصا گالری ایوان نباشیم.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۰
کپی کردن هنر نیست. نوعی سرقت است.
میلانی فقط ادعاست.
احسنت بر خانم ميلاني
اونم فهميده راه پيشرفت تو اين مملكت رو
اون از اقتصاد و سیاستمون اینم از هنرمندامون
دلمون را به چی خوش کنیم آخه؟!!!!
تهمینه خیلی سال هست که این کار ادامه میده فیلمهای که نه روشنفکری یا کلاسیک یا کمدی فقط فیلم فبمنسیتی بسازه
پس سابقه کپی کاری هم داشته. بار اولش نبوده.
از آدمهایی که تظاهر میکنند متنفرم.
خانم میلانی یک هنرمند بسیارعالی است کلاهبرداری خودش هنربزرگی است
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
خیلی جالب بود ولی دلم نیامد مثبت بزنم
یه عده به لطف پارتی بازی و مافیا شدن کارگردان!!! درحالیکه آثار دیگران رو ..... و به اسم خودشون منتشر میکنن1!!
حالا نمیگم دوره هاشو کجا دیده که اسم اون رژیم بالا تو متن اومده!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) به نقل از روزنامه کیهان تهمینه میانی که مدت هاست هیچ اثر قابل توجهی در حوزه سینما تولید نکرده در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه های اجتماعی با زیر سؤال بردن شهدای مدافع حرم از آشوبگران و خشونت طلبان داخلی حمایت کرد.



میلانی که قبا از هوادران سازمان تروریستی منافقین بوده؛ سابقه حمایت از گروهک تروریستی کومله را نیز در کارنامه خود دارد. او در دهه 70 نیز مدتی به جرم اقدام علیه امنیت ملی بازداشــت شــد. وی که با ســابقه چپ گرایی در فیلم هایش به تطهیر این جریان می پرداخت اکنون سال هاســت که به زندگی ســرمایه داری رو آورده و ضمن سکونت در مناطق شــمالی تهران از سفرهای تفریحی خارج کشــور نیز خود را محروم نمی کند تا نشان دهد آن زمان هم که شعار حمایت از طبقه ضعیف و پرولتاریا می داد یک ژست توخالی بیش نبود.



میلانی در آخرین اقدام خود در حمایت از گروه های تروریســتی این بار به ســراغ داعش رفته و شــهدای مدافع حرم را »مورد بحث و اعتراض بسیاری از ایرانیان« خوانده اســت تا با این اظهار نظــر خدمت تبلیغاتی خود به گروه های تروریستی و این بار گروه وحشی داعش را کامل کند. وی در ادامه اغتشاشگران دی ماه سال جاری را که با حمات مسلحانه خیابانی باعث جان باختن تعدادی از شهروندان شدند به گروهی معترض تنزل داد!
اینم یه سلبریتی که لیدر مردم شده!
ممنون بابت شفافیت و اطلاع رسانی
نمیدانم فعالیت سیاسی و اجتماعی ( فیلم ها ) خانم میلانی همینطور غیر قابل اعتماد هست؟ ! اصلا نمیشه صرفا به خاطر شناخت یک کارگردان و فعال هنری ، به فعالیت های دیگر اعتماد کرد. حتی کار هنری ایشان زیر سوال هست!
چند سال پیش شعر کوتاهی از حقیر در صفحه ایشان منتشر شد البته سطری به پایان شعر اضافه شده بود که با وجود تذکر محترمانه ی حقیر اقدامی صورت نگرفت

(آنتراکت)
لبو فروش ها
تابستان استراحت دارند
بستنی فروش ها
زمستان
بیچاره آدم فروش ها
(حمیدرضا اقبالدوست)

اما ایشان ایشان به این صورت منتشر کرده بودند


لبو فروش ها
تابستان استراحت دارند
بستنی فروش ها
زمستان
بیچاره آدم فروش ها
دریغ از یک لحظه استراحت
خانم میلانی کار خود را اینطور توجیه کردند که ممکن است تصاویر این نقاشی ها را قبلا دیده باشند و بعد این تصاویر در ناخودآگاه ایشان نقش بسته است و بعد بدون اینکه نسبت به این کار هشیار باشند طرح هایی را کشیده اند که ناخواسته مشابه طرح هایی است که قبلا دیده اند...باید بگویم بسیاری از این آثار به قدری معروف است که تقریبا امکان ندارد کسی بتواند«ناخود آگاه» آنها را کپی کند،ضمن اینکه وقتی می گوییم هنرمندی در یک نقاشی از ناخودآگاه الهام گرفته است منظور ناخودآگاه جمعی است که شامل کهن الگوهای همگانی و جهانی است و نه ناخود آگاه فردی که به نظر می رسد مد نظر خانم میلانی بوده باشد،اگر مطلبی در ناخود آگاه فردی کسی موجود باشد به محض ورود آن به هشیاری کاملا متوجه می شود که آن مطلب مربوط به چیست و چه زمانی آن را دیده یا خوانده است،بنابراین اگر هم این تصاویر در ناخودآگاه فردی ایشان موجود بوده باشد ضرورتا هنگام نقاشی متوجه بوده اند که این نقاشی ها را کجا دیده اند و متعلق به چه کسانی است.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی-دانشگاه خوارزمی
از نزدیک می شناسمش
نمیدونم با چه رویی ادعای روشنفکری میکنه این زن
خیلی شلوغش کردید فقط یک نقاشی بوده که احتمال کپی بودن داره. اونهم که بنده خدا توضیح دهده و حذفش کرده.نقاشی دوم را نقاش از روی تابلوی خانم میلانی کشیده و خودش هم هزار بار به این موضوع تاکید کرده. بهر حال خانم میلانی در حوزه زنان خیلی فیلم ساخته که به مذاق خیلی ها خوش نمیاد و الان فرصت خوبیه که حالش را بگیرند. یه عده هم این وسط جوگیر، سریع موضع می گیرند و نظر می دهند. تابناک هم بهتره اول موضوع را کامل بررسی کنه بعد تیتر بزنه و مطلب بنویسه
حتی برخی هنرمندان ما هم تقلبی هستند....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار