بازدید 1943
مدیرعامل برق منطقه ای تهران مطرح کرد:

برق مجانی موجب رشد مصرف است

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای تهران گفت:نرخ برق می‌تواند در مدیریت مصرف برق تأثیرگذار باشد.به نحوی که در برخی نقاط کشور که از برق مجانی استفاده می کنند شاهد افزایش مصرف هستیم.
کد خبر: ۸۳۰۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰ 02 September 2018

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای تهران گفت:نرخ برق می‌تواند در مدیریت مصرف برق تأثیرگذار باشد.به نحوی که در برخی نقاط کشور که از برق مجانی استفاده می کنند شاهد افزایش مصرف هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا خوش‌خلق، مدیر عامل شرکت برق منطقه ای تهران در نشست خبری با بیان اینکه خاموشی هایی که در تابستان سال جاری شاهد آن بودیم به دلیل کاهش ظرفیت تولید نیروگاه های برقآبی است، گفت: این خاموشی ها ناشی از فرسودگی و قدیمی بودن شبکه انتقال و توزیع برق ندارد.

وی ادامه داد: برای بازسازی شبکه برق تهران تا سال ۱۴۰۳ رقمی معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان را پیش بینی کرده بودیم که با توجه به التهابات بازار ارز و در نتیجه افزایش قیمت تجهیزات مورد نیاز، سرمایه مورد نیاز برای امور بازسازی و نوسازی ۲ تا سه برابر مبلغ پیش بینی شده است. این درحالی است که قرار است ۵۰ درصد به ظرفیت‌سازی و توسعه خطوط انتقال و پست‌های برق تا افق ۱۴۰۳ اضافه شود.

به گفته این مقام مسوول سه استان تهران، قم و البرز جزوه محدوده پوششی شرکت برق منطقه ای تهران بوده و تامین برق مورد نیاز این سه استان نیز بر عهده این شرکت است. طول خطوط انتقال این سه استان مجموعا رقم ۱۰ هزار کیلومتر و عمر نیمی از این شبکه به طور متوسط بیش از ۲۰ سال است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای تهران با بیان اینکه بخش خصوصی امکان مالکیت داشتن بر تاسیسات صنعت برق را ندارد، افزود: تمام تجهیزات مورد نیاز شرکت های برق منطقه ای کشور از بخش داخلی تامین می شود و طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است از پتانسیل بخش خصوصی در حوزه خطوط انتقال و پست‌ها به صورت اجاره به شرط تملیک استفاده کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی با تاکید بر اینکه شهرداری و دستگاه‌های ذیربط نباید اجازه ساخت و ساز در زیر شبکه برق را بدهند، اظهار داشت:‌ با شهرداری توافق کردیم تا بخشی از خطوط انتقال شبکه برق در تهران جمع‌آوری شود، اما امکان اینکه تمام خطوط را زمینی کنیم وجود ندارد.

این مقام مسوول درباره برق رسانی به واحدهای مسکن مهر نیز توضیح داد: شرکت برق منطقه‌ای تهران در راستای انتقال برق به واحدهای مسکن مهر به تمام وظایف خود عمل کرده و عقب‌افتادگی ندارد و هر جا که واحدهای مسکن مهر نیاز به پست اصلی برق داشته‌اند را انجام داده است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران در ارتباط با خرید برق از نیروگاه های کوچک مقیاس توضیح داد: طی دستورالعملی پنج سال قرارداد تضمینی خرید برق دیده شده است، بنابراین هر کیلووات ساعت برق ۱۰۰ تومان خریداری و به طور متوسط زیر ۷۰ تومان به مردم فروخته می‌شود که البته در نیروگاه‌های تجدیدپذیر این عدد برای هر کیلووات ساعت۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان خرید تضمینی خریداری و به یک هشتم به مردم فروخته می‌شود این در حالی است که برای توسعه نیروگاه‌های کوچک، دستورالعمل توسعه نیروگاه‌های کوچک در حال بازنگری است.

این مقام مسوول جمعیت تحت پوشش خدمات شرکت برق منطقه ای تهران را ۸.۴ میلیون نفر اعلام کرد و افزود:۲۵ درصد از کل مشترکین برق کشور تحت پوشش این شرکت هستند.

وی با بیان اینکه پیک مصرف برق امسال ۱۰ هزار و ۱۸۲ مگاوات بود، گفت: موقعیت جغرافیایی برق منطقه‌ای تهران به گونه‌ای است که با ۶ شرکت برق منطقه‌ای ارتباط دارد و به نوعی این شرکت هاب منطقه از لحاظ موقعیت‌ جغرافیایی است.

به گفته مدیرعامل شرکت برق منطقه ای تهران ارزان بودن قیمت برق باعث کم توجهی درمدیریت مصرف آن است. به نحوی که در اولین سال اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۰ میزان مصرف برق در البرز، تهران و قم ۷ هزار و ۷۵۰ مگاوات بود که با اجرای این برنامه،‌مصرف برق نسبت به سال قبل از آن با یک رشد منفی ۱.۳ درصدی مواجه شد، چرا که قیمت برق در هر کیلووات ساعت از ۱۷ تومان به ۴۲ تومان رسید، بنابراین مردم رو به صرفه جویی آوردند. این در حالی است که در سال ۹۲ و به خاطر رشد دلار، مصرف برق به ۸ هزار و ۵۰۵ مگاوات رسید که رشد ۶.۸ درصدی را نشان می داد. پیک بار سال ۹۷ به ۱۰ هزار و ۱۸۲ مگاوات رسید که  رشدی معادل ۰.۹ درصد را تجربه کرد.

خوش خلق ادامه داد: پیک مصرف برق در سال ۹۵، ۹ هزار و ۵۵۰ مگاوات بود که حاکی از رشد ۶.۲ درصد بود و حداکثر پیک بار در سال ۹۶ به ۱۰ هزار و ۹۱ مگاوات با رشد ۵.۷ درصد مواجه شد این در حالی است که متوسط دریافت قبوض برق ۱۶ هزار تومان است که در مقایسه با هزینه خدمات مخابراتی عدد بسیار ناچیزی است.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه نرخ برق می‌تواند در مدیریت مصرف برق تأثیرگذار باشد، افزود: در برخی نقاط کشور که از برق مجانی استفاده می کنند شاهد افزایش مصرف هستیم. به طور مثال تصویب آب و برق مجانی برای مدارس و مساجد مصرف برق و آب آنها را نیز افزایش داده است، بنابراین باید این برنامه نیز بازنگری شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار