بازدید 20166

هدیه دادن میلیون‌ها مترمکعب آب از استان کم آب کشورمان به ترکمنستان!

استان خراسان رضوی و به ویژه شهرستان‌های شمالی آن، از دیگر مناطق جغرافیایی ایران است که به واسطه کاهش شدید نزولات جوی و نیز تبخیر شدید آب‌های سطحی، با چالش جدی در حوزه منابع آب رو به روست؛ استان پرجمعیتی که بررسی‌ها نشان می‌دهد، آنچنان که باید و شاید، مدیریت منابع آب در آن به خوبی اجرا نمی‌شود و در حوزه مدیریت آب‌های مرزی نیز به شدت ضعیف عمل می‌کند.
کد خبر: ۸۲۷۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۸ 23 August 2018
تقویت اقتصاد کشاورزی ترکمنستانی ها در پی خواب سنگین متولیان آب ایراناستان خراسان رضوی و به ویژه شهرستان‌های شمالی آن، از دیگر مناطق جغرافیایی ایران است که به واسطه کاهش شدید نزولات جوی و نیز تبخیر شدید آب‌های سطحی، با چالش جدی در حوزه منابع آب رو به روست؛ استان پرجمعیتی که بررسی‌ها نشان می‌دهد، آنچنان که باید و شاید، مدیریت منابع آب در آن به خوبی اجرا نمی‌شود و در حوزه مدیریت آب‌های مرزی نیز به شدت ضعیف عمل می‌کند.

به گزارش «تابناک»؛ بخش عمده‌ای از مساحت استان خراسان رضوی با بیش از شش میلیون تن جمعیت، منطبق با حوضه آبریزی است که تنها بخش کوچکی از آن در خاک ایران است و بخش زیادی از مساحت آن در خاک کشور‌های افغانستان و ترکمنستان قرار دارد؛ حوضه آبریزی که در ایران با نام قره قوم شناخته می‌شود و در سال‌های اخیر با کاهش چشمگیر بارش‌های جوی رو به رو شده است.

هرچند حوضه آبریز قره قوم در ایران شامل آبراهه‌های متعددی است که به رود تجن می‌ریزند، بر پایه واقعیت‌های جغرافیایی بسیاری از آبراهه‌های این حوضه آبریز به دلیل نزدیکی با مرز‌های شمال شرقی کشور از مرز‌ها خارج می‌شوند و کنترل چندانی روی منابع آب آن وجود ندارد.

حوضه آبریز قره قوم چیزی حدود ۴۴ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و بخش‌های قابل توجهی از شهرستان‌های مرزی سرخس، کلات و درگز را پوشش می‌دهد. بر اساس گزارش‌های منتشره توسط وزارت نیرو، این حوضه آبریز در سال جاری شاهد تنها ۱۴۲ میلیمتر بارندگی بوده، در حالی که سال گذشته در این حوضه بیش از ۱۸۰ میلی متر بارندگی صورت گرفت و همچنین متوسط بلند مدت بارندگی آن چیزی حدود ۲۲۰ میلی متر است.

ناگفته پیداست که وضعیت منابع آب در این حوضه به واسطه کاهش نزولات جوی دچار بحران جدی شده است و بیش از یک سوم بارش‌های خود را در عرض ۵۰ سال گذشته از دست داده است. کاهش نزولات جوی البته همه مشکل پیش آمده برای این حوضه آبریز نیست و در پی افزایش میانگین دمای هوا که در سال‌های اخیر روند شتابانی داشته است، مشکل تبخیر سریع آب‌های سطحی نیز بر مشکلات آبی این منطقه از کشور افزوده شده است.

هرچند در چنین فضایی انتظار می رود متولیان منابع آب کشور هوشمندانه و با واکنش سریع خود از بروز هر گونه بحران جدید جلوگیری کنند و شرایط ناپایدار کنونی را به سمت پایداری بلند مدت پیش ببرند، بررسی‌ها نشان می‌هد در این رابطه آنچنان که باید و شاید کار مؤثری نمی‌شود.

این را می‌توان از خروج حجم قابل توجهی از آب‌های سطحی استان خراسان رضوی از مرز‌های متصل به کشور‌های افغانستان و ترکمنستان دریافت کرد که تصمیم موثری برای مدیریت آن از سوی متولیان منابع آب کشور و استان خراسان رضوی صورت نمی‌گیرد.

این شرایط را می‌توان از گفته‌های «عبدالله حاتمیان» نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی برداشت کرد که تازگی در همین باره به رسانه‌ها گفته است: ما در خراسان رضوی ـ که یکی از استان‌های خشک کشور است ـ منابع آبی خیلی زیادی داریم که از دسترس ما خارج می‌شوند؛ اما چون وزارت نیرو تجهیزات کافی ندارد، آمار دقیقی از آب‌های خروجی مرزی وجود ندارد.

وی ادامه داد: برای نمونه ما توجه نداریم که خروجی آبی ما به سمت ترکمنستان چه مقدار است. در زمان شوروی سابق کانالی به نام قره قوم از تاجیکستان تا روسیه فعلی کشیده شد که بیش از ۴ هزار کیلومتر طول دارد، این کانال همه آب‌های مرزی تاجیکستان، افغانستان و ایران را جمع و به روسیه منتقل می‌کند.

این نماینده مجلس دهم تأکید کرد: ترکمنستان کشوری کویری است که اگر این کانال قره قوم و هرز آب‌های مرزی ایران نباشد، خشک خواهد شد. بنده معتقدم که آب می‌تواند برای ما ابزار چانه زنی در مقابل ترکمنستان باشد. ایران باید به این کشور‌ها بفهماند که چه مقدار آب از سمت ایران به مرز‌های آن‌ها می‌ریزد و ما می‌توانیم آن‌ها را مهار کنیم.

وی توضیح داد: خیلی از آب‌های مرزی ما پروتکل ندارند. ما به همه پروتکل‌هایی که در مورد رود‌ها و منابع آبی بین المللی وجود دارد پایبند هستیم و در مقابل، ترکمنستان هم باید به پروتکل‌ها پایبند باشد؛ اما آب‌هایی بسیاری از مرز‌های ما خارج می‌شود که پروتکل ندارند.

حاتمیان گفت: بحث کنترل آب‌های رودخانه‌های مرزی از ده سال پیش مورد بحث بوده است که به همین منظور سدی در شهر درگز ساخته شد، اما این سد به گونه‌ای طراحی شده که فقط امکان انتقال آب زلال به پشت سد وجود دارد و دریچه‌های سد نیز به نحوی تعبیه شده که با کمترین آب، دهنه آن مسدود می‌شود.

 
موقعیت جغرافیایی کانال قره قوم و کشاورزی گسترده در مجاورت آن

آنچه حاتمیان به عنوان یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به آن اشاره دارد، ناظر بر بی توجهی مدیران آبی کشور به میزان آب‌های سطحی است که در همه این سال‌ها از کشور خارج شده و پس از احداث کانال آبی بزرگ قره قوم، زمینه توسعه کشاورزی را در کشور ترکمنستان فراهم کرده است.

امروزه از کانال آبی قره قوم که گفته می‌شود هزاران کیلومتر طول دارد و در زمان اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد، به عنوان ستون فقرات اقتصاد کشاورزی ترکمنستان یاد می‌شود؛ کانال آبی بزرگی که بخش چشمگیری از منابع آبی خود را از کشور‌های ایران، افغانستان و تاجیکستان تأمین می‌کند و متولیان آب کشورمان تا کنون در رابطه با این مسأله با همتایان ترکمنستانی به توافق مشخصی نرسیده اند.

این بی توجهی مسئولان ایرانی در حالی است که از آن سو مقامات ترکمنستانی همواره در موضوعاتی نظیر تردد کامیون‌های باربری ایرانی به آسیای مرکزی، انتقال گاز به ایران و نیز رژیم حقوقی دریای خزر، مسئولان و شهروندان ایرانی را با چالش‌های جدی رو کرده اند.

بر این اساس می توان گفت، در سال های گذشته و به ویژه سه دهه اخیر میلیون ها مترمکعب آب از سوی ایران به سمت کشور افغانستان روانه شده که تأثیر قابل توجهی در توسعه اقتصاد کشاورزی این کشور داشته است؛ منابع آب فراوانی که اکنون هیچ ساز و کاری برای محاسبه و استفاده راهبردی از آن وجود ندارد.

به نظر می‌رسد، با توجه به کاهش منابع آبی حوضه آبریز قره قوم، تشدید بحران آب شمال شرق کشور و نیز برخی مناسبات دوجانبه ایران و ترکمنستان، نیاز است تا مسئولان ایرانی به این مسأله ورود مؤثری داشته باشند و با در پیش گرفتن تدابیر هوشمندانه، منافع کشور را در عالی‌ترین سطح تأمین کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶۸
برای این خبر هیچ چیز نمیتوانم بنویسم.
همین کنترل که میگید ترکیه انجام میده کمپین میذارید
این از کجا پیدا شد !!!!!!
لازم است دلسوزان واقعی مردم و کشور سریعا به این قراردادهای ننگین ورود کنند و عاملین را مجازات وگرنه مردم همه را به یک چشم خواهند دید و دمار از روزگار همه درمیاورند.
خیانت
خدا را شکر
هدیه به عراق و الان هم هدیه به ترکمنستان معلومه چه خبره ؟
با سلام
دیپلماسی آب ایران تقریبا" صفر است
????
خود آقایان عیششان برقرار باشد کافی است مردم کیلویی چند
ای خدا تو به داد ما برس.پس مسئولین چه کار می کنند؟
سالهاست که مسئولین حکومتی و متولیان امور آب کشور فریاد وا مصیبتا و کمبود آب در کشور را دارند
روحانی که باسیاستهای اقتصادی غیرعقلانی وغیرکارشناسانه ارزش پول ملی را به زیرصفررساند
ای وائیییییی
باید یک پارچ آب پاشیده شود به صورت استاندارمنطقه تااز خواب خرگوشی بیدار شود ویک سیلی خواباند گوش مدیرکل آب و فاضلاب و جهاد وکشاورزی تا متوجه وظائف شان شوند.همچنین به وزرای نیرو و جهاد وکشاورزی اصلاح رسانی شودجهت پیگیری.
اينها يك مشت حىس و گمان است . بهتر است نظر وزارت نیرو را بپرسید تا این اخبار کذب را پخش کنید. تنها مرجعی که می تواند در خصوص آبهای کشور نظر بدهد وزارت نیرو هست. این آقا میخواهد برای آبی که وجود خارجی نداره پروژه اجرا کنه و پول مملکت را به باد بده! مثل دخالتهای بیجای نمایندگان در سد سازی که باعث بروز مشکلات زیادی برای کشور شده است
روش مسئولان
کدام کارتان درست است که این یکی هم درست باشد
کانال قرقوم از رود ولگا شروع میشود وبه دریای خزر میپیوندد و از آن بعنوان راه آبی استفاده میکردند ؟
هدیه دادن چه ربطی به بی عرضه بودن دارد؟! چرا اینهمه آب را به ملتشان هدیه ندادند؟
استاندار خراسان رضوی عملکرد ضعیفی دارد. البته زیربار هم نمی رود...
ازیکسو مقابل جریان آب هیرمند را سد میکنند واز اآنسو قره قوم را با آب خراساان آباد میکنند
همه چی باختیم این هم روش
طرح این مسائل و پیگیری با نیت تاثیر گذاری خوب و مناسب است و لی تیتر بندی این گزارش اصلا مناسب نیست
مبارک‌
مبارک‌ترکمنستان
درست میفرمایند.
سلام
صید بی رویه ماهی در جنوب توسط چینی ها عوارضی بر اکولوژی داره که سالها بعد معلوم میشه ولی سازمان شیلات داره خودشو به نفهمی میزنه لطفا مقاله تحقیقی در این زمینه بنویسید
اشکالی نداره ما که داریم دریا و خشکی مملکت رو اجاره میدیم و می فروشیم و از پولش هم خبری نیست این هم روش !
حدایا از این کاراشون نگذر
خدا خیرتان بدهد که تنها سایتی هستید که مسایل اساسی کشور را مطرح می کنید
خدایا بسه دیگه به خدا خسته شدیم. :|
وقتی تخصص جاشو به تعهد داد همین میشه.
مملکت بی برنامه! و مدیریت پیر و کهنسال

در هیچ عرصه ای!
استفاده از منابع آب حق کشور ماست ما می‌توانیم بر اساس توافقات بین المللی از این حق استفاده کنیم اگر مسئولین پیگیری کنند مخصوصا که خودمان به شدت به اب نیاز داریم و اما بعد
ان شاء الله كه مسئولین محترم بشنوند و پیگیری کنند
ترکیه سد می زنه دادتون درمیاد که حق کشورهای دیگه رو می خوره و فلان و بهمان ! الان خودتون اعتراف می کنین که قدرتشو ندارین والا بدتر می کردین.
یعنی بد تر از مسئولین ما در دنیا وجود ندارد ......
بی خیالش کار از این حرفها گذشته
متاسفانه شهرستان درگز امسال دچار خشکسالی و کم آبی شدید شد و بسیاری از کشاورزان منطقه تقریبا هیچ درآمدی نداشته اند‌ اما احداث سدی که با هزینه زیادی ساخته شد اما عملا توانایی حفظ آب ارزشمند رودخانه آن را نداشته، خود داستان غم انگیز دیگریست.
خدایییا
تا کی شاهدی این همه بی مسیولیتی باشیم
آخه با این بحران آب؟؟؟؟
خداییییاااااا
لی عرضگی مسئولان بیداد میکنه...
هدیه دادن میلیون‌ها مترمکعب آب از استان کم آب کشورمان به ترکمنستان!
بی خیالی بس است!
اه
اعصابمون خورد میشه با این خبرا واقعا
ايرانو همه جوره دارن نابود ميكنن
اين چه ربطي به اهدا داشت ؟!
مسئول بی مسویلیت
بیمار در حال موت و خونریزی بسیار شدید است. همزمان در عوض ممانعت از خونریزی، متخصصان ما در حال اندیشیدن کشیدن دندان خراب عقل وی هستند. تنها و فقط اندیشیدن. عمل به تفکرات نیز هرگز.
عمل هم که می کنند، دندان عقل را می کشند و اندکی بعد بیمار به علت خونریزی شدید به دیار باقی می رود.
واقعن که
چکار کنن
عجب مسیولینی داریم
این کانال یعنی قره قوم یکی از شاهکار های دولت شوروی سابقا است مثل سد آسوان مصر که در زمان ناصر و خروشچف به بهره برداری رسید .
بیشتر مطالب ادعا است.
مثلا ما از آب سد دوستی استفاده میکنیم که عمدتا از افغانستان می آید.
اعدام مسئولین بی کفایت
مسئلین تورو خدا دیگه تو این مسئله ورود نکنید می خواهید بدونید چرا، چون تا حالا .......
خیلی جالبه ترکیه در مورد آب هایی که از کشورش به جاهای دیگه میره (مثل عراق) با حساب کتاب عمل می کنه
نمیدانم این خبر درست است یانه اگر هست قلبم به درد میاید اما اگر نیست اجرت با نکیر و منکر شب اول قبر
با عرض سلام .
متاسفانه سياست ايران در قبال تركمنستان اصلا مشخص نيست .
خواب مجلسیان راآشفته نکنید!
عالی بود
هریرود نامش را از هری یا هرات گرفته نقشه رود راببینید که چند کبلومتر داخل ایران آمده؟وبه جای تشکر از دیگران حداقل ناسپاسی برای تأمین اب
۱۰میلیون نفر خراسان ها نکنید.
ما خوابیم شب بخیر ایرانی
ما فقط بلدیم به همدیگه تهمت بزنیم خارجیها کیفش می برند
اگه کسی دلسوز ایران باشه از برنامه ریزی اینا دق می کنه.
لعنت
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار