بازدید 3502
گزارش هفتگی تالار شیشه‌ای حافظ؛

افت ۱۰۴۵ واحدی شاخص کل بورس در یک هفته

بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته روند پرنوسانی را تجربه کرد و نتیجه این نوسانات، کاهش ۱۰۴۵ واحدی معادل ۰.۷۹ درصدی شاخص کل بورس بود.
کد خبر: ۸۲۶۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۹ 18 August 2018

بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته روند پرنوسانی را تجربه کرد و نتیجه این نوسانات، کاهش ۱۰۴۵ واحدی معادل ۰.۷۹ درصدی شاخص کل بورس بود.

به گزارش تابناک اقتصادی، در پنج روز کاری بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، شاخص کل بورس در اولین روز هفته، یعنی شنبه ۲۰ مردادماه ۹۷، با عقب نشینی به کانال ۱۲۹ هزار واحد بازگشت. در دومین روز هفته، شاهد رشد نماگر کل بورس بودیم، اما در سومین روز دوباره شاخص کل با عقب نشینی مواجه شد. این روند فراز و نشیب در روز‌های سه شنبه و چهارشنبه نیز ادامه داشت و شاخص کل در نهایت، روز چهارشنبه بر خلاف رشد روز قبل، ۴۵۰ واحد کاهش یافت و هفته بورسی را در کانال ۱۳۰ هزار واحد به پایان رساند.

یک هفته نوسانات غیرمنتظره در بورس تهران

بر اساس این گزارش، نماگر بازار سرمایه در روز شنبه،  تحت تاثیر پارسان و فارس با کاهش ۲۵۰۷ واحدی معادل ۱.۹۱ درصد به رقم ۱۲۹ هزار و ۱۳ واحد رسید. در این روز،  نماد معاملاتی پارسان متعلق به گسترش نفت و گاز پارسیان با ۳۴۵ واحد، نماد فارس متعلق به صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۲۸۹ واحد، نماد جم متعلق به پتروشیمی جم با ۲۲۲ واحد، نماد کگل متعلق به معدنی و صنعتی گل گهر با ۲۲۱ واحد، نماد پارس متعلق به پتروشیمی پارس با ۲۱۹ واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در افت شاخص کل بورس داشتند.

روز یکشنبه، مسیر شاخص قدری تغییر کرد و شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس در پایان معاملات، با افزایش ۸۸۸ واحدی معادل ۰.۶۹ درصد به رقم ۱۲۹ هزار و ۹۰۱ واحد رسید. در این روز،  نماد معاملاتی پارس (پتروشیمی پارس) با ۱۵۱ واحد، نماد پارسان (گسترش نفت و گاز پارسیان) با ۱۴۵ واحد، نماد فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) با ۹۶ واحد، نماد شپدیس (پتروشیمی پردیس) با ۹۳ واحد، نماد رانفور (خدمات‌انفورماتیک) با ۹۱ واحد، نماد فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) با ۸۸ واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند.

روز دوشنبه، دوباره شاهد قرمز پوشی شاخص کل بورس بودیم. به گونه‌ای که در پایان معاملات، نماگر کل با کاهش ۱۳۷۹ واحدی معادل ۱.۰۶ درصد به رقم ۱۲۹ هزار و ۹۰۱ واحد رسید. در این روز،  نماد معاملاتی فولاد متعلق به فولاد مبارکه اصفهان با ۲۶۶ واحد، نماد فملی متعلق به ملی صنایع مس ایران با ۱۹۰ واحد، نماد فارس متعلق به صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۱۸۸ واحد، نماد تاپیکو متعلق به س. نفت و گاز و پتروشیمی تأمین با ۱۲۵ واحد، نماد جم متعلق به پتروشیمی جم و نماد فخوز متعلق به فولاد خوزستان با ۱۲۴ واحد، نماد پارسان متعلق به گسترش نفت و گاز پارسیان با ۱۱۷ واحد و نماد پارس متعلق به پتروشیمی پارس با ۱۱۱ واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند.

روز سه شنبه، شاهد رشد ۲۴۰۴ واحدی شاخص کل بورس تهران بودیم. در این روز،  شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران با افزایش ۲۴۰۴ واحدی معادل ۱.۸۷ درصد به رقم ۱۳۰ هزار و ۹۲۷ واحد رسید؛ و در نهایت در معاملات روز چهارشنبه، هفته بورسی با عقب‌گرد ۴۵۰ واحدی شاخص کل به پایان رسید. به گونه‌ای که در پایان معاملات، شاخص کل با کاهش ۴۵۰ واحدی معادل ۰.۳۴ درصد به رقم ۱۳۰ هزار و ۴۷۶ واحد رسید. در آخرین روز کاری بورس در هفته گذشته،  نماد معاملاتی فولاد متعلق به فولاد مبارکه اصفهان با ۲۳۷ واحد، نماد پارس متعلق به پتروشیمی پارس با ۱۲۳ واحد، نماد شبندر متعلق به پالایش نفت بندرعباس با ۱۱۵ واحد، نماد وغدیر متعلق به سرمایه‌گذاری‌غدیر هلدینگ با ۷۱ واحد، نماد تاپیکو متعلق به س. نفت و گاز و پتروشیمی تأمین با ۶۶ واحد، نماد جم متعلق به پتروشیمی جم با ۶۵ واحد، نماد شپنا متعلق به پالایش نفت اصفهان با ۵۸ واحد و نماد شتران متعلق به پالایش نفت تهران با ۴۰ واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس داشتند.

نگاهی به صنایع مورد توجه هفته

دنیای اقتصاد نوشت: بررسی روند خرید و فروش‌های صورت‌گرفته از سوی بازیگران بازار در هفته منتهی به ۲۴ مرداد نشان می‌دهد که گروه شیمیایی و فلزات اساسی در کانون توجه سهامداران عمده بودند به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در این دو صنعت تقریبا یکسان و در هر کدام با تغییر مالکیتی در حدود ۳۵میلیارد تومان همراه شد (به نفع سهامداران عمده).

در گروه پتروشیمی، بیشترین میزان جابه‌جا‌یی به نماد پتروشیمی پارس تعلق داشت که با جابه‌جا‌یی بیش از ۴۰میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی همراه شد. صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و پتروشیمی جم نیز در مجموع هفته به ترتیب خالص خرید ۸/ ۷ میلیارد تومانی و ۵/ ۶میلیارد تومانی را از سوی سهامداران عمده تجربه کردند. این در حالی است که پتروشیمی پردیس بیشترین خرید را از سوی سهامداران خرد تجربه کرد و با خالص خرید ۵/ ۱۵ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها در مقیاس هفتگی روبه‌رو‌ شد. البته حقیقی‌ها خریدهای پرحجمی در نماد پتروشیمی شازند هم داشتند. این امر سبب شد تا در هفته گذشته حدود ۶میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران عمده «شاراک» خارج و به سبد سهامداران حقیقی این نماد منتقل شود. در گروه فلزی نیز سهام فولاد‌مبارکه در صدر تقاضای هفتگی معامله‌گران حقوقی بود که با خالص خرید بیش از ۳۵میلیارد تومانی همراه شد.

این در حالی است که سهامداران حقیقی بیشترین خرید را در صنعت پالایشی داشتند. این روند با خالص خرید بیش از ۲۷میلیارد تومانی حقیقی‌ها همراه شد. در کانون خرید این سهامداران تقاضا برای جمع‌آوری سهام «شسپا» قرار داشت به‌طوری‌که در مجموع هفته گذشته حدود ۳۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «شسپا» جابه‌جا‌ شد. همچنین در هفته‌ای که گذشته سهامداران خرد بازار به خرید سهام مپنا نیز تمایل نشان داد و در مجموع حدود ۱۲میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «مپنا» منتقل شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار