بازدید 2915

امیر قطر به ترکیه سفر می کند

کد خبر: ۸۲۵۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸ 15 August 2018

همزمان با تشدید تنش های واشنگتن و آنکارا و کاهش ارزش لیر ترکیه بر اثر تحریم های یکجانبه دونالد ترامپ، منابع خبری از سفر 'شیخ تمیم بن حمد آل ثانی' امیر قطر به ترکیه خبر دادند.

به گزارش ایرنا، این سفر امروز و چند روز بعد از آن انجام می شود که ارزش لیر ترکیه به پایین ترین سطح خود طی سال های اخیر رسیده است.


قطر به عنوان کشور متحد راهبردی ترکیه در شورای همکاری خلیج فارس محسوب می شود و روابط دو کشور به ویژه بعد از قطع روابط عربستان، امارات، بحرین و مصر از 15 خرداد سال گذشته در همه زمینه ها گسترش بیشتری یافته است .


حجم مبادلات تجاری دو کشور از یک میلیارد دلار عبور کرده است و گفته می شود قطر حدود 20 میلیارد دلار در ترکیه سرمایه گذاری کرده است .


روابط دو کشور در زمینه نظامی هم توسعه یافته است. ترکیه یک پایگاه نظامی در داخل خاک قطر با حضور بیش از 5 هزار نظامی دارد و علاوه بر اینکه قرارداد فروش تجهیزات نظامی به این کشور امضا کرده، قرار است دو پایگاه دریایی برای این کشور بسازد.


طی روزهای گذشته که دولت ترکیه با کاهش ارزش لیر روبرو شد، نگاه ناظرین امور منطقه متوجه واکنش قطر در این ارتباط بود . دوحه طی این روزها به صورت رسمی واکنشی از خود نشان نداده است اما در محافل غیر رسمی تبلیغات وسیعی در حمایت از ترکیه انجام شد.


تبدیل ریال قطری به لیر ترکیه و گذراندن تعطیلات عید قربان در شهرهای مختلف ترکیه به عنوان دو راهکار کاربران شبکه های اجتماعی این کشور برای کمک به دولت اردوغان در شرایط کنونی مطرح شد.


واکنش احتمالی دولت قطر در قبال تحولات ترکیه از سوی برخی دشمنان این کشور مانند عربستان هم رصد می شود. حساب های کاربری سعودی ها در توئیتر طی چند روز گذشته به نقل از برخی رسانه های ترکیه از 'واکنش بی روح' دولت قطر نسبت به این تحولات انتقاد کردند.


قطع روابط با ترکیه از جمله 13 شرطی بود که عربستان ، امارات ، بحرین و مصر برای از سرگیری روابط با قطر مطرح کردند.


اگرچه در خبری که منابع قطری از سفر شیخ تمیم به آنکارا منتشر کرده اند اشاره ای به تحولات اخیر این کشور نشده است اما ناظرین امور این سفر را حمایت عملی دوحه از آنکارا ارزیابی می کنند.


بحران در روابط آمریکا و ترکیه بعد از آن آغاز شد که دولت آنکارا یک کشیک آمریکایی را در ازمیر به اتهام عضویت در گروههای گولن و پ . ک. ک و همچنین جاسوسی دستگیر و به حبس خانگی محکوم کرد.


متعاقب این اقدام ، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا دستور تحریم وزیر کشور و دادگستری ترکیه را صادر و بعد از آن دستور دو برابر شدن تعرفه های واردات آلومینیوم و فولاد از ترکیه را ابلاغ کرد.


این تصمیمات موجب خشم و واکنش مقامات و مردم ترکیه گردید و در ادامه بازارهای مالی و پولی ترکیه دچار التهاب شد به طوری که نرخ ارز در بازار این کشور به شکل کم سابقه ای افزایش یافت.


اغلب کارشناسان، مقامات سابق و فعلی و احزاب موافق و مخالف دولت ترکیه در برابر اقدامات یکجانبه و فشارهای اقتصادی و سیاسی آمریکا علیه کشور خود متحد و یکصدا شده اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست