بازدید 23730
تحلیل «تابناک»؛

چرا نباید از همراهی عراقِ العبادی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران برافروخته شویم؟!

ما به عنوان ایران، دوست و دشمن دائمی نداریم، بلکه منافع دائمی مان را باید در نظر بگیریم؛ کما اینکه عراقی ها، روس ها و دیگران نیز چنین می کنند. لذا بیش از آنکه از عراق یا روسیه باید انتظار داشته باشیم که منافعمان را تأمین کنند، خودمان باید تأمین کننده منافع ملی مان باشیم؛ بنابراین، فرضا اگر روزی بشار اسد هم با تحریم های آمریکا علیه ایران همراهی کرد یا در اتحادیه عرب علیه ایران رأی داد، نباید غافلگیر شویم و در خشم و غضب فرو رویم!
کد خبر: ۸۲۵۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹ 14 August 2018

چند روز پیش، حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق اعلام کرد، به رغم میل باطنی خود، ناچار است با تحریم های آمریکا علیه ایران همراهی کند.

مصطفی نجفی ـ به گزارش «تابناک»؛ هفته پیش، حیدرالعبادی با اعلام اینکه با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران مخالف است، تأکید کرده بود، به خاطر منافع ملت عراق، مجبور به پیروی از این تحریم‌هاست که البته این اظهارات العبادی با واکنش هایی در ایران و حتی عراق مواجه شد و بسیاری در محیط سیاسی و اجتماعی کشورمان، این موضع گیری نخست وزیر عراق را با توجه به کمک نظامی ـ امنیتی ایران به این کشور در دوران داعش، غیرقابل قبول دانسته و افکار عمومی نیز به شدت به این مسأله واکنش نشان دادند.

این واکنش ها باعث شد، نخست وزیر عراق در اظهارات جدید روز گذشته خود اعلام کند، کشورش تنها از تحریم عدم مبادله تجاری با دلار با ایران پیروی خواهد کرد و از سایر تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران پیروی نخواهد کرد.

حال فارغ از عقب نشینی تاکتیکی حیدرالعبادی، این پرسش مطرح می شود، موضع گیری نخست وزیر عراق تابع چه شرایط و ملاحظاتی بوده است؟

نخست: عراق پسا داعش

در آبان سال گذشته مطلبی با تیتر «چرا در رقابت جدید در عراق ممکن است بازنده شویم!؟» نوشتم و هشدار دادم، عراق پسا داعش عراقی متفاوت خواهد بود. عراقی که منافع ملی اش را فارغ از همه ملاحظات اخلاقی و بدون دادن سهم و نقش مطلقی به یک بازیگر خاص دنبال خواهد کرد.

در واقع، مسئولان و حتی مردم این کشور، از شیعه و سنی و ترکمن و کرد، می خواهند زیرساخت های ویران شده کشورشان و خانه و کاشانه تخریب شده خود و اقتصاد ضعیف شان را خیلی زود سروسامان ببخشند؛ بنابراین، آن کشوری که بتواند انتظارات آنها را برآورده کند، صاحب نفوذ و قدرت در این کشور خواهد شد. حال این کشور، ایران، عربستان، آمریکا و یا ترکیه باشد تفاوتی ندارد.

بنابراین، بخش عمده ای از رویکرد العبادی در قبال ایران به تغییر محیط سیاسی، اجتماعی و امنیتی عراق مربوط می شود و العبادی با درک این مسأله به دنبال پیشبرد منافع ملی عراق بدون درنظر گرفتن هیچ گونه ملاحظه اخلاقی است. درواقع، آنچیزی که در دستور کار العبادی قرار دارد ثبات سیاسی و امنیتی و بهبود معیشت مردم عراق و همچنین تثبیت جایگاه قدرت خود است، نه جبران کمک ها و زحمات ایران در دوران داعش!

دوم: ویژگی های شخصیتی العبادی

ویژگی های شخصیتی حیدرالعبادی عامل مهم دیگری در موضع گیری ها اخیر اوست. یکی از مهم ترین ویژگی های شخصیتی و فکری العبادی پراگماتیک(عملگرا) بودن اوست.

از دیدگاه پراگماتیسم، معیار حقیقت، عبارت است از سودمندی، فایده، نتیجه و نه انطباق با واقعیت عینی. در واقع حقیقت هر چیز به وسیله نتیجه نهایی آن اثبات می‌شود. دولتمردان و سیاستمداران «پراگماتیست» به کسانی گفته می‌شود که امکانات عملی و مصلحت روز را بر معتقدات خود مقدم می‌شمارند و به عبارت دیگر برای پیشرفت مقاصد خود یا ماندن بر مسند قدرت، انعطاف نشان می‌دهند.

ویژگی دوم، غیرایدئولوژیک بودن نخست وزیر عراق است که تابعی از ویژگی اول است. العبادی بیش از اینکه شخصیتی ایدئولوژیک و خود و تصمیماتش تابع ملاحظات ایدئولوژیک و اخلاقی باشد، شخصیتی سکولار است. همین ویژگی، العبادی را به آمریکایی ها نزدیک می کند و ملی گرایی عراقی و عربی را بر ملاحظات ایدئولوژیک شیعی او ارجحیت می دهد.

بنابراین، پراگماتیک بودن، غیرایدئولوژیک بودن، سکولار بودن و ملی گرایی عربی مهم ترین ویژگی های شخصیتی العبادی هستند که باعث می شود وی در مواضع سیاسی خود برای خود خط قرمزی تعیین نکند و سهم و نقش مطلقی نیز برای هیچ بازیگر خارجی در نظر نگیرد.

سوم: وضعیت ایران محیط بین المللی

عراق پسا داعش بیش از هر چیز به دنبال ثبات امنیتی و رونق اقتصادی است. بر همین اساس، العبادی احتمالا به این موضوع فکر می کند که ایران تحریم شده نمی تواند به عراق کنونی که نیازمند کمک های اقتصادی است کمکی بکند.

در واقع، العبادی با در نظر گرفتن تحریم های پیش روی آمریکا علیه ایران و بدون در نظر گرفتن اینکه عراق می تواند یک مجرای تنفسی اقتصادی در دوران تحریم ها برای ایران باشد، با تحریم های آمریکا همراهی خواهد کرد؛ نه به این دلیل که ضد ایران است و یا طرفدار آمریکا، بلکه صرفا به این دلیل که تصور می کند با این رویکرد منافع اقتصادی عراق بهتر تأمین می شود.

در نهایت اینکه؛

1- ما به عنوان ایران، دوست و دشمن دائمی نداریم بلکه منافع دائمی مان را باید در نظر بگیریم؛ کما اینکه عراقی ها، روس ها و دیگران نیز چنین می کنند. لذا بیش از آنکه از عراق یا روسیه باید انتظار داشته باشیم که منافعمان را تأمین کنند، باید خودمان تأمین کننده منافع ملی مان باشیم؛ بنابراین، فرضا اگر روزی بشار اسد هم با تحریم های آمریکا علیه ایران همراهی کرد یا در اتحادیه عرب علیه ایران رأی داد، نباید غافلگیر شویم و در خشم و غضب فرو رویم!

2- عراق همیشه عراق است و ما نیز باید ایران باشیم!

کارشناس مسائل بین الملل

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۱۹۶
انتشار یافته: ۱۲۲
ضد انقلاب و طیف تندرو اصلاح طلب ، حرف های العبادی رو گنده کردن...العبادی گفته بود با دلار معامله نمی کنیم ولی با دینار مشکلی نداره...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
شما از کجا همچین چیزی رو خواندی منبع رو ذکر کن یا دیگه حرف مفت نزن
علت برافروخته شدن ما این است که ما سیاست خارجی را بد متوجه شده ایم و انچه از سیاست خارجی برای ایران تعریف شده به کل مغایر با سیاست های خارجی کشور های دیگر است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
چرا که برای مسئولین مملکت به جز ایران و ایرانی همه چیز اهمیت دارد!!!!
چون باید تا حالا عادت کرده باشیم که سرمایه های مملکت رو در اختیار دیگران قرار بدیم و در ازای اون چیزی دریافت نکنیم
یه سوال آقای تابناک:
چرا همه دنیا به منافع خودشان فکر می کنند ولی ما نه!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
چه طور فهمیدی که ما هم نیستیم؟
حتی بشار اسد!!!! عجب
ولی همین تابناک اگه راجع به بد بودن بشار چیزی بنویسیم .... درج نمیکنه.
ده ها میلیارد دلار سرمایه مملکت رو از جیب مردم ریختین تو حلق عراق و سوریه الان میگید خوب ناراحت نشید دنبال منافع ملیشون هستن فکر نکنم هیچ کدوم از مردم از دست اونا اعصبانی باشن ، اعصبانیت ما از اون کسایی که با حمایت بیجای مالی و نظامی مارو به اینجا کشوندن وگرنه کار اونا کاملا درست و وطن پرستانه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
بدبخت، هیچ درکی داری که یک گلوله صدها هکتار گندم رو میتونه بسوزونه. اگه چیزی به نام داعش وارد کشور میشد و یک پل، فقط یک پل رو خراب میکرد، چند سال و چقدر هزینه برای ترمیم همون یک پل لازم بود. هزینه ای که اونجا کردیم رو برای عقب انداختن ناامنی کردیم. نمیگم امنیت ایجاد کردیم، چون با این بی فکری هایی که میکنیم، ناامنی بیخ گوشمونه.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
اگه تو عراق برای مبارزه با داعش پول خرج کردیم چون اینده نگری کردیم وگرنه عراق عمرا میتونست جلوی داعش دووم بیاره و الان داشتیم برای پس گرفتن شهر های خودمون با یه کشور قدرتمند که سمتش به دریای مدیترانه می رسید جنگ میکردیم اینو خواهشا درک کنید ما برای منافع خودمون اونجا جنگیدیم که این منافع با عراق مشترک بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
ناشناس های 1658 و 1715 اگر جواب منطقی به شما بدیم، تابناک منتشر نمیکنه.
با سلام
جمله آخرکاملا درسته ما بعنوان ایران دوست ودشمن همیشگی نداریم. بنابراین درخصوص امریکا هم باید تجدیدنظرکنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Pakistan |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
این جمله نقل قول جمله معروف چرچیله
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
عقل سلیم میگه که وقتی قانون جنگل حاکم است و تو هم زورت نمی رسد منطقی این است که بجای اینکه با چندین ضعیف تر از خودت دوست بشوی و جور آنها را بکشی ودر وقت لزوم زودتر از تو فرار کنند و تو بجای آنها تنبیه شوی .
بهتر است که با قویترین ها دوست شوی و حداقل جایگاه خودت را حفظ کنی و اگر کوچکترها هم پر رو شدند توی سرشان بزنی
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
میدونی مشکل شما چیه؟ مشکل اینه که امریکا میگه ایران دشمن ماست و خوب هم دشمنی میکنه و ضرر میزنه. ولی امثال شما میگین امریکا دشمن ما نیست. تازه اونهایی هم که میگن دشمن ماست عرضه ضرر زدن به امریکا رو ندارن. یک بار برجام رو امضا کردیم. چی دادن بهمون؟ اگه ما امریکا رو دشمن خودمون ندونیم، اون ما رو دشمن خودش میدونه. به ملت و دولت هم هیچ ربطی نداره. خودخواه و کم عقل نباشیم. واقع بین باشیم.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
باهوشش الان امریکا دشمن ماست و شمشیر رو هم از روبرو بسته پس تجدید نظر چی بکنیم؟!! نکنه وقتی یکی تحریم میکنه و تهدید میکنه نشون دهنده دوست بودنشه؟!!
1- ما به عنوان ایران؛ دوست و دشمن دائمی نداریم بلکه منافع دائمی مان را باید در نظر بگیریم؛ کما اینکه عراقی ها، روس ها و دیگران نیز چنین می کنند. لذا بیش از آنکه از عراق یا روسیه باید انتظار داشته باشیم که منافع مان را تامین کنند؛ خودمان باید تامین کننده منافع ملی مان باشیم. لذا فرضا اگر روزی بشار اسد هم با تحریم های آمریکا علیه ایران همراهی کرد یا در اتحادیه عرب علیه ایران رای داد، نباید غافلگیر شویم و در خشم و غضب فرو رویم!

2- عراق همیشه عراق است و ما نیز باید ایران باشیم!


ما اینوو قبول داریم اما وای از مسئولان ...........
آقای عبادی سیاستمدار هست توی بوق و کرنا میکنه که با تحریمها رو اجرا میکنه ولی در عمل مراودات خودش رو چند برابر میکنه یعنی آمریکا رو دور میزنه .
حالا اینو فهمیدین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برای اینکه اینقدر هم پیمانان قبلی اینکارو کردن که دیگه عادی شده .
برادر عزیز این حرفهارو به مانزنید, به مسئولین بگویید بله ما هم حق میدهیم که عبادی به فکر منافع کشورش باشه, ایکاش مسئولین ماهم, اینطور بودن دراینصورت ازکیسه این مردم خسارت جنگ رو به عراق نمی بخشیدن, ازکیسم مردم اینقدر تو عراق هزینه نمیکردن ,عصبانیت ما از عبادی نیست, اتفاقا خیلی هوشیارانه عمل کرد, عصبانیت ما از مسئولینمون هست که برای کشورهای دیگه مادری میکنن نوبت به ما مردم که میرسه میشن زن بابا.
تابناک عزیز، شما دیگه دست پیش رو گرفتی، کلا ما سیاستمون و چهارچوبامون درست هست که همه با ما بد میشن! کلا ما همه خوبیم و بقیه بدن
برادر جان دوست و دشمن دقیقا در این لحظات خودشو نشون میده لطفا چشم بسته غیب نگید تمام کشورها منافع کشور و ملتشون را به همه چیز ترجیح می دهند الا ایران
توجیه خوبی بود اما خودتون هم میدونید که فقط توجیه اعمال خلاف دولت عراق بود بخاطر اینکه مردم در خصوص اینهمه هزینه های مادی و معنوی این مردم فلاکت زده که در عراق کردید و نتیجه اش این شد بیشتر سوال نکنند .فقط بدانید که همه کشورها به فکر منافع ملت خودشون هستند غیر از مسئولان ما .
اصلا بانک های ایران مراوده دلاری با خارج ندارند و این بیشتر نمایش است برای امریکا
این حرفها را به مسئولان حکومت باید گفت که تمام پول کشور را خرج کشورهای دیگه می کنند و بدبختی و گرسنگی سهم مردم ایران هست.
این چیزایی که گفتی با مذهب ما در تعارض است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
ینی چی چه ربطی داشت
هنوز متوجه نشدی چی شده و ایران چی کار کرده
اگر این روال ایشون در پیش گرفته باشد و شدتش را بیشتر ،ایران به واسطه نیروهای خودش که در این کشور دارد ان هم بدون دیکته کردن و فقط بر اساس تفکرش در ان کشور به وجود اورده این شخص بر کنار می شود
توجیه خوبی نبود !
چرا پس نگاه دولتمردان ایران به همه چیز طور دیگر نگاه می کنند و ملت باید تاوان آن را بدهد
تحلیل اب دوغ خیاری به این میگن واسه ماست مالی کردن قضیه بابا اینهمه هزینه واسه چی کردید ؟؟؟؟؟
ای کاش در هنگام جانفشانی برای کشور های همسایه این استدلال اخیر(منافع ایران )رابخاطر داشته باشیم.
عزیزم چرا بر افروحته بشیم!!!!!!!!!بقیه ایران را هم دودستی تقدیم بردران عراقیتان کنید تا عراق پسا داعش را بسازند در حالیکه ماهنوز ایران پسا عراق و زلزله را نساخته ایم.

تابناک از شوخی گذشته با این مقاله هایت حسابی ما را عصبانی می کنی .به جای این مقاله ها قانون اساسی را اصلاح کنید که نیاز به برافروخته شدن ملت نباشد.
مطلب بسیار منطقی نوشته شده است.هر کشوری باید به فکز منافع ملی خود باشد وما هم دوست و دشمن دايمی نداریم
جمهوری اسلامی برای همه موارد که در آینهد پیش می آید و خواهد آمد ممکن از صدها و یا هزار ها پیش بینی باشد جواب در آستین دارد و در مواقع بحران ها پیش آمده جواب مناسب را از آستین بیرون می کشد .
هیچ کشوری خودشو با امریکا درنمی ندازه دشمنی با امریکا جز بدبختی وفلاکت چیزی نداره عراق وعبادی هم ازین قاعده مستثنی نیستن
آره ولی جو گیر نشیم و کاسه داغتر از اش هم نشیم . مرزهای کردستان رو وقتی در موضع ضعف هستند به نفع عبادی نیندیم .!!!
آیا این رسم برادری است که از عراق انتظار داشته باشیم در مقابل آمریکا از ایران پشتیبانی نماید؟
عراق خسته از 38 سال جنگ
عراق با زخم های داعش
عراق با بحران کرد ها
بیچاره مردم عراق...
خوب به نظر می رسه با توجه به تحلیلی که ارائه شد و با عنایت به اینکه آغازگر جنگ ایران و عراق کشور عراق بوده بهتره ایران بحث دریافت غرامت جنگ ایران و عراق که خسارتی بالغ بر هزار میلیارد دلار به ایران وارد کرده رو به جریان بندازه بالاخره ما هم باید دنبال منافع ملی خودمون باشیم
اینکه نباید برافروخته شویم یک مساله هست و اینکه چرا غضب ناک شدیم هم مساله دیگری هست. مردم میبینند که هزینه های فراوانی در عراق و سوریه شده و نگاه می کنند که چه سودی عاید ایران شده.
براساس فرمولهای سیاسی حال حاضر دنیا این تحلیل درست بود ولی اگر سیاست مبتنی بر عقل و اسلام باشه این تحلیلها همون سیاست پدرسوخته بازیه
انشالله براي خوداقاي نجفي قانع كننده باشد
به عنوان يك ايراني زماني حرف هاي كارشناس محترم براي من قابل قبول هستش كه بيت المال مردم صرف آباداني كشور هايي مثل سوريه و عراق و ... نشده باشه. واقعا براي ايران و ايراني متاسفم كه بيشترين ثروت رو داشتيم اما فقر و پس رفتمون از همه كشور هاي منطقه بيشتر بوده.
ذهنیت حداقل قسمتی ازعراقی ها را درگفتار نماینده مجلس عراق هنگام پاسخ به اقای صادقی هم دیدیم .
تحلیل عالی بود ولی مسؤلان فکر میکنن همه کیو ميدانن کافی جديدابريد عراق حتی مردم شیعه عراق نظر خوبی در مورد ایران ندارن
ما به عنوان ایران که دوست و دشمن دائم نداریم !! عزیز جان شما احتمالا یه چهل سالیه تو این مملکت نبودی. چهارچوب نظام ما یه نظام ایدئولوژیکه که دوست و دشمن تو اون تعریف شده. اگه این سخنان زیبا که گفتی حقیقت داشت خوب بود ولی واقعبت چیز دیگس. ما از اول انقلاب متاسفانه چوب این تفکر رو زیاد خوردیم. فلسطینی ها از این تفکر زیاد سود بردن هنوز ما کمک های فراوان به افراد دودوزه بازی مثل یاسر عرفات و گلبدین حکمتیار و دولت جیبوتی و جزایر کومور و ... فراموش نکردیم. این افراد و کشورها را به مثال ماست خوردن و طغار شکوندن ارجاع می دم.
حالا این رو بیا بفهمون
کاملاً درسته. منافع ملی در دنیا حرف اول رو میزنه اما در کشور ما حرف آخر!
جناب کارشناس
چگونه است که ما باید جان و مال و خون خود را درراه بقای حکومتهای عراق و سوریه بدون هیچ چشمداشتی بذل کنیم اما از آنسو اگر آنها عملگرایانه و بر اساس منافع صرف خود با ما رفتار کردند نباید برافروخته شویم؟
اگر بخواهیم عملگرایانه و براساس منافع محض ملی تصمیم بگیریم بزرگترین دشمن ما نه آمریکا بلکه امارات و عربستان هستند پس چرا سرمایه های کشور در دبی و شارجه هزینه میشوند
کلا بر افروخته نشوید، شما فقط برافروخته کنید
نويسنده دقت نكرده كه اين دوگانگي رفتار همسايگان از موضع دائمي! ايران در برابر دشمن دائمي! يعني آمريكا ايجاد شده است.
در جهان امروز منافع ملی حرف اول و آخر را می زند موضع گیری آقای حیدر العبادی کاملا درست و دیپلماتیک و منطبق با منافع ملی عراق است احساسات را نباید وارد سیاست و منافع ملی کرد به عنوان مثال در زمان امضای برجام تیم مذاکره کننده ما اصرار داشت که حتما خانم کلترین اشتون که دیگر مسوولیتی در اتحادیه اروپا هم نداشت و فقط یک خانه دار بود هم حضور داشته باشد و این نشان از احساسی تصمیم گرفتن دیپلمات های ناپخته ما بود
در حال حاضر هم ایران تحریم دلاری است اگر چین یا روسیه به ما دلار دادند از عراق هم انتظار دلار داشته باشید کمتریت معامله دلاری با ایران منجر به تحریم و جریمه آن شرکت یا کشور خواهد شد پس نباید انتظار نا به جا از آقای حیر العبادی داشته باشیم و احساسی حرف بزنیم
تابناک عزیز ما از حیدر العبادی برافروخته نشدیم بلکه از کسانی که منابع ملی ما را فدای تمامیت ارضی عراق و رشد واعتلای این کشور کردند و دارند میکنند بر افروخته ایم
عراق همان عراقیست که که با ما جنگید روسیه هم همان تزارهایی هستند که کشور ما را اشغال کرده بودن.
ولی ما همان ایران مقتدر نیستیم چون فقط شدیم برای همه مادر برای خودمان زن بابا......
الان یعنی دشمنی ما با اسراییل و آمریکا بر اساس منافع ملیه؟
مسئولین تمامی کشورها تنها و تنها به فکر مردم کشور خودشان هستند جز مسئولین دلسوز کشور ما. دلشان برای تمام دنیا میسوزه الا خودمون.
بالاخره خرابکاری ها رو یجوری باید توجیه کنین
نوبت برادر دوست و مسلمان جناب آقای بشار اسد هم میرسه
مسئولان كشور ما اين واقعيت ها را نميخواهند قبول كنند . وگرنه سالها پيش كشورمان آبادترين كشور خاور ميانه بود.
تحلیلی بسیار قشنگ و کاملا منطبق بر واقعیت بود
نکته جالب نوع توجیه گری این مقاله هست. طبق گزارش دیشب سازمان ملل همین الان هم حدود 20 تا 30 هزار داعشی در عراق و سوریه هستن. هسته های داعش توی کل عراق پراکنده اس. نخست وزیری که نتونه منافع بلند مدت کشورش در حفظ امنیت رو تامین کنه، قطعا اقتصاد کشورش هم هیچ پیشرفتی نخواهد کرد، حتی اگر امثال عربستان با نمایش بازی کردن بخوان براشون توی بصره ورزشگاه بسازن و یقینا امنیت عراق بدون حمایت ایران تامین نخواهد شد.
نگاه های کوتاه بینانه پراگماتیستی که کاملا بر تفکر نویسنده مقاله هم مسلط هست، با توجیه عملگرایی و فلسفه پراگماتیسم و ... تئوری های شکست خورده ای هست که امروز به اسم علم داره به ما غالب میشه. به عنوان یک نمونه کاملا شفاف و مشخص کافیه "روند" وضعیت رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی و میزان بیکاری و سایر شاخص های مهم توسعه رو در کشور انگلستان به عنوان مهد پراگماتیسم بررسی کنید و ببینید سرنوشت توسعه در این کشور عملگرا در 20 سال گذشته به شکل بوده. من واقعا از همه دلسوزای این مملکت خواهش میکنم اینقدر نسخه های شکست خورده سایر کشورها رو توی زرورق های خوشگل برای کشور ما نپیچن! همین نسخه ها وضعیت اقتصاد مملکتو به این وضع کشونده. کافیه فقط به لیست معاونین و مسولین ارشد بانک مرکزی در زمان آقای سیف نگاهی بندازید و ببینید که اغلب اونها فارغ التحصیل های بهترین دانشگاه های انگلستان و آمریکا هستن و نتیجه های نسخه های عملگرایانه شون امروز این وضعیت ارز و اقتصاد هستش.
چون براي هر کشوري اولويت با منافع ملي است. اگرچه در ايران اينطور نيست.
سرپوشیده گفتی من خوزستانی هم سربسته تر می گوبم که این جمله آخرت منو ترکوند.
با سلام به تابناک و کاربران محترم موضع گیری آقای عبادی در مورد مواضع سیاسی بین ایران و آمریکا بخاطر دلایلی هست . برای عراق همانقدر اهمیت دارد که باید قبول کنیم که مردم عراق با روش دمکراسی و صندوق رای نمیتوانستند از سد جانی مثل صدام عبور کنند لذا نگرش انقلابیون حاکم عراق در مقابل آمریکا این هست که آمریکا باعث شد صدام سقوط کرد بنابراین مواضع سیاسی عراقی ها قرار نیست با مواضع ایران برابر باشد آیا روابط کشور با روسیه که دوست اسراییل هست برابر هست .
بهترازاین مقاله نمیشود گفت ونوشت باشد که دولتمردان ما دست از نقش آفرینی احساسی بردارند وکمر همت برای مسائل ومعضلات داخلی ببندند .شایدلطف خداباشد که تصمیم العبادی تلنگری باشدبرای مسئولان ما
همه ی دولت ها اولویت اولشان منافع مردم کشورشان هستش بجز دولت ایران که همیشه این بوده،مثل رفیق بازی میمونه که درامد خانواده را خرج رفیق رفقاش میکنه تا دوستاش راضی باشن گور پدر خانواده!!
نباید برافروخته شویم چون سیاست مدار دوراندیش چنین است. سیاست مدار دوراندیش به منافع دراز مدت توجه بیشتر دارد و هرگز منافع مردم خود را صرفا به تبعیت از این ابرقدرت و یا آن یکی گره نمی زند. سیاست مدار دوراندیش منعطف است و متناسب با وضعیت جهانی تصمیم می گیرد نه صرفا به پیروی از ایدئولوژی که دارد!
ما دیگه سر شدیم ماشالله دیگه چیزی برای بر افروخته شدن نمونده .
پس چرا آقای متخصص وقتی پای منافع ما در میان میآید(گرفتن غرامت زمان جنگ و ....) بی خیال باید بشویم چون کشور همسایه کشور شیعی و برادر ومسلمان است ولی وقتی نوبت آن ها می شود یه فکر منافع ملیشان فقط می افتند؟!!!

برید بابا.... هر کسی به فکر منافع کشور و مردمش می رود.
کی شما می خواهید به فکر مردم و کشور خود بیافتید.(الله و اعلم)
البته اگر عقلی هم باشد و جایش با تعصب اشغال نشده باشد.
از موضع دولت عراق نباید ناراحت شد و نه خوشحال چون اونا هم منافع خودشون رو مطالبه میکنن ولی اینکه چرا ما ۱۱۰۰ میلیارد دلار غرامت جنگ تحمیلی رو که سازمان ملل تعیین کرده رو از اونا نمیگیریم جای سئوال دارد؟؟؟؟؟
من در همین سایت تابناک نظری در مورد ادامه حضور ایران در منطقه بخصوص عراق و سوریه و لبنان نوشتم که به علت تغییرات سیاسی در سالهای آتی احتمال دارد همین کشورها بر علیه ایران اعلام غرامت کنند و طلبکار بشوند ولی تابی جان پخش نکردید . آلان تازه میگویید که عبادی بخاطر مصالح ملی کشورش حاضر هست با آمریکا مصالحه کند تجهیزات دفاعی عراق آمریکایی هست عراق از شرق روسیه فاصله گرفته بحث منافع ملی در میان هست
منظورت اینه که یادمون رفته کارت تبریک برای العبادی بفرستیم که یه همچین تصمیمی گرفته؟ یا نه یک کارت تبریک برای مسئولین خودمون بفرستیم که بودجه مملکت رو صرف عراق و سوریه و لبنان می کنه و هیچ منافعی هم برامون نداره؟
منطقیه دوست و دشمن واقعی وجود نداره
فقط کاش حکومتم هواسش باشه بیشتر از منافعش هزینه نکنه
بیشتر مردم گلایشون اینه که احساس میکنن قربانی شدن یا فریب خوردن
بسمه تعالی
ما خودمان به فنا رفتیم هیچ به فنا رفتن عراق مشکلی را از ما حل نمیکند.
منم موافقم ما اصلا نباید برافروخته شیم بخاطر اینکه العبادی کار درست رو میکنه . منافع ملی عراق حکم میکنه که العبادی با تحریم ها ی علیه ایران همراهی کنه این ما هستیم که باید جوابگو باشیم که چرا دنبال منافع کشورمون نبودیم و میلیاردها دلار خسارت های جنگ رو ازشون نگرفتیم و میلیاردها دلار پولمون رو تو کشورشون خرج کردیم . ایراد از ماست نه عراقیها
دلیل ناراحتی برخی از موضع العبادی اینه که ما اینقدر چوب حراج بر منافع ملی کشورمان دیده ایم (نمونه آخرش بخشیدن خزر) که فکر می کنیم اقدام االعبادی عجیب است!!! در حقیقت العبادی کار درست را انجام داده است و مصالح و منافع کشورش را فدای خواست دیگران نمی کند.
اخه ما ایران نیستیم و خودمون رو نخود هر آشی میکنیم
همۀ کشورها به منافع ملی خودشان می اندیشند جز ما!
نه اقا چه حرفیه
ما خوشحالیم ..دم اقای عبادی گرم..4کرشیم
ایدئولوژکی پیش رفتن یعنی نپذیرفتن واقعیت ها
هر کشوری اول به فکر منافع مردمش هست و این طبیعیه. منتها فقط در کشور ما اینگونه هستش که گویا مردم برای مسولین ارزش ندارند و اولویت مردم مظلوم فلسطین،لبنان،عراق،سوریه و مسلمانان میانمار و.. هستند
یا ما ایرانی نیستیم......!!
40ساله اعتبار ایران و ایرانی هر روز بیشتر از دیروز داره از بین میره
کلا برافروخته شدن چیز خوبی نیست از ما گفتن
راستی نابناک عزیز ما هم مثل تو از العبادی برافروخته نمیشویم ، دلمان میسوزد برای شهدای جنگ تحمیلی ، دلمان میسوزد برای خسارت دیدگان جنگ تحمیلی ، دلمان میسوزد برای غرامت نگرفته جنگ ، دلمان میسوزد برای بازسازی عراق با پول ایران به جای بازسازی ایران ، دلمان میسوزد برای . . . ، بله تابناک جان....
درود بر نویسنده محترم ، منطقی و واقع گرا موضوع را تشریح نموده
جون روی ما مثل سنگ پای قزوین است
ما به همه گفتیم زده شومام بگین زده خوبیت نداره
هیچ کس از العبادی ناراحت نیست،هر آدم عاقلی میهن پرستی اونو ستایش میکنه....
ما از دست کسایی ناراحتیم که هیچ وقت دلشون به حال مردمشون نمیسوزه و فقط به دنبال رسیدن به اهداف ایدئولوژیک هستن...
اونوقت من باید چندتا 40 سال صبر کنم تا سیاستمدارامون یاد بگیرند منافع ملی چیه
مدیریت اب چیه
مدیریت خاک چیه
مدیریت خزر چیه؟
ای کاش ملی گرایی و واقع گرایی واسه ما هم تابو نبود
و مثلا اگه یه روزی رئیس جمهور ما منافع ملی رو به یکسری
ایدولوژی ها ارجحیت میداد
با توجیه صرفا شخصیت رئیس جمهور نه سیاست کلی یه حزب یا دولت
اشتباهاتشو لاپوشونی میکردیم
و تهش بعد از یه عالمه کمک میگفتیم
هرکسی کار خودش بار خودش اتیش به انبار خودش
آقای کارشناس عزیز نتیجه گیری شما زمانی قابل درک است که کشور ما کمک بلاعوض به عراق نکرده باشد یا اینکه نمونه ای کمک کشورهای دیگه رو ندیده باشیم.
هیچ کس کشتی طلا و پولهای بیشماری که به عراق برای بازسازی اونجا سرازیر شد را فراموش نمی کند.

همین الان آمریکا را نگاه کنید ببینید که چطور با دوستانش در منطقه معامله می کنه. اسرائیل و عربستان سرمایه گذاری هایی که داخل آمریکا کردند باعث شده که از اون ها حمایت کنه و حتی این حمایت به شکلی که انگار بی قید و شرط هست. حالا در نظر بگیرد که چند بار فلسطین، عراق، لبنان و روسیه پشت ما رو خالی کردند و از پشت به ما خنجر زدند. نمونه هاش وافر هست و فک نکنم نیاز به بیان داشته باشه (قضیه فروش نفت، اس300، اتش زدن پرچم ایران در لبنان، رای مخالف منافع ایران دادن توسط فلسطینیها، شرکت در جنگ علیه ایران و ....)

انتخاب دوست استراتژیک یک هنرهست که امثال شما به اصطلاح کارشناس ندارند. ما فک می کنیم که اگه عراق بگه دوست ماست پس هست همین باعث شده از توان، نیروی انسانی، منابع طبیعی و منابع مالی خودمون برای کشوریهایی مایه می گذاریم که رفتار یکسان را در طول تاریخ به نمایش گذاشتن (امام حسین)
کاش رهبر و مسئولین کشور ایران کمی به تاریخ توجه داشته باشند و روند دیپلماسی کشورهای مثل امریکا و انگلیس که پیر دیپلماسی جهانی هستند را کمی یاد بگیرند.
خیلی خوب که از نگاه مکتبی دارید فاصله میگیرید و سعی میکنید نگاه ملی و میهنی داشته باشید
این مهم نیست که ما العبادی رو دوست بدونیم یا دشمن مهم اینه که مردم عراق راجع بهش چی فکر میکنن.
پراگماتیک بودن، غیرایدئولوژیک بودن، سکولار بودن و ملی گرایی.
دمش گرم اگر واقعا اینجوریه.
سوریه عراق یمن فلسطین را به چسب منافع ملی به چه دردی می خورد
کاملا درسته اونها در جهت منافع کشورشان عمل می کنن نه مثل سیاستمداران ما که بر اساس احساسات عمل می کنن و منافع کشور برایشان پشیزی ارزش ندارد نمونه بارزآن وضعیت تقسیم دریاچه خزر
حرف حساب
با سلام ، این ها توجیه هست ، همه این هزینه ها در عراق ، یمن و سوریه برای جلوگیری از تصمیمات این چنینی است اگر نه بر اساس همان منافع ملی هیچ دلیلی ندارد که ما به فلسطین ، سوریه ، عراق و یمن کمک کنیم ، کمک بدون چشم داشت یعنی حماقت
آفرین ! بالاخره بعد از 40 سال داریم کم کم یه چیزایی میفهمیم ... الان ما کاملا صدای مردم مظلوم فلسطین رو میشنویم ولی انگار هیچ کس نیست که صدای مسلمانان مظلوم ایران رو بشنوه !!!
تابناك، تو توجيه كننده كي بودي؟؟! خوب چرا ما عين اونها عمل نكنيم؟
جناب کارشناس آیا رواست که کشور و مردم ما بخاطر حمایت دولت از برخی گروهها مورد فشار و تحریم واقع شود و هر بار دولت با گشاده رویی این گروهها را دوباره بپذیرد؟ مگر همان گروه به داعش نپیوست و بر ضد حزب الله و مدافعان حرم وارد عمل نشد؟ مگر شادی هایشان در هنگام پیروزی های داعش را ندیدند؟ مگر مومن باید چند بار از یک سوراخ گزیده شود؟

بفرمایید آیا در دخالت بیش از حد در مسائل خاورمیانه و حمایت تسلیحاتی از گروههای مسلح فلسطینی ما منافعی داریم؟
درود بر شرف حیدر العبادی که منافع ملی کشورش را با هیچ چیزی معامله نمیکند .
نويسنده محترم تذكر چند نكته ضروريست: ١- مطلب شما از باب سياست و روابط بين المللى كاملا درست و منطقيست٢-اين مطلب متوجه دولتمردان و حكومتمردان ما بايد باشد كه به كشورى كه به ما حمله نظامى و تجاوز نمود نبايد بيش از حد بها ميدادند٣-بها دادن نه به اين معناست كه كمك نظامى و لجستيكي براي مقابله با داعش و ساير تروريست ها نمودند چه بسا كه آن كمكها بسيار هم بجا بود زيرا كه داعش دشمن ما هم به حساب مي آمد.٤ - بها دادن بيش از حد به اين معناست كه دريافت غرامت جنگ را ما به فراموشي سپرديم، چه بسا كه اين جز منافع ملي مابود كه حكومتمردان ما بدون در نظر گرفتن منافع ملي دلخوش به نفوذ در عراق ( البته نفوذ حرفي زيرا كه نفوذ قطعي با تركيه و عربستان است كه اقتصاد و بازار عراق را قبضه كردند)٥-بازسازى عراق از خزانه ملى، ارسال طلا و نقره براى ...،هديه سد، تحريم كردستان عراق به خواست دولت مركزى،اعطاى جزاير نفت خيز مجنون، استفاده رايگان از بندرگاه هاى ايران به مدت ٢٠ سال(خرمشهر و امام)صدورآب، پروار كردن مسئولين فعلي عراق در زمان حضور صدام،و...، پس حكومتمردان به فكر منافع ملي باشند نه به فكر منافع ملي (به قول امام جمعه محترم اهواز )كشور دوست برادر عراق يا هر جاي ديگر.
فقط میشه گفت درود بر العبادي که منافع مردمش رو در نظر میگیره و بیچاره مردم ایران
ما به عنوان ایرانی تمام هستی کشور را داده ایم تا بشار حفط شود ما کشور را به خاک سیاه نشاندهایم تا لیر سوریه سقوط نکند ما خسارات جنگ و اب و برق به عراق دادیم تا گروه مالکی در عراق سر کار باشد و ووو
دوست و دشمن ؟ منافع دایمی ؟ این حرفها به ما نیامده !

آقای نجفی توضیح دهد چه منافعی در حمایت از حماس وجود دارد؟
اگر منافع ملی اهمیت دارد پس چرا مسولین غرامت بیش از هزار میلیاردی ایران را از عراق مطالبه نمیکنند ،پس چرا هزینه های کمک ،ودفاع از عراق در مقابل داعش را مطالبه نمینمایند ؟ آیا برای هزینه های ایران در سوریه ،و مطالبات ایران پیش از جنگ داخلی سوریه سیاستی وجود دارد ،وتمهیداتی در نظر گرفته شده است ،؟ آیا برای هزینه های حزب الله لبنان که بقول شیخ حسن نصرالله از خوراک ،ولباس ،وادوات نظامی ‌وحقوقهای آنان و بازسازی اماکن آنها از خزانهٔ کشور ایران میباشد ،راهکاری برای دریافت آن اندیشه نموده اید ؟ یا اینکه همهٔ کشورهای ،و حکومتها منافع ملی را مدنظر دارند الا کشور و مسئولان ایران ؟ اینکه اکنون مردم ایران دچار فقر مفرط شده اند ،و خدا میداند کسانی هستند که حتی قدرت خرید کاهو ، را ندارند ،تا چه برسد به میوه ‌و سبزیجات ،و گوشت ‌ومرغ ‌و لبنیات ،؟ جواب این ملت را چه کسی میدهد ،،،؟ ،،
به قول دوست بالایی اینهمه هزینه میلیاردها میلیارد از پول مردم بدبخت ایران خرج عراق وسوریه ولبنان کردن که اخرش بگن حالا اگه ایناهم ضد ما شدن نباید ناراحت شد وتعجب کرد چون هرکشوری به فکر منافع خودشه دِ آخه بابا پس ما کی قراره بر اساس منافع ملی مون عمل کنیم این دشمنی پرهزینه واحمقانه با امریکا تاکی قراره ادامه پیدا کنه 40 سال دشمنی چه خیری داشته واسه مملکت یکی مرد شه بیاد جواب منو بده
ازماست که بر ماست
پس مياياردها دلار در سوريه عراق لبنان يمن هزينه كرديم و به ملت خود سختي داديد براي هيچ بود
پس منافع ملي را در نظر بگيريد وبا امريكا مذاكره كنيد
صرف مذاكره كه ضرري ندارد الكي به روسيه و ديگران هم باج ندهيد
با رفراندم تصميم مذاكره را به مردم واگذار كنيد تا ابهت خود را هم حفظ كرده باشيد
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
عالی
ما دوست و دشمن دائمی نداریم .این حلقه گمشته کشور ماست.در نزد حاکمان ما دشمنان ما ابدی و دوستانمان هم ابدیست (البته اگر دوستی باقی مانده باشد) در کل سیاست ما مبتنی بر منافع ملی نیست..چون ایدوئولوژی و اصول ما ثابت و بدون تغییر هستند .متاسفانه
همین مورد در مورد امارات هم هست.چرا در مقابل تندگویهای امارات هیچ عکس العملی انجام نمیشه.؟چون عده ای از اقایان در انجا تجارت وحساب دارند؟
تحلیل بسیار عالی بود همه کشورهای جهان بدنبال منافع ملی خودشونن، هیچ کشوری دوست دائمی و دشمن دائمی نداره بر همین اساس که بنظر من وقتی خود فلسطینی ها و حماس با اسراییل مذاکره میکنن و طرفدار دو کشور مستقل هستن ما بر اساس کدوم عقل منطق میخوایم اسراییل نابود کنیم وبنظر من ریشه کل مشکلات ایران با جهان و حتی امریکا موضع ما درقبال اسراییل که هیچ منطقی نداره و بیخود برای خودمون مشکل ایجاد میکنیم وهمیشه مسائل ایدولوژیک قربانی منافع ملی کشور میکنیم
در زمین دیگران خانه مکن.
دیگه چی؟؟
تا کی سیاست اشتباه !؟!
ای بابا
عبادی نامرد
سنی ها در عراق توانایی چندانی ندارند و اگرهم می داشتند مثل صدام بودند.
عراکردها بعد از جریان اشغال کرکوک به کمک ایران، از ایران گریزان شدند.
عبادی شیعه مورد حمایت مستقیم آمریکاست. صدر مورد حمایت عربستان پس دور شیعه ها رو خط بکش
لایک
اشتباه نکنید مسؤلان ما هم به فکر کشورشون هستند
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی