بازدید 18398
سوزان مالونی در بروکینگز؛

ایران و آمریکا آماده مهندسی یک «چانه‌زنی بزرگ» برای مذاکره نیستند!

هم اکنون به نظر می‌رسد، توانایی تهران در مدیریت بحران، بار دیگر کامل و سالم باقی مانده است؛ با چند کار اضافی، از جمله تغییر در ریاست بانک مرکزی و تنظیم برخی مقررات پیرامون بازار ارز و یک سخنرانی نومیدانه توسط رئیس‌جمهور از تلویزیون که گویا جمهوری اسلامی ایران هر گونه صدمه فوری را از سر خود گذرانده است.
کد خبر: ۸۲۴۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳ 13 August 2018

دستور اجرایی دوشنبه هفته گذشته ترامپ برای بازگرداندن محدودیت‌های آمریکا بر اقتصاد ایران جای تعجب ندارد. در بیانیه ماه می، ترامپ، دو تاریخ را برای فشار اقتصادی بر تهران اعلام کرده بود و اغلب شرکت‌ها و مؤسسات مالی که متأثر از این اقدام بودند به‌ استثنای چند مورد، به ‌سرعت خود را با تحریم‌های وضع‌شده هماهنگ کردند. تنها مسأله در مورد تحریم‌های این هفته، موضوع تأثیر روانی آن بر ایرانی‌ها بود.

به گزارش «تابناک»؛ سوزان مالونی، تحلیلگر و متخصص مسائل ایران و خاورمیانه در مؤسسه «بروکینگز» در یادداشتی ضمن اشاره به مطالب فوق بیان کرد: هم اکنون به نظر می‌رسد، توانایی تهران در مدیریت بحران، بار دیگر کامل و سالم باقی مانده است؛ با چند کار اضافی، از جمله تغییر در ریاست بانک مرکزی و تنظیم برخی مقررات پیرامون بازار ارز و یک سخنرانی نومیدانه توسط رئیس‌جمهور از تلویزیون که گویا جمهوری اسلامی ایران هر گونه صدمه فوری را از سر خود گذرانده است. با گذشت تاریخ شروع تحریم‌ها ریال کمی قوت گرفته و مقامات ایران با حمایت‌های سمبولیک و کلامی اروپا برای زنده نگاه داشتن توافق هسته‌ای خیال اندک راحتی دارند. موعد بعدی تحریم‌ها اوایل نوامبر است و از آنجایی ‌که تأثیر اساسی بر فروش نفت ایران دارد قطعاً برای ایران حیاتی‌تر است.

اگر ایران با ترامپ وارد مذاکره شد، تعجب نکنید

وال سفید ترامپ

اکنون خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و افزایش فشار اقتصادی بر تهران منجر به آن شده که هم آمریکا و هم ایران، در برابر یک بازی با پایانی نامشخص قرار بگیرند که با چنددستگی در سیستم سیاسی هر دو کشور پیچیده‌تر شده است. واشنگتن با تلاش برای قطع کامل صادرات نفت ایران خواهان رسیدن به حداکثر فشار بر اقتصاد ایران است که با حسی اضطراری برای رسیدن به نتایج فوری همراه است؛ اما چه نتایجی؟

برای شخص ترامپ این نتیجه ظهور یک توافق بهتر و بزرگ‌تر با ایران است، یا حداقل یک نشست و دیدار پر از دوربین فیلمبرداری همانند آنچه با کره شمالی داشت. این برای او بسیار مهم است. از همان ابتدا که برای ریاست جمهوری کاندید شد، بر توان منحصربه‌فرد خود برای مذاکرات مجدد تأکید داشت و به نظر می‌رسد، با بیان این‌که هر زمان که ایران بخواهد بدون پیش‌شرط حاضر به مذاکره با تهران است، اکنون این توان را معطوف به ایران کرده است. او با این کار به لحن غضبناک خود خیانت کرد و اکنون نوبت مقامات ایران است که به وی پاسخ دهند.

گفتنی است، یک راهرو و مسیر که رؤسای جمهور ایران و آمریکا می‌توانند در یک نقطه مشترک قرار بگیرند (مجمع عمومی سازمان ملل متحد) نزدیک است. ظاهراً سال گذشته ترامپ تلاش‌هایی برای ملاقات با روحانی در آنجا داشته و در حال حاضر نیز حدس و گمان‌هایی در خصوص یک تلاش مجدد در ماه سپتامبر امسال وجود دارد.

گروه سیاست خارجی ترامپ اما قطعاً درک پیچیده‌تر و دیگری از ترکیب مخالفت و مقاومت تهران دارند که به شکلی تاریخی و سنتی منجر به ممانعت از دیپلماسی دوجانبه شده است. درحالی‌که جان بولتون مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه مایک پامپئو هر دو از افراط‌گرایی گذشته در مورد تغییر رژیم خود را بری نشان می‌دهند، بیانات آن‌ها حاکی از شروط گسترده است که نشان از پیش‌شرط‌هایی برای امکان گفت وگوی مستقیم واشنگتن و تهران دارد... .

وعده‌های قابل‌توجه ترامپ در خصوص اراده مصمم او برای اجتناب از جنگی طویل و پرهزینه دیگر در خاورمیانه به معنی آن است که واشنگتن تقریباً قطعا خواهان اجتناب از گسترش تنش با ایران است. اما برای طرفداران تغییر رژیم چه چیز در مورد ادامه وضعیت موجود ناخوشایند است؟

تهرانی کاملاً بدبین

فهرستی از گزینه‌های نامطبوع پیشنهادشده از سوی واشنگتن، تهران را در یک موقعیت سخت و دشوار قرار داده است. انتظار برای کاهش فشار با توجه به توصیه‌های اروپا با گوشه چشمی به تقویم سیاسی و حتی بازرسی‌ها در مورد پرونده دخالت روسیه در انتخابات یک گزینه احتمالی برای تهران است و علاقه تهران برای تنش‌زایی تاکتیکی همچنان به قوت خود باقی است تا به واشنگتن نشان دهد، فشارهای او بدون هزینه هم نیست... .

مقامات ایران در بیانات عمومی خود اظهار می‌کنند، تا زمانی که ترامپ تصمیم خود برای خروج از توافق هسته‌ای را اصلاح و اقدام به توقف آنچه آن‌ها جنگ روانی و اقتصادی علیه تهران می‌خوانند نکند، امکان گفت وگو با ترامپ محال است. آیت‌الله خامنه‌ای مذاکرات با ترامپ را «بیهوده و پوچ» قلمداد کرده، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته است که ترامپ آرزوی گفت وگو با ایران را با خود به قبر می‌برد و قاسم سلیمانی فرمانده شاخص سپاه قدس ایران سخنرانی آتشینی داشت که طی آن آمریکا را تهدید کرد هر جنگی که توسط آمریکا آغاز شود توسط ایران پایان داده خواهد شد و ایران هر چه متعلق به آمریکاست، نابود خواهد کرد. روحانی در مصاحبه تلویزیونی خود به ترامپ پیشنهاد کرد: اگر شما دشمن هستید و در پشت افراد دیگر خنجر زده‌اید و بعد می گویید که می‌خواهید مذاکره کنید، اولین کاری که باید بکنید این است که خنجر را بیرون بکشید.

اظهارات عمومی ایران در خصوص تحقیر و خوار شمردن ترامپ و رویکرد فعلی ایالات‌متحده ناشی از این استعاره بسیار تاریخی و سنتی است که ایران هرگز تحت‌فشار تن به مذاکره نمی‌دهد... بااین‌حال سیاست تهاجمی ترامپ دست‌کم مقدمات بحث و مناظره‌ای در سیستم سیاسی ایران در خصوص مذاکره را به وجود آورده است به‌ویژه در عموم مردم ایران در خصوص این‌که رئیس‌جمهور ایران چه زمانی اشتیاق متناوب خود برای گفت وگو و مذاکره را عملی می‌کند.

علی‌اکبر ناطق نوری روحانی و سیاستمدار بانفوذ، هفته گذشته علنی بیان کرد که گزینه مذاکره با آمریکا باید از سوی شورای امنیت ملی در نظر گرفته شود و یکی از اعضای محافظه‌کار مجلس از سپاه پاسداران به خاطر ایجاد این بحران در وهله نخست انتقاد کرده بود... روحانی نیز در گفت وگوی خود تلویحاً آمادگی دولت خود برای مذاکره را اعلام و حتی به نظر میز مذاکره را از هم‌اکنون با درخواست‌های گسترده از واشنگتن همچون «غرامت برای ملت ایران به خاطر مداخله و کودتای آمریکا در سال 1953» آماده کرده است. همه این‌ها در حالی است که شایعاتی در خصوص پیشنهادهای پشت پرده به‌ واسطه میانجی‌هایی نظیر عمان به گوش می‌رسد.

هرچند این مسأله را نمی‌توان با قاطعیت بیان کرد، اگر مقامات ایران تصمیم به بهره‌برداری از اشتیاق شدید ترامپ برای نشست‌های رده‌بالا و آزمون اغراق‌های وی در خصوص توانش در مذاکره بگیرند، هرگز نباید تعجب کرد... بااین‌حال مهندسی یک «چانه‌زنی بزرگ» که منجر به حل اختلافات اساسی میان دو کشور شود، نیازمند سرمایه‌گذاری بزرگی از انرژی دیپلماتیک و خواست سیاسی است که هیچ یک از دو طرف به نظر حاضر به پیشنهاد آن نیست، به ‌ویژه در شرایطی که ادامه وضعیت فعلی برای بسیاری از مقامات حاضر در سیستم سیاسی آمریکا بسیار مناسب است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۴۶
چرا تابناک اخیرا از کسانی مقاله میزاره که مایل به اروپا و مخصوصا انگلیس هستند ؟
با آمریکا مشکل داریم ولی نه به قیمت افتادن از چاله آمریکا به چاه اروپا !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
اروپا چاله هست?لابد فقط خاورمیانه خوبه تو دنیا
الان این مدیریت چکار کرده ؟
دلار را رسونده ۱۰هزار تومن میگه مدیریت کرده
تحلیلگر که توی سطح بازار نیست.
اگر مذاکره ای صورت نگیرد اقتصاد نیم بند ایران بطور کامل نابود خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
مذاکره از موضع ضعف وضع را بدتر می کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
مذاکره بین دو کشور خوب انجام میشود.
هم مسولین بواسطه عملکردشان در نقطه ضعف قرار دارد وهم آمریکا زور میگوید و به کمتر از تغییرات مورد نظر خود راضی نیست!!
احتمالا افت وضعف شدید قوای اقتصادی ابتدا فرهنگ وامنیت درونی جامعه را مختل وآسیب پذیر میکندو آمریکا نیز با سوء استفاده از موقعیت کار را به نقطه بحران میرساند وممطمئن باشید جنگی نیاز نیست وتنها راه نجات تغییر ساختار درونی و نگاه به جهان از زاویه دقیق وشفاف میباشد. نه از پشت شیشه های مه گرفته!!.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
نظر
یه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
ناشناس ۱۴:۴۵
میگی الان از موضع ضعف نباید مذاکره کرد.
بفرما ببینم با چه اهرمی میخواهی در کوتاه مدت وبا این اقتصاد لنگ و پریشان مذاکره کنی.نمیخواهبم باور بکنیم که سماجت بر یه روش غلط و تکرار و تکرار آن همیشه نتایج مشابه به دنبال دارد.ما خزر را بخشیدیم که از حمایتهای روسیه برخوردار باشیم.منابع نفت و گاز خزر هزاران بار ارزشش بیشتر از صنعت هسته ای ده هفتادی روسیه است.راستی چرا نیروگاه هسته ای بوشهر توی این قطعی برق جبران مافات نکرد؟
مدیران ایران مدتهاست که از اوضاع وحشتناک مردم خود خبر ندارند و فقط بفکر خود و جناح خود هستند و بهمین خاطر اگر فکر کنند که در شرایط بحرانی از طرف مردم جمایت میشوند سخت در اشتباه هستند .
چقدر پول میدن از این مقاله های خوش خیالی تو مجله هاشون چاپ کنن !؟
واقعا این تحلیل چه چیزی داشت که ما نمیدانستیم؟؟؟!!!!
همه جور تحلیلی رو در این مدت دیدیم. البته بگذریم از شیطنت تابناک و دوستانش که فقط تحلیل هایی رو میارن که توش ایران قهرمان و آمریکا ذلیله ... تابناک سیاست ترامپ و دارو دستش هم بر مبنای یه سری تحلیل پیش میره که اونارو قهرمان و مارو ذلیل نشون داده ... باب آشنایی از اونا هم بذار ...
ولی با این وجود هیچکدوم از این تحلیل ها گزینه رو راستی دولت با ملت ایران رو بررسی نکردن ... مردمی که من میشناسم، پاش بیوفته در رفاقت و غیرت تا آخرش هستن، کاش مسئولین دست رفاقت بدن و رو بازی کنن، اونوقته که دنیا خواهد دید ایرانی همیشه ایرانیه ... دوستانی که دوس دارین منفی بدن چاکر شما هم هستم.
# تصمیم در مورد مذاکرات آمریکا#رای مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
عمو فکر کردی این جا سوییسه که برای هر تصمیمی رفراندوم بزارن. اول برو شرایط رفراندوم تو کشور ما رو یه جستجو کن بعد ببا داد سخن از رفراندوم
رو بده. ن
هر گونه صدمه فوری را از سر خود گذرانده است؟
ایران هرگز تحت‌فشار تن به مذاکره نمی‌دهد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
میخوان بگن از موضع قدرت مذاکره خواهیم کرد.
یه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
اینجاست که میگن
شکم گشنه و آروق فندقی
آخرش چی؟! جنگ اول به از صلح آخر. الان مذاکره کنن خیلی بهتره مگر اینکه توانایی مذاکره نداشته باشن
ما هم خدایی داریم - از اهل کوفه چه انتظاری داری ؟
برادر اهل کوفه وفا ندارند
واقعیت این است که در تصمیماتی که دولت فعلی آمریکا بر ضد ایران میگیرد ایده ها و خواست های متفاوت و متنوعی از کشورهای عربی و اسراییل وجود دارد که همه آنها به نحوی به احساسی عمل کردن در سیاسیت حارجی ما نهفته است و بی جهت هزینه هایی را در غرب آسیا و خاورمیانه متحمل میشوییم
ایران باید بدون توجه به برخی شعارها، صرفا بر اساس اصل منافع ملی عمل کند و مذاکره و گفتگو را نشانه تعقل و تصمیم درست تاریخی بدانییم نه ضعف و ترس
شاید برخی تصمیمات امروز ما برا یآیندگان باعث غرور و افتخار باشد و بر عکس برخی انفعالات و ابهامات هزینه های زیادی ایجاد نماید
وقتی باید وارد مذاکره میشدیم که دلار چهار هزارتومان بود و پول ملی صدوپنجاه در صد تو سرش نخورده بود الان دیگه مذاکره مثل نوش داروی بعد از مرگ سهراب میمونه چون عمرا دلاردیگه به قیمت سابق بر نمیگرده تو این دنیا که زورمون نمیرسه ولی تو اون دنیا باید حساب پس بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
اگه الان مذاکره نکنی 6 ماه بعد باید با دلار 25 هزار تومنی بری برای مذاکره جانم
بی خیال با این تحلیل هایی که سر و ته ندارندو همه می دانند مذاکره ای تا چند سال اینده وجود نخواهد داشت
همه‌جا‌فساد‌است‌من‌دانشجو‌بارتبه‌۱۰۰کنکور‌داندان‌پزشکی‌ندادند
ما با اصل مذاکره و گفتگو با گرهگ گانگستری حاکم بر کاخ سفید که توسط هکر های روسی به قدرت رسیده اند باکی نداریم ولی شروطی برای گفتگو داریم که باید توسط این تیم گانگستری پذیرفته شود
۱_ پرداخت غرامت به سرخپوسنان آمریکا به خاطر نسل کشی آنها و عودت سر زمین های آبا و اجدادی این برادران مظلوم
۲_عذر خواهی رسمی به خاطر بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی و پرداخت غرامت به ژاپن
۳- عذرخواهی رسمی از ویتنام افغانستان و عراق و پرداخت غرامت
۴_بازگشت به برجام و عذرخواهی جهت خروج
۵_ تحویل رایگان ۱۰۰ فروند هواپیمای بویینگ به خاطر خلف وعده
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
واقعا که درست گفتی فردا در مذاکره به جای منافع ملی دنبال حق سرخپوست و... می گردند.خیلی با مزه ای بندری.
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
خخخ
به همین خیال باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
هندوستان هم بخاطر حمله نادرشاه از ایران غرامت می خواهد
یه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
تو کلاه خودت را سفت بچسب باد نبره نمیخواد واسه سرخپوستا و ژاپنی ها ویت کنگی ها و افغانها حق بگیری
لطف کنید و این مدیریت جهانی و جهان را تقلیل بدید به منافع ملی کشورتون از جمله دریای خزر
این مشکل فقط به دست ترامپ حل میشه:
آمریکا باید قبول کنه که عربستان به عنوان بزرگترین رقیب منطقه ای ایران تبدیل به انبار باروت شده و در چنین شرایطی طرح اون 12 خواسته عملا بیهوده است و مسئولان ایرانی با توجه به وضعیت منطقه و دورنمایی که وجود داره مذاکره نمیکنن.
آمریکای ترامپ مانند آمریکای اوباما باید منافع ایران رو به رسمیت بشناسه و قبول کنه با زور و قلدربازی نتایج مثبت پایدار به دست نمیان.
+اما ایران:
باید دست از ایدئولوژی برداره.فقط همین!چون اگر برجام چنین شد یا اصلا ما دهه هاست با آمریکا مشکل داریم به دلیل همین ایدئولوژی ضدیت با سوگولی آمریکا،اسرائیل است.
من برای منافع ایران و رشد کشور حداقل برای یک مدتی دست از ایدئولوژی برمی داشتم.آیا مسئولین هم چنین می کنن؟منتظر می مانیم.
پاسخ ها
سیامک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
مرگ بر آمریکا
مرگ بر اسراییل
مرگ بر منافق
بنده در این تعجب دارم که باباجان چرا مدیری که نمیتونه مشکلات رو حل کنه چرا از رو نمیره و میگه که مشکلی وجود نداره ایا پست ومقام این همه مهمه .مرد حسابی یک دلار امریکا بیشتر از ده هزار تومن شده یعنی حقوق یک کارمند حدود صد دلار در ماهه. همه که مثل وزرا و مدیران خدوم حقوق نمیگیرن که ککشون هم نگزه.....مردم عادی حسرت یک کیلو میوه و یک کیلو گوشت رو میخورن مگه نیاز ندارن چرا باید شرمنده بچه ها بشن ولی یه عده سرمایه دار روز بروز سرمایه دارتر بشن....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
هیچ مدیری نمی تواند مشکل را حل کند در ایران مدیر نداریم فقط یک عده از خود راضی داریم که فکر می کنند مدیر زاده شدند
سر جدتون این تحلیل های آب دوغ خیاری رو نذارین؟ اقتصاد پکیده، ملت به خاک سیاه نشستن اونوقت تو میگی توانایی تهران در مدیریت بحران!؟ یک مهارت هست به نام سکوت کردن، سعی کنین یاد بگیرینش
سلام
مسئله اصلی اینکه ایران وارد مذاکره بشود یا نشود نیست . اگر از روز اول فکر اقتصاد و توانمندی ایران بودیم کسی به ما کار نداشت و اینک با اقتصاد قوی و سیاستی مبتنی بر اقتصاد ملی می توانستیم جواب تقاضای جهانی را بدهیم . . در این اوضاع و احوال هم فشار اقتصادی بر مردمی است که قشر ضعیف جامعه را تشکیل می دهند . مطمئن باشید کسی به فکر آنها نخواهد بود . وگر نه در رفتار های مسئولین دلسوزی و تدبیر دیده می شد .
مذاکره در شرایط فعلی یک حماقت سیاسی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
اگر حضرتعالی فرزندی داشتی و او بیش از 13 میلیرد دلار در آمریکا داشت با کله برای مذاکره می شتافتی.
یه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
مثلا بعدا چه اهرمی دارید که میتونی از اون واز موضع بالا دستی وارد مذاکره بشی.حتما چندتا از اون تنگه ها ؟!!!!
یادمان بیاد زمان جنگ ۸ساله و درخواست های مکرر عراق و طرفدارانش و پرداخت خسارت جنگ.
نفس مذاکره هیچ ایرادی ندارد. باید در سیاستها تجدید نظر اساسی صورت گیرد و دچار شعار زدگی نشد.
این مهندسی که ایشون میگن یه اسارت وذلالت هست
در برجام هم وقتى دلار در عرض ده سال از ١٠٠٠ تومان رسيد به ٣٥٠٠ تومان قبول كرديم الان هم ده سال ديگه صبر كنيد وقتى دلار شد ٣٠٠٠٠ تومان مذاكره خواهيم كرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
اول برو ببین چرا رشد کرده بعد نظر بده
چطور با عربستان قاتل حجاج کنار امدند؟ ؟؟
براساس تجربه هر چند نظام حکومتی آمریکا دوحزبی است ولی تودر تو بودن حکمرانی آن شرایط متعادلی برای هیچ کشوری برای مذاکره یا رابطه فراهم نمی سازد.لذا معانی مختلفی برای این مطلب بکار میرود مثلا اینکه آمریکا قابل اعتماد نیست این کشور از لحاظ سیاسی دست کارتلهای نفتی،اسلحه فروشان بزرگ،تجار ونهایتا یهودیها ست..سازگاری با چنین شبحی جزخسارت چیزی در بر نخواهد داشت اما سر به سربا آن گذاشتن نیز هزینه بر وجالب آنچه سنگری برای قائم شدن بعضی کشورها در پشت آن است.سیاسیون ما باید به آن دقت کنند منظور طوری نباشد بنام ما وبکام دیگران باشد.یقیننا تاریخ راجع به همه ما در آینده قضاوت خواهد کرد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی