بازدید 10839
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «جدیدترین وضعیت تولید خودرو در تیرماه امسال» تا «تحلیل دو رسانه‌ بریتانیایی از سود گردشگری ترکیه از سقوط لیر»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون پیشرفت آمریکا در مذاکره با مکزیک و هشدار به کانادا درمورد وضع تعرفه بیشتر، عقبگرد ۲۵۰۷ واحدی شاخص کل بورس، کاهش فروش خودرو‌های کلاس D در اروپا، چین خرید نفت از ایران را به ضرر هیچ کشوری نمی‌داند، یک خودروساز دیگر آلمانی فعالیتش را در ایران متوقف کرد، ترکیه هدف جنگ اقتصادی قرار گرفته است و خروج ارز برای واردات مایع مخصوص شستشوی لنز‌های چشمی به کشور را در بر دارد.
کد خبر: ۸۲۴۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲ 12 August 2018

از «جدیدترین وضعیت تولید خودرو در تیرماه امسال» تا «تحلیل دو رسانه‌ بریتانیایی از سود گردشگری ترکیه از سقوط لیر»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون پیشرفت آمریکا در مذاکره با مکزیک و هشدار به کانادا درمورد وضع تعرفه بیشتر، عقبگرد ۲۵۰۷ واحدی شاخص کل بورس، کاهش فروش خودرو‌های کلاس D در اروپا، چین خرید نفت از ایران را به ضرر هیچ کشوری نمی‌داند، یک خودروساز دیگر آلمانی فعالیتش را در ایران متوقف کرد، ترکیه هدف جنگ اقتصادی قرار گرفته است و خروج ارز برای واردات مایع مخصوص شستشوی لنز‌های چشمی به کشور را در بر دارد.

پیشرفت آمریکا در مذاکره با مکزیک و هشدار به کانادا درمورد وضع تعرفه بیشتر

روز جمعه دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا گفت: ایالات متحده و مکزیک در مورد قرارداد تجاری پیشرفت هایی داشته اند و به کانادا نیز هشدار داد اگر با اتاوا به توافقی دست نیابند، روی صادرات خودروهای آن ها مالیات وضع خواهد کرد.
به نقل از رویترز، ترامپ در توییتر گفت: معامله با مکزیک به خوبی در حال پیش رفتن است. باید مراقب خودروسازان و کشاورزان باشند یا معامله ای در کار نخواهد شد. رئیس جمهور جدید مکزیک، یک نجیب زاده واقعی بوده است. او گفت: کانادا باید منتظر باشد. تعرفه ها و موانع تجاری آنها بسیار زیاد است. اگر ما نتوانیم معامله کنیم، بر روی اتومبیل ها مالیات وضع خواهیم کرد. این در حالی است که واشنگتن در یکم ژوئن، با اشاره به زمینه های امنیت ملی، تعرفه هایی را بر روی واردات فولاد و آلومینیوم از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک وضع کرد و ترامپ تهدید نمود این تعرفه ها را بر خودروها و قطعات خودرویی وارداتی از اتحادیه اروپا گسترش می دهد.

عقبگرد ۲۵۰۷ واحدی شاخص کل بورس تهران تحت تأثیر پارسان و فارس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه، با کاهش 2507 واحدی معادل 1.91 درصد به رقم 129 هزار و 13 واحد و شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش 735 واحدی معادل 1.91 درصد به رقم 37 هزار و 827 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با افت 12 واحدی معادل 0.07 درصد، عدد 18 هزار و 377 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 9 واحدی معادل 0.07 درصد به رقم 13 هزار و 377 واحد و شاخص سهام آزاد شناور، 2259 واحد کاهش معادل 1.61 درصد را رقم زد و به سطح 138 هزار و 110 واحد رسید.

همچنین شاخص بازار اول، با 1745 واحد کاهش معادل 1.82 درصد به رقم 94 هزار و 25 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 5483 واحد کاهش معادل 2.05 درصد همراه بود و عدد 261 هزار و 818 واحد را به نمایش گذاشت. نماد معاملاتی پارسان متعلق به گسترش نفت و گاز پارسيان با 345 واحد، نماد فارس متعلق به صنايع پتروشيمي خليج فارس با 289 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در افت شاخص کل بورس داشتند.

از «جدیدترین وضعیت تولید خودرو در تیرماه امسال» تا «تحلیل دو رسانه‌ بریتانیایی از سود گردشگری ترکیه از سقوط لیر»

جدیدترین وضعیت تولید خودرو در تیرماه امسال

تیرماه امسال، تولید انواع خودرو به طور میانگین ۲۲.۸ درصد کاهش یافت. براساس جدیدترین آمار منتشره در تیرماه امسال تولید انواع خودرو از ۱۲۸ هزار و ۷۴۷ دستگاه در تیرماه سال گذشته به ۹۹ هزار و ۴۱۴ دستگاه کاهش یافت. در این مدت تولید انواع سواری با افت ۲۳ درصدی همراه بوده و از ۱۲۰ هزار و ۵۹۹ دستگاه در تیرماه ۱۳۹۶ به ۹۲ هزار و ۹۱۲ دستگاه رسید. تولید انواع ون اما صعودی بوده و با رشد ۲۷۰.۶ درصدی از ۵۱ دستگاه در تیرماه سال گذشته به ۱۸۹ دستگاه افزایش یافت. برخلاف ون اما تولید انواع وانت با افت ۲۷.۱ درصدی همراه بوده و از ۶۶۸۱ دستگاه در تیرماه ۱۳۹۶ به ۴۸۷۲ دستگاه کاهش یافت. تولید انواع اتوبوس نیز ۵۴.۱ درصد کاهش یافته و از ۱۷۰ دستگاه در تیرماه ۱۳۹۶ به ۷۸ دستگاه رسید. اما تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس صعودی بوده و با رشد ۱۰۳.۷ درصدی از ۸۱ دستگاه در تیرماه سال گذشته به ۱۶۵ دستگاه افزایش یافت. بر اساس گزارش ایسنا، تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز افزایش یافته و با رشد ۲.۸ درصدی از ۱۱۶۵ دستگاه در تیرماه سال گذشته به ۱۱۹۸ دستگاه رسید.

کاهش فروش خودرو‌های کلاس D در اروپا

شرکت‌های پژو و تویوتا آخرین خودروسازانی هستند که با وجود پیش‌بینی‌ها مبنی‌بر ادامه استقبال خریداران از شاسی‌بلند‌ها، قصد دارند تا تمرکز خود را بر افزایش تولید خودرو‌های کلاس دی (خودروهای خانوادگی نیمه لوکس) قرار دهند. به نقل از دنیای اقتصاد، انتظار می‌رود که فروش خودرو‌های کلاس D تا سال ۲۰۲۱ به کمتر از رقم ۴۰۰ هزار دستگاه در سال افت کند. این در حالی است که فروش این کلاس خودرو در سال ۲۰۱۷ حدود ۵۴۰ هزار دستگاه در اروپا بوده است. پس از آنکه بازار فروش این کلاس از خودروها در سال ۲۰۱۷ با کاهش۱۲ درصدی روبه‌رو شد، انتظار می‌رود در سال‌جاری نیز اقبال مشتریان اروپایی برای خرید خودرو‌های کلاسD با کاهش ۱۰ درصدی مواجه شود. این ارقام فاصله زیادی با میزان فروش خودروهای کلاسD از برندهایی مانند رنو، اپل، فورد و فولکس‌واگن دارد که بیش از یک پنجم فروش خودرو در اروپا را شامل می‌شدند.

چین خرید نفت از ایران را به ضرر هیچ کشوری نمی‌داند

پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، گفت که شرکت هایی که با ایران تجارت می کنند از تجارت با ایالات متحده منع خواهند شد، وزارت امور خارجه کشور چین گفت: پیوندهای تجاری و انرژی چین با ایران به منافع دیگر کشور آسیب نمی رساند.

به نقل از رویترز، چین قبلا از روابط تجاری خود با ایران به عنوان روابطی باز و شفاف دفاع کرده بود. تحریم های ایالات متحده علیه ایران به رغم خواست متحدان واشنگتن به اجرا گذاشته شده است. در بیانیه ای که روز جمعه منتشر شد، وزارت خارجه چین مخالفت خود با تحریم های یک جانبه و خارج از حوزه قضایی آمریکا را تکرار کرد. این وزارتخانه گفت: برای مدت زمان طولانی، چین و ایران همکاری بازرگانی باز، شفاف و عادی در زمینه های کسب و کار، تجارت و انرژی داشته اند که منطقی، عادلانه و قانونی است. این وزارتخانه افزود: این امر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و یا تعهد چین به وظایف بین المللی اش را نقض نمی کند و به منافع هیچ کشور دیگری آسیب نمی رساند و باید مورد احترام و محافظت قرار گیرد. در این بیانیه گفته شده: استفاده از تحریم ها به کوچکترین بهانه ای و یا با تهدید هرکس مشکل حل نخواهد شد. وزارت خارجه چین افزود: تنها گفت وگو و مذاکرات مسیر درستی برای حل مسأله است.

یک خودروساز دیگر آلمانی فعالیتش را در ایران متوقف کرد

براساس اعلام نشریه زایتونگ بوئرسان در فرانکفورت آلمان، یک شرکت عرضه‌کننده خودرو به نام دی‌یوئر فعالیت‌های خود را در ایران به خاطر ترس از تحریم‌های آمریکا متوقف کرد. این خودروسازی در این هفته به خاطر اینکه در فهرست سیاه تحریم آمریکا قرار نگیرد، داد و ستد خود با ایران را متوقف کرد. رئیس بخش مالی دی‌یوئر، پارلو کروسه‌تو، به نشریه بوئرسان زایتونگ در مصاحبه‌ای که روز شنبه ۲۰ مرداد منتشر شد، گفت: تجارت ما با ایران ظرف سال‌های گذشته افزایش یافته بود ولی اکنون مجبوریم فعالیت‌های خود را در ایران متوقف کنیم. همچنین کروسه‌تو بدون بیان جزئیات بیشتر در این باره گفت: ما قرار بود دو قرارداد بلندمدت که در سال ۲۰۱۷ برنده شدیم را ادامه دهیم، اما این قرارداد مهم بیش از این ادامه نخواهد یافت و فرصت برای حاشیه بازار برای ما فراهم نخواهد شد و این بازار را از دست خواهیم داد.

اردوغان: ترکیه هدف جنگ اقتصادی قرار گرفته است

رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان روز شنبه انکار کرد که ترکیه با بحران ارزی مواجه است و سقوط ارزش لیر در برابر دلار را نوسانات ارزی خواند که هیچ ارتباطی با مبانی اقتصاد ندارند. به نقل از رویترز، بعد از آن که رئیس جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ، تعرفه واردات فولاد و آلمینیوم از ترکیه را دو برابر کرد، اردوغان طی صحبتی سقوط ۱۸ درصدی ارزش لیر و رسیدن آن به پایین ترین سطح در روز جمعه را موشک های جنگ اقتصادی خواند که علیه ترکیه به راه افتاده است. اردوغان گفت آن هایی که در کودتای ناموفق سال ۲۰۱۶ علیه ترکیه توطئه کرده بودند، سعی دارند این کشور را توسط اقتصادش آماج گیرند و قول داد که با آن ها مقابله خواهد کرد. او از هیچ کشوری نام نبرد. اردوغان گفت: کسانی که نمی توانند با ما بر روی زمین رقابت کنند، توطئهٔ تخیلی ارز را در فضای مجازی مطرح می کنند که هیچ ارتباطی با واقعیت های کشور، تولید و اقتصاد واقعی ما ندارند. او گفت، این کشور نه در حال فروپاشیدن، نه در حال ویران شدن و یا ورشکسته شدن و بحران است، و افزود که راه خروج از توطئهٔ ارز، افزایش تولید و کاهش نرخ بهره بود.

بازار اوراق مسکن؛ فشار تقاضا بر اوراق تسهیلات

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ناچیز ۰۳/ ۰ درصدی به قیمت ۶۵ هزار و ۸۹۶ تومان معامله شدند. از ابتدای مرداد شاهد حبس بازه‌ای «تسه»ها در سطح ۶۵ تا ۶۷ هزار تومانی هستیم؛ افت تعداد معاملات تهران، ۱/ ۲۲ درصد در خرداد و ۹ درصد در تیر بر تقاضای «تسه»ها فشار می‌آورد. گزارش «دنیای اقتصاد» از معاملات کلان‌شهرها نیز کاهش ۱۰ درصدی حجم معاملات در خرداد را نشان داد. این در حالی است که طبق این گزارش، رشد ۳۰ درصدی قیمت مسکن در کلان‌شهرها در خرداد نسبت به خرداد سال گذشته رقم خورد. بنابراین کمتر شدن قدرت خرید متقاضیان، احتمال بازگشت بازار مسکن به رکود را تقویت کرده است. در این راستا بانک مسکن پیشنهاد اولویت دادن وام ساخت به سازندگان متراژ متوسط و کوچک و افزایش سقف وام «تسه»ها به اندازه صندوق یکم را به بانک مرکزی ارائه داد.

خروج ارز برای واردات بیش از ۱۸۷ تن مایع مخصوص شستشوی لنز‌های چشمی به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۱۸۷ تن مایع مخصوص شستشوی لنز‌های چشمی از ۹ کشور دنیا وارد ایران شده است. بر اساس آمار واردات مایع مخصوص شستشوی لنز‌های چشمی باعث خروج ۲ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۸۰۷ دلار ارز شده که این میزان ارزش ۷ میلیارد و ۵۹۵ میلیون و ۳۶۸ هزار و ۴۲۶ تومانی دارد. بنا بر آمار گمرک واردات از ۹ کشور یونان، اسپانیا، هلند، آلمان، جمهوری کره و ایتالیا و... صورت گرفته است. در این میان امارات با واردات بیش از ۵۰ تن و به ارزش ۸۲۴ هزار و ۹۱۲ دلار و ارزش ریالی ۲ میلیارد و ۸۳۰ میلیون و ۳۹ هزار و ۲۷۵ تومان بیشترین صادرات را به ایران از آن خود کرده است.

چین نفت خام آمریکا را از فهرست کالاهای درگیر جنگ تجاری حذف کرد

منابع نفتی گفتند، به دنبال لابی گسترده گروه سینوپک، دولت چین نفت خام را از فهرست کالاهایی که در جریان جنگ تجاری با آمریکا مشمول تعرفه وارداتی می شوند، حذف کرده است. حذف نفت از فهرست نهایی کالاهای آمریکایی مشمول تعرفه نشان دهنده اهمیت رو به افزایش آمریکا به عنوان یک تأمین کننده نفت خام مورد نیاز چین است. بر اساس پیش بینی قبلی واردات 300 هزار بشکه ای روزانه شرکت سینوپک از آمریکا ارزش تقریبی واردات نفت چین از آمریکا به 8 میلیارد دلار می رسد. این اقدام به ویژه در شرایطی که شرکت های چینی ممکن است در آینده نزدیک به دلیل تحریم ها بخشی از خرید خود از ایران را از دست بدهند، به پکن این امکان را می دهد تا در مذاکرات بعدی با واشنگتن قدرت مانور بیشتری داشته باشند. یک منبع آگاه که از تلاش های شرکت دولتی سینوپک برای حذف نفت از فهرست کالاهای مشمول تعرفه اطلاع دارد، گفت: «سینوپک لابی های زیادی با دولت چین برای این تصمیم انجام داد.» این تجدیدنظر در افزایش تعرفه واردات نفت از آمریکا پس از آن صورت می گیرد که شرکت سینوپک، بزرگترین شرکت پالایشگاهی آسیا و بزرگترین خریدار نفت خام آمریکا، به دلیل نگرانی از افزایش تنش تجاری میان آمریکا و چین، خرید نفت از آمریکا را به حالت تعلیق درآورده بود. یک منبع دیگر گفت: «آمریکا بزرگترین تأمین کننده غیر اوپکی نفت چین است. تنوع بخشی به منابع تأمین نفت به سود چین است.» به نقل از تسنیم، این منابع افزودند، این اقدام دولت چین به سینوپک اجازه می دهد تا محموله های بارگیری شده از آمریکا در ماه های ژوئن و جولای را وارد چین کند و برای ماه های آینده نیز به شرکت های آمریکایی سفارش بدهد.

تحلیل دو رسانه‌ بریتانیایی از سود گردشگری ترکیه از سقوط لیر

این روزها لیر ترکیه پس از بحران سال ۲۰۰۱، بدترین وضعیت خود را پشت سر می گذارد و با نصف شدن ارزش طی یک سال اخیر، نرخ برابری آن به ‌ازای هر دلار آمریکا به ۷/ ۶ رسیده است. در این میان، رشد روزافزون سفرهای تابستانی به ترکیه از نگاه رسانه‌های خارجی پنهان نمانده و «گاردین» و «ایندیپندنت» با بررسی این موضوع، به‌طور ویژه از افزایش حجم سفر گردشگران بریتانیایی به ترکیه خبر داده‌اند.

«گاردین» در گزارش خود تصریح می‌کند با کاهش ارزش پوند انگلیس در برابر ارزهایی همچون یورو و دلار پس از برگزیت، بضاعت گردشگران بریتانیایی برای سفر به آمریکا و اروپا محدودتر شده و کاهش ارزش لیر در برابر عموم ارزهای جهانی از جمله پوند، فرصت بی‌نظیری پیش روی گردشگران جزیره قرار داده است تا با انتخاب مقصدی ارزان، به سفرهای خارجی خود تنوع دهند.
گاردین از این زاویه گزارش خود را ادامه می‌دهد تا تأکید دوچندانی بر نقش نوسانات ارزی در انتخاب مقاصد گردشگری داشته باشد. این بنگاه رسانه‌ای بریتانیایی می‌افزاید، در حالی که ارزش لیر در مقابل پوند نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد کاهش داشته، اکنون سپری کردن تعطیلات در ترکیه برای گردشگران بریتانیایی بسیار ارزان‌تر شده است.

اگر مسافران انگلیسی تابستان سال گذشته با پرداخت ۱۰۰ پوند ۴۶۰ لیر برای سفر به ترکیه دریافت می‌کردند، اکنون این رقم به ۶۹۷ لیر رسیده که به‌خوبی میزان افزایش قدرت خرید آنان در ترکیه را نشان می‌دهد. این درحالی است که ارزش پوند در مقابل یورو و دلار آمریکا به کمترین مقدار خود رسیده و با همین استدلال قدرت خرید گردشگران انگلیسی در کشورهای حوزه یورو وایالات متحده نسبت به گذشته کاهش یافته است. در همین حال، رسانه بریتانیایی «ایندیپندنت» با اشاره به فرصت پیش‌آمده از کاهش ارزش لیر که به کمک شکوفایی مجدد ترکیه به‌ عنوان یک مقصد جذاب و ارزان گردشگری برای اروپایی‌ها و بریتانیایی‌ها آمده، می‌نویسد که تعداد رزرو صندلی‌های هواپیما از بریتانیا به شهرهای ترکیه به سطح ۹۴ درصد سال طلایی گردشگری این کشور، یعنی ۲۰۱۵ رسیده است. /دنیای اقتصاد

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
آیا تمهیداتی در نظر گرفته شده که اگه شرکت هاب اروپایی از اجرای قرارداد صرف نظر کردند غرامت بپردازند؟
با کاهش ارزش پول ترکیه سفر به این کشور برای ایرانی ها به صرفه تر خواهد بود.
از برکات تحریم ترکیه توسط آمریکا !!!!
كمبود توليد عمديست !!!!خودرو ساز عمدا توليد را پايين نگه داشته صرفا جهت بالا بردن قيمت خودرو در بازار ازاد
وقتي خودرو ساز خودروهاي ثبت نامي را دپو كرده و تحويل مشتري نميدهد و خودرو ها را توسط نماينده هاي خود در سطح شهر به قيمت بازار ازاد به صورت قطره چكاني ميفروشد چه دليلي براي بالا بردن تيراژ و يا تحويل خودروهاي توليد شده ميبيند!!!
انحصار----رانت---عدم شفافيت--دست هاي پشت پرده معافيايي---باعث هرج مرج شديد گشته و بايد ديد مصرف كننده بخت برگشته تا كجا تاب تحمل دارد و كجا خشم خود را نشان خواهد داد
بالاخره از ديدگان پنهان نميماند چندين هزار دستگاه خودرو كه دپو شده و تحويل مشتري نميگردد.
به نظر شما مملكت چه خبر است!!!!.......قضاوت با شما
بنده از توليد و ميزان قطعات خودرو اطلاع كافي دارم در حال حاظر هيچ مشكلي بابت كمبود قطعه به واسطه تحريم نداريم
مقدار بسيار زيادي قطعه توسط دو خودرو ساز بزرگ كشور خريداري شده و متاسفانه در گمرك در حال خاك خوردن است
دليل ترخيص نكردن قطعات :پايين امدن تيراژ توليد _بالا رفتن قيمت بازار ازاد خودرو به واسطه زياده خواهي اين خودرو سازهاي وطني ميباشد
بازار انحصاري در اين 40 سال به انها ياد داده مشتري انتخاب ديگري ندارد و تسليم تصميمات انهاست
ولي بايد ديد آيا در اين وضعيت بد اقتصادي و فشار مضاعف تحريم ها مشتريان همچنان ساكت مينشينند آيا با اعتراض انها و ايجاد نا ارامي اين خودرو سازها اب به اسياب دشمن نميريزند
ايا آنها پاسخگويه بازخورداتفاقات بعدي در جامعه هستند
به چه قيمتي !!!!! ايا دولت نيز راضي به ادامه اين نابساماني ميباشد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار