بازدید 9959
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت وگو با «تابناک»؛

این تیم اقتصادی نمی تواند بازار ارز توافقی را کنترل کند/به ازای هر دو دلار،می توانیم یک دلار به بازار تزریق کنیم/سیستم توان رصد کالاهای وارداتی را ندارد

دولت سوبسید ارزی را از خزانه نانوشته و بی صدا پرداخت می کند؛ هرچند از آغاز اعلام شده و کارشناسان گفته بودند، نرخ ارز در ایران واقعی نیست و حالت فنری دارد و اگر آزاد شود، بالا خواهد رفت، دیدیم که این اتفاق هم در مدت بسیار کوتاهی رخ داد.
کد خبر: ۸۱۸۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰ 23 July 2018

این تیم اقتصادی نمی تواند بازار ارز توافقی را کنترل کند/به ازای هر دو دلار، می توانیم یک دلار به بازار تزریق کنیم/ وزارت صنعت، توان رصد کالاهای وارداتی را ندارددولت در فروردین ماه سال جاری و پس از نوسانات شدید نرخ ارز، دلار را تک نرخی و اعلام کرد، از 21 فروردین ماه، نرخ دلار 4200 است. همچنین دولت برای آنکه از ورود نوسانات بازار ارز به بازار کالا و خدمات جلوگیری کند، سامانه ای به نام نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) راه اندازی کرد که بنا بر آن، قرار شد، دلارهای حاصل از صادرات صادرکنندگان به قیمت 4200 تومان به این سامانه واریز شود و همچنین واردکنندگان نیز دلار مورد نیاز خود جهت واردات کالا را از همین سامانه و به قیمت 4200 تومان تأمین کنند.

به گزارش «تابناک»؛ با آغاز به کار سامانه نیما مشخص شد، این سامانه دارای مشکلاتی است. اولین مشکل این بود که به دلیل پایین تر بودن نرخ دلار در سامانه نیما (4200 تومان) از نرخ دلار در بازار آزاد (حدود 8 هزار تومان)، برخی صادرکنندگان از جمله پتروشیمی ها از دستور دولت برای واریز دلارهای خود به سامانه نیما سرپیچی کردند و ترجیح دادند، دلارهای خود را در بازار آزاد به فروش برسانند. دومین مشکل این که دولت طی اطلاعیه هایی اعلام کرد، دلار 4200 تومانی را تنها برای واردات برخی کالاهای خاص اختصاص خواهد داد و باقی واردکنندگان کالاها مجبور شدند برای تهیه دلار مورد نیاز خود به بازار آزاد مراجعه کنند و همین موضوع باعث به وجود آمدن نرخ دیگری برای دلار در بازار آزاد (حدود 8 هزار تومان) شد.

دولت برای حل این دو مشکل تصمیم گرفت، علاوه بر نرخ 4200 تومانی برای دلار، با نرخ دومی (نرخ توافقی) برای دلار نیز موافقت کند. این نرخ دلار در خارج از سامانه نیما و در بازاری که بین صادرکننده و واردکننده شکل می گیرد، تعیین می شود و از این روی به آن نرخ دلار توافقی و به این بازار شکل گرفته بین صادرکننده و واردکننده، بازار ثانویه ارزی می گویند. قرار بود این نرخ توافقی بالاتر از نرخ دلار دولتی (4200 تومان) و پایین تر از نرخ دلار در بازار آزاد (8800 تومان) باشد؛ اما عملا این اتفاق نیفتاد و نرخ دلار در بازار ارز توافقی با نرخ آن در بازار آزاد تفاوتی ندارد و حتی گاهی از بازار آزاد هم نرخ آن پیشی می گیرد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: تعیین نرخ ارز در آن مقطع زمانی، کار درستی نبود و به عنوان یک تصمیم غیرحرفه ای تلقی می شود. همه در آن زمان گفتند این کار نمی تواند راهگشا باشد، اما برای اینکه بتوانیم نرخ ارز 4200 تومان را نگه داریم، مابه التفاوت آن را از خزانه پرداخت می کنیم.

وی گفت: در واقع دولت سوبسید ارزی را از خزانه نا نوشته و بی صدا، پرداخت می کند؛ هرچند از آغاز اعلام شده و کارشناسان گفته بودند، نرخ ارز در ایران واقعی نیست و حالت فنری دارد و اگر آزاد شود، بالا خواهد رفت، دیدیم که این اتفاق هم در یک مدت بسیار کوتاهی رخ داد.

این نماینده مجلس گفت: واقعیت این است که ما می خواستیم ارز قیمت واقعی خود را بعد از این همه سال پیدا کند، ولی چون دولت یکباره غافلگیر شد و به نوعی در این سیلاب گیر کرد، ارز به عددی رسید که به نظر واقعی نیست. الان قیمت واقعی بسیار کمتر از آن چیزی است که در بازر به فروش می رسد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در اوضاع کنونی انتظار ما این بود که دولت یک بازار توافقی برای واردکننده های کالاهای غیر ضروری ایجاد کند تا اینها بتوانند ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند.

جعفرزاده ادامه داد: متأسفانه بانک مرکزی در این سال ها نتوانست از ارزهای وارد شده به کشور به درستی استفاده و راهکاری برای دستیابی همه به این ارز را ایجاد کند. الان کسی که صادرکننده است، ارزی را که از صادرات به دست می آورد، بانک مرکزی راهکاری برای آن در نظر گرفته و ارزش را به خودش نمی دهد.

این نماینده گفت: با اینکه در همه جای جهان، اولویت با صادرکنندگان است، در ایران ما راهکاری برای دادن ارز به صادرکننده ها نداریم و نتیجه همین به هم ریختگی بازار ارز است که الان کشور را درگیر خودش کرده است.

این نماینده مجلس افزود: اشتباه بعدی دولت، ایجاد بازار ارز ثانویه بود، چون این تیم اقتصادی دولت نمی تواند اوضاع ارز در کشور را سازماندهی کند؛ بنابراین، راهکار این است که بازار ارز توافقی را تقویت کنند، واقعیت این است که ما می توانیم امرز نصف پولی را که کشور نیاز دارد، تأمین کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین یادآور شد: امروز در بازار به ازای هر دو دلاری که مطالبه می شود، می توانیم تنها یک دلار تزریق کنیم؛ بنابراین، دولت باید بازنگری اساسی در تزریق منابع انجام دهد و نباید برای هر چیزی دلار داده شود.

این نماینده مجلس گفت: سیستم نمی تواند کالاها را تا انتها رصد کند. به گفته وزیر صنعت، بیش از 5 هزار کالا با ارز 4200 تهیه می شود؛ اما مکانیسمی وجود ندارد که نشان دهد، کالایی که با ارز دولتی وارد می شود، با همان نرخ نیز در بازار به فروش برسد و اغلب این کالاها با قیمت آزاد و با نرخ دلار 8800 تومان به مردم فروخته می شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۳۱
تا مردم باشند که تکرار نکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
ربطی نداره اقای تکرار بزن برقص.رییسی امده بود الان همه مرده وکفن هم پوسانده بودیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
ناشناس 14:53 هنوز هم از رو نرفتی و داری مردم رو از یک چیز بدتر می ترسونی. می گفتید رئیسی بیاد دلار میشه 5000 تومن. الان که دلار نزدیک 10000 تومن شده میگی اگه اون بیاد همه می میرن. برو دوباره 1400 تکرار کن که یه وقت یکی نیاد دلار بشه 20000 تومن.
اینها رو همه میدونیم. مجلس چرا روحانی رو بازخواست نمیکنه؟
باید دولت خوراک پتروشیمی ها را به قیمت واقعی به آنها بدهد تا مشخص شود کدامشان میتوانند در بازار رقابتی جهانی بمانند اما چون نهادها پتروشیمی ها را به ثمن بخس دریافت کرده اند هم خوراک ارزان دریافت میکنند هم دلار رادر بازار سیاه میفروشند
ارز را تک نرخی کنید حتی با 20000 تومان و حقوق همه را چند برابر کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
اختلاس نکنید!
قیمت دلار و یا هر چیزی را عرضه و تقاضا مشخص می کند. بنابراین قیمت واقعی و غیر واقعی نداریم.
شما همه در این فضیه شریک بودید و هستید.
فرار به جلو دردی از شما دوا نمی کند،
با این وضعیت بهتر نیست با یک عذرخواهی امور را به جوانترهای پرتلاش و کم توقع بسپارید؟
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
با جوانها و عذرخواهی مشکل حل نمیشود.
باید بخش تاراجگر خودیها که اقتصاد را در دست دارند و حساب کتاب پس نمیدهند را متلاشی کرد ودولت اقتصاد را در کنترل خویش در بیاورد ولی شفاف.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
مهدی از آلمان، این بخش تاراجگر زمان احمدی نژاد هم که بود؟ وقتش نرسیده که از خواب غفلت بیدار شی؟
باسلام .حاجی .بعضیها ماموربودند پول ملی را بی ارزش کنند که کردند وارزش هرملتی به پول ملیش است .شماوکلای ملت هم.خاموش هستید ...روزی باید همه جلوی قاضی عادل (خداوند)پاسخگوباشند چه ایمان به اونروز داشته باشید چهنداشته باشید
تا دیروز مجیز روحانی و دولتشه میگفتی امیدی
شما نمایندگان دلسوز و ۴۰ میلیاردی امید این ملت هستید
اگه مجلس در زمان بررسی بودجه ۹۷ به دولت اجازه میداد نرخ ارز رو به اندازه ای که دوست داره افزایش بده الان شاهد این بلبشو توی بازار نبودیم ، هم پیاز رو خوردیم هم کتک رو خوردیم هم پولش رو دادیم .
کار تو این نیست که تفسیر کنی تو مجلسی باید اقدام کنی
امريكا تا اجازه نده دلار گرون ميشه
وقتی قرار است جعفری ایمن آبادی در مجلس پیگیر تخلفات ارزی و بانکی باشد و در خصوص اقتصاد اعلام نظر کند به حال آین مجلس و مملکت باید گریست و بیشتر از همه به حال بنده اقتصاد دان و هم رشته هایم باید گریست و بعد به حال این روزنامه نگاران و خبرگزاری ها که صحبت هر کسی را نشر می دهند
سیاست خارجیتان را بر اساس منافع ملی ایرانیان تنظیم کنید ، همه چیز درست میشود .
قیمت یورو هر روز میره بالا یکی میخواد بره خارج نیاز داره بره خارج .یکی میخواد برای دکترا بره رو پولش حساب کرده .چرا کسی جواب گو نیست
هنوز تحریمهای ترامپ اجرانشده ارزش پول ملی ایران در مقابل دلارآمریکا هیچ شد وحتی کم ارزشتر از پول ملی افغانستان سکه به بالای سه میلیون تومان رسید تورمی که روحانی پیوسته افتخارمیکرد کنترل کرده درمدت کوتاه حتی رکورد دوره احمدی نژاد راهم شکست فشاراقتصادی بی سابقه بربازنشستگان وکارمندان وارد شده
متاسفانه تصمیم گیران و تصمیم سازان اقتصادی ما فقط ادای اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد را در میاورند ولی در باطن همان افکار اوائل انقلاب را دارند از جمله اصرار به نرخ گذاری همه چیز منجمله ارز و سکه و بگیر و ببند و پلیس بازی
اگر دولت روز 21 فروردین اصلا وارد این سیاست شکست خورده نمی شد و نرخ رفاقتی تعیین نمی کرد و اجازه میداد بازار خودش نرح تعادلی را پیدا کند الان دلار در حدود 6 تا 7 هزارتومان بود و اینهمه رانت هم به جیب دوست و آشنا و غریبه نمی رفت.
صرفا برای کالاهای اساسی همان ارز رقابتی را میداد و جلوی این تورم لجام گسیخته هم گرفته می شد
کو گوش شنوا
بابا دزدى و اختلاس کنار برود آنوقت همه خودبخود درست ميشود
خدایا این شد زندگی حقوق را با ریال می گیریم اجناس را با دلار باید بخریم. خدایا اگر زن و بچه خودت بود اجازه می دادی در ایران بدنیا بیایند و در ایران هم زندگی کنند.
فقط یک راه برای نجات کشوروجوددارد
استیضاح روحانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
که بعد اصلاح طلبان بگن دیدید کار همان بعضیا بود. نه خیر. باید روحانی تا خود 1400 بمونه و به ملت پاسخگو باشه. ملت هم باید پای انتخابشون بمونند.
واردات همه چیز ازاد باشد با نرخ ازاد و هرچقدر هم دلار بالا رفت دولت قبول کند.
هر یکماه یکبار نرخ دلار در نظر گرفته شود و یارانه نقدی به همه مردم داده شود تا هرچه میخواهندخودشان بخرند.
ارز پایین خواهد امد چون جنسی که با دلار بالا وارد شده باشد خریداری ندارد.
بهر حال در مملکت پول نیست و مصرف کم میشود و کالای گران خریداری ندارد و از این به بعد کمربندها را مردم باید محکمتر ببندند.

چون همه مبالغ بالای چند میلیون تومان با کارت کشیدن انجام میشود کلیه مراودات بخصوص رقمهای بالا سریعا باید توسط دولت کنترل شود و بازخواست شود که این نیرز بهترین راه برای جلوگیری از گران فروشی و جابجایی ارز و سکه به مقدار زیاد هست.
روزی که یارانه دادن شروع شد بر هر نفر میشد 45 دلار الان شده 4.5 دلار یعنی ارزش پول ملی ظرف 8-9 سال یا همین حدود یک دهم شده (1000 درصد ارزش منفی)- خوب این یعنی چی؟
سال 84 اختلاف طبقاتی بود ولی خیلی کم یعنی اختلاف ارزونترین ماشین تو تهران (پراید و پیکان 2-3 ملیونی) با گرونترین ماشین (سانتافه 50 ملیونی) چقدر بود - الان پورشه و بنز 2-3 ملیاردی تو نمایشگاهها و بالای شهر مث پشکل ریخته و بعضی ماشین ها تا 10 ملیارد قیمت گذاری میشن ولی دست خیلی از جوونا به همون پراید 20 تومنی هم نمیرسه برن اسنپ کار کنن.
آخه این پولا از کجا اومده؟ همه اش کسب حلال و شرافتمندانه بوده؟ بخدا نه
رانت ارزی 91 (بخوانید دلار بهمنی) عده ای نور چشمی رو به عرش رسوند و خزانه غارت شد و رانت ارزی 97 (بخونید دلار جهانگیری) شد ثروت باد آورده برای عده ای و فقر مطلق برای اکثریتی. عجب که از تجربه 91 درس نگرفتند.
نمیدونم این چیزا که به عقل بچه 15 ساله هم میرسه چطور به ذهن عقل کل های دولتی نمیرسه؟؟
گند زدین به مملکت رفت پی کارش انقدر مزخرفات تحویل مردم ندین خسته شدیم از این همه خلاقیت مسئولین نابغه
اقای جعفر زاده تو وهمکارانت در مجلس در بدبختی این مردم شریک هستید بی خودی فرار رو به جلو نکن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست