بازدید 2812

بیم و امید هند در جنگ تجاری با آمریکا

زمانی که دونالد ترامپ اعلام کرد نخواهد گذاشت کشورها از آمریکا سواستفاده تجاری بکنند هند از اینکه هدف این تهدیدات قرار بگیرد احساس نگرانی کرد. اکنون دهلی نو در کنار رقیبش یعنی چین خود را در میانه میدان این جنگ تجاری می یابد.
کد خبر: ۸۱۷۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰ 17 July 2018

زمانی که دونالد ترامپ اعلام کرد نخواهد گذاشت کشورها از آمریکا سواستفاده تجاری بکنند هند از اینکه هدف این تهدیدات قرار بگیرد احساس نگرانی کرد. اکنون دهلی نو در کنار رقیبش یعنی چین خود را در میانه میدان این جنگ تجاری می یابد.

به گزارش ایرنا در روز یکشنبه، هفته گذشته یک هیات از مقامات ارشد هندی با نمایندگان آمریکایی در واشنگتن دیدار و از افزایش اختلاف های تجاری میان هند و آمریکا ابراز نگرانی کردند. 

هند در اقدامی متقابل قصد دارد از تیرماه (ژوئن) 100 درصد تعرفه مالیاتی برای 20 نوع کالای وارداتی آمریکایی وضع کند.

این کالاهای آمریکایی شامل نخود ، نخود فرنگی، سیب تازه، گردو، روغن سویا، روغن نخل تصفیه شده، پودر کاکائو، محصولات شکلاتی، ماشین های گلف، موتورسیکلت با ظرفیت موتور بیش از 800 سی سی و سایر کالاها و وسایل نقلیه با موتورهای احتراق پیستونی می شوند.

هند هم اکنون به سازمان تجارت جهانی اعلام کرده است اگر ترامپ مالیات واردات آلومینیوم و فولاد از هند را کاهش ندهد، دهلی نو از ماه ژوئن تعرفه گمرکی 20 کالای مذکور را تا 100 درصد افزایش خواهد داد.

هند در اخطاری به آمریکا اعلام کرده است که تعرفه های بالای گمرکی تا زمانی که اقدامات محافظتی آمریکا پایان نیابد همچنان ادامه خواهد داشت.

دولت ترامپ در ماه مارس تعرفه گمرکی برای واردات محصولات آلومینیومی و فولادی از تمام کشور ها به جز کانادا و مکزیک را به ترتیب 10 و 25 درصد افزایش داد.

این افزایش تعرفه های گمرکی سبب شده است که صادرات آلومینیوم و فولاد هند به ارزش 1.5 میلیارد دلار صدمه ببیند.

هند پیش از این از آمریکا درخواست کرده بود که تعرفه های گمرکی را برای این کشور کاهش داده و مساله را از طریق مشورت و به صورت دوستانه حل و فصل کند. اما دولت ترامپ با این پیشنهاد هند مخالفت کرده است.
هند و آمریکا در سازمان تجارت جهانی با یدکیگر اختلاف های زیادی داشته اند.

ماه گذشته هند اعلام کرد در حال آمادگی برای مقابله با اتهامات آمریکا در سازمان تجارت جهانی مبنی بر عدم گزارش درست اطلاعات یارانه دولتی برای محصولات کشاورزی است.

آمریکا به دلیل عدم گزارش صحیح هند در خصوص قیمت حمایتی آن در ارتباط با غلات در سازمان تجارت جهانی علیه این کشور شکایت کرده و از آن انتظار دارد که به قوانین سازمان تجارت جهانی در خصوص گزارش های لازمه احترام بگذارد.

پیش از آن آمریکا از کمک های یارانه ای هند به صادرات این کشور انتقاد کرده بود.

لایتزیر نماینده تجاری آمریکا در سازمان تجارت جهانی گفت: چندین برنامه یارانه ای هند به صادر کنندگان این کشور سود می رسانند که این امر به آنها اجازه می دهد تا کالای خود را با قیمتی ارزانتر به فروش برسانند. این برنامه های به قیمت صدمه به کارگران و صادرکنندگان آمریکایی تمام می شود.

هند در مقابل تعرفه های گمرکی آمریکا برای واردات آلومینیوم و فولاد هیچ معافیتی دریافت نکرد که این امر نارندرا مودی نخست وزیر هند را وادار کرد تا تعرفه های مخصوص خود را برای کالاهای آمریکایی به ارزش 240 میلیون دلار افزایش دهد. این افزایش تعرفه در ماه اوت اجرایی خواهد شد. 

اجی سینگ رئیس شرکت هوایی اسپایس جت درباره این جنگ تجاری گفت این مسایل نشان دهنده آن است که دو کشور به اندازه کافی به یکدیگر اعتماد ندارند.

مارک ورنر سناتور دموکرات و رئیس کمیته هند در مجلس سنای آمریکا بر اهمیت روابط هند و آمریکا اشاره کرد اما گفت فکر می کند ارتباط خوبی که میان مودی و ترامپ وجود دارد به عمل تبدیل نشده است. 

اما نکته این است که به اعتقاد کارشناسان، هند بازار در حال رشد مهمی را در اختیار شرکت های آمریکا می گذارد و درعین حال یک متحد استراتژیک سیاسی برای واشنگتن در منطقه است که اغلب به عنوان یک سلاح موثر برای مقابله با چین عمل می کند. با اینحال، با توجه با سیاست های غیرانعطافی آمریکا، مقامات هندی نگرانند که در صورت افزایش تنش تجاری با آمریکا ، مجبور شوند از سایر کشور ها کمک بگیرند. 

رئیس شرکت اسپایس جت گفت: در زمینه دفاعی، بسیاری از تجهیزات نظامی هند روسی است و در زمان های دشوار روسیه در کنار هند باقی مانده است. ما به دنبال تضمین های مشابه از سوی آمریکا هستیم. ما همچنین نیازمند یک راه حل برای ادغام سیاست 'اول آمریکای' ترامپ با سیاست ' ساخت هند' نارندرا مودی هستیم. 

در همین حال مقامات هندی ابراز امیدواری کردند که دو کشور خواهند توانست در مورد اختلاف های تجاری به توافق برسند. 

آنها امیدوارند که این توافق در قالب مذاکرات محقق شود و نه اقدامات متقابل. در نهایت اگر شرایط تغییر نکند، هند نیز ناچار به واکنش خواهد شد که در آن صورت بازار های هند بر روی آمریکا بسته خواهد بود و بازار های آمریکا در دسترس هند نخواهند بود. 

با وجود نگرانی ها در زمینه تجاری، اکثر شرکت های آمریکایی اعلام کرده اند که نسبت به فرصت های اقتصادی میان دو کشور خوشبین هستند. به گفته رهبران اقتصادی آمریکا یکی از این فرصت ها تصمیم شرکت والمارت برای خرید 77 درصد از سهام شرکت فروشگاه اینترنتی هند به نام 'فلیپ کارت' با قیمت 16 میلیارد دلار است. این معامله شرکت های آمریکایی را برای بررسی فرصت های بیشتر اقتصادی در هند ترغیب کرده است. 

بازرگانان هندی معتقدند فرصت های بیشتری هم ایجاد خواهد شد زیرا سرمایه گذاران خارجی مانند 'سافت بانک' ژاپن به سرمایه گذاری های خود در بخش شرکت های دانش بنیان هند ادامه می دهند. 

آمریکایی ها هم بیکار ننشسته اند و می دانند که از دست هند به خاطر سیاست های ترامپ عاقلانه نیست. 

فرصت های تجاری هم برای شرکت های بزرگ و کوچک هندی و آمریکایی چشمگیر است. هند در یک دهه آینده دارای سریع ترین رشد اقتصادی خواهد بود. این امر در حال تبدیل شدن به واقعیت است. از دیدگاه تجاری، فرصت های بسیار خوبی وجود دارد. 

در عین حال، اقتصاد هند از این جنگ تعرفه ای که برخی اقلام بسیار راهبردی را شامل می شود صدمه خواهد دید. چودری بیرندر سینگ، وزیر فولاد هند اعلام کرد تعرفه 25 درصدی آمریکا برای واردات فولاد می تواند به صنایع داخلی هند صدمه بزند.

این درحالی است که سینگ پیش از این اعلام کرده بود تعرفه های سنگین آمریکا برای واردات آلومینیوم و فولاد تاثیر زیادی بر تولید فولاد در هند نخواهد داشت زیرا از مجموع صادرات فولاد هند به جهان تنها 3.3 درصد به آمریکا صادر می شود.

وی افزود: 25 درصد تعرفه گمرکی آمریکا برای واردات فولاد و آلومینیوم تاثیر مستقیم کمی بر صادرات هند خواهد داشت زیرا سهم هند در صادرات فولاد به آمریکا در مقایسه با سایر کشورها کمتر است اما این تعرفه ها به صورت غیر مستقیم به صنایع داخلی هند تاثیر خواهند گذاشت.

ویزر فولاد هند افزود: کشورهایی که دارای صادرات گسترده فولاد به آمریکا هستند مجبور خواهند شد تا برای فروش محصولات خود به بازار های دیگر از جمله هند توجه کنند که این امر سبب اختلال در تولید داخلی فولاد هند خواهد شد.

هند در ماه دسامبر، مالیات بر واردات کالاهای الکتریکی مانند تلفن های همراه و تلویزیون را افزایش داد. این کشور در ماه جاری نیز 40 مورد دیگر از اقلامی که شامل افزایش مالیات می شوند را در بودجه خود اعلام کرد. این محصولات شامل عینک آفتابی، آبمیوه و قطعات خودرو بودند.

هند می گوید که این اقدام با هدف ایجاد فرصت برای رشد صنعتی داخلی و همچنین به منظور افزایش سهم تولید در تولید ناخالص داخلی به حدود یک چهارم از 15 درصد کنونی و ایجاد ده ها هزار شغل مورد نیاز برای یک نیروی کار جوان است.

یک مقام در وزارت اقتصاد هند با حمایت از این سیاست دولت اعلام کرد تمهیدات درنظر گرفته شده واکنشی در مقابل اقدامات انجام شده در سایر بخش های جهان است.

وی افزود: زمانی که تمام اقتصاد های بزرگ دنیا از جمله آمریکا و چین سیاست های محافظه کارانه خود را دنبال می کنند، چرا از هند انتقاد می شود.

تجارت دوجانبه میان هند و آمریکا از 20 میلیارد دلار در سال 2001 به 115 میلیارد دلار در سال 2016 افزایش یافته است. آمریکا یک پنجم از محصولات تولیدی و خدمات، هند را وارد می کند و کسری تجاری این کشور با هند از 13 میلیارد دلار در سال 2006 به 31 میلیارد دلار در سال 2016 افزایش یافته است.

یک مقام در سازمان تجارت آمریکا گفت: کارشناسان اقتصادی در حال بررسی تاثیر تعرفه های گمرکی هند بر شرکت های آمریکایی هستند. در دولت ترامپ سازمان های تجارت آمریکا نسبت به موضوع تجارت حساسیت بیشتری از خود نشان می دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار