بازدید 21832
امان از تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای و سخنان غیرمسئولانه؛

چرا قیمت «دلار، طلا و سکه» دوباره افزایش یافت؟/ آقایان لطفا مدتی ساکت باشید و کاری نکنید!

هر چه هست، در این شرایط پرالتهاب و هیجانی بازار، یکی از وظایف اصلی مردم و مسئولان باید تلاش برای منطقی شدن رویه ها و روندهای اقتصادی باشد و اینکه هیچ دلیل سیاسی باعث نشود، با یک اقدام یا اظهارنظر نابجا، شرایط طوری رقم بخورد که مردم بیش از آنچه هست، در فشار قرار بگیرند. کارشناسان بر این باورند، در این شرایط، باید از هر گونه تصمیم گیری لحظه ای و یا بیان سخنان غیر مسئولانه خودداری کرد تا تب و تاب بازارهای کاذب بخوابد و روند معقول اقتصادی در کشور حکمفرما شود.
کد خبر: ۸۱۶۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ 15 July 2018

قیمت «ارز، سکه و طلا» طی ده روز اخیر روند نزولی به خود گرفته و آهسته آهسته در حال کاهش بود. این اتفاق نشان می داد که بازار از شرایط هیجانی خود خارج شده و در حال پیمودن یک روند و رویه منطقی و مبتنی بر معیارهای اقتصادی است؛ اما از ظهر روز گذشته، روند افزایشی قیمت ها بار دیگر شروع شد و نشان داد که این بازار فرای آنچه تصور می شود، منتظر اتفاقی برای افزایش قیمت است.

به گزارش «تابناک»؛ همان طور که هیجانات بازار، تصمیمات لحظه ای و خلق الساعه، اظهار نظرهای غیر مسئولانه و مسائلی از این دست در کنار خروج آمریکا از برجام و اعلام زمان بازگرداندن تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران از دلایل افزایش نرخ ارز و طلا بود، در ماجرای افزایش قیمت طی روز گذشته و امروز منهای نزدیک شدن به موعد بازگشت تحریم های آمریکایی، می توان عوامل مذکور را باعث شکل گیری روند افزایشی قیمت ها خواند.

چرا اندوخته اندک «بازار ثانویه ارز» به فنا رفت؟

در حالی که همه انتظار داشتند با فعال شدن بازار ارز ثانویه و اقداماتی که در جهت مقابله با سوءاستفاده گران صورت گرفته، از هیجان قیمت ها کاسته شده و شاهد روند معقول و منطقی کاهش تدریجی قیمت ارز و طلا ـ که پایه سایر افزایش قیمت ها در کشورمان است ـ باشیم، پس از حدود ده روز بار، دیگر یکباره نمودار قیمت ها روند افزایشی را تجریه کرد و پرسش های بسیاری در اذهان مردم درباره چرایی افزایش قیمت ها ایجاد کرد.

بنابراین، بسیاری از تحلیگران و کارشناسان، رشد قیمت ارز و متقابلا طلا را در حالی که قیمت های جهانی هم روند کاهشی به خود گرفته است، نه متأثر از فضا و داده های اقتصادی، بلکه برخاسته از برخی تصمیم گیری های لحظه ای و خلق الساعه و همچنین اظهارنظرهای غیر مسئولانه ای می دانند که باعث شکل گیری روند افزایشی شده است.

نمونه‌ای از تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای

در همین زمینه، برخی تصمیم یکباره وزارت صنعت، معدن و تجارت، مبنی بر بسته و تعلیق شدن ثبت سفارش کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دستور «محمد شریعتمداری» وزیر صنعت را یکی از دلایل افزایشی شدن قیمت ها ذکر می کنند. البته این وزارتخانه در ماجرای افزایش قیمت های خودروهای خارجی نیز چنین تجربه ای را پیشتر بر جای گذاشته بود و با چنین اقدامی، باعث افزایش قیمت خودروهای خارجی شده بود که البته مافیای خودرو نیز گویا از این قاعده مستثنا بوده و بیش از سی و چند هزار خودرو را غیر قانونی ثبت سفارش کرده اند.

هرچند می توان این تصمیم را که از آن با نام «ایست به واردات با دلار ۴۲۰۰ تومانی» یاد شده است، در راستای جلوگیری از خروج ارز از کشور قلمداد کرد، طبیعی است، برخی کالاهای ضروری ـ همانطور که دولت وعده داده است ـ بدون افزایش قیمت باید در بیم مردم توزیع شده و به فروش برود که البته با این اقدام باید برخلاف وعده رئیس جمهور منتظر افزایش این گروه کالایی نیز بود که حاصل تصمیم لحظه ای و یکباره وزارتخانه صمت است.

روش بهتری هم برای اعلام دستور وزیر وجود داشت!

هرچند این بخش از دستور «محمد شریعتمداری» که باید «کلیه ثبت‌سفارش‌ها قرار است مشابه ثبت‌های جدید، به تفکیک گروه‌های کالایی به ‌صورت سیستمی به وزارتخانه ذی‌ربط منعکس و در مورد اهلیت و سابقه واردکننده از یک سو و اولویت تخصیص ارز از سوی دیگر، مجددا مورد بررسی قرار گیرند.» بسیار لازم است و می تواند به جلوگیری از ایجاد رانت و ورود کالاهای غیر ضروری با ارز دولتی بینجامد؛ اما نحوه اعلام موضوع طوری بوده که کارشناسان آن را یکی از دلایل افزایشی شدن قیمت ها عنوان می کنند.

اما نمونه اظهارنظرهای غیرمسئولانه ای که باعث افزایش قیمت «دلار» و در نتیجه سایر ارزها، طلا و سکه شده است را می توان مشخصا در سخنان «سید حسن قاضی‌زاده هاشمی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جست و جو کرد. آقای وزیر که چند مدتی است کمتر در رسانه ها ظهور و بروز داشته است، با تحلیل بسیاری از کارشناسان، سخنانی بر زبان جاری کرد که از آن می توان به عنوان یکی از دلایل افزایشی شدن قیمت ها یاد کرد.

وقتی حمایت از مردم نتیجه عکس می‌دهد

قاضی زاده هاشمی با اشاره به نزدیک شدن موعد اجرای تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران، گفته است: «یکی از مشکلات عمده ما بحث نقدینگی و دیگری ارز است. در حال حاضر عقل حکم می‌کند که دانشگاه های علوم پزشکی مواد اولیه، دارو و تجهیزات ضروری را برای روز مبادا ذخیره کنند تا این آمادگی را داشته باشیم که اگر مشکلی پیش آمد، متوجه مردم نشود. برای این کار پول می‌خواهیم و رقم بسیاری طلب داریم. هر وقت صحبت بدهی بیمه‌ها می‌شود، اکثر افراد اقتصادی فکر می‌کنند این طلب پزشک‌ها است. عمده این بدهی، طلب شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی است که امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به پول دارند تا جنس وارد کنند.»

لطفا مشکلات داخلی را جار نزنید!

آقای وزیر که گویا از محقق نشدن برخی وعده ها، وصول نشدن برخی مطالبات در حوزه های پزشکی، دارویی و بیمه ای و نزدیک شدن «روز مبادا» ـ موعد فرا رسیدن تحریم های آمریکا ـ نگرانی دارد، یکباره با چنین اظهار نظری بر التهابات بازار افزوده و همین موضوع را می توان یکی از دلایل افزایش قیمت ها خواند. توصیه ما به آقایان مسئول و تصمیم گیر این است که اگر توصیه ای دارند، در این شرایط آن را به گوش افرادی که باید برسانند، اما آن را جار نزنند تا التهابات بازار بیش از پیش شود.

برخی هم اظهارنظرهای برخی فعالان بازار طلا را از دلایل شکل گیری چنین فضایی و همچنین افزایش قیمت ها برمی شمارند. نظیر این مطلب که رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر از افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه خبر داده و گفته که «علت افزایش قیمت سکه شایعات مطرح‌ درخصوص پولشویی است.»

«ابراهیم محمدولی» که البته نگفته کدام پولشویی و در کجا، اظهار کرده که «اگر به تعهدات درست عمل شود در کوتاه‌مدت در کاهش قیمت اثرگذار است، در غیر این صورت هم قیمت‌ها افزایش خواهد داشت و هم نوسانات و شدت چالش‌ها بیشتر می‌شود. این روزها حرف و حدیث و شایعات در بحث ارز و سکه مطرح می‌شود و زمزمه هایی در بحث پولشویی شده که باعث افزایش قیمت‌ها شده است.» پیشتر هم یکی دیگر از فعالان بازار طلا سرازیر شدن پول ها از بازار ارز به بازار طلا و سکه را دلیل مقاومت حباب سکه در مقابل کاهش قیمت ها خوانده بود.

عده ای هم تصمیم روز گذشته شورای نگهبان درباره FATF را یکی از دلایل صعودی شدن قیمت ها می خوانند. بنا به گفته «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان، اعضای شورای نگهبان صرف‌نظر از ایرادات ماهیتی مصوبه اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی که جزء مصوبات چهارگانه FATF است، اعلام کردند با توجه به اینکه لایحه قضایی است و باید از سوی رئیس قوه قضاییه اعلام و ارجاع شود، آن را مغایر قانون اساسی تشخیص دادند.

هر چه هست، در این شرایط پرالتهاب و هیجانی بازار، یکی از وظایف اصلی مردم و مسئولان باید تلاش برای منطقی شدن رویه ها و روندهای اقتصادی باشد و اینکه هیچ دلیل سیاسی باعث نشود، با یک اقدام یا اظهارنظر نابجا، شرایط طوری رقم بخورد که مردم بیش از آنچه هست، در فشار قرار بگیرند. کارشناسان بر این باورند، در این شرایط، باید از هر گونه تصمیم گیری لحظه ای و یا بیان سخنان غیر مسئولانه خودداری کرد تا تب و تاب بازارهای کاذب بخوابد و روند معقول اقتصادی در کشور حکمفرما شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۷۶
هر بلایی بر سر ملت میآید از بی خردی مسئولان هستش و بس ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
مردم چقدر ساده اند که فکر میکنند دولت و مسئولان در پی آرام کردن و بازار و کاهش قیمتها هستند! دقیقا برعکس است و دولت و موسدولان درست در جایی که قیمتها کاهشی است کاری مدکنند که قیمتها پایین نیاید! هنوز اقدام سیف در سال 92 را که گفت کف قیمت دلار از سه هزار تومان نباید کمتر شود باور نکرده اید؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
بی خردی بعضی و فساد بعضی دیگر
تنها علت متوقف شدن موقتی اختصاص ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای گروه اول و بی خاصیت بودن سامانه نیما برای کالاهای گروه دوم است چون هیچ پتروشیمی یی ارز خود را با نرخ 4200 تومان در سامانه نیما عرضه نمی کند لذا در این سامانه ارزی وجود ندارد ضمن آنکه کارمزد این سامانه بسیار بالا و گاها تا 20 درصد است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
دلار 4200 هم دیگه بای بای. همونم الان 4400 شده. چطور به فنا رفتیم؟
قیمت ها با کوچکترین خبر درست یا نادرست یک متر بلا می روند ولی با کار کارشناسی و جلسه و خواهش و تمنا یک سانتیمتر پایین می اید. در چنین شرایطی می طلبه مدیران و مسئوالان کشور خیلی مراقب رفتار خود باشند تا گنجشک ترسوی قیمت ها خودش را به در و دیوار نکوبه.
آره به خدا دولت نداشته باشیم الان خیلی بهتره! این وزیران بی کفایت از مردم نا امیدترند
از همش بدتر همون رد شدن FATF بود. این یعنی تحریم خودساخته. یعنی بسته شدن ارتباط بانکی با دنیا. یعنی نبودن دلار. پس یعنی گران شدنش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
وقتی تصمیم گیرندگان سواد کافی نداشته باشند نتایجی بهتر از این حاصل نمی شود .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
یعنی بدبختی مملکت و اکثریت -
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
به عزیزترین کسانم قسم که اصلا نمی دونی FATF چی هست. فقط چون یه عده میگن مبارزه با پولشویی فکر کردی چیز خوبیه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
مسئولین صواد ! دارند و میدونن با جمله ای که میگن قیمت سکه میره بالا و آشناشون که هزاران سکه ثبت نام کرده یکمرتبه کلی پول به حسابش میره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
من نمی دونم واقعاً ؛ اگه این (اف ای تی اف) یعنی مبارزه با پولشویی و کمک نکردن به گروههای تروریستی ، پس چرا ما باهاش مخالفیم ؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
قسم الکی نخور ؟ همه که مثل جنابعالی بیسواد نیستند
باید از دکتر هاشمی وزیر بهداشت سوال کنید ؟؟!! مردم دیگه امیدی ندارند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
ایشان که با وجود دارایی بیش از هشت هزار میلیارد، از طوفان تحریمها ترسیده وای به حال ما که زیر صفریم!!!! خخخخخخخخخخخ
با سلام
مهمترین دلیل این افزایش و عدم توانایی دولت در تک نرخی کردن ارز ، عدم اعتماد مردم به اقتصاد بیمار کشور و دولتمردان است. همین الان دولت نرخ ارز را به قیمت بیست هزار تومان هم اعلام کند صفهای طویل مردم برای خرید ایجاد خواهد شد.
افزایش قیمت طلا و ارز و مسکن به دلیل تصمیمات بدون فکر و آینده نگری افزایش پیدا کرده است. کاهش دستوری سود بانکی و عدم مهارت دولت در هدایت سرمایه های خارج شده از دست بانکها به سمت تولید و زیرساختها ( شبکه توزیع برق ، نیروگاهها ، آب و آبخیزداری و ...) که این منابع به سمت موارد بالا سوق پیدا کرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
کدام تولید؟ هر روز خبر تعطیلی یکی از کارخانه ها و شرکتهای باسابقه منتشر میشود! دیگر تولید در این کشور معنا ندارد
تابناک عزیز دست شما رو میبوسم با این مقاله خوب.لطفا مسولان بیان اینجا و این مقاله رو بخونند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
مسئولان مشغول بستن خودشون هستن
چرا شما نمیخاین واقعیت جامعه رو قبول کنید ؟! این اقتصاد پوشالی دیگه نابود شد مملکت شده جولانگاه دلالان و چپاولگران ، ابن تحریم ها ثروتمندان را هر روز ثروتمند تر و فقرا را فقیرتر میکنه ؟! چرا حضرات نمیخاین باور کنند ، حالا وزیر ثروتمند بهداشت این وسط چکاره است ، ایا کاسب تحریم است یا دلش به حاِل ملت میسوزه خدا میدونه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
به خدا اگه مشکل همین ها بودن الان دور ریخته شده بودن ، مشکل چیز دیگه ایه عزیزم .

تحریم و تهدید به تحریم که ربطی به وزیر اقتصاد فقط نداره
وزیران نا کارآمد، بهداشت ، صنعت ، به همراه رئیس بانک مرکزی و رئیس دفتر رئیس جمهور ، متولی گرانی و آشفتگی در اقتصادی هستند از آقای روحانی انتظار می رود بدون رودربایستگی ، به این افراد خاتمه همکاری داده افراد شایسته را جایگزین نمایید
اینها عامدانه اینجوری حرف میزنند و عمل میکنند تا جو رو ملتهب کنند وگرنه بچه هم میدونه تو این شرایط چکار باید کرد.
پاسخ ها
میثم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
شما بفرما چیکار باید کرد
یکشنبه ۲۴ تیر
یورو از۹۷۰۰ تومان هم گذشت
طرح ثانویه هم کارسازنشد !!!
شاخص بورس هم برای چندمین روزمتوالی سقوط کرد واز۱۱۵ هزارواحد به ۱۰۷ هزارواحدرسید تخلیه حباب بورس همچنان ادامه دارد
خیلی خوب اما کو گوش شنوا.....
این بازار درست نمیشه مردم اعتمادشون صلب شده و حق دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
سلب !
یعنی اگر دولت بخواهد تیم اقتصادیش رو عوض کنه باید وزیر بهداشت رو زودتر عوض کنه فقط کارش گل به خودیه . اون از مجموعه تحت اختیارشون با اون همه خطای پزشکی و پاسخگو نبودن بیمارستانها از این همه اجحاف در حق مردم چه مالی چه بی احترامی
بی لیاقتی و بی تدبیری تو این حجم بی نظیر هست!!! سیف و تیم اقتصادی دولت با مدیریت ابلهانه خودش اقتصاد مملکت رو کاملا نابود کرده!!! چیزی بنام پول ملی وجود نداره و ریال کاملا بی ارزش شده! در هیچ بخش اقتصاد ثبات دیده نمیشه و تولید کننده ها سردرگم هستن! محتکرین و دلال ها در حال پر کردن جیب خودشون هستن و حسن روحانی موفق به کسب لقب ارباب وعده ها شده! مردم هیچ اعتمادی به حرف دولتمردان ندارن! عملا سر قبر این اقتصاد فقط میشه فاتحه خوند!!! پا فشاری روحانی برای عدم تغییر و اصلاح کابینه فقط فروپاشی و بدیختی مردم رو در پی خواد داشت!!
مگه مملکت داری مرغداری که چراغ ها رو روشن و خاموش کنیم که مرغ ها فکر کنند یه روز گذشته دوباره تخم بذارند!!...داداش مردم کور که نیستند همه هم الحمدلله با سواد عالیه اند... تحریم ها تو راهه... با نظر شورای نگهبان ایران به لیست سیاه تجارت خواهد برگشت و حتی کورسوی ورود شرکت های کوچک اروپایی هم از بین می رود...در سایت حامیان وزیر اطلاعات صفحه ای از کتاب خاطرات آقای روحانی درج شد که سفیر چین بهش می گه تا 20 سال از ما انتظار نداشته باشید جلوی غرب برای شما بایستیم و خودش می گه روی ما و روسیه حساب باز نکنید!!!...بازم بگم؟؟؟ تابناک به خودت بیا!! سر به زیر برف کردن که مملکت رو حفظ نمی کنه! در ضمن بازار ثانویه ای که اصلا توش اسکناس نیست برای کشوری که تجارش حساب بانکی در بانک های خارجی ندارند و باید پول رو مستقیم واریز کنند چه معنی و سودی داشت!؟!؟؟ ... بقول همان صفحه از خاطرات آقای روحانی سفیر چین بایشون می گه من اگر در ایران مسئول بودم تا وقتی از نظر مالی و صنعتی قوی نشده ام در مقابل کشوری نمی ایستادم!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
داداش قربونت.تو الان اینو دیدی.تو همین بخش نظرات تابناک من یکی چند ساله میگم بچه تا بزرگ ورشید نشده نمیتونه جلوی لاتِ قلدر وایسته ولی کو گوش شنوا.اقایون اعتقاد دارن به انازه کافی قوی هستن ولی واقعیت میدانی
در بازار اینو قبول نمیکنه
دارو هرگز تحریم نشده است و نمی شود، جناب وزیر چرا باعث ایجاد تشویش و التهاب در جامعه می شود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
هرگز تحریم نشد؟ پول دارو رو چطور قرار بدیم وقتی مبادلات بانکیمون تحریم بشه؟...واقع بین باش
الف
| France |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
عزیز مثل اینکه اصلا داروخانه نمیری!! وقتی نتونی تبادل پولی با دنیا داشته باشی دیگه دارو هم نمیتونی وارد کنی یعنی دارو به صورت غیر مستقیم تحریم میشه. اما بله تحریم ها هیچ اثری ندارد و ما یک ملت خودکفا هستیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Singapore |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
خبر نداری دوز داروی بیهوشی را نصف کردند و مریض وسط عمل آپاندیس هوشیار میشه میخواد پاشه بره با خواهشو تمنا نگهش میدارن تا شکمش را بدوزن وارفارین هم نیست وسایل یکبار مصرف را هم گفتند دوباره استفاده کنید بازم بگم یا کافیه ؟؟؟!!
مشکلات داخلی جارنزنیدتامردم بیشتر له بشن
آقای سیف وتیم همراه آن اگر چند روزی روزه سکوت پیشه کنند و پالسهای منفی به بازار ندهند سکه و ارز متعادل می شد بابا کسی نیست ایشان را از این کرسی به زیر کشد تا ملت آرامش بگیرند؟؟!! آخه کجای دنیا اینهمه نابسامانی دیده اید که شب بخوابی و صبح بیدار شید و ببینید که ارز 600 تومان و سکه 300 هزار تومان افزایش یابد ؟؟
هر چی به سرمون بیاد حقمونه
خودمون خواستیم
سلام.
متاسفانه شرایط طوری شده که هر حرف و تصمیمی از سوی مسئولین روی مردم و بازار تاثیر داره، وقتی آقای قاضی زاره حرف از روز مبادا میزنه، منه پدر،با نگرانی آینده رو دنبال میکنم و حتی تصمیم گرفته ام مثلا یه بسته داروی تب بر ( شیاف ) در خونه برای روز مبادا داشته باشم چونکه بچه کوچک خونه دارم که دائما تب میکنه و براش ضروریه، شاید تصمیمات هزاران پدر مثل من که باعثش همین مسئولین هستن، موجب کمبود اون دارو بشه!
مردم ما نمیتونن با شعار زندگی کنن، از بس زندگی بالا و پایین داشته که نمیتونن به حرف بزرگترها اطمینان کنن، از 5 ماه قبل قیمت طلای جهانی حدود 100 دلار کاهش یافته ولی طلای ما در هر گرم حدود 100 هزار تومان گران شده! واقعا گرانی ها نفس مردم رو بریده، تا دیر نشده فکری باید کرد.کار جهادی باید انجام داد، از همه مسکن های خالی، سکه های پیش فروش شده تعداد بالا، خودرو و همه وسایل غیر ضروری وارداتی، مالیات سنگین گرفت و ارز مسافرت های غیرضروری رو قطع کرد.لحظه به لحظه به مردم گزارش واقع بینانه داد و توی مشکلاتی مثل کمبود آب و طوفان های شن و نمک در کنار مردم بود...چرا باید مردم برای یه وام چند میلیونی عذاب بکشند ولی یکی مثل آقای ه ، فقط در بانک سرمایه 1000 میلیارد تومان بدهی معوقه داشته باشه! به نظر بنده وقت آن رسیده که بدلیل تعلل مسئولین اقتصادی، خود آقا وارد گود شوند و احکام حکومتی صادر کنن.درضمن به قول یکی از آقایان حتی اگر لازم باشه با خود شیطان هم باید مذاکره کرد، ولی با حفظ عزت و شأن ملت بزرگ ایران.همه ملت سربلندی ایران رو دوست دارند و مطمئنا کنار مسئولین جهادی خواهند بود تا دوباره ثبات اقتصادی و آرامش شغلی و در نهایت یکی زندگی آرام و بی دغدغه برگرده و همه باعت کنار هم زندگی کنیم.
والا ضربه هایی که بعضی از مسولین با صحبت ها و تصمیم هاشون به مملکت وارد میکنن اثرش از تحریم ها بیستره.
كشور داري رو ميتونين إز كشورهاي همسايه تورك ياد بگيرن حداقل ٢٠٠ سال عقب هستين
من از شما می پرسم :
تدبیر که ندارید...
امید چه ؟ اگر آری به چه ؟ دقیقا "چه" ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پشت پرده این گرانی چیست و چه کسی سود میبرد؟ این سوال اصلی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
به نظر شما از اقتصاد سر رشته ای نداری ‌...این دولت دلار را با نرخ ۳۸۰۰ تومانی تحویل گرفت در این پنج سال تورم داخلی ایران طبق اعلام بانک مرکزی که یقینا بیشتر از۲۰درصد بوده و همچنین واردات ارز به کشور از خارج شدن آن کمتر بوده منظورم صادرات غیر نفتی و تراز آن منفی بوده که متاسفانه با تزریق پول نفت و به طور تصنعی مثبت شده و همچنین میانگین ۲۱ درصد افزایش حقوق و دستمزد رو در هر سال داشتیم یعنی چاپ ریال بدون پشتوانه حالا شما چطور انتظار داری قیمت دلار ۴۰۰۰ باشه ممکن نیست و این توهمه قیمت دلار امروز ۲۴ تیر بالای ۹۰۰۰ تومان است .شما از دولت بخواهید چرا برای پیروزی در انتخابات مردم رو فریب داده و قیمت دلار رو پنج سال ثابت نگه داشته و این مشکلات رو برای کشور رقم زده....ادون زوری که قیمت دلار رو به طور تصنعی پایین نگه میداشت تا مردم برن ترکیه و ......دیگه تموم شده و دلار داره قیمت واقعی خودشو بدست میاره. ا
1.استیضاح روحانی و انحلال کابینه .
2.در صورت لزوم اعدام دارو دسته تبهکار خودرو یی.
3.ساخت توربین برای تولید برق با سوخت زباله.
4.مرخصی یکساله مجلس.
5.اخراج گویندگان خبر صوا وسیما بخصوص آقای حیاتی به دلیل دادن خبرهای پر اسنرس.
و در اقدام بعدی پخش کارتون تام و جری پلنگ صورتی پسرشجاع و پینوکیو و مدرسه موشها از تمام شبکه ها بجای تفسیرهای اقتصادی.
7.معامله پایاپای و دور ریختن اسکناسهای جاری.
8.تبدیل تمامی بانکها به آب انبار.
9.تیدیل ساختمان مجلس به نیروگاه خورشیدی.
پاسخ ها
دانشجو دکترا
| Canada |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
خیلللی خوب بود
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
بجای روحانی جنا رییسی بشه رییس جمهور و اقای علم الهدی هم معاون اول دیگه انوقت دیگه ایران یک شبه میشه گلستان ؟!
اقتصاد ایران مثل بیماری هست که بیماریش همه بدنشو فراگرفته حالا شاید امروز نمیره اما تا هفته بعد دیگه حتما میمیره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
اقتصاد ایران یه شاخشه....کل ایران داره میمیره....
وزير انحصارگر دارو و نيز مسئولان صنعت و معدن با تصميم گيري و اظهار نظر بي منطقي فقط دنبال سود و رانت انحصاري خودشان هستند ملت دشمن داخلي دارند و خودشان حسابشان را خواهند رسيد دشمن خارجي نمي تواند بدون وجود دشمن داخلي به ملت و اقتصاد ضربه بزند.
فکر کردید مردم نمی فهمند
تاکنون تحریمها سروع نشده
با شروع تحریمها گرانی سکه و ارز شروع می شود
ای بابا - این شریعتمداری رو دستگیر و محاکمه کنید -

یعنی کسی دلسوز این مملکت نیست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
دلت خوشه اخوی ها
توییت یه نفر تو توییتر خیلی باحال بود
نوشته از ترس آمریکا مستعمره روسیه شدسم!
با توجه به توضيحات داده شده براي بر شمردن علت افزايش و يا تلاطم بازار ارز و سكه به نظر مهمترين عامل همان اظهار نظر شوراي نگهبان باشد. ايراد شوراي نگهبان احتمالاً به معني چندين ماه ديگر اضافه شدن به بررسي اين مسئله حياتي در مجلس ميباشد.
مجمع تشخيص مصلحت نظام كه وظيفه ان از بدو تشكيل حل اختلاف و رفع ان براي موضوعاتي كه براي لوايح دولت كه بنا به نظر شوراي نگهبان قانون اساسي خلاف شرع و يا قانون اساسي تشخيص داده ميشود، راه حلي كه مطابق با مصلحت نظام است را اعمال و حكم قانون پيدا كند. تا زماني كه مرحوم ايت الله هاشمي بودند راه حلهايي بدور از مشي سياسي و يا ذائقه جناحي از تصويب مجمع گذشت كه كمك حال نظامبوده است. متأسفانه در دوره جديد اين ظرفيت كمتر مورد استفاده قرار ميگيرد . در مورد اخير ( FATF) نيز براي جلوگيري از اتلاف وقت كمي كه در اختيار كشور براي تصويب ان گذاشته شده است ( سه ماه ) ايراد شوراي نگهبان چون ماهيت نيست و شكلي است سرعت عمل دولت، مجلس و مجمع را براي تعيين تكليف ان ميطلبد.
هنوز يادمان نرفته كه غوغاي خلاف وظيفه نمايندگي بعضي نمايندگان مجلس ( تلويحاً به نقل از رييس مجلس) موجب تأخير در رسيدگي به موضوعي كه مورد تأييد همه أركان نظام بود، شد . اينك ايراد وارده توسط شوراي نگهبان ادامه همان رويه را به ذهن متبادر ميكند . انشاالله كه اينطور نباشد.
اقای وزیر برای یک سنوگرافی ۱۵۰ هزار تومان با بیمه از من پول گرقتند ؟! تا تغییر تعرفه ها با ملت چه کردی ؟! چرا فکر نکردی اگه کشتی نظام سلامت به گل نشست ملت و حامعه پیر و مریض جامعه چه خاکی به سرش بزنه ؟@
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
اگه فکر داشت که وزیر نمیشد!!! اون پزشک نیست...تاجره...تاجر
در این اوضاع بحرانی بنظر می رسد خود دولت و وابسته گان شان یا بخش از آنها فرصت را مغتنم شمرده و عمداً با همراهی با آمریکا آب را گِل آلود می کنند تا ماهی های غول پیکر خاویاری را یواشکی صید کنند.
پیگیری بسیار دقیق، حرفه ای و بدون اغماض فساد دولتی توسط تعداد کثیر و نه محدود کارشناسان معتمد و هم مستقل بسیار حیاتی و مفید است البته اگر آنان را از قبل نخریده باشند و در آینده نخرند.
دلایلی که شمردید بیتاثیر نیست.اما حقیر اعتقاد دارم علت اصلی ان اعلام عزم دولت برای مبارزه با مفسدین وارد کننده در بخشهای مختلف از جمله موبایل و اتومبیل میباشد که باعث شده عده ای فاسد به هراس بیفتند واقدام به جمع اوری سکه از بازار جهت انتقال سرمایه از طریق اب کردن وخارج کردن از مرزها ومتواری شدن از کشور نمایند که هوشمندی دستگاههای ناظر را میطلبد
جناب وزیر بهداشت ! به عنوان یک همکار شما در حوزه پزشکی از جنابعالی سئوالی دارم : خاطرتان است بحث تحول سیستم سلامت‌ و بیمه کشور که در دوران وزارت شما وبا حمایت بی دریغ شما انجام شد؟ هزینه این طرح شکست خورده را می‌شود اعلام کنید؟ همکار گرامی می‌شود علل وجود مافیای دارویی کشور و کمبود اقلام دارویی این روزها، ورشکستگی قریب الوقوع کارخانجات دارویی و شرکت‌های پخش، داروخانه های خصوصی، سازمان تامین اجتماعی کمی توضیح بفرمایید؟ راستی گرانی بی رویه دارو های ساخت داخل را چگونه ارزیابی میکنید؟ همکار گرامی!به فرموده سعدی رحمت الله علیه
سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی به عمل کار برآید به سخندانی نیست
دوستان و هموطنان عزیز،میدونید مشکل کجاست و از کجا ریشه گرفته؟ و توی همه بلایا این کیه که عقب می ایسته و کسی بکارش کار نداره و همه حواسشون جای دیگه است و یقه همدیگه رو گرفتن و اون فقط پول رو پول میاره؟! بانکها، تمام بدبختی ما از بانکهاست، روزی که اقتصاددانا هشدار دادن که چرا بانکها عین قارچ دارن رشد میکنن وقتی سود بالای بانکی نفس تولید رو گرفت حتی فتوای ربوی بودن وامهای بانکی در نطفه خفه شد هممون باید میفهمیدیم این مار خوش خت و خال آینده امون امنیتمون و خاکمون و آبرو و عزتمون رو بر باد خواهد داد، تمام تقصیرها گردن بانکها است و بعد مهره چینی اونها در سیاست و مابقی ماجرا.
پس به دلایلی همچون نوروز اربعین زمستون تابستون آخر هفته و غیره میشه گفته های یک وزیر رو هم به عنوان دلایل گرانی ارز اعلام کرد. اگه با حرف وزیر گرون میشه خب بگید یه حرف برعکسشو بزنه که ارزون بشه ))
تابناک جان، من قبلا هم چند بار گفته بودم ولی کسی گوش نکرد. باز هم تکرار میکنم. سکه بزودی از ۴ میلیون و نیم و دلار از ۱۲۰۰۰ تومان، عبور خواهند کرد.در شرایط اقتصادی فعلی و با نزدیک شدن زمان تحریمها، این حداقل جهش طلا و ارز خواهد بود.راه فراری نیست، مگر یک توافق همه جانبه .
یکی از راه های نابود سازی کشور و اقتصادش اینست که ،هر چه باید محرمانه گفته شود جار بزنند و هر چه که باید جار زده شود محرمانه اعلام شود.وزیر بهداشت هم بر همین اساس عمل میکند.اعلام کردنی که ظاهری خیرخواهانه و باطنی نابود کننده دارد.
تو رو خدا چند تا متخصص اقتصاد از المان وارد كنيد مثل فوتبال
چهل سال است كه داريم مملكت رو با ازمايش و خطا اداره ميكنيم
نميتونيد ديگه مردم رو بيچاره كرديد
بابا ما چه جوري بگيم كه شما نوكران ملت رو نميخواهيم
نوكر هم به اين پر روئي نوبره والله.......
وقتی جایی اتیش میگیره اولویت با خاموش کردن اتش هست. دیگه اونجا دشمنی و.قهر و... بر نمیداره همه باهم کمک میکنن تا خا موش شه.وقتی بین دو نفر زن وشوهر دعوا میشه مهمترین کار پایین اشتی هست. وقتی بحران بودجود میاد مهترین کار رفع بحران هست.
پیشنهاد میکنن کلا همه رو بفرستن یدوره کامل مدیریت بحران. احتمالا رفتن ولی یادشون رفته.
پرخاشگرایای خیلی از روی ترس هست. مشخصه. ولی من خودم شخصا جایی گیر افتادم که هیچ کس کمکام نمیتونست بکنه. خانوادم و دکترا. فقط خدا کمک کرد. چیزی که احیاناا همه یادشون رفته .
چه ملت بدبختی هستیم که در بدترین زمان آفرینش آفریده شده ایم . مسئولین که از قبل بچه ها را به کانادا و آمریکا و انگلیس فرستاده اند و همین الان بچه ها در حال گرد گیری آپارتمان والدین خود هستند .
خاوری ها هم که از قبل دلار کافی برایشان برده اند و در بانکهای سوئیس حساب پس انداز برایشان باز کرده اند
آقاي وزير بهداشت،چرا ارز به دانشجويان خارج از كشور نمي دهيد؟شما نمي دانيد براي اين جوانان در كشور غريب چه مشكلاتي پيش مي آيد؟يعني وارد كردن خودروهاي لوكس و موبايل هاي گرانقيمت و منتفع شدن تجار منفعت طلب با ارز دولتي ، مهمترازتامين ارز شهريه آينده سازان كشور است؟ آيندگان روزي قضاوت خواهند كرد.
تا وقتی بانک مرکزی افرادی مثل مرتضوی و پسرش را که غول سکه هستن را در سال 92 اعلام میکند برای انها کار میکند یعنی اینکه بانک مرکزی خودش افرادی را برای بالا بردن قیمت ارز و طلا وارد بازار میکند
مردم هیچ نقشی در بالا و یا پایین رفتن قیمتها ندارن
دلایلی که باعث گرانی ارز و طلا شد همچنان برقرار هستند و اتفاقی نیفتاده که ارزان شوند
با تمام دنیا ورافتادیم اونوقت انتظار داریم همه چی خوب بشه
عجله نکنید هنوز تحریم های نفتی و اصلی شروع نشده
امیدی ندارم پیامم را نشر بدید چون بارها نظر دادم ولی نشر ندادید.
اقتصاد ایران.مثل یک بیمار است که در اثر بیماری گاهی تب میکند و قیمتها بالا میرود بعد مسوولین و مدیران!!!از صدر تا ذیل شروع به نظریه دادن و ...به عنوان راه حل می نمایند و مسکنها را جهت پایین آمدن تب بیمار تجویز میکنند و بیمار شروع به لرز یا همان افت قیمتها می کند اما بیماری این بیمار کماکان به قوت خود باقیست.و متاسفانه باید گفت بسیاری از اعضای بدن بیمار از بین رفته یا در حال فاسد شدن هست.
کشور بلبشوه ، همه به فکر بستن چمدان هاشونن .

ای خدا ؛ ما اصلاً اون دنیا رومون نمیشه بگیم زندگی کردیم .
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی