بازدید 2972
اقتصاد در گذر زمان

از افزایش سرمایه بانک ملی تا اعمال سختترین تحریم ها علیه ایران

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهاردهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۱۳۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 05 July 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهاردهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

14 تیر 1314، سرمایه بانک ملی ایران از بیست میلیون ریال به سیصد میلیون ریال افزایش یافت.

14 تیر 1333، بین سه شرکت ژاپنی و شرکت ملی نفت قرارداد منعقد شد. به موجب این قرارداد شرکت‌ های مزبور تا حدود 2 میلیون دلار ماشین ‌های نساجی و کشتی‌ های یدک کش به ایران خواهند داد و در ازای آن نفت دریافت می‌ کنند.

14 تیر 1335، مسوولان تصمیم گرفتند برای پی ‌ریزی یک شالوده صحیح و به‌ وجود آوردن یک تشکیلات مجهز اداره ثبت اسناد کشور به مدت یک هفته تعطیل شود. همچنین در این روز جراید خبر دادند که شماری از لکوموتیوهای برقی به تهران وارد شدند. خبر دیگر این روز موضوع اعتصاب عمومی گدایان تهران بود. در این تیترها آمده بود: «گدا بگیری» امروز در تهران شروع شد و در پی آن ده ‌ها گدا دست به اعتصاب عمومی زدند و از کار دست کشیدند!

14 تیر 1340، دولت وزارت گمرکات را منحل کرد. در نتیجه انحلال این وزارتخانه اداره کل گمرکات و بنادر وکشتیرانی به وزارت بازرگانی و ادارات غله و نان، قندوشکر و چای و دخانیات و شیلات به وزارت دارایی ملحق شد. همچنین در این روز کانون بانک ‌ها برای هماهنگی در امور بانکداری تاسیس شد.

14 تیر 1342، آيت الله ميلاني در پاسخ به استفساريه جمعي از بازاريان و اصناف تهران راجع به شخصيت امام خميني (ره) نوشت: آيت الله حاج آقا روح الله خميني از مفاخر عالم اسلام و يكي از مراجع بزرگ تقليد هستند. پاسخ مشابهي نيز از سوي آيت الله مرعشي نجفي انتشار يافت.

14 تیر 1345، لايحه تأسيس شركت هواپيمايي ملي ايران (هما) به تصويب نهايي رسيد.

14 تیر 1346، ایران 60 هزار تن گندم به عراق فروخت.

14 تیر 1348، رومانی صد میلیون دلار اعتبار به دولت ایران داد.

14 تیر 1359، به دستور جيمي كارتر رئيس جمهور وقت امريكا، دارايي‌‌هاي ايران در بانك‌ هاي اين كشور مسدود شد.

14 تیر 1392، "جک لو" وزیر خزانه‌ داری آمریکا ابراز امیدواری کرد که تحریم‌ های اقتصادی منجر به توقف جنبه به زعم او نظامی برنامه هسته‌ای ایران شود؛ چرا که گزینه ‌های دیگر مطلوب نیستند و اوضاع را بدتر می ‌کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه جک لو که در کنفرانسی در کلرادو سخنرانی می ‌کرد مدعی شد: بهترین گزینه برای ایران و بهترین گزینه برای جهان این است که تحریم‌ های اقتصادی موثر واقع شود، چرا که جایگزین‌های دیگر هم برای جهان خطرناک است هم برای ایران.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی